پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

ضرورت بکارگیری

نماینده مردم اردکان گفت: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری برای کاهش بکارگیری روش غرقابی باید به طور ویژه مورد حمایت قرار گیرد.



محمدرضا تابش در حاشیه مراسم بهره‌برداری از سیستم آبیاری کم‌فشار در تعدادی از باغات پسته شهرستان اردکان که با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد،  با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور و افزایش روزافزون هزینه‌های تأمین آب و همچنین تاثیرات نامطلوبی که این مشکل بر بخش کشاورزی به جای گذاشته است، اظهار کرد: در این شرایط مدیریت مصرف آب برای ارتقای بهره‌وری از منابع آب در دسترس، بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: پیگیری‌های خوبی در سطح شهرستان اردکان برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای صورت گرفت ولی به دلایلی همچون هزینه‌های ایجاد و نگهداری شبکه و به ویژه شوری و قلیایی بودن بالای آب و خاک باغات، این روش مورد استقبال از طرف کشاورزان شهرستان قرار نگرفت.
تابش عنوان کرد: به کارگیری روش‌های مناسب انتقال و توزیع آب در سطح باغات و مزارع یکی از راهکارهای مدیریتی مؤثر برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی به شمار می‌رود. در حال حاضر اجرای طرح‌های آبیاری کم فشار در دستور کار شهرستان قرار گرفته است. با اجرای این طرح می‌توان 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته اجرای طرح آبیاری کم فشار در شهرستان اردکان در سطح 710 هکتار مصوب شده که 292 هکتار آن در باغات، اجرایی و در سطح 319 هکتار نیز در دست اجراست.نماینده مردم اردکان از حمایت دولت در ارائه تسهیلات به کشاورزان برای اجرای طرح آبی - خاکی کشاورزی تشکر کرد و خواستار تامین اعتبار برخی پروژه‌های کشاورزی در شهرستان اردکان شد.
در این مراسم "محمدعلی طهماسبی" معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه یزدی‌ها معمار آبیاری در ایران هستند، گفت: یزد استانی خشک با بارش کم و تبخیر بالاست. همچنین در شمال اردکان، دشتی شور و قلیایی وجود دارد، بنابراین باید بهره‌وری خوبی از آب موجود شود. وی با اشاره به پهنه‌بندی نسبتاً مناسب کشاورزی در استان یزد، گفت: با توجه به شوری آب، باغات پسته در شمال اردکان نقش مهمی در توسعه کشاورزی شهرستان و ارزش بالای زیست محیطی دارند. طهماسبی با اشاره به عزم وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در کشور و اختصاص یارانه به آن، گفت: با انتخاب الگوی کشت و سیستم آبیاری مناسب می‌توان بیشترین بهره وری را از باغات و مزارع داشت. در این مراسم، طرح سیستم آبیاری کم فشار کشتخوان‌های کشاورزی به طول 98 کیلومتر در منطقه چاه افضل اردکان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در ادامه نیز جلسه‌ای به منظور بررسی و تامین اعتبار طرح‌های آب و خاک کشاورزی در باغات شهرستان اردکان برگزار شد که معاون وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد تامین بخشی از این اعتبارات را داد.
منبع: ایسنا


ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 8 مهر ماه، 1394 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 مسئله فرهنگ در استان کرمانشاه و اورامانات  [ چهارشنبه، 17 ارديبهشت ماه، 1393 ] 4496 مشاهده
 خواهر زن «تونی بلر» و نماد رابعه  [ چهارشنبه، 18 دي ماه، 1392 ] 4178 مشاهده
 سوالات و کلید آزمون تفسیر سوره ی الاسراء  [ جمعه، 11 تير ماه، 1395 ] 3801 مشاهده
 مراسم درختکاری در شهر نوسود برگزار شد  [ دوشنبه، 19 اسفند ماه، 1392 ] 3723 مشاهده
 300 هزار تومان پاداش به ازای هر نفر باسواد  [ دوشنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4311 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید