سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

نکات طلایی هنگام گرفتن رژیم‌های لاغری

بیشتر افرادی که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند اغلب پرسش‌هایی برای‌شان مطرح می‌شود که بی‌پاسخ می‌ماند. در این نوشتار قصد داریم به مهم‌ترین این موارد بپردازیم.




به گزارش جام جم، وزن افراد به سه دسته تقسیم می‌شود: وزن ایده‌آل، وزن مناسب و وزن سلامت. وزن مناسب همان وزن‌های مندرج در جداول وزن و قد است، وزن ایده‌آل10 درصد پایین‌تر و وزن سلامت 10درصد بالاتر از آن است. بهتر است افراد زیر 30 سال از وزن ایده‌آل، بین 30 تا 50 سال از وزن مناسب و بالای 50 سال از وزن سلامت برخوردار باشند.

کسانی که تجمع چربی در ناحیه شکمی دارنددر بحث رژیم های غذایی به اصطلاح سیب و در قسمت باسن، به اصطلاح گلابی نامیده می‌شوند. سیب‌ها نسبت به گلابی‌ها به سبب افزایش سطح چربی بد LDL و کاهش چربی خوب HDL ، ریسک بیشتری در ابتلا به دیابت و حملات قلبی دارند و سخت‌تر وزن کم می‌کنند.

دلایلی که سبب افزایش کالری در بدن می‌شود عبارتند از: مصرف غذاهای پرکالری، اشتهای زیاد به دنبال استرس و شادی افراط گونه، مصرف کمتر میوه و سبزی‌ها، آگاهی غلط از مقدار کالری غذاها، حذف وعده صبحانه و پر کردن شکم با خوراکی‌های پرکالری، بیکاری و شغل‌های کم تحرک، فعالیت بدنی کم، خواب زیاد، مصرف مستمر غذاهای رستورانی و ناآگاهی از کاهش نیاز بدن به غذا با افزایش سن.

رفتارهایی که می‌تواند به کنترل دریافت کالری کمک کند شامل این موارد است. وقتی گرسنه هستید خرید نکنید، وقتی میل به خوردن شیرینی دارید مقداری آب بنوشید، هرگز در خانه تنقلات شیرین نگهداری نکنید چون وسوسه خوردن آن مضاعف می‌شود، مواد غذایی را خارج از دید خود نگهداری کنید، در هر وعده غذا را به اندازه تهیه کنید، باقیمانده غذاها را نخورید، هنگام تماشای تلویزیون و مطالعه، غذا میل نکنید، غذا را با سرعت نخورید و خوب آن را بجوید، تا حد ممکن روز قبل از مهمانی غذا کم بخورید، بیشتر کارهای روزمره خود را پیاده انجام دهید و به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

برای کاهش وزن عجله نکنید و آگاه باشید کاهش وزن تدریجی علاوه بر این‌که قابل تحمل‌تر است، عوارضی نداشته و تقریبا غیر‌قابل بازگشت است. میزان کاهش وزن در هفته نباید بیش از یک کیلوگرم باشد.

اگر اراده کافی برای کاهش وزن و حفظ آن ندارید، رژیم نگیرید. افرادی که ده‌ها کیلو وزن کم کرده و مجدد به برنامه غذایی قبلی‌شان برمی‌گردند در هر بار چند کیلویی بر وزن سابق شان افزوده خواهد شد.

رژیم‌های غذایی بر اساس مشخصات فرد تنظیم می‌شود، بنابراین از تجویز آن به دیگران خودداری کنید.

اغلب رژیم‌های لاغری در ابتدا سخت است اما بعد از گذشت دو هفته براحتی قابل تحمل شده و عادت خواهید کرد. ماه اول سعی کنید غذاهای رژیمی داده شده را دقیق مصرف کنید و از ماه دوم با یادگیری کالری غذاها می‌توانید تغییراتی در نوع غذای رژیمی خود بدهید.

در سنین بالای 30 بخصوص40 و 45 سالگی خاصیت الاستیکی پوست ضعیف و کاهش سریع وزن سبب ایجاد چین و چروک پوست در نقاط مختلف بدن می‌شود، اما اگر کاهش وزن بتدریج و با برنامه دقیق و رعایت تدابیری انجام گیرد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. کاهش وزن سریع ممکن است همراه با ریزش مو بوده و احتمال بی‌حالی، رخوت، بدخلقی و گاهی بروز علائم افسردگی وجود دارد



بیشتر افرادی که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند اغلب پرسش‌هایی برای‌شان مطرح می‌شود که بی‌پاسخ می‌ماند در این نوشتار قصد داریم به مهم‌ترین این موارد بپردازیم
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 30 فروردين ماه، 1397 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 آمازون اکو  [ سه شنبه، 2 آبان ماه، 1396 ] 3388 مشاهده
 سنگ کیسه صفرا  [ دوشنبه، 4 شهريور ماه، 1392 ] 7150 مشاهده
 برگشت اسید به مری  [ پنجشنبه، 27 مرداد ماه، 1401 ] 4814 مشاهده
 اگر کمی چرت بزنید، سرحال می شوید  [ پنجشنبه، 9 شهريور ماه، 1396 ] 3225 مشاهده
 تاثیرات سیگار الکترونیکی بر سلامتی  [ شنبه، 12 اسفند ماه، 1396 ] 2761 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید