سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

سیاچمانه نوای دیرسال هه‌ورامان

 رضا موزونی، پژوهشگر فرهنگ عامه / سرزمین هورامان را می توان خاستگاه سیاچمانه دانست‌. سیاچمانه که هنوز برسر پسوند دوحرفی (چم) آن تردیدها باقی ست و بیشتر سیاه چشمش می خوانند وبه واقعیت نزدیکتر!



 و پنجره ای دیگر مولود این نگاه است که این آواز را در مقابل پیر شالیار (پیرشهریار) با جامگانی سیاه به خوانش نشسته اند و معنای سیاه جمانه یا سیاه جامانه را برهمین راویت برایش متصور شده اند.

🔸همان تردیدی که بر سر واژه ی (چم) در پیشوند چمری باقی است و رازناکی این دوحرف واژه را متذکر می شود.!. اما هرچه باشد اینکه این آوا نسبتی نزدیک با تاریخی دور دارد.

🔸سیاچمانه به دوشیوه ی شیخانه و شادیانه خوانده می شوند که شیخانه اش با عرفان خویشاوند است وشادیانه اش در دو گونه چپله و ورده بزم اجرا می شود.

🔸سیاچمانه هم بصورت تکی وهم گروهی همانند هوره بدون ابزار اجرا می گردد.شیوه خوانش کلمات وریتم آهنگ آن نسبت به هوره سریع تر است. درونمایه اشعار آن هم عرفان ودر بخش چپله اش عشق وگاه توصیف طبیعت است.

🔸از سیاچمانه خوانان معروف می توان به کاک عثمان کیمنه ای معروف به عثمان هورامی اشاره کرد. همچنین مام حیدر،علی نوسودی ،محمد جعفر نودشه ای ،علی گلپی،محمد حسین کمینه ای ،جمیل احمدی وشفیع کمینه ای در خوانش این آوا نامی برجسته دارند.

🔸اما بی گمان عثمان هورامی را می توان بزرگترین سیاچمانه خوان کردستان دانست که اکنون بر اثر بیماری حنجره اش توان یاری اش را ندارد واین نوا چند سالی است درحنجره اش باقی مانده است.


 



رضا موزونی پژوهشگر فرهنگ عامه سرزمین هورامان را می توان خاستگاه سیاچمانه دانست‌ سیاچمانه که هنوز بر سر پسوند دوحرفی چم آن تردیدها باقی ست و بیشتر سیاه چشمش می خوانند و به واقعیت نزدیکتر
ارسال شده در مورخه : شنبه، 26 مرداد ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 فرعون بار دیگر خواب شوم دیده است!!!  [ شنبه، 7 دي ماه، 1392 ] 4459 مشاهده
 ثبت جهانی هورامان  [ دوشنبه، 1 دي ماه، 1399 ] 2445 مشاهده
 10راه مقابله با دزدان اینترنتی  [ سه شنبه، 26 اسفند ماه، 1393 ] 3933 مشاهده
 هویت جنسی کودکان و نوجوانان  [ پنجشنبه، 4 آبان ماه، 1396 ] 3180 مشاهده
 چگونه یک کتاب خوب بخریم؟  [ سه شنبه، 10 ارديبهشت ماه، 1398 ] 2269 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید