سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

اولین تپش‌های یک قلب بزرگ

گفت‌وگو از: فرخنده سهرابی ///  مؤسّسه‌ی خیریه‌ی نیکوکاران احسان، سال ١٣٩٥ در شهر کرمانشاه به همّت جمعی از خیّرین و معتمدین این شهر تشکیل شد. این مؤسّسه در جریان کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله‌ی اخیر مناطقی از استان کرمانشاه، نقش پررنگی را ایفا کرد. اصلاح‌وب در گفت‌وگویی که با محسن صادقیپور، مدیرعامل این مؤسّسه داشته، به جزئیات بیشتری از فعّالیّت‌های آن پرداخته است.

در ادامه توجّه تان را به این گفت‌وگو جلب می‌کنیم:



صادقی‌پور، متولد ١٣٤٦ در شهر پاوه و ساکن کرمانشاه و کارشناس بهداشت محیط و بازنشسته شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با ٢٥ سال سابقه کار مدیریتی در آن شرکت است که پس از بازنشستگی با جمعی از همراهان و همدلان خود، مؤسّسه‌ی خیریه‌ی نیکوکاران احسان را تأسیس کردند.

 
 
 

- لطفاً مختصری از تاریخچه و سابقه فعّالیّت‌ مؤسّسه‌ نیکوکاران احسان کرمانشاه را بیان کنید.

ضمن عرض سلام و خیر مقدم خدمت شما و تشکّر‌ بابت انجام این مصاحبه، عرض شود که در سال ١٣٩٤، ما نُه نفر از افراد خیّر‌ و فرهنگی و دلسوز شهر کرمانشاه به عنوان هیأت‌مدیره درخواست خود برای کسب مجوز فعّالیّت‌ در زمینه امور خیریه‌ را به استانداری تقدیم کردیم و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز و ثبت در شرکتها، به طور رسمی از همان سال اقدام به شناسایی و شروع به کار دستگیری از افراد ناتوان و نیازمند نموده و به حمد خدا مورد استقبال مردم و خیرین نیز قرار گرفت.

 

- بفرمائید که خدمات مؤسّسه‌ نیکوکاری احساس بیشتر برای چه گروهها و اقشاری است و این‌که‌ مؤسّسه‌ منابع مالی خود را چگونه تأمین میکند و حدوداً چند عضو خیّر دارد؟

ما شاهد انجام کمکهای پراکنده خیرین‌ و دوستان خود برای افراد نیازمند بودیم، اما احساس نیاز به ساماندهی این فعالیتها در قالب نهادی مدنی کردیم که به صورتی هدفمند و حساب‌شده به حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه بپردازد.

اقشار هدف ما: یتیمان، زنان خود سرپرست یا بد سرپرست و دانشآموزان و دانشجویان بیبضاعت است و به امید خدا قصد داریم که در آیندهای نزدیک به بحث کارآفرینی و خوداشتغالی برای افراد ناتوان یا کم‌توان ورود کنیم تا این افراد بدون نیاز به گدایی و با حفظ کرامت انسانی خود بتوانند درآمدی ولو اندک کسب نمایند. همچنین در حد توان به امور خیر و عامالمنفعهای همچون ساخت یا همکاری در ساخت مکانهای مسکونی برای فقرا و ایتام، درمانگاه و مسجد بپردازیم.

ما در ابتدای امر تیمی قوی مددکاری و امدادی تشکیل دادیم که این افراد اقدام به شناسایی و تحقیق و راستی‌آزمایی افراد نیازمند معرفی شده و متقاضی میکنند و پس از شناسایی نوع نیاز آنها، از ایشان ثبت نام به عمل آمده و در جهت رفع نیاز و حمایت آنها اقدام میکنیم. مواردی مثل مشکل مسکن، درمان، کمک‌هزینههای تحصیلی دانشآموزی یا دانشجویی، کمکهای نقدی و غیرنقدی در مناسبتهایی مثل آغاز سال تحصیلی، آغاز سال نو و اعیاد، علاوه بر کمکهای منظّم‌ نقدی و غیرنقدی در طول سال، جزو برنامههای روتین و مشخّص‌ مؤسّسه‌ است.

در مورد منابع تأمین مالی هم، طبق اساس‌نامه و مجوز مؤسّسه‌، ما اقدام به پخش صندوقهای کمک و اعلام شماره حساب مخصوص مؤسّسه‌ نمودهایم و برای اطّلاع‌رسانی نیز از سایت و گروه و کانال تلگرامی خیرین عضو مؤسسه نیکوکاران احسان استفاده میکنیم که علاوه بر کمکهای متفرّقه‌، ما ٢٠٠ عضو خیر ثابت داریم که به صورت ماهیانه کمکهای نقدی خود را به حساب مؤسسه واریز میکنند و کمکهای غیرنقدی را به دفتر مؤسسه تحویل میدهند.

 

- با توجه به زلزله ٢١ آبان‌ماه که در شهرها و مناطق غربی استان کرمانشاه رخ داد، آیا مؤسسه نیکوکاران احسان اقداماتی در زمینه کمکرسانی به مناطق آسیبدیده از زلزله انجام داده؟ این اقدامات را از چه زمانی و چگونه آغاز نمودید؟

همان شب بیست و یکم آبان ساعت ١:٣٠ شب با هیأت مدیره برای تشکیل ستاد بحران هماهنگی کردیم و ساعت ٧ صبح در دفتر مؤسسه تشکیل جلسه دادیم؛ با توجه به کسب خبر مبنی بر کمبود آب و نیاز به مواد غذایی خشک در منطقه، همان صبح از منابع خود به ارزش چهار میلیون تومان آب معدنی و هفت میلیون تومان کیک و بیسکویت و خرما تهیه نموده و تا ظهر توسط خود اعضای هیأت مدیره به مناطق شهری و روستایی زلزله‌زده برده و توزیع نمودیم. بلافاصله گروه تلگرامی به نام حامیان زلزلهزدگان کرمانشاه تشکیل دادیم که اعضای آن به ١٢ هزار نفر رسید و بیش از ٦٠٠ زن و مرد به صورت داوطلبانه شروع به همکاری با مؤسسه برای بستهبندی و تفکیک مواد غذایی و بارگیری و ارسال آن به مناطق زلزله‌زده کردند.

همچنین علاوه بر دفتر مرکزی کرمانشاه، دو دفتر بحران هم در مناطق ثلاث و سرپلذهاب مستقر نمودیم که با حضور جوانان و افراد داوطلب بومی فعّال در منطقه برای شناسایی و کمکرسانی و تحویل مایحتاج اولیه مثل چادر، زیرانداز، آب، پتو و... اقدام نموده و در طول یک هفته‌ی اول بحران به اسکان اضطراری مردم کمک کردند.

در طول این مدت بیشتر از ٤٠٠ کامیون و تریلی مواد غذایی و کمکهای غیرنقدی از استانها و شهرهای مختلف ایران به مؤسسه احسان تحویل داده شد و افراد داوطلب و اعضای خیر مؤسسه اقدام به تفکیک و ارسال توزیع آن در مناطق سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ازگله، گهواره، قصرشیرین، گیلانغرب و ریجاب نمودند.

 

- آیا مؤسسه نیکوکاران احسان با دیگر مؤسّسات‌ و نهادهای مدنی و دولتی در زمینه کمکرسانی همکاری و هماهنگی داشته است؟ لطفاً توضیح دهید.

طبیعت کارهای جمعی و مدنی، همکاری و هماهنگی با نهادهای هم‌راستا و هم‌هدف است؛ به این خاطر ما نیز در جلسات ستاد بحران استانداری شرکت داشتیم و به اذعان خود مسؤولان، عملکرد مؤسسه در این زمینه بسیار خوب بوده و حجم گسترده فعالیتها و توان بالای مؤسسه در پوششدهی خدمات و کمک‌ها بر کسی پوشیده نماند. همچنین ما با مؤسسه نوید رحمت، هانای هه‌ژاران و سایر کمپینهای مردمی که در منطقه فعّال‌ بودند و همچنین با معتمدین محلّی‌ در هر پنج شهرستان نیز همکاری داشتیم.

 

- اعتماد مردم و خیرین به مؤسسه نیکوکاران احسان در رساندن کمک از طریق این مؤسسه را چگونه ارزیابی میکنید؟

بسیار عالی و غرورآفرین بود! ملت ایران از تمامی نقاط دور و نزدیک فارغ از هر قوم و مذهبی ما را لایق اعتماد خود دانستند و به گونهای مسؤولانه و مهربانانه و با دلسوزی کامل و نوع‌دوستی مثال‌زدنی، چه با حضور خود و چه با ارسال کمکهای نقدی و غیرنقدی خود به مؤسسه نیکوکاران احسان، در کمک و همیاری و همدلی با هممیهنان مصیبت‌زده خود حماسهای بزرگ و انسانی و اسلامی آفریدند.

ما هم تمام تلاش خود را به کار برده میبریم که پاسدار و امین این اعتماد افتخارآفرین آنها باشیم در رساندن کمکهایشان به نیازمندان مصیبتزده و همچنان رابط امانتداری باشیم میان نیکوکاران و نیازمندان.

 

بیشترین کمکهای مردمی که به دست مؤسسه شما رسیده از چه استانهایی بود؟

به جرأت میتوانم بگویم که از تمام استانهای ایران برای مؤسسه کمک ارسال شده و اما بیشترین و منظّم‌ترین کمکها از سه استان جنوبی کشور یعنی: فارس، بوشهر و هرمزگان بود که بصورت منظّم‌ و حساب‌شده و هماهنگ، کمکهای فراوان نقدی و غیرنقدی ارسال نمودهاند. همچنین آذربایجان غربی و شرقی و ارومیه و کردستان و استانهای شمالی به‌ویژه گیلان و منطقه تالش.

هم‌چنین استان البرز و تهران و بخصوص شهرهای شهریار، کرج، مهرشهر و طالقان و...

مشهد، تربت جام، نیشابور، شیروان و... اصفهان، قم، استان خوزستان و بخصوص هندیجان، یزد و کرمان و... سایر شهرهای کشور که واقعاً زبان ما از بیان قدردانی و قدرشناسی و تشکر از این عزیزان هموطن قاصر و ناتوان است.

 

- با توجه به حضور پیوسته جنابعالی به عنوان مدیرعامل یک مؤسسه خیریه، در مراحل دریافت و جمع‌آوری و ارسال و توزیع کمکها در این حادثه دلخراش، وفاق ملی و همدلی مردم از قومیتها و مذاهب مختلف از سراسر ایران را چگونه دیدید؟

همانطور که قبلاً هم عرض کردم، این حادثه دلخراش زلزله در استان مرزی کرمانشاه، باعث ایجاد موجی از مشارکت گسترده و داوطلبانه و دلسوزانه از سوی تمامی ملت ایران از هر قوم و مذهبی شد. و نمونه‌ای مثال‌زدنی از وفاق ملی، نوع‌دوستی، همگرایی، وحدت عملی و مشارکت مدنی در سطح کشور را به نمایش گذاشت که جا دارد به عنوان یک سرمایه ملی باارزش بدان نگریسته شود و ارج نهاده شود. من امیدوارم که این وفاق و همدلی و همدردی میان اقوام و ملت ساکن در ایران ادامه داشته باشد. ما به این حماسه ملی و همدردی هموطنان افتخار میکنیم و دست تک تک این عزیزان را میبوسیم که توانستند با حضور پررنگ و مهربان خود آلام و دردهای این مردم مصیبتزده را کاهش دهند و همین همدلی و مهربانی عمومی و گسترده خود میتواند به عنوان یکی از خیرات این زلزله در یادها بماند و نسلهای پس از ما با افتخار از آن یاد کنند و امیدوارم که ما نیز بتوانیم در شادیها جوابگوی این محبت عزیزان باشیم.

 

- با توجه به دیدهها و شنیدههای خود در طول این مدّت، کدامیک از ارگانهای دولتی را در زمینه خدمات‌رسانی و فعالیت در مناطق زلزلهزده فعّالتر دیدید؟

بالطبع ستاد بحران کشور به عنوان وظیفه قانونی و ملی خود به قضیه امداد و نجات ورود کرد. اما با توجه به عمق فاجعه و پراکندگی مناطق آسیبدیده، نیاز به تلاش بیشتری احساس میشد و مردم گلایهمندیهایی داشتند که البته حضور پررنگ سازمانهای مردم‌نهاد و کمپینهای مردمی، ضعفها و کمبودها را تا حدودی پوشش داده و جبران کرد. در کنار نیروهای مردمی، نیروهای نظامی همچون ارتش و سپاه هم به صورت پررنگ و ادامهدار وارد صحنه شدند و در کل با مشارکت تمام ارگانها از بهزیستی و هلال احمر و ارتش و سپاه تا مردم و نهادهای مردمی کار امداد و نجات و اسکان و بازسازی انجام شده و ادامه دارد.

 

- پس از گذشت یک ماه از حادثه زلزله، روند کمکرسانی به مناطق آسیب‌دیده به چه صورت است؟ کمیّت‌ و کیفیت جمعآوری و ارسال کمکها چه تغییر نموده؟ آیا کمکها متوقف شده یا ادامه دارد؟

طبیعتاً در روزهای اولیه حادثه، حجم ارسال کمکهای نقدی و غیرنقدی بالا بود و پس از یک ماه مسلماً از حجم این کمکها کاسته شده ولی هنوز هم برخی از خیرین و نیکوکاران با ما در ارتباط هستند که در مراحل بعدی کمکرسانی مشارکت داشته باشند. همانطور که مستحضر هستید، در چنین بحرانهایی ما سه مرحله کمک و امدادرسانی داریم که بخش اول آن شامل امداد و نجات و اسکان اضطراری میباشد که از زمان وقوع حادثه تا حداکثر ده روز این مهم شامل انتقال مجروحان به مراکز درمانی، آواربرداری، بیرون آوردن افراد از زیر آوار، تحویل چادر و اسکان اولیه و تهیه مایحتاج اولیه زندگی در زیر چادر با کمک نیروهای دولتی و نظامی و مردمی به خوبی انجام شد.

بخش دوم شامل اسکان موقت و انتقال به کانکسهاست. با توجه به پیش رو بودن زمستان و سرما و برودت هوای منطقه این مرحله بسیار ضروری است؛ کما اینکه تعدادی کانکس به منطقه وارد شده و تحویل نیازمندان داده شده و این مهم همچنان در حال انجام است و مرحله سوم که اساسی است، بازسازی است که واقعاً مستلزم همّتی‌ جمعی و تدبیری فوری از سوی دولت محترم میباشد که منازلی مطابق با استانداردهای نظام‌مهندسی و سازگار با زلزله و ایمن برای مردم آسیب‌دیده ساخته شود. در این راستا مؤسسات خیریه و افراد نیکوکار متقبّل‌ ساخت تعدادی اماکن مسکونی برای فقرا و ایتام شدهاند و همینطور ساخت حدود 140 مدرسه و 33 خانه‌بهداشت و دو بیمارستان را تعهّد‌ نمودهاند.

 

- برنامه مؤسسه برای ادامه کمکها یا تغییر احتمالی روند آن به چه صورت هست؟

ما با توجه به پتانسیل خود و پیشبینی کمکها میتوانیم حداقل به مدت یک سال کمکها و حمایت خود را ارائه دهیم و ادامه آن هم که خواسته ماست منوط به مشارکت اعضای خیر و کمکهای هموطنان عزیز است. ما بنا داریم اولویت کمکها را به یتیمان و بیسرپرستان و کسانی که عزیزانشان در جریان زلزله از دست دادهاند و همچنین دانشآموزان و دانشجویان نیازمند اختصاص دهیم و در حد توان در زمینه رفع نیازهای دارویی و بهداشتی و همچنین مشارکت در ساخت منازل و مدرسه و مکانهای عامالمنفعه فعالیت کنیم.

 

- آیا مؤسسه نیکوکاران احسان در شهر خاصی فعالیت داشت یا کمکها را به سایر مناطق هم ارسال می‌نمود؟ و بیشتر اقلام توزیعی توسط مؤسسه شما چه بود؟

مؤسسه نیکوکاران احسان در تمام پنج شهرستان آسیب‌دیده توسط زلزله شامل سرپل ذهاب، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب و ثلاث باباجانی فعال بوده و حتی به برخی از روستاهای شهرستان جوانرود و روانسر هم ارسال کمک داشته است. اقلام توزیعی ما شامل تمام موارد مورد نیاز از جمله چادر، پتو، زیرانداز، لباس، کفش، آب آشامیدنی، مواد خوراکی، کنسرو، خرما، برنج، روغن، گوشت، قند، چای، پکهای بهداشتی و پکهای نوزادی بوده است و نمایندگان مؤسسه بخصوص بانوان خیر و خواهران گرامی عضو و داوطلب به عیادت بیماران بستری در بیمارستانهای سطح شهر کرمانشاه که به خاطر زلزله دچار آسیب شده بودند اقدام نموده و غذای گرم برای همراهان و پکهای نوزادی و مواد مورد نیاز را به آنان تحول دادهاند.

 

- به همکاری و همراهی بانوان و خواهران در جریان کمکرسانی اشاره کردید، نقش آنها را در کمک‌رسانی و همکاری با مؤسسه نیکوکاران احسان چگونه یافتید؟

براستی همّت‌ انسانی و حس دلسوزی و همدردی، مرد و زن نمیشناسد و چه‌بسا در زنان و بانوان این حس زیبا بسیار قویتر و پررنگتر هم هست و ما در طول ایّام‌ کمکرسانی به زلزله‌زدگان در مؤسسه این را به عینه شاهد بودیم. زنان دلاور و بانوان بزرگوار در تمام مراحل از جمله اهدای کمکهای نقدی و غیرنقدی و بستهبندی و تفکیک کمکها در مؤسسه و سرکشی و عیادت و همدردی با آسیب دیدگان و داغداران و بازماندگان از حادثه زلزله در بیمارستانها و در مناطق زلزلهزده فعّال‌ و پویا و با دلسوزی و خستگیناپذیری عمل کردند. خلاصه در این نمایش همدلی و همدردی و کمک‌رسانی زن و مرد پابهپای هم در تلاش و تکاپو بودند.

 

- نظر به گستردگی فعالیت مؤسسه نیکوکاران احسان در این حادثه و برای توزیع کمکها، شما با کمبود نیروی انسانی برای حضور در منطقه مواجه نبودید؟ از همکاری نیروهای محلی و بومی به چه صورت استفاده کردید؟

با توجه به فراخوانی که مؤسسه نیکوکاران احسان برای همکاری نیروی انسانی ارائه داد، ما شاهد استقبال گسترده نیروهای داوطلب از شهر کرمانشاه، پاوه، سنندج، روانسر، جوانرود و آذربایجان غربی بودیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

همچنین از نیروهای بومی در شهر سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ریجاب و دیگر روستاهای منطقه به دلیل اشراف آنها بر مناطق و شناخت آسیب‌دیدگان کمک بسیاری گرفتیم و معتمدین محلّی‌ نیز مشارکت خوبی با ما داشتند.

 

- با توجه به گذشت چیزی بیشتر از یک ماه از حادثه زلزله در منطقه و گذر از مراحل اولیه امداد و نجات فوری؛ جدیدترین و آخرین نیازهای مناطق بحران‌زده را چه چیزی میدانید؟

کانکس، مواد خوراکی از قبیل روغن، برنج، گوشت، مرغ، حبوبات، قند و چای و شکر و یکی از نیازهای مهمی که کمتر به آن توجه شده تعویض چراغهای نفتی با چراغهای برقی است که دلیل آلوده کننده بودن و ایجاد مشکلات تنفسی و احیاناً آتشسوزیها، مؤسسه در این راستا نیز اقداماتی انجام داده است.

 

- با توجه به این‌که‌ امدادرسانی در زلزله ٢١ آبان‌ماه امسال در شهرها و مناطق غرب استان کرمانشاه، اولین تجربه کمک‌رسانی مؤسسه نیکوکاران احسان در این سطح گسترده و وسیع بود، جنابعالی به عنوان مدیر عامل، عملکرد مؤسسه خود را چگونه ارزیابی میکنید؟

همچنان که فرمودید این اولین تجربه مؤسسه نیکوکاران احسان در این سطح وسیع بود؛ اما خوشبختانه به یاری خداوند مهربان و با همیاری و همراهی تمام مردم عزیز ایران و رضایت هموطنان آسیب‌دیده از خدمات و کمکهای مؤسسه، به لطف الهی مؤسسه نیکوکاران احسان عملکرد خوب و درخشانی از خود نشان داد و خدا را از این بابت شاکریم و امید توفیق بیشتری برای خدمت بیشتر به هموطنان نیازمندمان داریم.

 

- و سخن پایانی، پیام شما به ملت ایران چیست؟

من به عنوان یک شهروند از مناطق زلزله‌زده و یک عضو خدمتکار از انجمن نیکوکاران احسان، خاک پای تمام شیرمردان و شیرزنانی که برای کمکرسانی به مردم من رنج سفر از مناطق دور و نزدیک ایران را بر خود هموار نموده و پای در رکاب عشق و مهربانی و نوعدوستی نهادند را سرمه چشمانم میکنم و از درگاه خداوند بزرگ و منّان‌، بهترین پاداشها و سعادت دنیا و آخرت را برایشان خواستارم و ضمن عرض تسلیت به خانواده عزیزانی که در این راه جان خود را از دست دادند، برای آن شهیدان راه خدمت به انسانیّت‌ و بشردوستی طلب رحمت واسعه الهی دارم. قدردان ملت بزرگ ایران هستیم که شعار «بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» را به منصه عمل کشاندند. دگرباره سپاس و قدردانی و قدرشناسی بی‌نهایت‌ تقدیم به تک تک هم‌وطنان‌ عزیزم در همه جای ایران سرافراز.

 

منبع : اصلاح وب

 

اولین تپش‌های یک قلب بزرگ

 

اولین تپش‌های یک قلب بزرگ

 

اولین تپش‌های یک قلب بزرگ

 

اولین تپش‌های یک قلب بزرگ

 



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 4 دي ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 گفت‌وگو با بانوی هنرمند و کارآفرین کُرد  [ شنبه، 6 مهر ماه، 1398 ] 4443 مشاهده
 مصاحبه اختصاصی پینوس با اعضا شورای شهر پاوه  [ سه شنبه، 26 آذر ماه، 1392 ] 9838 مشاهده
 کاهش باروری به علت تاخیر در ازدواج است  [ يكشنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1397 ] 7977 مشاهده
 مصاحبه اختصاصی پینوس با محمد حق مرادی  [ پنجشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1393 ] 9332 مشاهده
 مصاحبه اختصاصی پینوس با کیوان حاتمیان  [ دوشنبه، 20 خرداد ماه، 1392 ] 5931 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید