سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

احتمال دو نرخی شدن بنزین وجود دارد

وزیر نفت، درباره سهمیه‌بندی دوباره بنزین گفت: هنوز تصمیمی در زمینه قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است؛ اما در صورت سهمیه‌بندی، بنزین دونرخی خواهد شد.



بیژن زنگنه درباره احیای دوباره کارت سوخت گفت: کارت سوخت حدود ۲۰ سال پیش با تکنولوژی آن زمان صادر شد و الان بیش از ۴۰ میلیون کارت سوخت برای خودروهای بنزین سوز و موتورسیکلت ها صادر شده است. کارت سوخت برای همه خودروهایی که شماره شده اند صادر شده است و کارت سوخت بیشتر برای سهمیه بندی است. وزارت نفت برای کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده اند اعلان ثبت نام داد که در این اعلان حدود ۳ و نیم میلیون نفر ثبت نام شد و شماره کارت بانکی نیز ثبت شد. مجلس امسال وزارت نفت را مکلف به فعال کردن کارت سوخت کرد و وزارت نفت نیز کارت سوخت ها را صادر و سعی کرد با استفاده از سیستم بانکی استفاده کند تا بنزین تک نرخی باشد.

زنگنه افزود: در ۹ کلانشهر برای ۹۹ و ۹ دهم درصد از خودروها کارت سوخت صادر شده است. هفته گذشته اعلام شد که باید از کارت سوخت در جایگاه ها استفاده شود ولی زیاد استقبال نشده است. وزیر نفت درباره سهمیه بندی دوباره بنزین نیز گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه و قیمت حامل های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است اما در صورت سهمیه بندی بنزین ۲ نرخی خواهد شد. زنگنه با بیان اینکه کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده است بلکه از کارت سوخت جایگاه داران استفاده شده است، افزود: تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت. در سوخت گیری با کارت سوخت خودرو به جز سیستان و بلوچستان محدودیتی در تعداد دفعات سوخت گیری ۶۰ لیتر بنزین وجود ندارد ولی در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران فقط ۳۰ لیتر در روز می توان بنزین زد.

وزیر نفت: گفت: قیمت فراورده های نفتی مثل: نفت کوره، بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی یارانه ای است که برخی بدون سهمیه و برخی با سهمیه داده می شود. زنگنه درباره ذخایر مشترک نیز گفت: کشورما تعداد زیادی ذخایر مشترک با عراق، ترکمنستان، عربستان و امارات دارد اما بزرگترین ذخایر ما در پارس جنوبی و غرب کارون است. اکنون در زمینه برداشت روزانه کشور ما از قطر جلوتر است و در غرب کارون نیز از عراق جلوتریم، با توجه به قرادادهای توسعه نفتی و میادین جنوب غرب ایلام با شرکت های روسی کار جلو نمی رود. از میدان فرزاد a و فرزاد b هنوز برداشتی نکرده ایم اما از ۲۷ فاز پارس جنوبی ۲۵ فاز پالایشگاه های آن کامل شده است و تا اواخر امسال یا اوایل سال دریای تمامی ۲۷ فاز به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره کیفیت بنزین نیز گفت: پالایشگاه خوب است که بنزین خوب تولید می کند در این دولت درباره کمیت و کیفیت بنزین تلاش فراوان شده است و اکنون بنزین تولیدی ما یورو ۴ است. در کلان شهرها از جمله تبریز، بندرعباس، بنزین یورو ۴ توزیع می شود و اکنون تولید بنزین ما به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی برای صادرات نیز ذخیره سازی شده است. از نظر تولید بنزین و ظرفیت پالایشگاه نیز در بین کشروهای اوپک هستیم. وزیر نفت با بیان اینکه برنامه هایی برای کیفیت بنزین در پالایشگاه های تهران، اصفهان و آبادان داریم گفت: بهبود وضعیت هوا به کیفیت بنزین و گازرسانی بستگی دارد. همچنین کاهش الودگی پالایشگاه ها نیز با استفاده از گاز موجب کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران شده است.

زنگنه درباره توسعه گازرسانی در روستاها گفت: ۸۴ درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی در منازل استفاده می کنند. ۹۹ و ۹ دهم درصد جمعیت شهرها به جز سیستان و بلوچستان از گاز استفاده می کنند و در واقع ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده می کنند. گازرسانی شهرها و روستاها و نیروگاه ها به پشتوانه وارد مدار شدن فازهای پارس جنوبی است. در عسلویه به علت مانع شدن امریکا برای دسترسی به تجهیزات برای بهبود محیط زیست برای جداکردن اتان و سولفور زدایی مشکلاتی داریم. زنگنه درباره طرح های توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: در سالهای اخیر پتروشیمی های جدیدی ساخته شده است و برخی نیز تکمیل شده است. در سال ۹۲ ارزش تولیدات ما به ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار رسید. در جهش دوم پتروشیمی سال ۱۴۰۰ از مرز صد میلیون تن عبور خواهیم کرد و از نظر ارزشی نیز در سال ۱۴۰۰ تولیدات ما به ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید. جهش سوم پتروشیمی نیز در راه است که تولیدات را تا ۱۵۰ میلیون تن هدف گذاری کرده ایم.

وی افزود: تا پایان سال در فاز ۴ مجازی ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت خلیج فارس افزوده خواهد شد و به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید. زنگنه به تایید واردات برخی محصولات پتروشیمی پرداخت و افزود: به برخی از محصولات پتروشیمی مانند گرید های"پروپیلین"، به واردات مختلف آن با کیفیت های متفاوت نیاز داریم و تولیدات داخلی جوابگو ما نیست. وی درباره علت تبدیل نفت به محصولات پتروشیمی افزود: تمام نفت قابل تبدیل به پتروشیمی نیست، تقریبا کمتر از ۱۰ درصد از فرآورده های نفتی و گازی قابل تبدیل به پتروشیمی است. روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمی «بوعلی» و «نوری» داده می شود. تمام نفت به محصولات پتروشیمی تبدیل نمی شود. زنگنه با بیان اینکه قیمت فرآورده های پتروشیمی در بورس تعیین می شود و دولت دخالتی در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی ندارد، گفت: در گذشته بخاطر اختلاف قیمت ارز محصول ۱۵۰ هزار تن «پرت» تولید شده متقاضی زیادی داشت که خرید از پتروشیمی ارزانتر بود اما با ارائه محصولات پتروشیمی به فروش در بورس جلوی فساد هم گرفته شده است.

وی درباره بخش پالایش، تامین مالی پالایشگاه های تهران، اصفهان و آبادن را مهمترین کار اعلام کرد و گفت: مهمترین کار در دست اقدام تامین منابع مالی ریالی و دلاری از طریق بورس اوراق بهادار برای این پالایشگاه ها است و باید تا ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق بورس و تامین ارز به کمک بانک مرکزی تامین شود. زنگنه از طرح های بزرگ دیگری مانند پالایشگاه «بید بلند» و پتروشیمی «گچساران» نام برد و گفت: طرح تولید «اولفین» در منطقه عسلویه که تامین کننده ماده اولیه پلاستیک است و طرحی در جنوب دریای خزر که برای اجرای آن به آب نیاز دارند در آینده اجرایی می شود. وزیر نفت درباره استفاده از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت در یک منطقه ۲۰ هکتاری در جنوب تهران و نزدیک پالایشگاه تهران خبر داد و گفت: تا ۱۰ روز آینده با جمع ۴۰ نفری از شرکت های استارت آپ ها جلسه ای خواهیم داشت و تصمیم بر این است قسمتی از کار در انبار ری به آنها سپرده شود. اگر بتوانیم یک اکوسیستم و پارک فناوری در حوزه نفت به کمک آنها در جنوب تهران نیز ساخته خواهد شد.



وزیر نفت درباره سهمیه‌بندی دوباره بنزین گفت هنوز تصمیمی در زمینه قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است؛ اما در صورت سهمیه‌بندی بنزین دونرخی خواهد شد
ارسال شده در مورخه : شنبه، 9 شهريور ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 گزارش تصویری تظاهرات مردم مصر علیه کودتا  [ يكشنبه، 14 مهر ماه، 1392 ] 4569 مشاهده
 خطر تخريب در کمين گذشته تاريخي کرمانشاه  [ يكشنبه، 10 شهريور ماه، 1392 ] 4375 مشاهده
 واکنش‌ها به تصمیم ترامپ در مورد قدس  [ پنجشنبه، 16 آذر ماه، 1396 ] 3178 مشاهده
 شبی به یاد ماندنی در پاوه رقم خورد + تصویری  [ سه شنبه، 3 تير ماه، 1393 ] 3920 مشاهده
 فوت ۶۲ نفر در کشور به دلیل وقوع سیل  [ پنجشنبه، 15 فروردين ماه، 1398 ] 1855 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید