سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

تحریم صنایع معدنی و فلزی ایران

رئیس‌جمهور آمریکا، با صدور یک فرمان اجرایی بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرد.



دونالد ترامپ در این فرمان گفته که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع می‌کند که بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی رژیم این کشور به شمار می‌رود. وی تاکید کرده که ایران باید منتظر اقدامات بیشتر باشد مگر اینکه به شکل اساسی رفتار خود را تغییر دهد.

اعمال این تحریم‌ها ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که تیم موریسون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا و مدیر ارشد امور سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی و دفاع بیولوژیکی، در یک کنفرانس گفته بود که کار واشینگتن با تحریم‌های ایران «تمام نشده است» و «خیلی زود» تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌شود.

ترامپ در فرمان خود با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق به گفته او «وحشتناک» هسته‌ای با ایران در ۱۸ اردیبهشت پارسال، اظهار داشت که ایران ذیل توافق یاد شده این فضا را داشت که در شبکه‌های تروریستی درگیر شده یا حامی آنها باشد و نیروی موشکی خود را توسعه دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده که این توافق همچنین به ایران اجازه داده بود تا به منازعات منطقه‌ای دامن زده، به شکل ناعادلانه شهروندان ایالات متحده را دستگیر و بی‌رحمانه با مردم خودش رفتار کند. وی با اشاره به تصمیمات یکسال گذشته ایالات متحده در ارتباط با ایران که در راستای «امنیت ملی آمریکا» صورت گرفته است، گفته که در نتیجه این اقدامات، رژیم ایران با مشکل تامین مالی کارزار اقدامات خشونت‌بار خود روبرو شده، اقتصاد آن رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، درآمد حکومت کاهش یافته و نرخ تورم از کنترل خارج شده است.

واشینگتن در یکسال گذشته دو دور تحریم‌های، مالی، بانکی و نفتی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است. خروج از پیمان مودت در مهرماه پارسال، لغو معافیت خریداران نفت ایران، ایجاد محدودیت‌های جدید هسته‌ای و قرار دادن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» از دیگر اقداماتی است که دولت ترامپ در راستای کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران به مرحله اجرا در آورده است.

فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا می‌افزاید «ما به شکل موفقیت‌آمیزی توانسته‌ایم که کارزار فشار حداکثری بسیار قدرتمندی را که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم پیش ببریم که تحریم‌های امروز آن را تقویت می‌کند». در این فرمان با اشاره به قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا و لغو معافیت خریداران نفت ایران در یک ماه گذشته، آمده است که تحریم‌های امروز (چهارشنبه) درآمد ایران از محل صادرات فلزات صنعتی- ۱۰ درصد از صادرات آن- را هدف می‌گیرد و به سایر کشورها هشدار می‌دهد که دادن مجوز برای ورود فولاد و سایر فلزات صادراتی ایران به بنادرشان دیگر تحمل نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در فرمان خود افزوده که واشینگتن پس از خروج از توافق اتمی با ایران، که قابل ترمیم نیست، ۱۲ شرط مطرح کرده است که می‌تواند مبنایی برای یک توافق جامع با ایران باشد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اواخر اردیبهشت پارسال ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران به منظور رسیدن به یک توافق جدید مطرح کرد که شامل مواردی چون «توقف غنی‌سازی اورانیوم»، «توقف توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران»، «آزادی همه شهروندان آمریکا و کشورهای دوست و متحد واشینگتن»، «خروج از سوریه» و «قطع حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن» می‌شود.

ترامپ در فراز پایانی فرمان اجرایی خود تصریح کرده است: «من در انتظار روزی هستم که با رهبران ایران ملاقات کنم تا روی یک توافق کار کنیم و خیلی مهمتر از آن، گام‌هایی برداریم که برای ایران آینده‌ای رقم بزند که شایسته آن است».تحریم‌های جدید آمریکا در روزی اعلام شد که ایران خبر داد پاره‌ای از تعهدات خود ذیل برجام را متوقف می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در این زمینه گفت: «از امروز فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را متوقف می‌کنیم؛ این‌اعلام ما برای ۶۰ روز است؛ اگر پنج کشور پای میز مذاکره آمدند و به منافع‌مان رسیدیم و مخصوصا نفت و بانک دست یافتیم به نقطه ‌اول باز می‌گردیم». این تصمیم واکنش‌ سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا که در برجام باقی مانده‌اند را برانگیخت و آنها از اقدام ایران عمیقا ابراز نگرانی کردند.

آمار صادرات فولاد و محصولات معدنی ایران
به گزارش سازمان توسعه و تجارت ایران، میزان صادرات آهن و آلیاژهای آن (چدن و فولاد) طی سال گذشته خورشیدی به حدود ۳.۹ میلیارد دلار و صادرات مس و محصولات مسی به حدود ۷۰۰ میلیون دلار بالغ شد. ایران همچنین بیش از ۸۴۰ میلیون دلار صادرات سنگ آهن داشته است.

کل اقلام یاد شده سهمی ۱۴ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارد، اما درآمد دولت از فروش داخلی و خارجی این محصولات در مجموع چشمگیر است. به گزارش سایت وزارت صنعت، تولید مس ایران در سال گذشته تقریبا ۱۴۳ میلیون تن و تولید سنگ آهن ایران بیش از ۳۵ میلیون تن بوده است.

تولید و صادرات آلومینیوم ایران چندان چشمگیر نیست.
نکته مهم در بخش فولاد در این نکته است که ایران تولید فولاد را پارسال نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۸ درصد افزایش داد و به ۲۵ میلیون تن رساند. ایران برنامه‌های وسیعی برای افزایش تولید و صادرات فولاد داشت.



رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرد
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران  [ يكشنبه، 20 بهمن ماه، 1398 ] 2127 مشاهده
 توزیع مقدار 55 تن شکر در ثلاث باباجانی  [ شنبه، 11 خرداد ماه، 1392 ] 4229 مشاهده
 اعتراض جهانی به مناسبت یکصدمین روز کودتا  [ پنجشنبه، 18 مهر ماه، 1392 ] 4099 مشاهده
 مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل  [ جمعه، 15 آذر ماه، 1392 ] 4059 مشاهده
 عدم کاندیداتوری محمد ابراهیمی در انتخابات  [ شنبه، 5 فروردين ماه، 1396 ] 3472 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید