سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

ثبت جهانی اورامانات

معاون سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش هایی از پرونده ثبت جهانی اورامانات آماده شده و در اولویت پرونده های ارسالی به یونسکو «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» است.



.:: پینوس ::.

محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در سفر به استان کرمانشاه و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ثبت جهانی منطقه اورامانات را به عنوان یکی از منظرهای فرهنگی بی نظیر جهانی از سه سال گذشته در دستور کار قرار داده ایم و تلاش داریم با برطرف کردن اشکالات، این منطقه را برای کشور ایران ثبت جهانی کنیم.
وی تصریح کرد: زمانی که موضوع منظر را مطرح می کنیم، هم میراث ملموس و هم میراث ناملموس مدنظر است و باید زبان، لباس، هنر، صنایع دستی و تاریخ، فرهنگ و طبیعت به عنوان یک منظر در نظرگرفته می شود و تمام این معیارها باید جمع آوری شود که کار بسیار سخت و پیچیده ای است.
معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: اورامانات یکی از بهترین مناطق کشور است و تعامل با طبیعت، نبوغ بشری و همت و خلاقیت مردمان این منطقه فوق العاده زبانزد است.
طالبیان ادامه داد: منطقه اورامانات از لحاظ فرهنگی در استان های کرمانشاه و کردستان و بخش هایی از کردستان عراق قرار دارد و ما تلاش خواهیم کرد با دولت عراق این کار را مشترک انجام دهیم و در این خصوص موافقت های اولیه ای صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: این منطقه می تواند یک منطقه مثال زدنی در سطح جهانی باشد که به صلح، اصالت و یکپارچگی، معیشت مردم و گردشگری منطقه کمک خواهد کرد.
معاون سازمان میراث‌ فرهنگی افزود: با ثبت جهانی منطقه اورامانات این منطقه به عنوان یک تاریخ و طبیعت استثنایی معرفی خواهد شد و به 35 زبان زنده دنیا ترجمه و به گردشگران کشورهای مختلف معرفی می شود و تمام جهان موظف به حفاظت، صیانت و توسعه و پایداری این منطقه خواهد بود.
طالبیان گفت: برای این مهم بررسی هایی انجام شده و ادامه خواهیم داد و با کارشناسان تلاش خواهیم کرد که هرچه سریع تر این ثبت جهانی به سرانجام برسد و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تاکید کرده اند که در اولویت باشد.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی یک کار تمام عیار و با استاندارد جهانی است و ضرورت داد همه ادارات و نهادها با هم افزایی و یکپارچگی در این راستا تلاش کنند.
معاون سازمان میراث‌ فرهنگی یادآور شد: با ثبت جهانی اورامانات یک نقشه مدیریتی تعریف می شود و مکان هایی که برای توسعه و سرمایه گذاری نیاز است، نحوه اجرای آنها تعریف خواهد شد.
طالبیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران 23 اثر ثبت شده جهانی دارد که یک اثر آن طبیعی و 22 اثر آن نیز فرهنگی و تاریخی است.
بخشی از اورامانات شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از 2 هزار و 250 اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.

 

منبع : ایرنا



معاون سازمان میراث‌ فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت بخش هایی از پرونده ثبت جهانی اورامانات آماده شده و در اولویت پرونده های ارسالی به یونسکو سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد است
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 زلزله ۵.۲ریشتری کرمانشاه را لرزاند  [ دوشنبه، 12 فروردين ماه، 1398 ] 1934 مشاهده
 رسیدگی به وضعیت کولبری  [ چهارشنبه، 5 آذر ماه، 1399 ] 1419 مشاهده
 گزارش مراسم تودیع ومعارفه فرماندار پاوه  [ جمعه، 12 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3959 مشاهده
 55 فلسطینی شهید و حدود ۲۰۰۰ نفر مجروح  [ سه شنبه، 25 ارديبهشت ماه، 1397 ] 3457 مشاهده
 دیدار روحانی با جمعی از بزرگان اهل سنت  [ شنبه، 18 خرداد ماه، 1392 ] 4861 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید