سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

نقدی وذهنیتی خاص بریک تقلب

محمدفاروق یوسفی / تقلب در نظام آموزشی یک امر اجتناب ناپذیر بوده ودرهمه مناطق آموزشی کم وبیش صورت می گیرد، اما نمود عینی آن در نقطه ای خاص به نوعی نگران کننده و تاسف برانگیز خواهد بود، زمانیکه متوجه شوید دانش آموزان مناطق دوردست، علی رغم بُعد مسافت هدفمند منطقه ی آموزشی خاصی را برگزینند .



روز گذشته در سرتیتر اخبار منطقه ای، وقوع تقلب سازماندهی شده وهدفمندی را درآزمون سراسری شهرستان ثلاث باباجانی نظاره گر بودیم ، متاسفانه دراین گیرودار تنی چند از دانش آموزان با کاربست تکنولوژی وبهره گیری از تجهیزات نوین وروزآمد در صدد رقابت غیرمتعارف… با همکلاسی های خویش بودند.

اگرچه نیت مورد نظر با هوشیاری عوامل اجرایی ونظارتی به سرانجامی خلاف انتظار منتهی گردید و خوشبختانه برابر ضوابط با تصمیمات معقول ومنطقی مجریان همراه گردید و در نهایت نیز برخورد آئین نامه ای پیش روی خاطیان خواهد بود.

اما این مقوله بحث هایی را دامن می زند که از جهات مختلف قابل تامل است ، بدیهی است اگر متقلبین اهل ثلاث باباجانی باشند، این رخداد شاید حساسیت چندانی را منتقل ننماید واز منظر وقوع تخلف بدان نگریسته شود، لکن چنانچه متخلفین از مناطق دیگری آمده باشند که متاسفانه چنین نیر بوده است، قطعاً حساسیت بیشتری به دنبال دارد که خود می تواند زمینه ساز ذهنیت های دیگری تلقی شود.

بدیهی است حضور غیر با این حجم نمی تواند تصادفی صورت گرفته باشد و قطعاً شائبه ی گزینش هدفمندی را می رساند ودر همین راستا اولین سوالی که در ذهن آدمی متبلور ومطرح می شود این خواهد بود که:  چه ذهنیتی ورای انتخاب محل آزمون برای دانش آموزان استان های دیگردراین منطقه ی آموزشی وجود داشته ودارد که با تقبل سختی های مورد نظر به چنین انتخابی دست می زنند؟!! …

از کراهت شرعی وقانونی اقدام مورد نظر وتبعات منفی آن اجتناب می ورزیم وپرداختن به مراتب را بنابه دلایلی دراین مقوله نمی بینیم ، به هرحال چنین نظام آموزشی را باید زیر سوال برد؟  و باید نظامی را خواهان وخواستار باشیم اگر چندبار آزمونی را برای «رستگار رحمانی تنها» تکرار وتجدید نماید، سرفرازانه با پاسخ های قاطع دهان ها را به سکوت وادار نماید.

به هرحال بر همگی ماست که تبعات منفی تقلب را در نظام آموزشی وتسری آن به اجتماع را بارها وبارها گوشزد ویادآوری نمائیم ….

علی ایحال حس مسئولیت پذیری متولیان امر درحوزه های برگزاری آزمون سراسری شهرستان ثلاث باباجانی را درصیانت وحراست ازبرگزاری مطلوب این پروسه باید تحسین وتمجید نمود و این حرکت را تنها درشناسایی یک بزه خلاصه ویا ارزیابی ننمائیم .

اقدام شایسته ای که به تشدید سلب امنیت روانی فرصت طلبانی که ره میانبر را برای رسیدن به موفقیت بر می گزینند هدف قرار داده بطوریکه کسی منبعد و به سهولت به خود اجازه ندهد از مناطق دوردست،  شهرستان ثلاث باباجانی را برای حوزه ی انتخابیه ی خویش برگزیند. …

 

منبع : پاوه پرس



محمدفاروق یوسفی تقلب در نظام آموزشی یک امر اجتناب ناپذیر بوده و در همه مناطق آموزشی کم و بیش صورت می گیرد اما نمود عینی آن در نقطه ای خاص به نوعی نگران کننده و تاسف برانگیز خواهد بود زمانیکه متوجه شوید دانش آموزان مناطق دوردست علی رغم بُعد مسافت هدفمند منطقه ی آموزشی خاصی را برگزینند
ارسال شده در مورخه : شنبه، 15 تير ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 در گوشی با پسران  [ پنجشنبه، 23 آبان ماه، 1392 ] 5927 مشاهده
 حرف زشت  [ چهارشنبه، 14 آذر ماه، 1397 ] 8751 مشاهده
 چند توصیه برای کنکوری‌ها  [ چهارشنبه، 6 تير ماه، 1397 ] 4360 مشاهده
 عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشگاه  [ پنجشنبه، 13 مرداد ماه، 1390 ] 8675 مشاهده
 ورود چشم و گوش بسته ها ممنوع ( قسمت اول )  [ سه شنبه، 4 مهر ماه، 1391 ] 9903 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید