سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

تحلیل تاثیر رسانه و فضای مجازی برشکاف نسلها

صدیق اسدی  / اهمیت رسانه های جمعی وگروهی تا اندازه ای است که اندیشمندانی همچون الوین تافلر،در تقسیم بندی مراحل تاریخی تمدن بشر، آن را به سه مرحله: کشاورزی، صنعتی و فرا صنعتی یا عصر ارتباطات واطلاعات تقسیم نموده اند.



برای توضیح عمق موضوع باید این توضیح را اضافه کنم که در صورت تولید کاغذ از تمام درختان دنیا ، تنها ۲درصد از حجم محتوای ردوبدل شده در فضای مجازی در یک سال را منتقل خواهد کرد.

برای مثال اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۶دراینترنت جابجا شده اگر روی سی دی ریخته شودوسی دی ها روی هم انباشته شوند بیش از فاصله زمین تا ماه (۳۸۵هزار کیلومتر) خواهد شد.

در هر ثانیه درایران حدود ۲۰۰ گیگا بایت داده منتشر می شود که برابر۱۷ کیلومتر سی دی انباشته روی هم است.(۴۰ تا ۶۰ میلیون ایرانی در فضای مجازی هستند)

و حدود۲۰ میلیون نوجوان و جوان زیر۲۰سال در فضای مجازی حضور پر رنگی دارند. تا آنجا که آنان را نسل c می نامند. ودر نهایت این راهم اضافه کنم که انسان معاصر در ۴۸ ساعت به اندازه کل عمر انسان قرن هجدهمی دسترسی به اطلاعات دارد.

با این مقدمه پرسه زدن در منطقه فضای مجازی مثل منطقه ای است که شیمیایی شده است. نمی شود برای کمک به افراد شیمیایی شده بدون تجهیزات و آموزشهای لازم وارد این منطقه شد، در حال حاضر کشورهای پیشرفته به اهمیت این موضوع واقف شدن و محل نگهداری کامپیوتردر اتاق پذیرایی می باشد.

ولی متأسفانه در کشورهای در حال توسعه هیچ نوع آگاهی و آموزشی دراستفاده درست و اصولی از فضای مجازی داده نشده است.

در اینجا نمی توان به همه ابعاد تاثیر منفی دنیای مجاز بپردازیم و تنها به بعد تاثیر دینی آن اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

در جهان معاصر با حجم روبه تزاید دین ستیزی و جبهه پر قدرت الحاد مواجه هستیم .امروزه یکی از ضرورت های مطالعه ادیان ،از آن رو است که تهاجم و خطر جدی از ناحیه ملحدان و بی دینان متوجه کلیه ادیان است؛ یعنی جدایی از اختلافاتی که در بین ادیان مختلف موجود است، امروزه دشمن مشترکی کلیه ادیان را تهدید می کند. مثل شیطان پرستان که با نمادهای مختلف ومتنوع در فضای مجازی با حجم عظیمی از روشهای رنگا رنگ در کمین نوجوانان و جوانان هستند.

در ادامه می خواهم به یک نکته ظریف اشاره کنم و آن این است که در عصر حاضر نقش مهدهای کودک و پیش دبستانیها در تربیت پس از واسپاری نقش های خانواده به خاطر تحولات مدرنیته در تربیت فرزندان بعداز والدین از اهمیت خاصی برخوردار است.

امروزه ثابت شده که آموزش در سنین کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد ،لذا تربیت دینی نیز از این سن شروع خواهد شد. کشورهای غربی با توجه به اهمیت این موضوع در تدوین مضامین دینی چه به صورت تصویری (برای کودکان کم سن وسال)و چه به صورت رسانه ای (در قالب کارتون و انیمیشن )و چه به صورت کتابهای داستانی با نقاشیهای جذاب کارهای زیادی انجام دادن که به نوعی زیرکانه آموزها و نمادهای دینی خود را دراین گونه برنامها برجسته نموده ودر دنیای مجازی هم انتشار دادن و کودکان ما نیز به وفور استفاده می کنند و تاثیر اینگونه برنامه ها روی کودکان و نوجوانان فوق العاده می باشد.

برای نمونه به تازگی از پاپ برای پاسخ به سئوالات کودکان و نوجوانان از او کتابی چاپ شده ،تدوین وتالیف نمونه ای مانند آن به عنوان رساله ای برای پاسخ به سوالات و شبهات کودکان و نوجوانان مسلمان توسط عالمان دینی ما دراین عصر ارتباطات یه ضرورت محسوب می شود. یا حضور پاپ فرانسیس در جشن هشتاد سالگی خود در جمع کودکان در ما نگاه خیریه سانتاماری وابسته به واتیکان که عمده کودکان آن کودکان مهاجر می باشند و انجام فوتبال دستی با کودکان در جشن مذکور از اهمیت موضوع فوق می رساند(اهمیت دوران کودکی وتاثر گذاری در این سن).

تنها طی بیست سال گذشته، تعداد کتابهای منتشر شده با موضوع عرفان های نو پدید در ایران از مرز ۲۰۰ میلیون جلد کتاب(در ۴۵۰۰ عنوان)فراتر رفته است!

جالب است بدانید بسیاری از این کتابها که با مضمون معرفی و ترویج عرفان های نو پدید در ایران منتشر شده است ،از چاپ بیستم فراتررفته اند.برای نمونه تنها کتاب کیمیاگر (اثرپائولوکوئیلیو)۵۸ بار درایران تجدید چاپ شده است که شمارگان برخی چاپ های آن ۱۴۰۰۰نسخه بوده است.

موضوع دیگری که در دنیای مجازی به آن به صورتی خیلی زیرکانه پرداخته می شود افکار فمینیستی می باشد. فمینیسم به نظریه ای اشاره دارد که معتقد است به زنان بنا بر زن بودنشان ستم شده است یا در موقعیت نابرابری قرار دارند. البته من نمی خواهم که بانوان سر زمینیم را به هیچ وجه به داشتن افکار فمینیستی متهم کنم بلکه می خواهم این را عرض کنم که بد خواهان و دشمنان ما از طریق القاء اینگونه افکار به فکر ضربه زدن وشکاف نسلها هستند.

بنابراین شکاف نسلها با این حجم از اطلاعات و برنامه های متنوعی که تدوین شده یه امر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.اما می توان با آگاهی و برنامه ریزی درست، کودکان ونوجوانانمان را در بستری درست طبق اصول اعتقادی خود تربیت کنیم .

البته در حال حاضر دغدغه اکثر ما والدین مسائل اقتصادی و معیشتی می باشد وپیش فرض بسیاری از مسائل، در  هر جامعه ای تامین نیازهای اولیه می باشد.



ارسال شده در مورخه : شنبه، 25 مرداد ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 سخت‌سالی  [ شنبه، 10 فروردين ماه، 1398 ] 2116 مشاهده
 لعنت بر جنگ ...  [ يكشنبه، 15 شهريور ماه، 1394 ] 4732 مشاهده
 بوی «مهر» به مشام «شین آباد» نرسید  [ دوشنبه، 1 مهر ماه، 1392 ] 4876 مشاهده
 قبل از تشنگی به فکر کندن چاه باشید ...  [ شنبه، 12 بهمن ماه، 1392 ] 5307 مشاهده
 مرگ شریف می‌تواندشرافت یک ملت را ازبین ببرد  [ چهارشنبه، 7 شهريور ماه، 1397 ] 2356 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید