سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

توصیه‌هایی برای مسلمانان درماه مبارک رمضان

ترجمه: فرشاد سعیدی 

 

ماه رمضان فرصتی مبارک و فرخنده برای مؤمنان است که به تجدید عهد و ایمان خود با خالق خود و صاحب و فرمانروای روز قیامت بپردازند. این تعهد باید هم ظاهری باشد و هم درونی؛ به طوری که یک مسلمان فقط قرآن بیشتری تلاوت نکند و تعداد نمازهای بیشتری اقامه نکند، بلکه او این کار (اقامه نماز و تلاوت قرآن) را با تعمق، تواضع و فروتنی، توجه و دقت نظر انجام دهد.

 



   

-   مسلمانان باید اطمینان حاصل کنند که آنها فرمالیست (ظاهر گرا) ها نیستند که تنها بر قالب و ظاهر تمرکز کنند. دستیابی به رضای الله باید اولویت مؤمن باشد و این امر آسان نیست.

 

"إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ ٱللَّهُ مِنَ ٱلْمُتَّقِينَ "

 

"براستی خدا تنها از متقین می پذیرد." (سوره مائده / آیه 27)

 

-   ماه رمضان فرصتی فوق العاده برای بررسی و محاسبه گناهان خود و توبه کردن و بازگشت به سوی الله  است. اگر کسی در ماه مبارک رمضان (که درهای رحمت و مغفرت خدواند باز است) توبه نکند، پس کِی این کار را انجام خواهد داد؟

 

-    مسلمانان باید بکوشند تا جاییکه می‌توانند از همان اول ماه مبارک رمضان به بهترین شکل خدا را عبادت و بندگی کنند، تا فرصت و شانس اصلاح و خودسازی در پایان ماه مبارک افزایش یابد.

 

-  مسلمانان باید آنچه را که واقعا در ماه مبارک رمضان می خواهند بدان برسند، در نظر بگیرند؛ اینکه آیا آنها می‌خواهند از برندگان باشند و یا از بازندگان، و باید مطمئن شوند که اعمال عبادی را به سادگی و بر حسب عرف و عادت اطرافیان انجام نمی‌دهند.

 

-  مسلمانان باید کاملا متوجه باشند که ماه رمضان تنها یک وسیله است نه یک هدف.

 

برادران و خواهران مسلمان:

1. ماه رمضان را با اعتقاد و با طلب اجر و پاداش فراوان از خداوند روزه بگیرید تا بلکه او گناهان گذشته شما را ببخشد.

 

2. از شکستن روزه خود در طول روزهای ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی معتبر و موجه، پرهیز کنید چرا که روزه خواری از بزرگترین گناهان است.

 

3. در طول شب‌های ماه مبارک رمضان به ویژه در لیلة القدر، نماز تراویح و نماز شب را اقامه کنید و واقعا به دنبال اجر و بخشش خدا باشید تا بلکه خداوند گناهان و خطاهای گذشته شما را ببخشد.

 

4. مطمئن شوید که مواد غذایی، نوشیدنی و پوشاکتان حلال باشند به جهت اینکه اعمال و عبادات شما پذیرفته شود، و درخواست‌ها و دعاهایتان پاسخ داده شود.

 

5. به برخی از افراد روزه دار غذا (افطاری) دهید تا ثوابی مانند ثواب روزه آنها بدست آورید.

 

6. نمازهای پنجگانه خود را به موقع و به جماعت بخوانید تا اجر و پشتیبانی خدا را بدست آورید.

 

7. صدقه زیادی به بهترین موسسه خیریه ماه مبارک رمضان دهید.

 

8. از صرف وقت خود بدون انجام اعمال صالح پرهیز کنید، زیرا شما مسئول آن هستید و این شما هستید که درباره آن باید مورد محاسبه قرار گیرید و برای همه کارهایی که در طول اوقات خود انجام می‌دهید جزا خواهد دید.

 

9. در ماه رمضان عمره انجام دهید زیرا عمره در ماه رمضان با حج برابر است.

 

10. با خوردن سحری در آخرین بخش شب و قبل از طلوع فجر، در پی تسهیل روزه گرفتن در طول روز باشید.

 

11. بعد از  اینکه خورشید به درستی غروب کرد، روزه خود را سریعا بخورید (تعجیل در افطار) تا محبت و دوستی خدا را بدست آورید.

 

12. قبل از نماز فجر چنانچه نیاز دارید که خودتان را از حالت ناپاکی‌های اصلی پاک کنید، غسل انجام دهید تا در حالت پاکی و طهارت قادر به انجام اعمال عبادی باشید.

 

13 از فرصت حضور در ماه مبارک رمضان استفاده کنید؛ و این ماه را آنطور که شایسته آن است، با قرائت قرآن شریف و تعمق و تامل در معانی آن به خوبی بگذرانید به طوری که گواهی برای شما با پروردگارتان باشد و برای شما در روز حساب شفاعت قرار گیرد.

 

14. زبان خود را از دروغ گفتن، لعن، غیبت و تهمت حفظ کنید زیرا این کارها اجر و پاداش روزه داری را کاهش می‌دهد.

 

15. اجازه ندهید که روزه بنا به کوچکترین دلیلی باعث ناراحتی و عصبانیت شما و عبور شما از حد و چارچوبتان شود. بلکه، روزه باید سبب امنیت و آرامش روح شما شود.

 

16. پس از اتمام روزه‌داری، در بالاترین حالت تقوا و پرهیزکاری خداوند باشید؛ آگاه باشید خدا در حالت باطن و خلوت و در حالت ظاهر و علنی، در حالت شکر و سپاسگزاری از الطاف و نعمت‌های او، و صبر و استقامت بر اطاعت و بندگی او با انجام تمام آنچه که او دستور داده است و پرهیز از همه آنچه که او نهی کرده است، شما را می‌بیند.

 

17. ذکر و یاد خدا را بیشتر کنید، طلب عفو و بخشش کنید، برای بهشت و حفاظت در مقابل آتش دعا و درخواست کنید، به ویژه هنگام روزه‌‌داری‌، در حالی که افطار می‌کنیم و در وقت سحر؛ زیرا این اعمال از بزرگترین علل رسیدن به مغفرت و آمرزش خداوند است.

 

18. برای خود، پدر و مادر، فرزندان خود و مسلمانان بیشتر دعا کنید، زیرا خدا امر فرموده است که دعا کنید و تضمین کرده است که قبول خواهد شد.

 

19. در همه حال بوسیله ترک گناهان، ابراز پشیمانی از آنچه که شما قبلا انجام داده‌اید و بصورتی پایدار و محکم تصمیم به عدم انجام آنها در آینده گرفته‌اید، با توبه و بازگشتی صادقانه به سوی خدا بازگردید زیرا خدا توبه کسانی را که به سوی او بازمی‌گردند، می پذیرد.

 

20. شش روز از ماه شوال را روزه بگیرید، زیرا هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد و سپس به دنبال آن شش روز از ماه شوال را نیز روزه بگیرد، مانند آن است که او تمام سال را روزه گرفته باشد.

 

21. جهت دستیابی به توفیق بخشش گناهان یک سال قبل و یک سال آینده خودتان، روز عرفات، نهم ذی‌الحجه را روزه بگیرید.

 

22. جهت دستیابی به توفیق بخشش گناهان سال گذشته خود روز عاشورا، دهم محرم، همراه با نهم محرم را روزه بگیرید.

 

23. پس از ماه مبارک رمضان در حالت ایمان و تقوا و انجام اعمال صالح، باقی بمانید تا زمانی که شما می میرید. "واعبد ربک حتی یأتیک الیقین". "و پروردگار خود را عبادت و بندگی کن تا زمانی که یقین (یعنی مرگ) به سویت می‌آید ". (سوره حجر / آیه 99)

 

24. مطمئن باشید که شما به اثرات مثبت اعمال عبادی خود مانند نماز، روزه، زکات و حج، توبه صادقانه و ترک آداب و رسوم و عاداتی که در تقابل با شرع هستند، دست می‌یابید.

 

25. تعداد زیادی صلوات و سلام بر رسول خدا بفرستید، تا بلکه (اگر خدا بخواهد) موهبت و درود خدا بر او، اصحاب او و همه کسانی که آنها را تبعیت می‌کنند تا روز قیامت نازل شود.

 

خدایا گناهان و خطاهای گذشته و آینده ما و همه مسلمانانی که بر اساس ایمان و اعتقاد و طلب خالصانه اجر و پاداشت در طول ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند و به اقامه نماز می‌پردازند مورد رحم و مغفرت خود قرار بده.

 

خدایا ما را از کسانی قرار بده که ماه مبارک رمضان را روزه گرفته‌اند، اجر و پاداش کامل بدست آورده‌اند، شاهد لیلة القدر بوده‌اند و با اذن پروردگار توفیق کسب برکت و بالاترین درجه را بدست آورده‌اند.

 

خدایا، بدون شک تو آمرزنده و مهربانی، عفو و آمرزش را دوست میداری، پس ما را ببخشای.

 

پروردگارا از ما بپذیر، قطعا تو سمیع و علیمی، ای حی و جاودان، ای دارای قدرت مطلق، ای صاحب همه عظمت و افتخار.

 

و صلی الله علی محمد و علی آله و صحبه و سلم

 

 

منبع:islaam.com



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 31 ارديبهشت ماه، 1398 توسط admin2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 مقدمه‌اي بر تربيت در اسلام (قسمت اول)  [ پنجشنبه، 25 مهر ماه، 1392 ] 5163 مشاهده
 به بهانه ی دهه ی آخر رمضان  [ چهارشنبه، 2 شهريور ماه، 1390 ] 7807 مشاهده
 رمضان ماه ضیافت خداوندمتعال  [ دوشنبه، 16 تير ماه، 1393 ] 4005 مشاهده
 قرائت مصور سوره دخان با صدای استاد منشاوی  [ سه شنبه، 2 تير ماه، 1394 ] 3946 مشاهده
 اهمیت ادبیات عرب برای دعوتگران  [ چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1397 ] 3063 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید