سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

عشق‌بازی یواشکی!

زمانی که فردی به فردی دیگر علاقه داشته باشد اما فرد مقابل یا از این علاقه اطلاعی ندارد و یا تمایلی به چنین عشقی نشان نمی‌دهد؛ فرد عاشق، در افکار خود با وی زندگی می‌کند، روی او تعصب دارد و به‌طور کلی خود را مالک فرد مورد علاقه‌اش می‌داند. این مسیر اشتباه تا جایی پیش می‌رود که برخی از افرادی که به مشاوره مراجعه کرده‌اند از بروز ناخواسته‌ی زنای ذهنی سخن به میان آورده‌اند.



"عشق بازی پنهان"، "عشق یک‌طرفه"، "عاشق اجباری" و ... این‌ها عناوینی هستند که اخیرا در جامعه‌ی ما گسترش چشم‌گیری داشته‌اند. غلیان احساسات سر به فلک کشیده و چارچوب‌ها و مرزهای روابط عاطفی مورد تهدیدات جدی قرار گرفته‌اند. 

آمار ازدواج رو به کاهش و آمار طلاق رو به افزایش است و همین موضوع زمینه‌ساز اشاعه‌ی فرهنگ تجردگرایی در جامعه شده است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند به‌جای ازدواج و قبول مسئولیت یک خانواده، با در پیش گرفتن روابط خارج از عرف و آزاد، به اهداف روحی و جنسی خود نائل آیند و این یعنی نابودی خانواده و جامعه.

 


کاهش آمار ازدواج

جامعه امروز با دور شدن از سنت حسنه‌ی ازدواج و همچنین روی آوردن جوانان به رفتارهای نامتعارف که مقارن با عرف اجتماعی و جامعه اسلامی ما به شمار می آید دچار آسیب های فراوانی گردیده است. یکی از این معضلات که می توان به آن اشاره نمود  روابطه احساسی، عاطفی یک طرفه‌ای که بدون فهمیده شدن از جانب شخص دیگر هست و می تواند به او آسیب وارد نماید. این رابطه احساسی را کراش می نامند.

عشق و احساسات عاطفی نیز همچون دیگر مسائل، امروزه دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است، تغییراتی که از سادگی و رنگ و بوی اولیه‌ی آن کاسته و به آن گستردگی و تنوع داده است.



براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال 1395، 660 هزار و 803 واقعه ازدواج در کشور ثبت شده که اگر این تعداد را با آمار سال گذشته یعنی 685 هزار و 357 مورد ازدواج مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که میزان ازدواج در سال 95 نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته است.(1)
 

نمودار آماری

نمودار

انواع عشق ورزی

مدت‌ها است که در جامعه شاهد نوع جدید از احساس عاطفی، وابستگی و وسواس عشقی هستیم. احساسی که کراش نام دارد و در صورت عدم کنترل درست و به موقع، آسیبهای روحی-روانی فراوانی را برای فرد در پی خواهد داشت. واژه‌ی کراش "Crush" به معنای دلبرِ دست‌نیافتنی است. این اصطلاح عموما برای عشق‌های یک‌طرفه و یا غیر قابل وصال استفاده می‌شود.

به دلبری که هر چقدر عاشقش هستی و دوست داری با تو باشد، او همانقدر دوست دارد با کسی جز تو باشد. معانیِ دیگری هم دارد؛ له‌شدن، خرد شدن و با صدا شکستن.



البته کراش ماهیتا موضوعی با بار منفی نبوده و کسی هم علاقه را نفی نمی‌کند اما این مسئله از آن زمانی منفی و ناپسند شمرده می‌شود که فرد را دچار انحراف و وسواس عاطفی کند. این روند به آن معنا است که فردی به فردی دیگر علاقه داشته اما فرد مقابل یا از این علاقه اطلاعی ندارد و یا تمایلی به چنین عشق و علاقه‌ای نشان نمی‌دهد؛ در چنین شرایطی فردی که نسبت به دیگری علاقه دارد، در افکار خود با وی زندگی می‌کند، روی او تعصب دارد و به‌طور کلی خود را مالک فرد مورد علاقه‌اش می‌داند. این مسیر اشتباه تا جایی پیش می‌رود که افرادی که به مشاوره مراجعه کرده‌اند از بروز ناخواسته‌ی زنای ذهنی سخن به میان آورده‌اند، راهی که روند فکری و جسمی فرد را به‌طور کامل منحرف کرده است.

باید توجه داشت که عشق و احساسات عاطفی نیز همچون دیگر مسائل، امروزه دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است، تغییراتی که از سادگی و رنگ و بوی اولیه‌ی آن کاسته و به آن گستردگی و تنوع داده است. از این رو، اندیشمندان غربی برای عشق و علاقه انواعی را در نظر گرفته‌اند که رایج‌ترین و معروف‌ترین آن "نظریه عشق استرنبرگ" است.

در "نظریه عشق" استرنبرگ  Robert Sternberg؛ سه مولفه‌ی اساسی وجود دارند که عبارتند از: صمیمیت (تمایل به خوشحالی طرف مقابل)، شور و شوق (آشکار شدن اِلِمان‌های زناشویی) و در آخر تعهد (ازدواج). این روان‌شناس آمریکایی معتقد است که اگر علاقه‌ای، توانایی گذر از این 3 مرحله را داشته باشد، عشق نامیده می‌شود در غیر این صورت در قالب شهوت و در میان راه از بین می‌رود.

متاسفانه طی سال‌های اخیر و با توجه به تهاجم فرهنگی گسترده‌ای که ایران را در بَر گرفته است، این نوع از عشق که تا پیش از این فراگیر بود، سیر نزولی به خود گرفته است و به ندرت شاهد آن هستیم. در عوض انواع عشق‌های مجازی و پوشالی همچون موجی جامعه را دچار دگرگونی‌های فراوانی کرده و آسیب‌های آن هر روز مشهودتر می‌شود.


پی‌نوشت:
1. کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در سال 95 ،شبکه خبر، 1395



زمانی که فردی به فردی دیگر علاقه داشته باشد اما فرد مقابل یا از این علاقه اطلاعی ندارد و یا تمایلی به چنین عشقی نشان نمی‌دهد فرد عاشق در افکار خود با وی زندگی می‌کند روی او تعصب دارد و به‌طور کلی خود را مالک فرد مورد علاقه‌اش می‌داند این مسیر اشتباه تا جایی پیش می‌رود که برخی از افرادی که به مشاوره مراجعه کرده‌اند از بروز ناخواسته‌ی زنای ذهنی سخن به میان آورده‌اند
ارسال شده در مورخه : شنبه، 19 اسفند ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 کودک وپوشش مناسب  [ دوشنبه، 11 بهمن ماه، 1400 ] 6864 مشاهده
 چرا باید راز دار باشیم؟  [ شنبه، 29 آبان ماه، 1395 ] 4584 مشاهده
 دلایل کمرنگ شدن رابطه فرزند و والدین  [ شنبه، 8 ارديبهشت ماه، 1397 ] 4774 مشاهده
 امتحان بی دغدغه با چند راه ساده  [ دوشنبه، 11 دي ماه، 1396 ] 3674 مشاهده
 ترس و لرزهای دونفره عاشقانه!  [ شنبه، 20 آبان ماه، 1396 ] 2960 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید