سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

ربیعی وزیر نماند

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و پس از رای گیری، ربیعی وزیر نماند.



دیروز در حالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده بود، در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح و عدم بررسی آن در جلسه کمیسیون موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد. به این ترتیب که قرار بود ۱۱ نفر از نمایندگان به عنوان متقاضی استیضاح وزیر کار در این جلسه صحبت کنند. اما با آغاز جلسه هیچ کدام حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشدند.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی در دفاع  از روال قانونی استیضاح با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر خواهد بود.بنابر این رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کرد و در نهایت بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح ربیعی آغاز شد.

با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه بگو مگو اتفاق افتاد. محجوب گفت: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید و لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید وی، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

در همین رابطه محسن کوهکن در در حاشیه جلسه علنی امروز با بیان این که 
علیه استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوسازی شد گفت: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند. پس از آغاز جلسه نیز  بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با ارائه توضیحاتی  درباره اتفاق جلسه استیضاح «علی ربیعی»، روند طی شده در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار را «قانونی» دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت نکردن را «نکوهش» کرد. در ادامه این جلسه موافقان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.

رستمیان: 
آقای ربیعی اشک شما برای کارگران "شوی تبلیغاتی" است
نگهبان سلامی: آقای ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید
اکبری: لحن وزرا پس از رای اعتماد تغییر کرد
سلیمانی: عوامل پشت پرده در مجلس برای اخلال در استیضاح وزیر تعاون معرفی شود
جاسمی: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند
مقصودی: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید
کمالی‌پور: شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند
گودرزی: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است
خادمی: اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم
یارمحمدی: امروز باید پرسید آیا آقای ربیعی توانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند؟
خجسته: مجلس معامله‌گر نیست
چنارانی: وزارت تعاون به جامعه کارگری ظلم کرده است
نوروزی: وزیر کار در مورد عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها توضیح دهد
رنجبرزاده: نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند
پورابراهیمی: اشتغال ماموریت کیست که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟
همچنین سید حسین نقوی حسینی گفت که فراکسیون نمایندگان ولایی به استیضاح ربیعی رای مثبت خواهد داد.

بالاخره علی ربیعی پس از شنیدن سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و گفت: منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وی افزود:باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

ربیعی در قسمت دوم صحبت‌های خود در جلسه استیضاح گفت: باید به سمتی برویم که در کشور شفافیت ایجاد کنیم و به مردم نشان دهیم که با فساد مبارزه می‌کنیم. تجربه من که نویسنده کتاب زنده باد فساد هستم نشان می‌دهد که هر وقت سیاسی کاری انجام شد و موضوعات را غیرشفاف کردند به دنبال کاهش نظارت بودند. وی خطاب به پور ابراهیمی گفت: من واقعا نمی‌خواهم وارد برخی از مسائل شوم اما 
رزومه آقای کهنوجی دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما این چنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟

پس از اظهارات وزیر کار، علی لاریجانی گفت که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان 
ادعای مطرح شده از سوی وزیر کار در مورد یکی از نمایندگان را بررسی خواهد کرد. در ادامه این جلسه مخالفان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.

خدری: 
به من گفتند اگر فکر تایید صلاحیت دی ماه ۹۸ هستید صحبت نکنید
دفاع تمام قد پزشکیان از ربیعی و حیثیت مجلس
همچنین رییس مجلس در جریان استیضاح علی ربیعی،  نامه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مورد حمایت دولت  از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از  را قرائت کرد و توضیح داد: آقای امیری نامه‌ای را دادند و در آن آوردند که در مجلس مطلبی به من انتساب داده شده مبنی بر اینکه دولت از آقای ربیعی حمایت نمی‌کند که این درست نیست. من به عنوان وظیفه از آقای ربیعی حمایت می‌کنم و حرفی غیر از آن نادرست است. به منظور پایان یافتن جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز  با رای نمایندگان جلسه علنی مجلس یک ساعت تمدید شد.

پس از آغاز دوباره جلسه علنی مجلس رییس مجلس با آغاز رای‌گیری از نمایندگان دولت خواست جلسه علنی مجلس را ترک کنند و نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به استیضاح علی ربیعی رای دادند. بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.در پایان تعدادی از نمایندگان در تذکراتی جداگانه بر لزوم بررسی ادعاهای مطرح شده نسبت به نمایندگان در جریان جلسه استیضاح  تاکید کردند که رییس مجلس در پاسخ به آنها گفت: هیات نظارت سریع به این موضوع رسیدگی کند و نتیجه را به همه اعلام نماید. لاریجانی با تبریک روز خبرنگار، گفت که جلسه علنی بعدی مجلس ۲۸ مرداد برگزار می‌شود.
 


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و پس از رای گیری ربیعی وزیر نماند
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 18 مرداد ماه، 1397 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 حفظ پوشش کردی نشان اصالت فرهنگی  [ چهارشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1392 ] 12170 مشاهده
 مرگ دردناک کولبر ۱۴ ساله در «ژالانه»  [ شنبه، 30 آذر ماه، 1398 ] 2562 مشاهده
 ویروس مخرب آقازاده‌ها  [ جمعه، 19 دي ماه، 1399 ] 2342 مشاهده
 رکوردشکنی‌های تلخ پاییزی  [ شنبه، 3 آبان ماه، 1399 ] 1302 مشاهده
 داستان تکراری و مضحک بلک فرایدی در ایران  [ چهارشنبه، 8 آذر ماه، 1396 ] 3626 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید