سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

انتخاب های برتر برای وعده های رمضان

گردآورنده : فائزه سلیمی / وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشدو غذای اصلی در این وعده صرف شود: انواع چلوخورش ها (البته کم چرب و سرخ نشده)،پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ ،ماهی یا گوشت به همراه سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای این وعده مناسب است.



مصرف سالاد و یک واحد میوه تابستانی به کنترل تشنگی تا اواسط روز کمک می کند.از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید،زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمکهای معدی مورد نیاز بدن در طول روز می شود.توصیه می شود از مصرف قند وشکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید،زیرا باعث احساس گرسنگی زودهنگام می شود. لازم به ذکر است که روزه داری بدون صرف سحری برای تمام گروههای سنی بویژه نوجوانان و جوانان میتواند با عوارض زیادی همراه باشد.گرچه در طی ماه رمضان و بویژه روزهای اول ممکن است هیچکدام از عوارض شکایتی را در فرد ایجاد نکنند،اما قطعا عوارض بلند مدتی خواهند داشت،بنابراین اهمیت ویژه ای به وعده سحری بدهید.حتی اگر سالها بدون سحری روزه می گرفتید از امسال این عادت مضر را اصلاح فرمایید.

 

همزمان چند نوع غذا نخورید:

بدلیل  طولانی بودن ساعات روزه داری در این سال و زمان نسبتا کوتاه برای صرف غذا در طول شبانه روز لازم است برای وعده های سحر و افطار از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده کنید.مهمترین نکته آن است که برخلاف سنتهای مرسوم باید از مصرف چند نوع غذا به طور همزمان در وعده افطار وسحر جدا خودداری نمایید.

 

چند پیشنهاد برای وعده افطار:

به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس به طور متناوب در طی هفته میتوانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی یا انواع کوکو و یا چند قاشق فرنی یا شیربرنج به آرامی میل کنید.پیش از احساس سیری دست از خوردن بکشید،زیرا بعد از 20دقیقه کاملا احساس سیری ایجاد می شود.

 

شام چه بخوریم؟

وعده شام بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از افطار باشد.سوپ سبزیجات و مرغ،آش جو،حلیم بدون روغن،خوراک لوبیا با هویج،عدسی،خوراک سبزیجات،خوراک گوشت بدون چربی،ماهی کبابی با کمی نان به همراه مست و خیار یا دوغ پروبیوتیک و سبزی خوردن یا سالاد از انتخابهای مناسب برای این وعده هستند.از مصرف چای بلافاصله بعد از شام نیز خودداری کنید،چون جذب آهن منابع غیر گوشتی را کاهش میدهد.

 

شام تا سحر:

بهتر است بعنوان دسر بعد از شام از 3 تا 4 واحد میوه های تابستانی استفاده کنید.نوشیدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به میزان 3 لیوان) فراموش نفرمایید.     

 

منبع: مجله دنیای تغذیه                                                                                                                                       

 



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 24 فروردين ماه، 1401 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 توت سفید و فواید آن  [ جمعه، 9 تير ماه، 1391 ] 10554 مشاهده
 جلوگیری از مصرف ناخواسته اینترنت  [ شنبه، 11 شهريور ماه، 1396 ] 3437 مشاهده
 مسمومیت غذایی با سالمونلا  [ دوشنبه، 14 مهر ماه، 1393 ] 4365 مشاهده
 20 معجزه عسل و دارچین  [ جمعه، 23 فروردين ماه، 1392 ] 8405 مشاهده
 از دندان خود خبر دارید؟  [ دوشنبه، 16 بهمن ماه، 1402 ] 4907 مشاهده
نام:
ایمیل:

در مورخه : شنبه، 29 مرداد ماه، 1390
سلام مرسی استفاده بردم عالی بود
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : يكشنبه، 30 مرداد ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر hedyeh | ارسال پیغام شخصی)
سلام خیلی ممنون داد فائزه!مطالب مفیدی بود.
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : يكشنبه، 30 مرداد ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر iman | ارسال پیغام شخصی)
سلام تشکر از مطلبتون مناسب و بجا بود ،اما یک سوال خوردن چلو خورش در وقت سحری و خوابیدنِ بعد از آن ( هرچند که بهتر است نخوابیم اما عادت عموم، خوابیدن بعد سحری است) باعث سنگینی و ناراحتی معده نمیشود؟
جوابیه ها

نام:
ایمیل:

در مورخه : سه شنبه، 1 شهريور ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر osameh | ارسال پیغام شخصی) http://rtt.bogfa.com
آره خوردن غذای ترش ،چرب،ودارای سبزیجات زیاد موجب سنگینی وسختی هضم آن می شود .واحیانا در صورت مصرف سحری جانشین نهار است وبه میزان متوسط خورده شود کافی است.
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : شنبه، 5 شهريور ماه، 1390http://rtt.bogfa.com
حرف شما درسته.اما برای جبران غذای مورد نیاز تنها راهه.در ضمن بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت بعد غذا شخص بخوابد.
ارسال جوابیه ]

ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : يكشنبه، 30 مرداد ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر kazari | ارسال پیغام شخصی)
دستتون درد نکناد! تغذیه صحیح کلا خیلی مهمه تو ماه رمضون هم مهمتر! 1. یه رژیم غذایی دانشجویی! پیشنهاد بدید! 2. "از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید،زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمکهای معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود.توصیه می شود از مصرف قند وشکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید،زیرا باعث احساس گرسنگی زودهنگام می شود" پریشب که سحری 3 تا لیوان چایی شیرین خوردیم چه فاجعه ای بوده!
جوابیه ها

نام:
ایمیل:

در مورخه : شنبه، 5 شهريور ماه، 1390
منظورتان را نفهمیدم.
ارسال جوابیه ]

ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 31 مرداد ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر matin | ارسال پیغام شخصی)
سلام، سپاسم نثارتان برای این تلاشِ پربارتان! با توجه به فلسفه های متعدد روزه، یکی از مهمترین مبانی آن، درکِ وضعیتِ فقرا و لمس کردنِ دردِ مداومِ آنها در مسیر زندگیست، به همین خاطر معتقدم، کشیدنِ دردِ گرسنگی امریست مبارک و معنوی در جهت هم احساسی با مساکین و شیوه ایست انسانی که در آتی نتایجی خداپسندانه به همراه دارد. تلاش برای کاهش فاصله ی فاحشِ طبقاتی و افزایش بذل و بخشش و همدلی و در نهایت،مشارکت در رنجی که نیازمندان در حیاتِ خود متحمل میشنود، میتواند چندی از آثارِ ویژه ی روزه داری باشد! احترام ویژه ای برای نوشته هایِ چنین نگارنده هایی قائلم، زیرا تلاششان در جهتِ روزه داریِ بدونِ زیان است که از قاعده ی "لاضرر و لاضرار فی الاسلام" میتوان آن را استنباط کرد، اما با این وجود، من افراط در اجرای این استنباط را مغایر با یکی از اصول فلسفی روزه میدانم و معتقدم این روش،مفهوم روزه و رمضان را تباه می سازد!!!! بازهم از خواهر فائزه، گردآورنده ی گرامی این مطلب سپاسگزارم، امیدوارم حرفهایم را متفاوت با مطلبشان بپندارند نه متناقض با آن...
جوابیه ها

نام:
ایمیل:

در مورخه : شنبه، 5 شهريور ماه، 1390
حرف شما درسته.روزه برای کشیدن گرسنگیست.اما مقاله من جنبه علمی-تغذیه ای دارد نه دینی.
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : شنبه، 5 شهريور ماه، 1390توسط
(مشخصات کاربر matin | ارسال پیغام شخصی)
انطباق و دسته بندیِ برخی مسائل و مفاهیم امری شخصیست و هرکس بگونه ای به قضایا و موضوعات می نگرد. و همچنین اولویت بندیِ مطالب و مقولات و ترجیح هرکدام بر دیگری بازهم امری شخصیست که هرکس باتوجه به داده هایی که در اختیار دارد آن را ارزشگذاری می نماید. من در نظری که داده بودم، اعتقادِ خودم را بیان نمودم نه آنچه را که باید به آن اعتقاد داشت! خدا توفیقتان دهد و همیشه بختیار باشید.
ارسال جوابیه ]

ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 31 مرداد ماه، 1390
با سلام. کاخالد هرچی مطلبت رو اینور و اونور کردم نتونستم مفهومی ازش برداشت کنم!!!!! وجدانن خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟
ارسال جوابیه ]

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید