سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله

خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله از دیدگاه علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله اعلام شد. فکر می‌کنید خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله کجا باشد.

 


علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه وقوع این زمین لرزه ها نشان دهنده زنده بودن طبیعت است و اطلاعات ارزشمندی از آنها به دست می‌آید افزود، آنچه در وقوع زلزله مردم را تهدید می‌کند خانه هایی با ایمنی پایین است.

بیت اللهی با بیان اینکه زلزله 4.2 ریشتری 5 دی ماه، پس لرزه زلزله 5.2 ریشتری ملارد بوده، ادامه داد پس از وقوع زمین لرزه با قدرت 5.2 ریشتر شاهد پس لرزه های خفیفی در این منطقه بودیم و این در حالی است که باید پس لرزه ای به بزرگی 4 ریشتر هم رخ می‌داد، بنابرین زلزله 4.2 ریشتری 5 دی ماه پس لرزه بوده و نشان دهنده طی روند طبیعی پس لرزه ها است.

دبیر کارگروه ملی زلزله اعلام کرد:

زلزله 4.2 ریشتری دقیقا رو گسل زلزله 5.2 ریشتری هفته گذشته رخ داد و کانون آن هم در شهر ملارد بود. وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ علامتی بر فعال شدن گسل های تهران مشاهده نشده، ادامه داد نا‌آرامی هایی در غرب تهران پس از زلزله های ملارد دیده شده، اما بدین معنی نیست که این زمین لرزه ها می‌توانند گسل های تهران را تحت تاثیر قرار دهند.

بیت اللهی به نقشه گسلی تهران اشاره کرده و می گوید:

55 کیلومتر مربع از شهر تهران در حریم گسل های اصلی قرار دارد و گسل های کوچک و متوسط هم از شهر تهران عبور می‌کنند اما این گسل ها نمی‌توانند عامل وقوع زلزله های بزرگ در تهران باشند. البته گسل هایی هم در اطراف تهران و مثلا در فاصله 10 کیلومتری این شهر قرار دارند که اگر زلزله ای با بزرگی 7.5 ریشتر داشته باشند آثار آن روی تهران هم تاثیر می‌گذارد.

بیت اللهی در مورد گسل های تهران می‌گوید: گسل نیاوران در شمال شرق تهران به گسل شمال تهران متصل می‌شود، همچنین گسل شمال ری که متشکل از دو گسل شمال و جنوب ری از محدوده شهر تهران عبور می‌کند، شاخه هایی از گسل قصر فیروزه هم وارد تهران می‌شود. گسل پردیسان هم که گسل جوان تهران است و هنوز نقشه گسلی آن به صورت کامل و دقیق تهیه نشده است.

خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله شمال شرق تهران است.

خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله، شمال شرق تهران در نزدیکی ورامین است، زیرا گسل های مشا و گسل شمال تهران در این نقطه با هم تلاقی پیدا می‌کنند و گره گسلی ایجاد کرده اند. این منطقه بسیار خطرناک است چرا که فعال شدن این گسل ها در این منطقه می‌تواند موجب وقوع زلزله های بسیار خطرناک شود، قطعا زلزله های بسیار بزرگ در همین منطقه به وجود می‌آید.

منطقه هجدک کرمان هم در یک گره گسلی قرار گرفته و به همین علت شاهد وقوع زلزله های متعدد در این منطقه هستیم، اما نکته بسیار مهم این است که ممکن بود این زلزله ها، در یک زلزله بسیار بزرگ و خطرناک خود را نشان دهد، این زلزله های کوچک در این منطقه موجب تخلیه تدریجی انرژی شده و خوشبختانه شاهد زلزله بزرگتری نبودیم.

دبیر کارگروه ملی زلزله همچنین به گرمای این روزهای تهران اشاره کرده و می‌گوید:

این گرما هیچ ارتباطی با فعال شدن گسل های تهران ندارد، در وقوع زلزله لایه های سنگی به ضخامت 20 کیلومتر در طول 50 کیلومتر شکسته می‌شوند و به طور قطع این شکست به نیروی بسیار زیادی نیاز دارد؛ این گرما هرگز نمی‌تواند باعث این شکست ها شود.

اینکه گفته شده این گرما در اثر فعال شدن گسل های تهران است به هیچ عنوان یک گفته علمی نیست و البته مردم در این شرایط دوست دارند تمام حوادث را به زلزله ربط دهند. اما علت گرمای زمین تغییر شرایط اقلیمی است و ارتباطی به زلزله ندارد.



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 10 دي ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 شکسته شدن تیر برق فشار قوی و  [ شنبه، 17 اسفند ماه، 1392 ] 4027 مشاهده
 فراخوان مسابقه عکاسی ، سایت تابش  [ سه شنبه، 25 تير ماه، 1392 ] 5574 مشاهده
 قهرمانان کشتی پاوه در مسابقات کشوری  [ سه شنبه، 28 آبان ماه، 1392 ] 4645 مشاهده
 .:: گروه خبری پینوس در تلگرام ::.  [ سه شنبه، 27 مرداد ماه، 1394 ] 5578 مشاهده
 تاثیر آب و هوا بر کاربران رسانه‌های اجتماعی  [ شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1397 ] 3037 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید