سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

عقاید زرتشتیان

گردآورنده: ابراهیم کامران پور

هرچند بسیاری از علما معتقدند که زرتشت پیامبر نبوده است زیرا تناقضاتی که در بخشهای مختلف اوستا دیده میشود حقیقت این امر را بیشتر برای ما روشن میسازد معتقد بودن به موثر بودن دو نیروی خیر وشر در سرنوشت عالم، این آیین را از سایر ادیان آسمانی متمایز میکند.وباتوجه به اینکه زمان ظهور زرتشت وشرح اقدامات او روشن نیست وثانیا کتاب اوستا که بدو منسوب است



 

از گزند فزونی وکاستی محفوظ نمانده است پس نه پیامبر این آیین را میتوان به خوبی شناخت ونه کتاب وپیام وی را به درستی میتوان یافت.

 ابراهیم پور داود که عموم زرتشتیان وی را سرآمد اوستاشناسان اخیر میدانند در دیباچه ای که بر (گاتها که کهن ترین بخش اوستا است) نگاشته است درباره ی زمان زرتشت مینویسد [در این خصوص روایات به اندازه ای مختلف است که ابدا صلح وسازشی میان آنها نمیتوان داد ومیگوید باتوجه به تحقیقات نمیدانیم محل ولادت وزمان زندگانی زرتشت کجا وکی بودهچرا؟ برای آنکه زرتشت متعلق به یک زمان بسیار قدیم است که دست تاریخ به آستان بلند آن نمیرسد. ] در کتاب زرتشتیان تصریح شده که اسکندر مقدونی کتاب اوستا را که در [دژ نپشتک] نگاهداری میشد به آتش کشید واز بین برد . در( وندیداد اوستا) ترجمه ی دکتر موسی جوان آمده است آفرینش را میان اهورامزدا واهریمن تقسیم نموده وهردوبخش را به یکی ازآن دو نسبت میدهد مثلا مینویسد [من اهورامزدا دومین کشورها را با دقتی کامل آفریدم در حالیکه اهریمن برضد آن ملخ آفرید] در اینجا مشخص میشود که خدای زرتشت توانایی وکنترل جهان را ندارد. یا در جایی دیگه مینویسد [چهارمین کشور با نزهت که من (اهورامزدا) آفریدم همان بلخ زیبا ولی اهریمن برضد آن مورچه آفرید] به همین ترتیب وندیداد نزاع اهورامزدا با اهریمن را در سرزمینهای گوناگون نشان میدهد وخداوند هستی را به ناتوانی در برابر رقابت اهریمن متهم میسازد. اما در [گاتها] که مورد افتخار زرتشتیان است به شرک در عبادت توصیه زیادی شده است در گاتها گاهی دیده میشود که زرتشت از اهورا مزدا گله مند است که چرا گاو وگوسفند به او نداده است چنانچه در گاتها ترجمه ی پور داود ص۸۷میخوانیم[من میدانم ای مزدا که چرا کاری از پیش نتوانیم برد برای آنکه گله و رمه ام اندک وکارگرانم اندک است نزد تو گله مندم ای اهورا] پس این است معنای توحید اوستایی.

 در گاتها که بخشی از اوستاست قدرت اهورامزدا مورد تردیدقرار گرفته است چرا که زرتشت از مزدا میپرسد (گاتها ترجمه پور داود ص۷۷[از تو میپرسم ای اهورا به راستی مرا ازآن آگاه فرما آیا تو را آنقدر قدرت هست که دشمنان را از من دور کنی] آیا چنین معبود وخدایی با خدایی که قران معرفی میکند یکسان نیست.

٭٭برخی قوانین ومقرارت زرتشتیان٭٭

در وندیداد ترجمه ی دکتر موسی جوان ص۱۲۸در مورد تکلیف زنی را که بچه ای مرده به دنیا بیارد چنین تعریف کرده است. [ای افریینده ی جهان وای مقدس بگو بدانم نخستین خوراک این زن چه خواهد بود اهورا در پاسخ گفت این زن باید یه مقدار خاکستر آمیخته با ادرارگاو به اندازه سه لقمه، شش لقمه، نه لقمه میل کند و همچنین در صفحه ی۱۴۰سرانجام کسی که بر روی جسد مرده نخی بیافکند چنین تعریف میکند [اگه یک مزدا پرست روی جسد مرده یک شی کم ارزش اگرچه به قدر یک نخ هم باشد بیاندازد پس از مرگ به بهشت خواهد رفت] زرتشتیان معتقدند زنانی که دچار قاعده گی میشونداگر کودک خود را لمس کند باید دستها وسپس تن کودک راشست (وندیداد ترجمه دکتر موسی جوان ص۲۳۹) ودر کتاب (امید اشوهیشتان ) که به وسیله ی خانم دکتر نزهت صفایی اصفهانی که ازمتن پهلوی به فارسی ترجمه شده است نقل است که زرتشتیان ازدواج با محارم (مادر، خواهر، دختر) قطع نظر از سن درست میدانند ومیگویند اگر هم فرزندی به دنیا نیاید ثواب این ازدواج کاهش نمیابد.

 کسانی هم میگویند آیین زرتشت برتر از سایر ادیان است چون بر (پندار نیک وگفتار نیک وکردار نیک تکیه دارد پاسخ آنست که همه ی ادیان به چنین کاری توصیه کرده است اما در این آیین اختلاف برسر آن است که پندار وگفتار نیک وکردار نیک کدام است؟ آیا شما گمان میکنید اندیشه ی شرک آمیز وپرستش فرشتگان وشستشوی با ادرار گاو وازدواج با محارم از جمله ی پندارها وکردارهای نیک اند؟!!!!!



ارسال شده در مورخه : شنبه، 15 آذر ماه، 1393 توسط admin2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 دفاعیات از استاد نورسی در دادگاه  [ يكشنبه، 1 مهر ماه، 1397 ] 2879 مشاهده
 زندگانی پیامبر رحمت و مهربانی- پیشگفتار  [ پنجشنبه، 4 بهمن ماه، 1397 ] 2377 مشاهده
 ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ / بخش 3  [ شنبه، 23 خرداد ماه، 1394 ] 4021 مشاهده
 رمضان ايستگاه تقويت ايمان و تقوا  [ يكشنبه، 21 فروردين ماه، 1401 ] 3540 مشاهده
 قدس ما را متحد و یکی می کند!  [ پنجشنبه، 23 آذر ماه، 1396 ] 3223 مشاهده
نام: zana
ایمیل: zana.azizi222@gmail.com

در مورخه : يكشنبه، 14 شهريور ماه، 1395

واقعا جالب و قشنگ بود استاد.زحمت کشیدید.

(أجرکم عند الله)

ارسال جوابیه ]

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید