جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

تهران در چه شرایطی باید تعطیل شود

آمارهای فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از وضعیت مراجعات بیماران کرونایی و تعداد بستری‌ها و مرگ و میرها، حکایت از این واقعیت دارد که اوضاع کرونا در پایتخت، خطرناک است.



حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با شرایط تعطیلی دو هفته‌ای تهران، نکاتی را مطرح می‌کند که به لحاظ علم پزشکی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.وی افزود: گسترش افسار گسیخته اپیدمی کرونا در کشور همه را نگران کرده و متولیان امر در تلاش هستند کاری در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری انجام دهند.سوری با طرح این سوال که چه شد که به اینجا رسیدیم، گفت: اینکه چرا وضعیت کرونا بحرانی شد، بحث خاص خود را دارد ولی چه باید بکنیم سوال مهم حال حاضر به خصوص در کلانشهری مانند تهران است.وی ادامه داد: قفل کردن شهر بدون برنامه ریزی دقیق و منسجم، هیچ نتیجه قطعی برای کنترل اپیدمی به دنبال ندارد و عمدتاً برای خریدن زمان جهت ادامه روند پیشگیری و کنترل است و اثر ماندگار ندارد. ضمن اینکه هزینه و بار اقتصادی آن هم بسیار بالا است.سوری با طرح این سوال که کدام برنامه پیشگیری و کنترل مؤثر شناخته شده و برنامه ریزی شده لازم است در کنارش شهر را قفل کنیم، گفت: اگر چنین اقدامی تنها برای وقفه‌ای ۲ هفته‌ای است قطعاً اثربخشی کوتاه مدت و هزینه اثربخشی بالایی خواهد داشت و انجام آن اصلاً به صلاح نیست.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: برای بعد تعطیلی فعالیت‌ها و قرنطینه کامل باید برنامه داشته باشیم. یعنی اهداف آن مشخص و نحوه اجرای آن به صورت عملیاتی تعریف شود. آمادگی همه جانبه سازمان‌های ذی نفع و آمادگی مردم مهیا شده باشد.

وی افزود: زمان باید بخریم که در این فاصله زمانی چه کار کنیم و پروپوزال این کار کدام است.سوری با طرح این سوال که قفل کردن شهر در چه سطحی است و بسته‌های حمایتی برای نیازمندان و گروه‌های پرخطر چیست، گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا تردد به شهر ممنوع است یا خیر. اگر پاسخ منفی است، قفل کردن شهر معنایی ندارد، مگر تمامی ورودی‌ها به شهر ۱۴ روز قرنطینه شوند. اگر تردد آزاد است، قفل کردن شهر نتیجه‌ای بسیار کم رنگ خواهد داشت.وی ادامه داد: آیا هزینه اثربخشی این طرح اندازه گیری شده است و مطالعات مقدماتی در خصوص این پیشنهاد چیست و سوالات دیگری که بدون پاسخ نسبتاً شفاف به آنها، این کار هم اقدامی عجولانه است که باز جزئی اعتماد و هم انتظار همکاری مردم را برای ادامه راه از بین خواهد برد.در همین حال، مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه ویروس کرونا، جهش کروموزومی دارد و سرعت انتقالش ۳ تا ۹ برابر شده است، گفت: اگر در اسفند و فروردین در خانواده یک نفر مبتلا می‌شد، یک تا دو ماه بعد، فرد دیگری از خانواده به این ویروس گرفتار می‌شد اما در حال حاضر اگر هر فردی در خانه مبتلا شد، همه اعضای خانواده مبتلا خواهند شد.علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به وضعیت نگران کننده کرونا در پایتخت، از افزایش مراجعات بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت: در شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ مراجعه سرپایی داشته‌ایم که از این تعداد ۸۹۰ بیمار در بیمارستان‌ها مورد پذیرش قرار گرفتند و از این تعداد نیز ۱۷۰ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

در حال حاضر ۶۳۳۷ بیمار با تشخیص کرونا در بخش‌های عادی و ویژه ۱۰۸ بیمارستان استان تهران بستری هستند که رکوردی بی سابقه در میزان بستری مبتلایان کرونایی در ۹ ماه اخیر بوده و ۱۷۰۲ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.آمارها نشان می‌دهد که اوضاع کرونا در کلانشهر تهران به شدت نگران کننده است و اگر قرار بر تعطیلی هم باشد، این تعطیل شدن شهر باید با قفل کردن ورودی‌ها به شهر همراه باشد که شرایط نشان می‌دهد شدنی نیست. بنابراین، صرف تعطیلی دو هفته‌ای تهران بدون در نظر گرفتن همه جوانب احتیاط، نخواهد توانست پایتخت را از وضعیت قرمز خارج کند.کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، معتقد است که هزینه‌های انسانی عدم رعایت حداکثری پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی و حفاظتی فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. هزینه ترددهای غیر ضروری، سفرهای بی مورد، مراودات و رفت و آمدهای غیر ضرور، تجمعات کوچک و بزرگ و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و در رأس همه، عدم استفاده همگانی از ماسک، جان‌های عزیزی است که چون برگ پاییزی هر روز شاهد ریزش آنها هستیم و البته تحمیل هزاران میلیارد تومان بر پیکره اقتصادی که از فشار و ظلم تحریم‌های بین المللی رنجور و مجروح شده است.
مرجع : مهر


ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 13 آبان ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 از کیمنه و نوریاب تا پاریس و یونسکو  [ شنبه، 5 مهر ماه، 1399 ] 1628 مشاهده
 قیمت خودرو تا کجا بالا می‌رود؟  [ شنبه، 22 شهريور ماه، 1399 ] 1125 مشاهده
 قیمت مرغ کاهش یافت  [ جمعه، 1 شهريور ماه، 1398 ] 2395 مشاهده
 خطرناک ترین نقطه تهران هنگام زلزله  [ يكشنبه، 10 دي ماه، 1396 ] 3412 مشاهده
 دیدار یونسی از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلام  [ چهارشنبه، 25 دي ماه، 1392 ] 4064 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید