جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

5 فرمول ساده برای زندگی سالم

نویسنده : سمیه جولایی /// گاهی داشتن سبک زندگی سالم و حرکت در جاده‌ی سلامتی بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.



حتی ممکن است تبلیغات وسیع رسانه‌ای و نیز متخصصان توصیه‌هایی دشوار برای داشتن زندگی سالم ارائه کنند. در حالی که زندگی با سلامتی کامل چندان هم نیاز به پیچیدگی ندارد. برای دستیابی به بیشینه‌ی سلامتی، لازم است هر روز پنج نکته را رعایت کنیم.

1- مواد سمی را وارد بدنمان نکنیم

بسیاری از چیزهایی که افراد به بدنشان وارد می‌کنند یا بدن را در معرض آن قرار می‌دهند، سمی هستند. موادی همچون سیگار، الکل، داروها و مواد مخدر که همگی اعتیاد آورند و پس از مدتی، فرد به سختی قادر به ترک مصرف آن‌ها خواهد بود.
اگر ما هم به یکی از این مواد معتاد باشیم، در واقع می‌توان گفت که ورزش و داشتن رژیم سالم غذایی جزء پایین‌ترین اولویت‌ها در زندگی ما قرار می‌گیرد. زیرا که مواد اعتیادآور مذکور برای همه کس مضر بوده و فرقی میان افراد نیست؛ اما معمول‌تر از مواد اعتیادآوری که امروز در جهان رایج است، مواد غذایی و خوراکی‌های بیماری‌زایی مانند غذاهای آماده و بدون ارزش غذایی است که در دسترس مردم قرار گرفته و مواد سمی به این شکل از طریق خوراک وارد بدن می‌شود. پس برای دستیابی به حداکثر سلامتی، نیاز است که مصرف چنین خوراکی‌هایی را به حداقل رسانده یا دیگر مصرف نکنید. 

استرس، اشتهای ما را به غذاهای آماده بیشتر می‌کند و چربی در ناحیه‌ی شکم جمع شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد

احتمالاً اثرگذارترین تغییری که می‌توانید در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید این باشد که استفاده از غذاهای بسته بندی شده، فراوری شده و آماده را کاملاً کنار بگذارید. البته ایجاد این تغییر چندان هم ساده نخواهد بود؛ زیرا که این خوراکی‌ها طوری طراحی شده‌اند که بسیار خوشمزه بوده و مقاومت در برابر آن‌ها دشوار است.
از میان مواد افزودنی در این نوع خوراکی‌ها، شکر افزوده، بدترین آن‌ها محسوب می‌شود که شامل ساکاروز و شربت ذرت فروکتوز – بالا هستند. هر دو این مواد می‌توانند متابولیسم بدن انسان را تخریب کنند و فقط برخی افراد قادر به تحمل این میزان قند در بدنشان هستند. به علاوه، توصیه می‌شود از همه‌ی چربی‌های ترانس بپرهیزیم که در انواع مارگارین‌ها و غذاهای بسته‌بندی شده و نیمه آماده یا آماده به کار می‌رود.

 

2- حرکت کنید

استفاده از ماهیچه‌ها برای داشتن سلامتی کامل بسیار مهم است. حرکت دادن اشیاء در خانه، ورزش کردن و حرکت داشتن به سلامتی بسیار کمک می‌کند. ما نیاز به ورزش داریم تا اطمینان حاصل کنیم بدن، مغز و هورمون‌ها به خوبی عمل می‌کنند. جابه‌جا کردن اشیاء و ورزش باعث کاهش قند خون و سطح انسولین و نیز کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود. حرکت داشتن و انجام تمرین‌های ورزشی سبب می‌شود سطوح تستوسترون و هورمون رشد افزایش یابد؛ این دو هورمون بر سلامتی اثر می‌گذارند.
همچنین ورزش می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کرده و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت نوع دو، بیماری قلبی، آلزایمر و ...را کاهش دهد.
به علاوه، ورزش در کنار رژیم غذایی سالم به کاهش چربی کمک شایانی می‌کند. ورزش نه تنها باعث سوزاندن کالری می‌شود بلکه سطح هورمون‌ها را افزایش داده و عملکرد را بهبود می‌بخشد.
خوشبختانه، راه‌های بسیاری برای تحرک وجود دارد. گاهی نیازی به باشگاه رفتن نیست. می‌توان آزادانه و در خانه ورزش کرد.
پیاده روی و به خصوص پیاده روی در زیر نور آفتاب برای بدن مفید است؛ زیرا که خورشید منبع بسیار خوب ویتامین دی محسوب می‌شود. پیاده روی در زمره‌ی ورزش‌ها بوده و در عین سادگی لذت‌بخش است.
اگر دچار بیماری هستید و دارو مصرف می‌کنید بهتر است برای انتخاب نوع ورزش و میزان ورزش در هر روز با پزشک خود مشورت کنید.

 

3- مانند یک کودک بخوابید

خوابیدن برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کمبود خواب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. پس داشتن برنامه‌ی منظم برای خواب خوب و کافی ضروری است.
اگر مشکل خواب دارید و به خوبی نمی‌توانید بخوابید چند توصیه‌ی زیر را رعایت کنید:
* پیش از خواب یا حتی چند ساعت پیش از خواب نوشیدنی‌هایی مانند قهوه ننوشید؛
* سعی کنید زود به رختخواب بروید و صبح زود بیدار شوید؛
* در تاریکی کامل بخوابید و نور مصنوعی اطراف شما نباشد؛
* چند ساعت پیش از خواب، چراغ‌های خانه را کم کنید و حالت نیمه تاریک به محیط خانه بدهید.
اگر مشکل خواب شما با رعایت این نکات بهتر نشد، توصیه می‌کنیم که با متخصص مشورت کنید. اختلالات خواب مانند آپنه‌ی خواب بسیار رایج بوده و در بسیاری از موارد درمان‌پذیر است.

 

4- از استرس بیش از حد بپرهیزید

سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی کامل، خواب باکیفیت و ورزش کافی است. اما شیوه‌ی تفکر ما نیز مهم است. استرس داشتن دائمی به معنای نسخه‌ای برای جذب مشکل است.
استرس بیش از حد، ممکن است سطح کورتیزول را بالا ببرد و قطعاً متابولیسم را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس، اشتهای ما را به غذاهای آماده بیشتر می‌کند و چربی در ناحیه‌ی شکم جمع شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.
همچنین مطالعات نشان می‌دهد که استرس باعث ابتلا به افسردگی می‌شود که امروزه مشکلی جهانی است.
برای کاهش استرس و اضطراب سعی کنید زندگی را ساده کنید_ ورزش، پیاده روی در طبیعت، انجام تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیتیشن را جزء برنامه‌هایمان قرار دهیم.
اگر توان مدیریت کارهای روزانه‌تان را بدون استرس و اضطراب ندارید، توصیه می‌کنیم با یک روان‌شناس مشورت کنید.
غلبه بر استرس و اضطراب، نه فقط باعث سلامتی بیشتر می‌شود، بلکه بر سایر جنبه‌های زندگی‌مان نیز اثر می‌گذارد. پس کارهای روزانه و مسئولیت‌هایمان را با آرامش انجام دهیم؛ اما بدون استرس و اضطراب.

 

5- تغذیه‌ی بدن با غذاهای واقعی

ساده‌ترین و اثرگذارترین راه برای تغذیه‌ی سالم این است که بر غذاهای طبیعی و واقعی تمرکز کنیم.
غذاهایی را انتخاب کنیم که کامل و غیر فراوری شده و طبیعی باشد. توصیه می‌کنیم که ترکیبی از گوشت و سبزیجات مصرف کنید_ گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها و دانه‌ها در کنار روغن‌های طبیعی سالم، و لبنیات کم چربی.
اگر سالم و فعال هستید و غذایتان را به صورت کامل مصرف می‌کنید، کربوهیدرات‌های غیرفراوری شده‌ای مانند سیب زمینی، حبوبات و دانه‌های کامل مانند جو برای شما مناسب هستند و در صورت داشتن اضافه وزن و ابتلا به چاقی و یا تجربه‌ی علائم اختلال متابولیسم مانند دیابت، یا سندرم متابولیک، بهتر است از میزان مصرف منابع کربوهیدرات بکاهید تا این مشکل بیشتر نشود.
بسیاری از افراد اغلب با کاهش یا قطع مصرف کربوهیدرات‌ها وزنشان کم می‌شود.
به هر حال سعی کنید از مصرف غذاهایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند بپرهیزید.

زندگی کنید
در نظر بگیرید که فقط در ذهن داشتن یک برنامه برای زندگی سالم، کافی نیست و در درازمدت جواب نخواهد داد. به همین دلیل است که باید در سبک زندگی‌مان تغییری جدی ایجاد کنیم. سالم ماندن یک روند ممتد است نه یک بازه‌ی زمانی کوتاه. فرایندی زمان‌بر است و نیاز است آن را در همه‌ی دوران زندگی‌مان رعایت کنیم.



نویسنده سمیه جولایی گاهی داشتن سبک زندگی سالم و حرکت در جاده‌ی سلامتی بسیار پیچیده به نظر می‌رسد
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 2 مهر ماه، 1397 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 پروتئین های چسبنده  [ سه شنبه، 7 شهريور ماه، 1396 ] 3563 مشاهده
 چرا عضلاتم می‌گیرند؟  [ چهارشنبه، 30 مرداد ماه، 1398 ] 2540 مشاهده
 نکات طلایی هنگام گرفتن رژیم‌های لاغری  [ پنجشنبه، 30 فروردين ماه، 1397 ] 2387 مشاهده
 واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟  [ چهارشنبه، 26 مهر ماه، 1396 ] 2961 مشاهده
 اعتياد به داروهاي روانگردان ( قسمت سوم )  [ دوشنبه، 28 آذر ماه، 1390 ] 7974 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید