سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

دومین کارگروه ثبت جهانی اورامانات

فرماندار پاوه در دومین نشست کارگروه ثبت جهانی اورامانات که در پاوه برگزار شد گفت: نباید اجازه دهیم پرونده ثبت جهانی اورامانات در یک مسیر بحرانی قرار بگیرد



فرماندار شهرستان پاوه در دومین نشست کارگروه ثبت جهانی اورامانات که با حضور مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات و برخی از بخشداران اورامانات از استان های کرمانشاه و کردستان که در سالن جلسات فرمانداری پاوه برگزار شد در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: در یک بحث کلی در روستاهای زیارت ، خارج از چارچوب قانون گردشگری ، ساخت و ساز های جدید صورت می گیرد اما در مقابل هم باید این روستاها ثبت شوند و امروز هم اگر ملاحظه نمائید ، در مسیرهای منتهی به روستاهای اورامانات ساخت و سازهای زیادی انجام شده است.

پرویز ایده پور با بیان اینکه ساخت سد در شهرستان پاوه بدون شک منجر به جذب گردشگر در منطقه شده است ، افزود: در این زنجیره کاری برای رسیدن به موفقیت باید برای تک تک مردم بحثهای گردشگری ارائه داد، چرا که این مردم هم به گردشگری خوش بین هستند و هم به فرهنگ جهانی گردشگری اشنایی دارند و امروز هم به عنوان سند برجسته بشری از اجدادمون، این منطقه را می توانیم به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ساخت و سازهای روستاهای ما به سمت مدرن در حال حرکت است افزود: قانون گریزی و قانون ستیزی در روستاهای ما وجود دارد اما از قانون پذیری در جهت حفظ بافت روستاهای سنتی خبری نیست.

وی ادامه داد: برای این کار نیاز به همکاری مردم و ارائه توجیهات لازم از طرف دهیاران روستاها ، در راستای حفظ بافت روستاها خواهیم بود.

ایده پور با بیان این سوال که ایا با این قدمت تاریخی در منطقه و با وجود این مشکلات ، ما به آن ثبت جهانی اورامانات خواهیم رسید؟ گفت: نیاز به یک همت مضاعف و گفتمان با دهیاران روستاها در جهت جلوگیری از این ساخت و سازها خواهد بود چرا که با وجود این حواشی راه برگشت نخواهد بود.

وی گفت: در پروژه های عمرانی یک موضوع خاصی وجود دارد که با مشخص نمودن زمان و اعتبارات لازم ، پروژه به اتمام می رسد و در غیر این صورت در یک مسیر بحرانی قرار خواهد گرفت گفت: نباید اجازه دهیم پرونده ثبت جهانی اورامانات در یک مسیر بحرانی قرار بگیرد.

در ادامه مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات نیز در سخنانی با اشاره به روند پرونده ثبت جهانی اورامانات اظهار داشت: پایگاه منظر فرهنگی اورامان در در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در استان کردستان و در سال ۱۳۹۶ نیز در استان کرمانشاه آغاز نمود .

دکتر طالب نیا با بیان اینکه معیارهای فرهنگی و طبیعی باید در ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو مد نظر قرار بگیرد افزود: حدود شش آیتم فرهنگی و چهار آیتم طبیعی مد نظر است که منطقه اورامان، شش تا هشت آیتم را به خود اختصاص داده است در حالی که در ۲۳ سایت ثبت شده در کشور، نزدیک دو یا سه ویژگی از این آیتم ها را دارند که به ثبت جهانی رسیده اند.

وی با بیان اینکه اورامان با عنوان منظر فرهنگی تعریف شده است گفت: به جرات می توانم بگویم که اگر اورامان ثبت جهانی شود، بیشترین سکونتگاه انسانی را به خود اختصاص می دهد که نیاز است ، این منطقه را حفظ و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: اورامانات از سه بخش استان کردستان، کرمانشاه و بخشی از کشور همسایه تشکیل شده است که عرصه یا محدوده اصلی آن و همچنین حریم آن بدلیل مهاجرت بعضی از مردم اورامی منطقه به اطراف ، مشخص شده است.

طالب نیا با اشاره به فلسفه سکونت در اورامان و با بیان اینکه در طول سالیان گذشته مردم اورامان تعامل خوبی با طبیعت داشته اند خاطر نشان کرد: معماری اورامان منحصر به فرد است به طوری که زمین های نامرغوب را برای سکونتگاه استفاده کرده اند تا زمین های کشاورزی برای تولید محصول باقی بمانند و نمونه بارز آن در روستای پالنگان قابل مشاهده است که در بدترین نقطه و با شیب زیاد برای سکونتگاه استفاده کرده اند و در کتار آن زمین های مرغوب را برای کشاورزی و دامداری استفاده کرده اند.

دکتر طالب نیا در ادامه گفت: در بحث دیگر فعالیتهای پایگاه، ۱۱ روستای کردستان را در سال گذشته ثبت ملی کرده ایم و در استان کرمانشاه نیز ۷ روستا مطالعات لازم انجام شده است که شش روستا واجد ارزش شناخته شده اند، که روستاهای هجیج ، داریان، شرکان، نجار، نروی ، کمدره از شهرستان پاوه و ناوخاص در شهرستان ثلاث باباجانی را شامل می شود که در هفته آینده لوح آنها ثبت می شوند.

وی افزود: روستاهای زردویی، تین، سفید آب ، میری عبدلی، قلاجه، شایه و کلاش ؛ واجد ارزش شناخته شده اند که تا اواخر مرداد نیز ثبت می شوند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات گفت: بر این اساس اثر، تحت نظارت و حفاظت سازمان قرار دارد  و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب روستا شود براساس مواد قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می شود.

در این نشست معاون میراث فرهنگی استان، مسئولان ادارات میراث فرهنگی پاوه، دالاهو، روانسر، جوانرود، سروآباد، بخشداران سیروان، هورامان، مرکزی سروآباد ، مرکزی روانسر، مرکزی پاوه ، شاهو ، باینگان ، نوسود و فعالین فرهنگی و کارشناسان معماری پایگاه نیز حضور داشتند که به ایراد سخنانی پرداختند.

 

 

 

 

 



فرماندار پاوه در دومین نشست کارگروه ثبت جهانی اورامانات که در پاوه برگزار شد گفت نباید اجازه دهیم پرونده ثبت جهانی اورامانات در یک مسیر بحرانی قرار بگیرد
ارسال شده در مورخه : شنبه، 5 مرداد ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 کارگردان پاوه‌ای رتبه‌ی اول جشنواره‌ فيلم  [ جمعه، 27 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4358 مشاهده
 هفته پرستار با سانیار  [ پنجشنبه، 12 دي ماه، 1398 ] 2654 مشاهده
 شهدای فلسطینی در غزه به۱۰۵ نفر افزایش یافت  [ شنبه، 21 تير ماه، 1393 ] 3720 مشاهده
 مشخص شدن خانواده دختر گمشده حلبچه ای  [ پنجشنبه، 25 تير ماه، 1394 ] 3898 مشاهده
 احسن احمدی بیکاری را نمی پذیرد ...  [ دوشنبه، 13 خرداد ماه، 1392 ] 5817 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید