سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

استخراج بیت کوین در ایران چند؟

پس از فراز و نشیب‌هایی که استخراج رمزارز در ایران طی کرد، سرانجام از سوی دولت بر فعالیت ماینرها مهر قانونی بودن خورد و متوسط نرخ صادراتی برق برای آن تعیین شد؛ نرخی که قرار شد توسط وزارت نیرو اعلام شود و با این‌که این وزارت‌خانه هنوز به صورت رسمی و شفاف نرخی را اعلام نکرده است، وزیر نیرو در آخرین نشست خبری خود اشاره ای به این موضوع کرد.



استخراج ارز مجازی چند صباحی است که با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است؛ به طوری که می‌توان از برخی گفته‌های مسئولان بخش قابل توجهی از افزایش مصرف برق در کشور را بر گردن فعالان این حوزه انداخت.موضوعی که استخراج کنندگان ارز مجازی آن را رد و ادعا کردند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند. آن‌ها همچنان از شفاف نبودن قانون گلایه داشتند و می‌گفتند در حالی که برخی افراد مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی استخراج ارز مجازی را قانونی می‌دانند، برخی دیگر آن را غیرقانونی دانسته و حتی وزارت نیرو اقدام به جمع آوری مزارع ارز مجازی کرده است.

آیین نامه هیات وزیران درمورد استخراج رمزارز چه بود؟
در نهایت سیزدهم مردادماه، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه، ‌ شفاف و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی و بکارگیری با رویکرد تسهیل فضای کسب وکار ابلاغ کرد.در این آیین‌نامه ضمن قانونی شمردن فعالیت ماینرها در ایران، حق و حقوقی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و شرط و شروطی نیز برایشان گذاشته شده است. یکی از مهم‌ترین بندهای این آیین‌نامه ضمن این‌که استخراج رمز ارز در آن به عنوان صنعت شناخته شد، به تعرفه استخراج رمزارزها اختصاص دارد که بر اساس آن، تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد.تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.در این راستا، سخنگوی صنعت برق نیز به ایسنا اعلام کرده بود: نرخ برق مورد استفاده استخراج ارز مجازی توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد. نرخ آن، متوسط نرخ ریالی صادراتی است که در طی سال متناسب با نیازها تعیین می‌شود. در تابستان که ذخیره برق کم‌تر است، نرخ گران‌تری نسبت به ماه‌های دیگر سال دارد.

عکس‌العمل استخراج کنندگان ارز مجازی به آیین‌نامه دولت
نرخی که فعالان حوزه مربوطه به آن اعتراض دارند و بر این باورند که اگر استخراج ارز مجازی به عنوان یک صنعت شناخته شده است، باید تعرفه برقی که برای آن در نظر گرفته می‌شود نیز همانند برقی باشد که برای صنعتی‌ها در نظر گرفته شده است. آن‌ها مصوبه دولت را باعث مرگ بخش خصوصی دانسته و اعلام کردند بعد از این مصوبه ماینرها کوله‌های خود را بسته‌اند و آماده سفر به کشورهای همسایه هستند.انجمن بلاکچین صراحتا اعلام کرد مصوبه هیات دولت مشکلات عدیده حقوقی دارد و ما حق خودمان می‌دانیم که به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و تقاضای تعلیق این مصوبه را داشته باشیم.

اختصاص تعرفه‌های ارزان برق برای رمزارزها
در این سوی ماجرا اما مسئولان بر این باورند که  اختصاص تعرفه‌های ارزان برق برای رمزارزها حقوق سایر صنایع را پایمال می‌کند. آن‌ها بر این باورند که در حالی که  بسیاری از مسئولان دولتی در برخی از کشورها از جمله آمریکا، چین، نروژ، کانادا و ... از اعمال تعرفه‌های خاص برای استخراج رمزارزها خبرداده‌اند، در ایران برخی به دنبال جوسازی برای تداوم دریافت برق ارزان توسط این گروه هستند.

اشاره مبهم وزیر به قیمت استخراج رمزارز در ایران
درحالی که وزارت نیرو هنوز به صورت شفاف نرخی را اعلام نکرده است، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در آخرین نشست خبری خود  با بیان این‌که برق ۱۷ برابر قیمتی که به مصرف کنندگان داخلی فروخته می‌شود به فروش همسایگان می‌رسد، به نرخ برقی که برای استخراج رمزارزها تعیین شده اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تعرفه برق مصرفی ماینرها برابر متوسط برق صادراتی است که حدود هفت سنت دلار آمریکا می‌شود.
 
مرجع : ایسنا


پس از فراز و نشیب‌هایی که استخراج رمز ارز در ایران طی کرد سرانجام از سوی دولت بر فعالیت ماینرها مهر قانونی بودن خورد و متوسط نرخ صادراتی برق برای آن تعیین شد؛ نرخی که قرار شد توسط وزارت نیرو اعلام شود و با این‌ که این وزارت‌خانه هنوز به صورت رسمی و شفاف نرخی را اعلام نکرده است وزیر نیرو در آخرین نشست خبری خود اشاره ای به این موضوع کرد
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 6 شهريور ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 خرماهای اسرائیلی بر سفره های افطار مسلمانان  [ جمعه، 12 تير ماه، 1394 ] 3460 مشاهده
 روز اول کنسرت گروه ماه در پاوه برگزار شد  [ دوشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4662 مشاهده
 تغییر زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد  [ يكشنبه، 11 مرداد ماه، 1394 ] 3605 مشاهده
 مجتمع آموزشی غفاری ( ویژه خواهران و برادران)  [ جمعه، 17 آبان ماه، 1392 ] 4188 مشاهده
  جدیدترین نقشه تقسیم خاک سوریه  [ جمعه، 30 مرداد ماه، 1394 ] 3564 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید