پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

روز خبرنگار …

نویسنده : اسامه قادری /// خبرنگاری، حدیث مفصل و زیبای عشق است و خبرنگار، عاشق و شیفته این باغ عطرآگین. هفدهم مردادماه روز گرامیداشت روشنگری و آگاهی بخشی بر خبرنگاران بی‌ادعا گرامی‌باد.



خبرنگار یک راه است و شخصیت واقعی او، حقوقی است نه حقیقی و خبرنگاری نیز تنها یک شغل نبوده ، بلکه شخصیتی است جریان‌ساز که ریشه در تاریخ و جریان های تاریخ ساز بشری دارد. زبانش، گویای وجدان عمومی بشریت و بیانش، روشنی بخشِ هر واقعیت و حقیقت بوده و نگاهش، چون آفتاب، روشنگر و هستی بخش در امر رسانه و خبرآفرینی است. خبرنگار، شریانهای حیاتی خبرها، احساسات و انتظارات مردمی است که با چشم حرفه ای به واقعیات جاری نگریسته و زمینۀ اطلاع رسانی و آگاهی جامعه و فرهنگ سازی عمومی را فراهم می سازد.

خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگرِ روایات زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نقش موثر و مناسب آن در هر زمانی، غیرقابل انکار است. نقش مُثبت و منفی خبرنگار در ثبت و ضبط مشاهدات و تحولات و خبرسازی در موضوعات مختلف، خود حکایت غیرقابل انکار دیگری است. خبرنگار، جستجوگر، پژوهش گر، خطریاب، هدفمند، قانونمند و پُر سرعت و نکته بین است و همسو با فوریت و ضرورت، می اندیشد و همگام با ضرورت ها و فوریت های حرفه ای می نگارد و فرهنگ می سازد.

 

خبرنگار هر چند واژه آشنا براي همه است اما هنوز بسياري از مردم مرارت ها و دشواري هاي اين شغل پرمخاطره را نمي دانند.خبرنگار با خلق بهترين آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشكلات همه مردم را بازگو كند اما وقتي كه به مشكلات خود مي رسد چيزي نمي نويسد.
    
    
او براي مردم مي نويسد اما كسي براي او نمي نويسد. شاید اگر صارمي نبود روزي براي خبرنگار نامگذاري نمي شد و كسي نيز بهانه اي نمي يافت از او بنويسد.
    
    
همين حالا هم اگر به گوكل، سايت ها و ساير آثار مكتوب مراجعه كنيد كمترين آثار مرتبط با خبرنگار و مسايل او را خواهيد يافت در حالي كه خالقان بسياري از مطالب سايت ها و رسانه هاي مكتوب و غير مكتوب متعلق به خبرنگاران است.
    
    
صفحات روزنامه ها و رسانه هاي مكتوب و غير مكتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسياري نادري در مورد اين قشر زحمتكش است.
    
    
خبرنگار چرا از خود نمي نويسد چون او براي مردم مي نويسد و مشكل شهروندان را مهمتر از مسايل خود مي داند.

خبرنگاران براي اطلاع رساني به موقع اطلاعات و اخبار را از مبادي مختلف كسب مي كنند و آن را در سريع ترين زمان در اختيار مردم قرار مي دهند. در اين راه مصائب و مشكلات مختلفي را تحمل مي كنند. كمترين اين مصائب دشنام است.
    
    
ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعاليت خبري از ديگر دشواري هاي اين شغل است كه برخي موارد كار به بيمارستان هم كشيده مي شود.

بدون اغراق ارزش كار خبرنگاران بيش از آنچه كه به عنوان ماديات دريافت مي كند هست. از اين رو كساني كه اين حرفه را به عنوان شغل انتخاب مي كنند ماديات كمترين نقش را در انتخاب آنان به عنوان شغل آينده ايفا مي كند.
    
    
جداي از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاري بدون عشق قابل تصور نيست و افرادي كه اين حرفه را براي كسب ماديات انتخاب كنند خيلي زود از ادامه كار منصرف مي شوند.
    
    
آناني كه اهميت مأموريت و رسالت خبرنگاران در انعكاس درست و سريع پيام را مي دانند، فعاليت اصحاب قلم در رسانه كه بي ادعا به اين فعاليت شبانه روزي اهتمام دارند را ارج مي نهند.

امروز خبرنگاران در خط مقدم قرار دارند بنابراین انتظار می‌رود دولت اگر خواستار اثر گذاری و ایجاد شرایطی برای تعمق بیشتر در حوزه خبر است به فعالان این عرصه توجه ویژه‌ای داشته باشنداکنون خبرنگاران به عنوان رکن اصلی رسانه‌ها، نیازمند حمایت جدی مسئولان نه در کلام ، بلکه منتظر عمل آن‌ها هستند و تا شاید روزی امیدها و وعده‌ها به نتیجه برسند.
    

    17 مرداد روز خبرنگار بهترين فرصتي است كه نگاهي هر چند كوتاه به فعاليت ها، خدمات و تاثيرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشيم



نویسنده اسامه قادری خبرنگاری حدیث مفصل و زیبای عشق است و خبرنگار عاشق و شیفته این باغ عطرآگین هفدهم مردادماه روز گرامیداشت روشنگری و آگاهی بخشی بر خبرنگاران بی‌ ادعا گرامی‌باد
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 17 مرداد ماه، 1400 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 عوامل موثر در توسعه واقامت گردشگری (1)  [ دوشنبه، 19 فروردين ماه، 1398 ] 1924 مشاهده
 دست نیاز ، چشم امید  [ يكشنبه، 13 آذر ماه، 1390 ] 8875 مشاهده
 صدای بحران می آید  [ پنجشنبه، 28 شهريور ماه، 1392 ] 4843 مشاهده
 شب چهارشنبه‌ای که در انتظار شماست  [ دوشنبه، 27 اسفند ماه، 1397 ] 1887 مشاهده
 یادی از حلبچه . . .  [ جمعه، 26 اسفند ماه، 1390 ] 10375 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید