سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

تامین پول و سلاح در ازای ضربه به منافع امریک

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، آرشیو بزرگی که شش سال پیش در جریان یورش به محل اختفای اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در ابت آباد پاکستان به دست آمده بود را منتشر کرده است. این اسناد همچنین جزییات تازه ای از روابط مبهم القاعده با ایران ارائه می کند.‌ چکیده روابط ایران و القاعده بر اساس این اسناد به شرح زیر است:



 پیشنهاد ایران به القاعده: تامین پول و سلاح و آموزش در ازای ضربه به منافع امریکا
سازمان اطلاعات مرکزی امریکا" (CIA) روز چهارشنبه (۱ نوامبر-۱۰ آبان)، بعد از شش و نیم سال، صدها هزار سند به دست‌آمده از مخفی‌گاه "اسامه بن‌لادن" در ایبت‌آباد پاکستان را منتشر کرد. یک سند ۱۹صفحه‌ای از این آرشیو بزرگ، به روابط پر فراز و نشیب سازمان القاعده با جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.

 نیروهای امریکایی در جریان یورش به مخفی‌گاه بن‌لادن در روز دوم می ۲۰۱۱، ۴۷۰هزار سند، تصویر، و فایل‌ کامپیوتری را ضبط کرده بودند که روز گذشته، این فایل‌ها با دستور "مایک پامپئو" رییس سیا به انتشار عموم در آمد.

"تامس جاسلین" و "بیل راجیو" دو پژوهشگر "بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها" که مدتی است این اسناد را برای نشریه "لانگ وار جورنال" بررسی می‌کنند، درباره جزییات سند ۱۹صفحه‌ای رابطه "القاعده" و حکومت ایران نوشته‌اند: «در این سند، یک عضو ارشد القاعده توضیح می‌دهد که ایران حاضر است هر آنچه القاعده نیاز دارد شامل پول، اسلحه، و آموزش در کمپ‌های حزب‌الله در لبنان را فراهم کند تا در مقابل این گروه تروریستی، به منافع امریکا در عربستان سعودی و خلیج فارس حمله کند.»

بر اساس این سند، سازمان‌های اطلاعاتی ایران در مواردی، صدور ویزا برای نیروهای عملیاتی القاعده را تسهیل کرده و هم‌زمان به گروهی دیگر از آنها پناه داده‌اند. "أبو حفص الموريتانی" از ایدئولوگ‌های بانفوذ القاعده، پیش از حمله ۱۱ سپتامبر، به انجام مذاکره با ایران برای پناه دادن به شماری از نیروهای جهادی این سازمان کمک کرده بود.

نویسنده سند اضافه کرده که اعضای القاعده، در نهایت شروط توافق با ایران را نقض کردند و این موضوع باعث شد تا ایران، شبکه جهادی‌های سنی را سرکوب و تعدادی از آنها را بازداشت کند. القاعده حتی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی می‌نویسد و از او می‌خواهد که دستور آزادی اعضای خانواده "اسامه بن لادن" از زندان را صادر کند.

فایل‌های دیگری نیز نشان می‌دهد که القاعده یک دیپلمات ایرانی را برای مبادله با اعضای زندانی‌اش در ایران ربوده است. خود بن‌لادن نیز طرح‌هایی را برای مقابله با نفوذ ایران در سرتاسر خاورمیانه در نظر داشته و این نفوذ را زیان‌بار می‌دانسته است. با وجود اختلافات و خصومت‌ها، نویسنده ارشد القاعده در ارزیابی‌اش توضیح می‌دهد که القاعده با ایران در جنگ نیست و دو طرف به ویژه بر سر «دشمنی امریکا» با هم "منافع مشترک" دارند.به همین دلیل بود، که بن‌لادن در تهدید کردن ایران محتاط بود. او در نامه‌ای که پیش از این منتشر شده، ایران را به عنوان «شریان اصلی برای بودجه، پرسنل، و ارتباطات» القاعده توصیف کرده بود. ایران نیز به فراهم کردن حمایت حیاتی از عملیات‌های القاعده ادامه داد.

هم‌چنین، یکی از فایل‌های ویدئویی منتشرشده توسط سیا، مربوط به مراسم ازدواج "حمزه" فرزند محبوب "اسامه بن‌لادن" در زمان اقامت اجباری در ایران است که اولین تصویر منتشرشده از وی نیز به شمار می‌رود. او در آن زمان با دختر "ابومحمد المصری" از فرماندهان نظامی ارشد القاعده ازدواج کرد.

در این جشن ازدواج، "محمد اسلامبولی" یک رهبر ارشد دیگر القاعده نیز در کنار "حمزه بن‌لادن" دیده می‌شود. در اکتبر ۲۰۱۴، رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که "اسلامبولی" در سوریه، گروه "خراسان" القاعده را با هدف مبارزه با امریکا رهبری می‌کند.

اسناد منتشرشده هم‌چنین حاکی از آن است که بن‌لادن بعد از آزادی "حمزه" در اواسط سال ۲۰۱۰، همواره نگران بوده که او توسط حکومت ایران ردیابی شده باشد. القاعده از اواسط سال ۲۰۱۵، "حمزه" را به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی خود معرفی و پیام‌هایی از او را با مضمون تهدید امریکا منتشر کرد. او در آگوست ۲۰۱۵ در پیامی، از "سیف‌العدل"، "احمد حسن ابوالخیر"، "ابومحمد المصری"، و "سلیمان ابوغیث" به عنوان آموزگاران خود نام برد که همگی آنها در کنار او در ایران در بازداشت بودند.

 

بهار نیوز



ارسال شده در مورخه : شنبه، 13 آبان ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 بازار روغن کماکان آشفته  [ پنجشنبه، 22 آبان ماه، 1399 ] 1943 مشاهده
 بازدید ۶۰ هزار گردشگر از شهرستان پاوه  [ يكشنبه، 19 خرداد ماه، 1398 ] 2650 مشاهده
 استخدام پلیس راهنمایی و رانندگی کشور  [ دوشنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1392 ] 5166 مشاهده
 مسافرکش‌های خانه‌به‌دوش  [ دوشنبه، 7 مرداد ماه، 1398 ] 3294 مشاهده
 پنجمین جشنواره‌ی هه‌ورامان در سلیمانیه  [ پنجشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3965 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید