پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

قطع اينترنت و نشناختن دوران تازه

همين چند هفته پيش بود كه قطعي اينترنت در پي اعتراضات مردم عراق سوژه مطالب طنزآميز كاربران ايراني شبكه‌هاي اجتماعي را فراهم آورده و حالا ما شهروندان ايران نيز دچار مشكل شده‌ايم.




بيش از يك هفته است كه اينترنت در ايران قطع شده است و مسئولان علت اين تصميم را حفظ امنيت «كشور» دانسته‌اند و با اين توجيه كه اين تصميم، تصميمي امنيتي بوده است از پاسخگويي نسبت به انتقادات پرشمار در اين ارتباط فراري هستند. وزارت ارتباطات نيز كه ظاهرا تنها بر روي كاغذ در اين حوزه مسئوليت دارد ترجيح داده تا با وعده‌هايي نظير اينكه «اينترنت به زودي وصل مي‌شود» و يا «اينترنت به تدريج وصل خواهد شد» از پاسخگويي شفاف درخصوص چرايي اين تصميم و زمان پايان دادن به آن خود را معاف كند.
اگر بخواهيم علت واقعي چنين تصميمي را بدانيم مي‌بايد كمي از دورتر به تصميمات اين چنيني بنگريم. واقعيت آن است كه ريشه اين تصميم‌ها كه در اغلب موارد نيز برچسب امنيتي بر آن مي‌خورد به عدم شناخت و نبود فهم دقيق از مختصات دوران تازه بازمي‌گردد. دوراني كه در آن ديگر اينترنت تنها ابزاري براي سرگرمي و يا جستجوي نيست و علاوه بر و بيشتر از چنين استفاده‌هايي تبديل به مهمترين ابزار براي كسب و كار شده است.
با نگاهي به شاخص‌هاي اقتصادي ايران در يك دهه اخير شاهد هستيم كه كسر قابل توجهي از فعاليت‌هاي اقتصادي به كسب و كارهاي نوپا و يا اصطلاحا استارتاپ‌ها بازمي‌گردد. اقتصاد استارتاپي از مهمترين اركان رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال پايدار است. بديهي است كه چنين كسب و كارهايي بدون اينترنت به چه سرنوشتي دچار خواهند شد.
نمي‌توان از يك سو سخن از ضرورت ايجاد اشتغال و رونق گرفتن توليد گفت و از طرفي ديگر در تصميمي متناقض با اين شعارهاي مسئولان شاهد صدمه‌اي جبران‌ناپذير بر بخش بزرگي از اقتصاد ملي باشيم. هنگامي كه مختصات دوران تازه درك نشود و اقتصاد شبكه‌اي و هوشمند جايي در نظام تصميم‌گيري و حكمراني كشور نداشته باشد شاهد خواهيم بود كه به بهانه امنيت، اقتصاد قرباني شده و علتي تازه در دلايل نارضايتي‌هاي موجود افزوده خواهد شد. آنچه از قطع شدن اينترنت و اصرار برخي بر تداوم آن نگران‌كننده‌تر است تصوري كه برخي از شبكه ملي «اطلاعات» دارند، تصوري كه به توهم نزديك است! به نظر مي‌رسد كه نگاهي به ميزان اندك استفاده كسب و كارهاي نوپا براي استفاده از شبكه ملي اطلاعات حتي در شرايطي همچون آنچه اين روزها شاهدش هستيم به روشني عدم كارآيي چنين شبكه‌اي را نشان داده و بيانگر سرمايه‌سوزي بسياري است كه سال‌هاست در اين حوزه رخ داده است. / بهار نیوز



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 3 آذر ماه، 1398 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 کنش و واکنش ها : به بهانه انتخابات آینده شورا  [ چهارشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1392 ] 5283 مشاهده
 برخی با گوشهاشان می بینند!  [ شنبه، 16 خرداد ماه، 1394 ] 3755 مشاهده
 شبکه های اجتماعی  [ جمعه، 16 ارديبهشت ماه، 1390 ] 7056 مشاهده
 موسيقي هورامان  [ شنبه، 24 فروردين ماه، 1398 ] 2503 مشاهده
 اندر کشاکش محبّت و وفا!  [ دوشنبه، 10 شهريور ماه، 1399 ] 2721 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید