سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

چرا بچه‌ها نباید قهوه بنوشند؟

در آمریکا دادن قهوه به بچه‌ها تقریباً یک تابو است. اما با توجه به این همه تبلیغات جذاب و کافی‌شاپ‌ها و مخصوصاً نوشابه‌های کافئین‌دار، کودکان و نوجوانان روز به روز بیشتر علاقه‌مند می‌شوند تا قهوه بنوشند.



برخلاف باور عمومی، قهوه جلوی رشد بچه‌ها را نمی‌گیرد اما عوارض جانبی دیگری وجود دارد که ثابت شده تأثیرات منفی بر کودکان و نوجوانان دارد. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره کرده‌ایم:
 

بی‌خوابی

بچه‌های سنین 5 تا 12 سال حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند و نوجوانان هم به 9 تا 10 ساعت خواب. تأمین این ساعت‌های خواب به نظر سخت نمی‌آید اما با در نظر گرفتن برنامه‌های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن‌ها گاهی واقعاً نمی‌توان این میزان خواب را تأمین کرد. خیلی از بچه‌ها برای افزایش سطح انرژی طی روز از قهوه استفاده می‌کنند اما این می‌تواند منجر به کمبود خوابشان شود. قهوه محرکی است که نسبت به نوشابه‌های گازدار، 5 برابر بیشتر کافئین دارد و کافئین نیز می‌تواند تا 8 ساعت هم در بدن بماند. حضور کافئین در بدن باعث به هم خوردن ریتم شبانه‌روزی می‌شود. بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان از مصرف قهوه اجتناب کنند.
 

پوسیدگی دندان

قهوه اسیدی است. نوشابه‌های اسیدی می‌توانند با ضعیف کردن دندان‌ها به سلامت دهان آسیب بزنند و موجبسست شدن مینای دندان و افزایش احتمال پوسیدگی آن شوند. بچه‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند چون مینای دندان دائمی کودک سال‌ها طول می‌کشد تا استحکام لازم را پیدا کند. بچه‌هایی که قهوه می‌نوشند بیشتر از بزرگسالان در معرض مشکلات دهان و دندان هستند.
 

کاهش اشتها

بچه‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند چون مینای دندان دائمی کودک سال‌ها طول می‌کشد تا استحکام لازم را پیدا کند. بچه‌هایی که قهوه می‌نوشند بیشتر از بزرگسالان در معرض مشکلات دهان و دندان هستند

قهوه محرکی است که می‌تواند موجب کاهش اشتها شود. بچه‌هایی که در سنین رشد هستند نیاز به رژیم غذایی سالم و متعادلی از پروتئین، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها دارند. وقتی کودکان قهوه می‌نوشند، تأثیر تحریک‌کنندگی آن باعث کاهش اشتها شده و تغذیه را مختل می‌کند.
 

آسیب به استخوان

قهوه ادرارآور است و تولید ادرار را افزایش می‌دهد. افزایش ادرار موجب از دست رفتن کلسیم از بدن می‌شود که می‌تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. ضمناً قهوه دارای مقادیر زیادی کافئین است که کلسیم را از بدن می‌گیرد. به ازای هر 100 میلی‌گرم قهوه‌ی هضم شده، 6 میلی‌گرم کلسیم از دست می‌رود. برای رشد استخوان‌های کودک، کلسیم بسیار ضروری است.
 

بیش فعالی

قهوه می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری زیادی در بچه‌ها شود مانند بیش فعالی، بی‌قراری و عدم توانایی در تمرکز. زیرا کافئین موجود در قهوه محرکی است که انرژی را افزایش داده و سطح هوشیاری را بالا می‌برد. هر چند بزرگسالان از این عارضه‌ی جانبی کافئین سود می‌برند اما برای بچه‌های محصل که نیاز به توجه و آرام نشستن در سر کلاس دارند آسیب زننده است. تأثیر کافئین می‌تواند تا ساعت‌ها بماند، مثلاً به اندازه‌ی تمام ساعاتی که کودک در مدرسه است و این تأثیر منفی قابل توجهی بر ارتباط کودک با همکلاسی‌هایش، مطالعه، یادگیری و نمراتش خواهد داشت.



در آمریکا دادن قهوه به بچه‌ها تقریباً یک تابو است اما با توجه به این همه تبلیغات جذاب و کافی‌شاپ‌ها و مخصوصاً نوشابه‌های کافئین‌دار کودکان و نوجوانان روز به روز بیشتر علاقه‌مند می‌شوند تا قهوه بنوشند
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 23 اسفند ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 چرا خواب می‌ بینیم؟  [ يكشنبه، 26 آذر ماه، 1396 ] 3563 مشاهده
 هر آنچه باید در مورد سنگ کیسه صفرا بدانید  [ سه شنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1399 ] 1698 مشاهده
 6 حقیقت تغذیه‌ای درباره نخود  [ جمعه، 10 بهمن ماه، 1399 ] 2883 مشاهده
 تاریخ علم  [ سه شنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1390 ] 8345 مشاهده
 اشعه درمانی ( رادیوتراپی )  [ يكشنبه، 29 آبان ماه، 1390 ] 8741 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید