سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

۱۰ کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) اعلام کرده بود که "حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از ایستگاه شماره ۷ توچال تماسی با مرکز اورژانس تهران مبنی بر گرفتار شدن ۱۰۰ نفر از کوهنوردان گرفته شده است.

"به دنبال این موضوع حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی به ایسنا، گفت: "افرادی که توچال گرفتار شده بودند، افراد عادی و اسکی‌باز بودند که از تله‌کابین استفاده می‌کردند و در بین آنها کوهنوردی نبود."امداد، مدیرعامل توچال در واکنش به خبر اورژانس مبنی بر گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه ۷ توچال به ایسنا، گفت: متاسفانه سخنگوی اورژانس خبر اشتباهی را در مورد گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه ۷ منتشر کردند. ماجرا از این قرار است که نفراتی که از دربند و درکه صعود کرده و حوالی ایستگاه ۵ ما بودند، به خاطر پر شدن پاکوب مسیر و با توجه به برودت هوا و برف،  مسیر را گم کرده بودند اما چون دکل‌های ما را می‌دیدند، علامت دادند. همکاران ما هم به آن‌ها کمک کردند و شاید حدود ۱۰ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.  او افزود: من در ایستگاه ۵ بودم و آقایی حدود ۶۰ ساله را دیدم که از دربند صعود کرده بود و اصلا اوضاع خوبی نداشت، دوستان با وسایل گرمایشی او را احیا و بعد از بهبود شرایط به پایین منتقل کردند. ما حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح که دیدیم هوا خوب نیست، پیست اسکی را تعطیل و تمام اسکی‌بازان را تخلیه کردیم. اصلا هیچ اسکی‌بازی در خط نبود.  گفته بودند ما به ایستگاه ۷ رفته‌ایم و ۱۰۰ نفر را نجات دادیم، اما من نمی‌دانم چگونه اورژانس به ایستگاه ۷ رفته است؟ با چه وسیله‌ای رفته‌اند؟ جاده‌ها که بسته و تله‌کابین متوقف بود. و در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم هلیکوپتر نمی‌تواند برود.  امداد با بیان اینکه افراد گرفتار در ایستگاه  ۵، کوهنورد و در مجموع حدود هزار و ۷۰۰ نفر به ارتفاع صعود کرده‌ بودند، ادامه داد:  وزش باد خیلی زیاد بود و طبق آیین‌نامه استاندارد اگر سرعت وزش باد بیشتر از ۲۵ متر بر ساعت باشد، دستگاه هشدار می‌دهد، به همین دلیل ما خط را متوقف کردیم تا مقداری شرایط مناسب شد که پس از آن نفرات را منتقل کردیم. نکته جالب اینجاست که ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه خط به طور کامل تخلیه شده بود و هیچ مصدومی از سمت ما نداشتیم. او در واکنش به اظهارات رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت: ما اصلا افراد عادی را به بالا راه ندادیم و مطابق با فیلم‌های موجود، ۹۰ درصد افراد کوهنورد بودند. آن ۱۰ درصد هم افرادی هستند که از روزهای قبل در هتل‌های ما اقامت داشتند و می‌خواستند پایین بیایند. ما امروز حدود ۲۵۰ نفر اسکی‌باز داشتیم که همه را تا ساعت ۱۰ تخلیه کردیم.

ارسال شده در مورخه : شنبه، 6 دي ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

تهران در چه شرایطی باید تعطیل شود  [ سه شنبه، 13 آبان ماه، 1399 ] 1606 مشاهده
 آخرین تحولات غزه  [ دوشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1398 ] 2022 مشاهده
 آغاز برداشت انار از باغات پاوه  [ دوشنبه، 2 آبان ماه، 1401 ] 631 مشاهده
 اسامی 24 نفر برتر مسابقه تفسیر سوره نور  [ دوشنبه، 14 مرداد ماه، 1392 ] 5063 مشاهده
 شهادت دو دانشجو به دست کودتاگران مصر  [ چهارشنبه، 20 آذر ماه، 1392 ] 4919 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب

لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس

ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...