دوشنبه، 30 مهر ماه، 1397

ليبراليسم

گردآورنده : فايزه محمودي

ليبراليسم مشتق از واژه تيبرال است.تيبرال داراي ريشه فرانسوي ليبر به معناي آزادي است.اين مكتب انسان را محور جهان هستي مي راند و بيان ميكند كه آزادي انسان نامحدود است.وهيچ نيرويي نمي تواند آن را محدود كند.و بايدها و نبايدهايي براي آن تعيين نمايد. اين مطلب بيان كننده اين مطلب است كه فرمانرواي دنيا بشر است.ليبراليسم به معناي نخست در مقابل سلطه مذهبي كليسا وسپس درمقابل سلطه سياسي حكام خودكامه به وجود آمد.ليبراليسم فلسفه افزايش آزادي فرد و دشمن اصلي آن تمركز وقدرت است و اوج آن به دوران رنسانس بر ميگردد
جوهر ليبراليسم :
1- تفكيك حوزه هاي دولت و جامعه  2- تحديدقدرت دولت در مقابل حقوق فرد در جامعه  3- دفاع از حقوق اساسي افراد  4- حمايت از نظام نمايندگي و انتخابي شدن مناصب وتاكيد بر ضرورت تفكيك قوا
ليبراليسم داراي سه عرصه است : فرهنگ ، سياست ، اقتصاد


ليبراليسم فرهنگي:
به معناي ازادي انديشه وبيان است و جوهر وپايه ي ان را اومانيسم وفرد گرايي  تشكيل ميدهد /اومانيسم به معناي اصالت انسان وانسان مداريست واعتقاد داشتن به اينكه در همه ي امور انسان به تنهايي حاكم بر خويش است ونيازي به يك منبع ما فوق بشري نداردوبه وسيله ي عقل ودانش خويش سعادت خود را تامين ميكند .در اين تعبير انسان محدود به جسم وخواسته هاي نفساني است .اومانيسم با دين وحاكميت ديني درتضاد است.بنابراين ليبراليسم نيز به تبع از اومانيسم به نفس اماره تعبير ودر واقع بر انسان تاكيدوبانفي اعتقاد به وحي ومعارف ديني همراه وتنها عقل وعلم را راه كشف حقيقت قرار ميدهد .فرد گرايي مفهوم ديگري ست كه در اومانيسم كه هسته ي اصلي ليبراليسم فرهنگي ست ريشه دارد در اين تفكر فرد انساني در عمل به خواسته ها واميال به حدي ازاد است كه قوانين اخلاقي ملزم به سازگاري با اميام واعمال او خواهند بود .انچه فرد ميداند ومي خواهد خوب ومشروع ودر عمل به ان ازاد است.در ليبراليسم فرد بر جامعه مقدم ومصالح اجتماعي نميتواند محدود كننده ي او باشد شهيد بهشتي در نقد فرد گرايي ليبراليستي بيان ميكند كه انسان از مبداهستي جداشده و خود جايگزين خدا ميشود.

ليبراليسم سياسي:
خواهن ازادي فرد درمقابل كنترل يا هدايت دولت است.درليبراليسم سياسي دولت خودراي خوانده شده ومردم را اتباع دولت خود راي نميداند از نظر اين ديدگاه دولت نهادي وضعي و موسسه ي مصنوعيست كه وظيفه ي ان تنها حفظ نظم وامنيت وتسهيل تحصيل حقوق افراد است(قرارداد اجتماعي(. انديشه اصلي ليبراليسم سياسي در زمينه تفكيك  حدود دولت وجامعه از فلسفه ي توماس هابز به وجود امد (لوياتان:افراد قدرت برابر دارند كه براي حفظ ان اين قدرت را به قدرتي برتر به نام لوياتان ميدهند.قرارداد اجتماعي)بدين تعبير لوياتان همان دولت در ليبراليسم سياسي نميتواند فرد را به پزيرفتن عقيده اي وا دارد وتنها بهايي در ازاي برقراري صلح است غايت جامعه ي سياسي مصلحت دولت نيست بلكه تا مين مصلحت فرد است .جان لاك فيلسوف بزرگ اين مكتب بر تحديد قدرت خود كامه اصرار دارد وبيان ميكند دولت صرفا وسيله اي براي دفاع از حقوق جامعه است

ليبراليسم اقتصادي:
ازادي فعاليت هاي اقتصادي وعدم مداخله ي دولت در اقتصاد مفهوم كلي ليراليسم اقتصادي است .شهيد بهشتي درباره ي ليبراليسم اقتصادي بيان ميكند در اين انديشه فرد ازاد است هر طور كه ميخواهد بسازد بفروشد بخورد ومصرف كند .اقتصاد ازاد و تمركز ثروت فردي ونيز انتقال ثروت وامتيازات مادي از نسلي به نسل ديگر مورد تاكيد ليبرالهاست0اين مكتب ارتباط تنگاتنگ با سرمايه داري دارد وموجب ميشود تا انديشه ي انباشت ثروت ونفي كنترل دولت را مورد تاكيد قرار داده وبا هر قانون محدود كنند ه اي سرمايه داري مخالفت ورزد.در جوامع ليبرال سهم جامعه يا دولت از ثروت توليد شده اندك است در اين نوع جوامع سهم جامعه از ثروت توليد شده معمولابه صورت ماليات در اختيار دولت قرار ميگيرد.لاك بيان ميكند كه مهمترين هدف افراد از تبعيت از دولت حفظ مالكيت است.
اصالت فايده و ليبراليسم محصول تحولات فكري عمده در چند قرن از تاريخ اروپا بود كه همگي از اومانيسم ونهضت اصلاح دين گرفته تا خرد گرايي و سكولاريسم موجب افزايش گرايش به دنيا شده.همگي اين تحولات و به تبع ليبراليسم به نوعي بر جدايي دين از سياست.اصالت دنيا و حذف دين تاكيد بر نفس،تمتعات مادي،بي نيازي انسان از منبع ما فوق بشري و وحي و تكيه بر عقل انسان در كشف حقيقت و رسيدن به سعادت تكيه دارد چنانكه مارتين لوتر باني جنبش اصلاح دين ميگويد مومنين كشيش خويشند يا انجيل در امور دنيايي دخالت نميكند.تامس پين از متفكران اين مكتب تاكيد بر عقل بيان ميكند ذهن من كليساي من است بدين ترتيب انسان ايمان خود را به اصلت عقل درآورد.


ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1391 توسط CafeWeb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 به‌سوی آزادی فلسطین  [ شنبه، 5 خرداد ماه، 1397 ] 350 مشاهده
 حمله به کانتون عفرین، زخمی دیگر بر پیکر کورد  [ شنبه، 7 بهمن ماه، 1396 ] 448 مشاهده
 میدان رابعه و گلدسته‌های بلند ما  [ پنجشنبه، 25 مرداد ماه، 1397 ] 493 مشاهده
 سناریوهای محتمل ترکیه در عفرین  [ جمعه، 27 بهمن ماه، 1396 ] 535 مشاهده
 چرا اسرائیل از جدایی کردستان حمایت می‌کند؟  [ يكشنبه، 23 مهر ماه، 1396 ] 781 مشاهده
نام:
ایمیل:

در مورخه : جمعه، 22 ارديبهشت ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر nahmadi69 | ارسال پیغام شخصی)
سلام علیکم و رحمه الله دستتون درد نکنه مطلب به جایی بود. ان شا اله در اینده بتونین بیشتر دربارش بنویسید و .موضوع رو بیشتر باز کنید . چون نمی شه به همین حد اکتفا کرد . و جا دارد که باز هم دربارش بنویسین
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : چهارشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1391
سلام ممنون مشخصه که واسه ش زحمت کشیدین .واسه آشنایی مقدماتی خوب بود. خدا جزای خیرتون بده
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1391
سلام مقاله خوبی بود ممنونم
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1391
سلام مقاله خوبی بود ممنونم
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : يكشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر ostadelyass | ارسال پیغام شخصی)
سلام.با تشکر.توجه:ویراست متن.جالب است که در شماره بعدی(بعد از تعریف لیبرالیسم) تقابل لیبرالسم و اسلام را به وضوح و با استفاده از نظر عالمان این زمینه مطرح کنید.
ارسال جوابیه ]

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام (ضروری): 
ایمیل (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید