سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

چگونه یک کتاب خوب بخریم؟

نویسنده : زهرا اجلال گودرزی / صحبت از کتاب و کتاب‌خوانی از موضوعاتی است همه ما به آن‌ها علاقه‌مند بوده و برای کسانی که با این یار مهربان ارتباط خوبی دارند احترام خاصی قائل هستیم اما وقتی نوبت به خود ما می‌رسد



عوامل مختلفی چون نداشتن حوصله مطالعه، خسته‌کننده بودن کتاب، عدم لذت از کتاب و …  منجر به این می‌شود که تا از آن دور شویم.

نمایشگاه کتاب


این روزها افراد با سلایق مختلفی راهی بازدید نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌شوند. عده‌ای از دانش‌آموز و دانشجو دنبال کتاب تست و کمک‌درسی هستند و عده‌ای دیگر به جهت علاقه شخصی به کتاب خواندن، می‌روند تا کتاب‌های بیشتری را به جمع کتاب‌های خوانده‌شده‌ اضافه کنند. عده‌ای هم هنوز کتاب‌های خریداری‌شده در سال گذشته را نخوانده‌اند، اما بازهم از گشت‌وگذار در فضای کتاب و نمایشگاه لذت می‌برند. در کنار همه این‌ها پای ثابت نمایشگاه گروهی که لقب  "خوره‌های کتاب" به آن‌ها داده می‌شود،حضور دارند. آن‌ها کسانی هستند که تمام سال برای این روزها لحظه‌شماری کرده‌اند تا بتوانند کتاب بیشتری بخرند و بخوانند.

اهمیت انتخاب کتاب خوب، کمتر از اهمیت کتاب‌خوانی نیست

باوجود همه آنچه در رابطه با تفاوت سلایق برای شرکت در نمایشگاه کتاب، نکته مهم این است که بتوان از حضور در این شرایط بیشترین و بهترین بهره را برد و با انتخاب‌های درست و صحیح، کتاب‌های خوبی خریداری کنیم و دست‌پر به خانه برگردیم. برای رسیدن به این مهم، خواندن این گزارش را که حاوی پیشنهاد‌های خوبی برای انتخاب یک کتاب خوب است را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در ابتدای سخن گفتیم عواملی منجر به این می‌شوند که بین ما و کتاب فاصله بیافتد. در مرحله اول یادمان باشد خیلی از این عوامل به انتخاب نادرست کتاب برمی‌گردد. بنابراین انتخاب یک کتاب خوب یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین گام‌ها برای خواندن کتاب و کتاب‌خوان بودن است.

 

فهرستی از کتاب‌هایی که به شما معرفی‌شده را یادداشت کنید. در هر جمع و یا گروه‌های مجازی که در مورد کتاب خوبی صحبت شد و یا جایی نقد کتابی را مطالعه کردید که از آن خوشتان آمد آن را به فهرستتان اضافه کنید.

 

 

از دوستانتان کمک بگیرید

یکی از راحت‌ترین کارها برای یک انتخاب صحیح برای خرید کتاب خوب، این است که از دوستانی که اهل کتاب هستند سراغ کتاب‌ها و انتشارات، نویسندگان و مترجمان خوب را بگیرید. این کار چند مزیت برای شما دارد؛

اول اینکه می‌توانید به کتاب‌های خوبی که تحول و تغییری در روش، منش و سبک زندگی شما ایجاد کند دست پیدا کنید.

دوم اینکه هر انتشارات برای خود روش و مسیری در تولید کتاب دارد؛ برخی در انتشار کتاب‌ها نگاه صرفاً تجاری داشته و به محتوا و کم و کیف مطالب و نویسنده و مترجم کاری ندارند.  برعکس برخی با داشتن یک سبک و روش استاندارد و باکیفیتی، می‌توانند به مخاطبین خود این اطمینان را بدهند که کتاب‌های خوبی در این انتشارات چاپ می‌شود.  چنین رویکرد و نگاه نسبت به نویسندگان و مترجمان نیز صادق است.

 

بیشتر بخوانید

 

 

 

 

لیست تهیه کنید

با شروع نمایشگاه کتاب، بازار معرفی کتاب‌های خوب داغ داغ است. فهرستی از کتاب‌هایی که به شما معرفی‌شده را یادداشت کنید. در هر جمع و یا گروه‌های مجازی که در مورد کتاب خوبی صحبت شد و یا جایی نقد کتابی را مطالعه کردید که از آن خوشتان آمد آن را به فهرستتان اضافه کنید. اگر در این مورد دوستانی ندارید سایت‌هایی مثل کافه بوک نیز در معرفی کتاب مفیدند. عضو شدن در گروه‌های دوستانه‌ای که هر بار کتابی برای مطالعه پیشنهاد می‌دهند هم می‌تواند لیست کتاب‌های شما را افزایش دهد.  

 

خود کتاب‌ها معرف یکدیگرند، چراکه با خواندن هر کتاب به شبکه­‌ای از کتاب­ها متصل می­‌شویم.

 

 

کتاب، کتاب می‌آورد

فراموش نکنید با داشتن چند کتاب خوب شما به مجموعه‌ای از کتاب‌های خوب رسیده‌اید. می‌پرسید چگونه؟ خود کتاب‌ها معرف یکدیگرند، چراکه با خواندن هر کتاب به شبکه­‌ای از کتاب­ها متصل می­‌شویم.

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «کتاب، کتاب می‌آورد.» وقتی از خواندن کتابی لذت می‌برید احتمال دارد که با نوشته‌های دیگر آن نویسنده هم ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد. بنابراین توجه به این امر هم می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب کتاب‌هایتان باشد.

از کتاب خواندن لذت ببرید

در گام بعد مطابق سلیقه، انگیزه و دانش قبلی‌تان دست به انتخاب بزنید. سبک موردعلاقه‌تان را بشناسید و سعی کنید از وقت گذاشتن با کتابی که قصد تهیه‌اش را دارید، لذت ببرید.

 

 از راه‌های دیگری که می‌تواند انتخاب کتاب خوب را برای شما به همراه داشته باشد، خواندن خلاصه و توضیحاتی که پشت جلد و داخل کتاب نوشته‌شده است. این کار به شما کمک می‌کند تا با محتوای کتاب آشنا شوید.

 

 

در انتخاب کتاب، رعایت سنتان را بکنید

بهترین کار این است که مناسب سن‌تان کتاب انتخاب کنید. نگران نباشید، با این کار چیزی را از دست نمی‌دهید. شما در هر مرحله از سن و سال و رشد که قرار می‌گیرید، کتاب متناسب با آن‌سو و شرایط را خواهید خواند. هر سن و سالی مقتضیات خاص خودش را دارد؛ دغدغه‌ها، نوع نگاه، کلمات مورداستفاده، حتی صفحه‌بندی کتاب‌های کودک و نوجوان از کتاب‌های بزرگ‌سال متفاوت است. به همین خاطر انتخاب کتاب مناسب ازنظر سنی، باعث می‌شود لذت بیشتری از مطالعه‌تان ببرید.

هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست

اگر بعد از مدت‌ها تصمیم دارید که دوباره دست به کتاب شوید، برای شروع کتاب‌های کم‌حجم‌تر که خیلی هم محتوای سنگین و ثقیلی ندارد را برای شروع انتخاب کنید.

پشت جلد را بخوانید

از راه‌های دیگری که می‌تواند انتخاب کتاب خوب را برای شما به همراه داشته باشد، خواندن  خلاصه و توضیحاتی که پشت جلد و داخل کتاب نوشته‌شده است. این کار به شما کمک می‌کند تا با محتوای کتاب آشنا شوید.



نویسنده زهرا اجلال گودرزی صحبت از کتاب و کتاب‌خوانی از موضوعاتی است همه ما به آن‌ها علاقه‌مند بوده و برای کسانی که با این یار مهربان ارتباط خوبی دارند احترام خاصی قائل هستیم اما وقتی نوبت به خود ما می‌رسد
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 10 ارديبهشت ماه، 1398 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 تحلیلی بر حمله به کوبانی در سوریه  [ شنبه، 19 مهر ماه، 1393 ] 4175 مشاهده
 تحلیل تاثیر رسانه و فضای مجازی برشکاف نسلها  [ شنبه، 25 مرداد ماه، 1399 ] 2162 مشاهده
 بحران در ترکیه چگونه به اوج رسید؟  [ شنبه، 29 آبان ماه، 1395 ] 3670 مشاهده
 میدان رابعه و گلدسته‌های بلند ما  [ پنجشنبه، 25 مرداد ماه، 1397 ] 2695 مشاهده
 هویت جنسی کودکان و نوجوانان  [ پنجشنبه، 4 آبان ماه، 1396 ] 3181 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید