سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

ناتوانی های یادگیری

نویسنده : یگانه داودی / اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد برای خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری اساساً پایین تر از سطح سنی، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد



و مشکلات یادگیری در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های روزمره مستلزم مهارت خواندن، ریاضیات و نوشتن به میزان قابل ملاحظه ای اختلال ایجاد کرده باشند.
 
اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد برای خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری اساساً پایین تر از سطح سنی، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد و مشکلات یادگیری در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های روزمره مستلزم مهارت خواندن، ریاضیات و نوشتن به میزان قابل ملاحظه ای اختلال ایجاد کرده باشند. اختلالات یادگیری ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند. امکان دارد کهاختلالات یادگیری با روحیه ضعیف، عزت نفس پایین وکمبود مهارت های اجتماعی و افت تحصیلی همراه باشد.بزرگسالان مبتلا به این اختلال، ممکن است در زمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند. اختلال یادگیری در همراهی با سایر اختلالات روان پزشکی کودک و نوجوان دیده می شود. در 1 تا 25% افراد مبتلا به اختلال افسردگی، اختلال یادگیری نیز گزارش شده است. 75% دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی همتای خود، در مهارت های اجتماعی ضعف دارند. این کودکان به علت داشتن مشکلات میان فردی با همسالان، اغلب از سوی همکلاسی های خود پذیرفته نشده، از سوی آن ها طرد شده یا نادیده گرفته می شوند. پذیرفته نشدن از سوی هم سالان، بدبینی کودک به درس و مدرسه، گوشه گیری، تنهایی و افت تحصیلی او را در پی دارد. هوش از عوامل مهم در انتخاب بهترین راه حل در موفقیت های حل مسئله میان فردی است، اما با وجود بهره هوشی طبیعی به دلیل عزت نفس پایین ممکن است کودک نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. مهم ترین ناتوانی های یادگیری عبارت  اند از: ناتوانی در خواندن، ناتوانی در ریاضیات، ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن.
 
ناتوانی در خواندن 
مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند، زیرا کودکی که نمی تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد. علاوه بر آن گاهی دشواری های خواندن این کودکان با مشکلات هجی کردن نیز همراه است. ناتوانی در خواندن، اختلالی است که به رغم تجارب کلاسی متعارف، شخص در کسب مهارت های زبانی، خواندن و هجی کردن که متناس باتوانایی هوشی اش باشد عاجز است. 
 
 ناتوانی در ریاضیات 
ناتوانی در ریاضیات، عبارت است از اختلال در توانایی های ریاضیات که در اثر آسیب ارثی، فرآیندهای رشدی مرکز مغز که زمینه رشد توانایی های ریاضی است، به وجود می آید. کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درک مفاهیم ریاضی، محاسبات ، خواندن یا نوشتن اعداد، حل  مسئله و درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند.
 
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن 
فرآیند نوشتن پیچیده است و به مهارت ها و توانایی های مختلف بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاریاست. مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم ودست، کنترل بازو، دست و عضلات انگشت است. 
 
مشکلات نوشتن اکثراً در بین کودکان دارای صدمات مغزی،آسیب های خفیف مغزی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیده می شود. 
 
ناتوانی در نوشتن شامل : ناتوانی در املاء نویسی، دست خط و انشاءنویسی می شود.
 
مهارت املاء نویسی یکی از مهارت های مهم زبان نوشتاری است . املای یک کلمه پیچیده تر و دشوارتر از خواندن آن است. چرا که در خواندن،نشانه ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه، وی را یاری می کنند، اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها، و نشانه ها، تجزیه واژه ها و نحوه ی ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد.


نویسنده یگانه داودی اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد برای خواندن ریاضیات و بیان نوشتاری اساساً پایین تر از سطح سنی هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 4 تير ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 اعصابتان را کنترل کنید  [ پنجشنبه، 7 فروردين ماه، 1393 ] 4758 مشاهده
 جلوه های ناخوشایند بلوغ  [ جمعه، 12 مهر ماه، 1392 ] 5599 مشاهده
 عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشگاه  [ پنجشنبه، 13 مرداد ماه، 1390 ] 8675 مشاهده
 نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان  [ يكشنبه، 25 آبان ماه، 1399 ] 3072 مشاهده
 تاثیر نوشتن در میزان تمرکز، یادگیری و حفظ  [ دوشنبه، 27 خرداد ماه، 1392 ] 9472 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید