سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

پیکر جلال طالبانی، رئیس جمهور پیشین عراق و دبیرکل حزب اتّحادیّه میهنی اقلیم کردستان، صبح امروز جمعه ١٤ مهرماه از مقصد آلمان وارد سلیمانیه و طی مراسمی رسمی تشییع و به خاک سپرده شد.



به گزارش اصلاح‌وب، پیکر مرحوم مام جلال در حالی وارد فرودگاه سلیمانیه شد که شماری از مقامات بلندپایه و نمایندگان خارجی و داخلی، از سرتاسر جهان و عراق و کردستان، برای استقبال از وی در فرودگاه آماده شده بودند.

به احترام ورود پیکر مام جلال که بر دوش چندی از «پاسبانان شرف» قرار داشت، ٢١ توپ شلّیک و سرود ملّی عراق و کردستان در فرودگاه نواخته شد.

مقامات حاضر در فرودگاه شامل فؤاد معصوم رئیس‌جمهور کُرد کنونی عراق، مسعود بارزانی رئیس و نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، یان کوبیچ نماینده سازمان ملل در عراق، قاسم عرجی وزیر کشور عراق و سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق و ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق، نمایندگانی سیاسی از کردهای ایران، سوریه و ترکیه، نماینده پادشاه اردن و نیز سفرای آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی و اسلامی و عربی در عراق و اقلیم کردستان و اعضای خانواده‌ی جلال طالبانی بودند که با قرارد دادن شاخه‌های گل در کنار تابوت مام جلال، یاد و خاطره‌ی وی را گرامی داشتند.

پیکر مام جلال سپس در میان انبوهی از جمعیّت که از شهرها و مناطق مختلف کردستان که برای استقبال و شرکت در مراسم تدفین وی آمده بودند، به مسجد بزرگ سلیمانیه منتقل شد؛ نماز میّت بر پیکر مام جلال به امامت عمّار حکیم، سیاست‌مدار شیعه عراقی و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و صف‌های بزرگی از روحانیّون و نمازگزاران سنّی و شیعه خوانده شد.

سرانجام پیکر مام جلال به روستای دبّاشان که منزل و محلّ اقامت مام جلال در آن‌جا قرار داشت، روانه و در نزدیکی منزلش در خاک آرام گرفت.

 

مام جلال از نگاه شخصیّت‌ها

پس از انتشار خبر درگذشت جلال طالبانی، رهبران کشورهای منطقه و جهان از جمله ترکیه و ایران و صدها شخصیت سیاسی جهان و منطقه، پیام تسلیت فرستادند و به نیکی از او یاد کردند.

در ایران روز چهارشنبه دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در پیامی با تسلیت درگذشت جلال طالبانی به دولت و ملت آن کشور، با بیان این‌که مشی وی اعتدال و میانه‌روی بود، تصریح کرد: «مرحوم طالبانی بی‌گمان چهره ممتازی بود که برای تحکیم رشته‌های پیوند میان اقوام و طوائف عراق تلاش زیادی نمود و نقش مهمی در انسجام ملی و وحدت عراق و تقویت روند سیاسی و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق ایفا کرد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز امروز در حاشیه مراسم استقبال از پیکر جلال طالبانی، با بیان این‌که وی «سمبل وحدت و تمامیّت‌ ارضی عراق بود» تأکید‌ کرد که جمهوری اسلامی «دوست همیشگی مردم عراق از جمله کردهای این کشور است و اشتباهات راهبردی برخی افراد را به حساب مردم کرد عراقی نمی‌گذارد.»

هم‌چنین علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در بخشی از پیام تسلیت خود با تأکید‌ بر این که جلال طالبانی این شخصیّت‌ مبارز عمر خود را صرف آزادی ملت عراق به ویژه مردم کردستان عراق کرد، افزود: «طالبانی پرچمی بود که حماسه وحدت را به اهتزاز درآورده بود که با سیاست‌ورزی حکیمانه توانست در عراق جدید اختلافات را به دوستی مبدّل‌ سازد و چهره‌ای ماندگار از خود بر جای بگذارد. همان‌گونه که در دوران مبارزه در قامت یک انقلابی واقعی ظاهر شد که یاد و نام او در تاریخ کرد، عراق و منطقه هرگز فراموش نخواهد شد.»

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز با انتشار پیامی با تسلیت درگذشت جلال طالبانی، تصریح کرد: «مرحوم طالبانی حقیقتاً‌ فردی انقلابی و سیاستمداری برجسته بود که سالیان دراز از عمر پر فراز و نشیب خود را در مسیر وحدت ملی و آبادانی عراق کوشید و تا پایان حیات دنیوی‌اش، از تلاش در این راه مضایقه نکرد.»

همچنین نمایندگان اهل سنت و کُرد مجلس شورای اسلامی در پیام‌های جداگانه ضمن تسلیت درگذشت جلال طالبانی تأکید‌کردند: «درگذشت مام جلال طالبانی از رهبران سیاسی کردستان و رییس‌جمهوری پیشین عراق که مبارزی نستوه و روشنفکر کُرد بود و بیشتر عمر خود را صرف مبارزه با دیکتاتوری صدام و تحقّق‌ دمکراسی کرد، همه ما نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی ایران را اندوهگین کرد.»

هم‌چنین در عراق حیدر عبادی، نخست وزیر عراق هم او را مردی خردمند خواند و مرگش را ضایعه‌ای برای مردم عراق دانست و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه اقلیم کردستان نیز روز چهارشنبه از درگذشت جلال طالبانی ابراز تأسّف کرد و گفت: «بهترین راه برای وفادار ماندن به روح طالبانی و روح همه شهدای کردستان، تقویت اتّحاد‌ در راستای حرکت به سمت هدفی مقدّس‌ است که رهبران و شهدای ما به خاطر آن قربانی شدند.» وی هم‌چنین به مناسبت درگذشت جلال طالبانی یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان نیز با شرکت در مراسم خاکسپاری مام جلال، او را بزرگمردی خواند که تمام عمرش را در راه ملتش فدا کرد و حضور بی‌شمار مردم کردستان را در این مراسم نشانه‌ی وفاداری آنان به مام جلال دانست.

همچنین قباد طالبانی، پسر جلال طالبانی و معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در مراسم خاکسپاری وی ضمن قرائت پیام خانواده‌اش در سپاس‌گزاری از تمامی مردم کردستان، تأکید کرد که همه‌ی مردم کردستان باید جدای از حزب‌گرایی و تفاوت‌های فکری و سیاسی، به نشانه‌ی وفای‌به‌عهد به آرمان‌های مام جلال، اتّحاد و همبستگی‌اشان را حفظ کنند.

جلال طالبانی دیپلماتی شایسته، بزرگمردی نوع‌دوست، مرد روزهای سخت و مبارزی جان‌فدا بود؛ وی در اتّحاد و صلح و دوستی بین همه اقوام و احزاب و جناح‌های مختلف عراقی و هم‌چنین بین کشورهای منطقه و همسایه عراق، نقش به‌سزایی داشت.

مام جلال عصر روز سه‌شنبه ١١ مهرماه ١٣٩٦ در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ پیکر وی طی برگزاری مراسمی رسمی با حضور مقامات ارشد و دولت‌مردانی از نقاط مختلف جهان و هم‌چنین در میان انبوه مردم شامل ده‌ها هزار نفر از مناطق مختلف عراق و کردستان، تشییع و در دبّاشان سلیمانیه‌ی عراق به خاک سپرده شد.

گفتنی مراسم تعذیه مام جلال از فردا در مسجد بزرگ سلیمانیه (مسجد کاک احمد شیخ) برگزار می‌شود.

 

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

مام جلال در منزلگاه ابدیش آرام گرفت

 

منبع : اصلاح وب



ارسال شده در مورخه : شنبه، 15 مهر ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 گزارش قربانی مسجد قدس دوریسان  [ شنبه، 21 آبان ماه، 1390 ] 12199 مشاهده
 بیست و دومین دوره‌ی نمایشگاه الکامپ  [ دوشنبه، 29 آذر ماه، 1395 ] 4364 مشاهده
 جشن چله تابستان زردوئی  [ دوشنبه، 14 مرداد ماه، 1398 ] 2650 مشاهده
 آوان در نمایشگاه یلدای ایرانی  [ يكشنبه، 1 دي ماه، 1398 ] 3039 مشاهده
 گزارش تصویری ماسوله  [ يكشنبه، 30 مهر ماه، 1402 ] 622 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید