سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

7 توصیه مهم برای کنکوری‌ها

نویسنده : مریم گل محمدی / ترک کردن برنامه‌های همیشگی، نداشتن تفریح و استراحت و نخوردن غذای مناسب شاید به نظر شما تأثیر چندانی در نحوه آزمون کنکور نداشته باشد اما نظر متخصصین چیز دیگری است.


برای رفع استرس و گرفتن نتیجه‌ی بهتر در کنکور چه توصیه‌هایی دارید؟
برای کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن، در این چند روز باقیمانده باید نسبت به‌روزهای گذشته برنامه غذایی متفاوت داشته باشید، اما نه آن‌قدر که این تفاوت به ضرر شما تمام شود. ترک کردن برنامه‌های همیشگی، نداشتن تفریح و استراحت و نخوردن غذای مناسب شاید به نظر شما تأثیر چندانی در نحوه آزمون کنکور نداشته باشد اما نظر متخصصین چیز دیگری است. آن‌ها برای کاهش استرس و اضطراب در این روزهای آخر، توصیه‌های عملی فوق‌العاده‌ای دارند.

 

۱.خوب بخوابید

در شب‌های باقیمانده شام سبکی بخورید تا راحت‌تر بخوابید و در وعده‌های روزانه هم غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان، برنج و سیب‌زمینی بخورید چراکه این مواد در طول روز به‌تدریج آزادشده و توانایی ذهنی را گسترش می‌دهند. اضطراب و دلهره و کابوس کنکور آرامش و آسودگی را از داوطلبان گرفته و مانع از آن می‌شود که با خیالی راحت به پاسخگویی سؤالات بپردازند. 

ازآنجایی‌که در کنکور سرعت، دقت و صحت مطرح است، بنابراین داشتن خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین چون مغز محل یادگیری و حافظه مکان پردازش است، خانواده‌ها باید به تغذیه مناسب، خواب کافی و تفریح سالم فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند. به کلیه‌ی داوطلبان توصیه می‌شود: از تمرین و مطالعه در شب‌های باقیمانده به کنکور پرهیز کنید، زیرا با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می‌کند و این واکنش به‌صورت خستگی و احساس دلهره بیش‌ازحد منجر به اختلال در حافظه و یادگیری می‌شود.


۲.فکر و خیال نکنید

داشتن کمی استرس برای داوطلب طبیعی است و می‌تواند خلاقیت را در داوطلب ایجاد کند و به زندگی او نظم دهد و موجب افزایش کارایی در زندگی او شود. استرس مفید، عشق با فرزانگی برای یادگیری، پیمودن و روشنگری است و بنابراین داوطلبان باید با عشق و علاقه درس بخوانند، نه به خاطر ارزش‌های خاصی که جامعه برای آن قائل است. همین یک نکته برای رفع استرس کافی نیست؟
 

۳. معتاد نشوید!

درباره این‌که داوطلبان نباید از داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش استفاده کنند، احتمالاً نباید خیلی توضیح داد. متخصصان می‌گویند به‌جز استامینوفن ساده، آن‌هم در صورت سردرد، هیچ داروی دیگری نباید مصرف کرد. اگر داوطلبان کنکور احساس استرس شدیدی دارند، می‌توانند ۱ تا ۲ لیوان «جوشانده لیمو عمانی»، گل‌ گاوزبان و سنبل‌الطیب مصرف کنند.

داوطلبان کنکور در روزهای پایانی از مرور مطالب خوانده‌ شده خودداری کنند و با تست‌زنی دانسته‌های خود را محک بزنند

 

۴. لبنیات بخورید

برای کاهش استرس، به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود از مصرف لبنیات غافل نشوند؛ به‌ویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب شبانه می‌تواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد. نکته اینجاست که خیلی از داوطلبان کنکور به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند، درصورتی‌که نخوردن صبحانه، حتی می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند خون، سستی و بی‌حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و درنتیجه همه این‌ها، افزایش میزان استرس فرد شود.


۵. مرور دروس هم حدی دارد

داوطلبان کنکور در روزهای پایانی از مرور مطالب خوانده‌شده خودداری کنند و با تست‌زنی دانسته‌های خود را محک بزنند. داوطلبان در روزهای پایانی نیم ساعت از وقت خود را به ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی، نرمش و یا شنا اختصاص دهند و در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.
 

۶. تنظیم ساعت بیولوژیک

حالات بدنی برحسب عادت در ساعات مختلف متفاوت است. کسی که عادت دارد بعدازظهرها دو ساعت بخوابد، اگر یک روز برای خوابیدن فرصت پیدا نکند، احساس خمودگی و کسالت می‌کند. کسی که عادت دارد در ساعات معینی مطالعه کند، درصورتی‌که بخواهد به‌اجبار این ساعات را تغییر دهد، نتیجه کمتری از مطالعه‌اش خواهد گرفت. به همین ترتیب ما به تجربه در ساعات متفاوت، عادات مختلفی پیداکرده و بدن خود را با این شرایط تطبیق می‌دهیم.

داوطلبان در روز کنکور حتماً باید سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند تا بتوانند مسیر محل سکونت- محل آزمون را طی کنند و سر جلسه حاضر شوند. اگر در روزهای پایانی تا ساعات دیروقت شب برای درس خواندن بیدار بمانند، صبح دیر بلند شوند، هر موقع که خواستند صبحانه بخورند و خلاصه برنامه ثابت و یکنواختی منطبق با شرایط روز کنکور نداشته باشند، روز کنکور دچار مشکل می‌شوند.

 

۷. شادابی‌تان را حفظ کنید

آرامش با شادابی ارتباط مستقیم دارد. آن‌قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن‌قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور نزدیک‌تر شوید، خستگی و بی‌حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن‌قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می‌رسید باروحیه‌ای آماده سر جلسه آماده شوید.

برای سرحالی و شادابی، رعایت چند نکته لازم است:
- نظم
- ورزش و نرمش
- تغذیه مناسب

 

سخنی با والدین

کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس لطف کنید و فضای خانه را آرام نگهدارید و از مقایسه توانایی‌های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید. خانواده‌ها باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می‌دهند باید برای فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند.



ترک کردن برنامه‌ های همیشگی ، نداشتن تفریح و استراحت و نخوردن غذای مناسب شاید به نظر شما تأثیر چندانی در نحوه آزمون کنکور نداشته باشد اما نظر متخصصین چیز دیگری است
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 10 تير ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 یک گزارش نه چندان دخترانه!  [ دوشنبه، 13 آذر ماه، 1396 ] 4628 مشاهده
 عقد؛ گذری برای کشف همدیگر  [ چهارشنبه، 27 دي ماه، 1396 ] 3280 مشاهده
 سواد رسانه‌ای الزامی برای خانواده‌ها  [ دوشنبه، 22 مرداد ماه، 1397 ] 5506 مشاهده
 پروژه یادگیری و مفهومی خواندن  [ يكشنبه، 1 آبان ماه، 1390 ] 12062 مشاهده
 ترس و لرزهای دونفره عاشقانه!  [ شنبه، 20 آبان ماه، 1396 ] 2958 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید