سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

دعوت رهبران کرد برای مذاکره

نخست‌وزیر عراق از رهبران کرد خواست برای ادامه مذاکره بر سر همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار شود، به بغداد سفر کنند. وی در عین حال نسبت به رفتن به سمت آشوب هشدار داد.



به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی خود خطاب به رهبران کرد گفت: کابینه عراق متعلق به تمام عراقی‌هاست و شما در وهله اول شهروندان ما هستید. شما برای من مهم هستید و می‌دانم که چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد لذا هشدار می‌دهم به سمت آشوب نرفته و هر گونه تلاش در این زمینه را در نطفه خفه کنیم.  نخست وزیر عراق ادامه داد: از رهبران کرد می‌خواهم برای باز کردن باب گفت‌وگو به بغداد بیایند. ما باید به کسانی که تلاش می‌کنند تنش آفرینی کنند و به مسائل نژادپرسی دامن بزنند، توجه داشته باشیم.

ائتلاف ملی روز پنجشنبه شرط کرده بود که هیئت کردی به بغداد بیاید قبل از اینکه هیئتی از این بغداد به اربیل برود که منجر به تحولات سریع در پرونده همه‌پرسی شده و اظهارات اخیر مسعود بارزانی را به دنبال داشت. پارلمان عراق نیز روز سه‌شنبه با همه‌پرسی مخالفت و حیدر العبادی را ملزم به مذاکره با کردها به منظور حفظ وحدت ملی کرد.

وی تاکید کرد: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بر خلاف قانون اساسی و قوانین محلی اقلیم است و من بار دیگر مخالفت خود را با آنچه "اعمال خواسته با زور و به صورت یک‌جانبه است"، اعلام می‌کنم و مذاکره را ضروری می‌دانم. العبادی تصریح کرد: برای بار دوم تاکید می‌کنم وحدت و مذاکره امری ضروری است. العبادی افزود: صادرات نفت کرکوک از سوی اقلیم بر خلاف قانون اساسی است و این سوال را مطرح می‌کنم اگر صادرات نفتی وجود دارد چرا حقوق کارمندان پرداخت نمی‌شود؟

نخست وزیر عراق در بخش‌ دیگری از کنفرانس خبری خود در اشاره به آغاز تلاش‌های عراق با همکاری لیبی، مصر و کشورهای دیگر برای نابودی تروریسم تصریح کرد، دولتش در حمایت از قطعنامه‌ای بین‌المللی درباره "مجرمیت داعش و حامیان مالی آن" تلاش می‌کند. العبادی افزود: عراق همکاری با این کشورها را آغاز کرده و طرح آزادسازی بقیه مناطق از سیطره داعش به من ارائه شده است. دولت انگلیس فوریه پیش‌نویس مجرمیت داعش و بازداشت رهبران آن را مجددا مطرح کرد و واشنگتن نیز از تلاش‌های دولت عراق برای آزادسازی عراق تاکید کرده بود.

وی همچنین گفت، قصد دارد ظرف روزهای آینده به نیویورک برود تا در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل حضور یابد. العبادی ابراز امیدواری کرد، با رهبران جهان به بررسی راه‌های بازسازی عراق بپردازد. نخست وزیر عراق در ادامه تاکید کرد: دولت روی دستاوردهای امنیتی و اقتصادی برای سومین سال خود ایستاده و می‌خواهد به نتایج استراتژیک در زمینه مبارزه با فساد برسد و اساس ما مبارزه با فاسدان است.



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 23 شهريور ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 يونسی:نگاه امنیتی به هربخش خطرناک‌است  [ چهارشنبه، 20 آذر ماه، 1392 ] 6029 مشاهده
 آغاز عملیات «طوفان الاقصی»  [ شنبه، 15 مهر ماه، 1402 ] 267 مشاهده
 ۵۰ هزار سیم‌کارت مسدود شد  [ يكشنبه، 18 آذر ماه، 1397 ] 2976 مشاهده
 «رابعه» نماد انسانیت  [ دوشنبه، 7 بهمن ماه، 1392 ] 4172 مشاهده
 درخشش الماس های کیهانی  [ سه شنبه، 4 ارديبهشت ماه، 1397 ] 2755 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید