پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

۵ خطر امنیتی گوشی‌ها/ بی‌اطلاعی کاربران

پلیس فضای تبادل اطلاعات نسبت به خطرهای امنیتی استفاده از تلفن های همراه هوشمند و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به کاربران هشدار داد.


به گزارش مهر، توسعه روزافزون زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش استفاده‌کنندگان و کاربران از بستر اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی و گرایش به سمت بانکداری و تجارت الکترونیک، بستر جدیدی را برای سودجویان و مجرمان به وجود آورده است.

براین اساس عدم توجه به موارد ایمنی و هشداری در این فضاها و بخصوص شبکه های اجتماعی تلفن های همراه، می تواند آسیب های فراوان و جبران ناپذیری را متوجه افراد کند؛ از این رو پلیس فتا با اشاره به آسیب ها و تهدیدات فراوان و جبران ناپذیر فضای مجازی، تاکید کرد: کاربران شبکه های اجتماعی تلفن های همراه باید به اطلاع رسانی ها و هشدارهای مکرر پلیس توجه کنند.

در همین حال پلیس فتا ۵ خطر امنیتی و مهم تلفن های هوشمند برای کاربران را اعلام کرد.

خطر اول مربوط به حوزه استفاده از ابزارهای مختلف در تلفن همراه است که در واقع حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران محسوب می شود که ممکن است توسط افراد سودجو سرقت شود.

تهدید دوم مربوط به حوزه اطلاعات و عملیات بانکی کاربران است که با توجه به اینکه کاربران برای فعالیت های مختلف خود، معمولا از اینترنت بانک یا اس ام اس بانک استفاده می کنند، امکان سرقت این اطلاعات کاربر نیز وجود دارد.

تهدید سوم به حوزه اطلاعات خصوصی مانند تماس و پیامک ها مرتبط می شود و تهدید چهارم نیز کنترل مکانی کاربر است که می تواند بستر سوء استفاده فرهنگی و مالی افراد سودجو قرار گیرد.

خطر پنجم تهدیدات امنیتی است که می تواند برای کاربران شبکه های اجتماعی حادث شود و تلفن همراه کاربر به روش های مختلف و به واسطه اقداماتی که از آن اطلاع ندارد، مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد؛ به نحوی که کاربران در هنگام نصب نرم افزار و اپلیکیشن های موبایل بدون آگاهی و به صورت ناخواسته، اجازه دسترسی اطلاعات پایه ای شامل نام، تصویر پروفایل، لیست مخاطبان و دیگر اطلاعات خصوصی را به تولیدکننده اپلیکیشن می دهند که این اقدام می تواند تهدیدات فراوانی را متوجه آنها کرده و زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

ایجاد هویت های مختلف با استفاده از عکس یک کاربر و ساختن برچسب یا استیکرهای غیراخلاقی با استفاده از تصاویر افراد در این شبکه های اجتماعی از دیگر آسیب ها و تهدیدات است که لزوم توجه کاربران اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به اطلاع رسانی ها و هشدارهای مکرر پلیس، ضروری می کند.

براساس مواد قانونی ۱۶ و ۱۷ جرائم رایانه ای، هرکس بوسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم، صوت و یا تصویر دیگری را تغییر و یا تحریف کند و آن را منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت فرد شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال و جزای نقدی پیش بینی شده محکوم خواهد شد؛ در این راستا پلیس فتا با دریافت هر شکایت، قاطعانه موضوع را پیگیری و مجرمان را شناسایی کرده و آن ها را تحویل قانون و عدالت می دهد.



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 27 مرداد ماه، 1394 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 اسامی پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد  [ سه شنبه، 4 شهريور ماه، 1393 ] 4446 مشاهده
 دعوت دختران جوانرودی به اردو تیم ملی فوتبال  [ دوشنبه، 29 مهر ماه، 1392 ] 4195 مشاهده
 گفتگوی محمد البلتاجی با شبکه ی الجزیره  [ سه شنبه، 5 شهريور ماه، 1392 ] 4374 مشاهده
 لیست نامزد های تایید صلاحیت شده پاوه  [ جمعه، 20 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4817 مشاهده
 تأمین هزینەی یورش اسرائیل به غزه توسط ...  [ شنبه، 21 تير ماه، 1393 ] 4427 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید