سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

خودکشی با خانه تکانی!

هدی سادات پاک نهاد /// این دغدغه خیلی از خانم های شاغلی است که مجبورند هم کار بیرون را انجام دهند و هم به خانه تکانی برسند.خانه تکانی از جمله رسم های هرساله ی بانوان ایرانی است که هرسال خیلی از بانوان برایش غر می زنند اما باز هم نمی تواند از آن دل بکنند و در هر شرایطی باید آن را انجام دهند. اما خانه تکانی به مراتب برای زنان شاغل سخت و طاقت فرسا تر است چرا که...



ماه اسفند که می آید دغدغه و دلشوره و استرس کلافه ام می کند. اصلا من اسم این ماه را می گذارم ماه بدو بدو!؛ صبح ها که از 7 صبح از خانه خارج می شوم با حجم انبوهی از فشار کاری رو برو می شوم و  بعد از ظهرها هم با کلی بدبختی و  شلوغی خیابان ها و ازدحام مترو بالاخره ساعت 6 به خانه می رسم . در راه خانه مدام به این فکر میکنم که برای شام چه غذایی درست کنم! در همین حال می شنوم که مسافر کناریم به دوستش می گویید: دیروز کارگر داشتم و کل دیوارهایم را تمیز کرد ،کمد دیواری ها و داخل کابیت ها رو هم خودم مرتب کردم و فرش ها را هم دادم به فرش شویی تا چند روز دیگر می آورند همینطور که داشت برای دوستش تعریف می کرد انگار یک کوه غم نشست روی دلم؛ من خانه تکانی ام را از کی و چگونه شروع کنم؟، کی برای خودم و بچه ها لباس بخرم... آخه من که وقت ندارم... زمانی  هم که از سرکار می آیم آنقدر خسته ام که همین که بتوانم شام را هم درست کنم هنر کردم!

این دغدغه خیلی از خانم های شاغلی است که مجبورند هم کار بیرون را انجام دهند و هم  به خانه تکانی برسند.خانه تکانی از جمله رسم های  هرساله ی بانوان ایرانی است که هرسال خیلی از بانوان برایش غر می زنند اما باز هم نمی تواند از آن دل بکنند و در هر شرایطی باید آن را انجام دهند. اما خانه تکانی به مراتب برای زنان شاغل سخت و طاقت فرسا تر است چرا که با وجود کار بیرون نمی توانند به موقعه به کارهایشان برسند و به همین خاطر تمام کارهای خود را موکول می کنند به دو سه روز مانده به عید و در این زمان فشار مضاعفی را به خود وارد می کنند پس یک خانم شاغل چگونه می تواند در سر فرصت  خانه تکانی کند ؟ 

برنامه ریزی کنید 
اول از همه باید طبق روال کاری و زمان اوقات فراغتی که دارید برای خود برنامه ریزی کنید . اول از همه ،قبل از اینکه از خانه تکانی برای خودتان یک کابوس بزرگ درست کنید بهتر است یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید ،تهیه کنید. سپس کارها را براساس اولویت دسته بندی کنید مثلا بهتر است ابتدا از جاهایی شروع کنید که تا اخر اسفند خیلی با انها سر و کار ندارید و تمیز باقی می مانند مثل داخل کمد ها و کشوها و مثلا تمیز کردن روی کابینت ها را در اولویت اخرتان قرار دهید چرا که با هر بار آشپزی کردن ممکن است جای دستتان روی کابینت باقی بمانند و مجبور شوید  دوباره آن را تمیز کنید .

از کجا شروع کنیم ؟
توصیه میکنیم برای آنکه کارهایتان سریع تر انجام شود ابتدا داخل کمد ها را تمیز کنید تا هر چه وسایل بی خود و اضافه دارید دور بیندازید تا جلوی دست و پایتان را نگیرد و کمدتان خلوت شود .داخل کمدها و کابیت ها بخاطر اینکه ریزه کاری زیادی دارد و نیاز به سشت و شوی پارچه یا لباس ویا مرتب کردن کتاب ها و لباس ها و وسایل چینی و ...دارد ، به همین خاطر در آوردن آنها و گذاشتن سر جایش زمان زیادی را از شما میگیرد در حالیکه تمیز کردن دیوار ها شاید کار یک روز و یا دو روز شما باشد. حال اگر شما از آن دسته خانم های شاغلی هستید تا دیرو وقت سرکارید و در طول هفته هیچگونه فرصتی برای نظافت کردن ندارید اخر هفته بهترین فرصت برای شماست . شما از این هفته تا آخر اسفند سه هفته دیگر زمان دارید که می توانید دو جمعه ی خود را تنها به تمیز کردن داخل کمدها و کابینت ها اختصاص دهید و آن یک هفته باقی مانده را به شست و شوی دیوار ها بپردازید. اما اگر شما از آن دسته زنان شاغلی هستید که نهایتا تا ظهر از محل کارتان تعطیل می شوید بهتر است بعد از ظهرها کم کم طوری که فشار بهتان وارد نشود هر روز یک کمد یا کابینت را تمیز کنید. 

از اعضای خانواده کمک بگیرید 
مسلما اگر تمام بارها قرار باشد روی دوش یک نفر باشد آسیب های جسمی و روحی زیادی به  بانوی خانه وارد خواهد شد لذا با انجام یک کار گروهی با روحیه ،کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرید و خود را زیر بار فشار قرار ندهید . در انجام کارهای خانه تقسیم وظایف داشته باشید مثلا یک نفر مسئولیت غذا درست کردن را برعهده بگیرد و  یک نفر هم به خانه تکانی بپردازد. 

خانه تکانی

با خانه تکانی خودکشی نکنید 
یادم می آید چند سال پیش در اواسط اسفند ماه ناگهان صدای شیون و زاری از خانه ی یکی از همسایه ها بلند شد و چند ساعت بعد هم صدای قرآن به گوش می رسید و اعلامیه هایی بود که به در خانه شان زده می‌شد . علت مرگش را که جویا شدم گفتند در حال شستن فرش در حیاط بوده است که ناگهان پایش لیز میخورد و در اثر پاره شدن طحال فوت می کند .

 واقعا جان آدمی زاد مهمتر است یا نظافت و خانه تکانی ؟!چرا آنقدر در این ماه اسفند همه جوره خود را در تنگنا قرار می دهیم که خودمان را از لذت عید و شادی محروم می کنیم. گاهی با انجام کارهای سنگین که خارج از توان یک زن است به قدری از خودمان کار می کشیم که یا برای عید مثل همان زن همسایه خدایی نکرده بلای خانمان سوزی به سر خانواده مان می آوریم و یا از شدت کوفتگی و خستگی هیچ لذتی از ایام عیدمان نخواهیم برد و تمام ایام عید را به جای خوشگذرانی باید استراحت مطلق کنیم!

چرا خانه تکانی می‌کنیم ؟
تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در آخر اسفند همه یاد نظافت و خانه تکانی می افتند؟ حالا اگر خانه آنگونه که باید تمیز باشد نباشد چه می شود؟!

طبق تحقیقات به عمل آمده تمیزی و پاکی محیط زندگی تاثیر بسزایی در سلامتی روح و روان افراد خواهد داشت و از انجا که انسان موجودی تاثیر پذیر است شایسته است محیط زندگی او تمیز و پاکیزه باشد . انسان به صورت ذاتی از یک محیط بهم ریخته و نامنظم حس ناخوشایندی می گیرد که از آن تعبیر به انرژی منفی می شود . در واقع اگر شما در یک محیط کثیف و شلوغ قرار بگیرید انرژی منفی سراغتان می آید که مغز شما را تحریک می کند و باعث می شود که شما نسبت به محیطی که در آن حاضر هستید حالتی شبیه انزجار و نفرت داشته باشید لذا فلسفه خانه تکانی هم چیزی جز زدودن انرژی منفی از اطراف برای آرامش روان نیست که البته این نظافت هم باید در حد اعتدال باشد چرا که اگر از حد اعتدال خارج شود هم موجب آزار و اذیت دیگران خواهد شد. 

در نهایت با برنامه ریزی  درست و اصولی به گونه ای نظافت کنید که هم لذت زندگی تان را ببرید و هم سلامتی تان به خطر نیفتد . عید می اید می رود . نظافت کردن هم بالاخره تمام می شود اما این سلامتی شماست که با شما باقی خواهد ماند و یادتان باشد که سلامتی شما مهمتر از هر چیزی در زندگی است پس قدر آن را بیشتر بدانید.

 

 



هدی سادات پاک نهاد این دغدغه خیلی از خانم های شاغلی است که مجبورند هم کار بیرون را انجام دهند و هم به خانه تکانی برسند خانه تکانی از جمله رسم های هرساله ی بانوان ایرانی است که هرسال خیلی از بانوان برایش غر می زنند اما باز هم نمی تواند از آن دل بکنند و در هر شرایطی باید آن را انجام دهند اما خانه تکانی به مراتب برای زنان شاغل سخت طاقت فرسا تر است چرا که
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 9 اسفند ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 کم‌کاری تیروئید و غذاهای مضر برای آن  [ سه شنبه، 23 آذر ماه، 1400 ] 1727 مشاهده
 پشت صحنه‌ی لوازم آرایش دختر شما!  [ جمعه، 23 آبان ماه، 1393 ] 4603 مشاهده
 دوستی دخترانه ، دوستی پسرانه  [ پنجشنبه، 21 آذر ماه، 1392 ] 4952 مشاهده
 در پی گسترش روابط آزاد اسیدپاشیِ زنانه  [ پنجشنبه، 14 دي ماه، 1396 ] 3361 مشاهده
 اسلام و حجاب  [ جمعه، 6 مرداد ماه، 1402 ] 11236 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید