سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

شانس آوردیم زلزله ۹ شب اتفاق افتاد!

سعدی قادری ///  زلزله مهیب و خونبار کرمانشاه با بزرگای ۷.۳ ریشتر و مرکزیت ازگله، تلفات و خسارات زیادی بر جا گذاشت، حدود چندصد نفر کشته شدند (امار منتشر شده)، با هزاران‌زخمی و ۱۹۰۰ میلیارد تومان خسارت. ( و این جدای از همه هزینه ها، کمکها و انرژیی است که بعد از زلزله صرف شده و میشود که بالغ بر صدها میلیارد تومان می شود).



 

در اثر این زلزله حدود ۵۰۰۰ خانه تخریب شده است؛ درصورتیکه اگر ۵۰۰۰ خانه نو و مقاوم با قیمت صد میلیون تومان احداث می کردیم هزینه اش پانصد میلیارد تومان می شد، یعنی یک چهارم این‌خسارات!!! و بدون هیچ کشته و تلفات و رنج و درد! و البته برای هزاران نفر اشتغال زایی و رونق مسکن و …. چقدر ندانم کاری داریم؟!

چندی قبل و در اول مهر مقاله حقیر درخصوص آسیب پذیری مسکن روستایی کرمانشاه در خبرگزای ایرنا منتشر شد و درخصوص زلزله خیزی و آسیب پذیری خانه های روستایی کرمانشاه مطالبی منتشر شد (لطفا مطالعه کنید)

باید بدانیم از حدود ۴۳ حادثه طبیعی شناخته شده حدود ۳۲ مورد آن در ایران رخ می دهد، بیش از ۹۰ درصد ایران زلزله خیز است و حدود هر ده سال یکبار زلزله ای با بزرگای ۷ ریشتر در ایران رخ می دهد؛

باید همه به این باور برسیم که با زلزله زندگی کنیم، بسیار ساده است فقط یک خانه مقاوم و دانش ایمنی در برابر زلزله می خواهد! بجای پرداختن به هارپ و مطالبی که هنوز علمی ثابت نشده، بهتر است خانه هایمان را مقاوم سازی کنیم.

کمکهای مردمی و دنیای مجازی به ویژه تلگرام و اینستاگرام و …. بسیار کمک کردند، شاید اگر نبودند تلفات و مشکلات بسیار بیشتر می شد.

به قول پروفسور ناطقی الهی استاد نمونه کشور باید برنامه مدیریت بحران را پاک‌کرد و از نو نوشت، خرجش فقط یک پاک‌کن است!. این برنامه ای که داریم امداد و نجات بعد از زلزله است آن هم با ضعفهایش، نه مدیریت ریسک داریم و نه مدیریت بحران.

باید خدا را شاکر باشیم که اولا قبل از زلزله اصلی پیش لرزه داشتیم و دوما قبل از خواب و حدود ساعت ۹ شب زلزله اصلی اتفاق افتاد!

اگر ساعت یک تا ۶ بامداد بود قطعا کشته های زلزله به هزاران و شاید ده ها هزار نفر می رسید، خدایا شکر…

زلزله های بزرگ و خونبار منجیل(۱۳۶۹)، بم (۱۳۸۲) ورزقان (۱۳۹۱) با ده ها هزار کشته و هزاران میلیارد خسارت، هنوز ما را بیدار نکرده است!

امیدوارم زلزله کرمانشاه با تمام تلفات و رنجهایش که تا سالها بر جان و روح مردم‌خواهد بود ما را بیدار کند! خانه باید امن باشد و نه برای فرار! مسکن باید مهر باشد نه مرگ!

مردم در این زلزله سنگ تمام گذاشتند غیر قابل وصف و کم‌نظیر.

ما مردمی داریم فداکار ، نوع دوست، مهمان نواز و خونگرم، اما گاهی عداه ای برای سود و پول و درآمد خانه مرگ‌برایمان می سازند، نظارت درست نمی کنند. دور اندیش نیستیم، بیمارستانی که باید شفای بیماران باشد، می شود قبرستان مردم!

زلزله کرمانشاه و درود و رنجهایش و نیز ایثار و محبت مردم خوب ایران در یاد و خاطر ما می ماند، روزها و سالها سپری می شوند و دوباره زلزله ای دیگر در شهر ما و یا جایی دیگر از ایران رخ خواهد داد، ان شاالله تا آن روز مراکز پرجمعیت مانند مدارس، بیمارستانها، آتش نشانی و نیز خانه های فرسوده و نامقاوم ایمنی آنها بررسی و مقاوم سازی شوند. برنامه ای کامل از صفر تا صد قبل و حین و بعد از زلزله و همه بحرانها نیاز داریم نه نمایش مانور زلزله!

سعدی قادری؛ دانشجوی دکتری عمران



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 29 آبان ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 استعفای کارمندان به خاطر بورس!  [ جمعه، 27 تير ماه، 1399 ] 1542 مشاهده
 کولبری  [ پنجشنبه، 12 مهر ماه، 1397 ] 3567 مشاهده
 خریدِ قدرت و قدرتِ خرید  [ شنبه، 20 بهمن ماه، 1397 ] 2327 مشاهده
 سراب دموکراسی در مصر ...  [ پنجشنبه، 13 تير ماه، 1392 ] 4841 مشاهده
 ظرفیت‌های آیینی نوروز  [ جمعه، 24 اسفند ماه، 1397 ] 3469 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید