سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

سفر به کدام شهرها جریمه دارد؟

با آزاد شدن تردد بین شهرهای زرد و آبی پس از ۵۰ روز ممنوعیت، برنامه‌ریزی برای سفرهای بین شهری از سر گرفته شد، هرچند هنوز تردد به ۳۷ شهر شمالی کشور ممنوع و مشمول جریمه است.



به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت ۷ شهر را قرمز، ۳۰ شهر را نارنجی، ۲۱۹ شهر را زرد و ۱۹۲ شهر را آبی (شاخص جدید) اعلام کرده است. براساس اعلام دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز تردد بین شهرهای زرد و آبی بدون مجوز و جریمه امکان‌پذیر شده است اما ممنوعیت ورود خودرو با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی کماکان ادامه دارد.  آخرین به‌روزرسانی وزارت بهداشت در نقشه رنگ‌بندی شهرها نشان می‌دهد تقریبا نوار ساحلی و روستاهای توریستی شمال کشور در وضعیت پرخطر به سر می‌برند و ممنوعیت سفر به این مناطق همچنان برقرار است. آزادراه قزوین ـ رشت نیز از محدوده منجیل و رودبار و همچنین «جاده چالوس» در وضعیت نارنجی قرار دارند و تردد در این مسیرها همچنان ممنوع تلقی می‌شود.رشت، آستارا، رضوانشهر، رودبار، منجیل، کوچصفهان، لاهیجان، زیباکنار، چمخاله، لنگرود، ماسال، رودسر، جواهرده، آستانه اشرفیه، کلاچای و چابکسر در استان گیلان، رامسر، نشتارود، عباس‌آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر، مرزن‌آباد، رویان، چمستان، محمودآباد، سرخرود، بلده، آلاشت، ورسک، شیرگاه، بابل، بابلسر، آشوراده و بهشهر در استان مازندران، بندر ترکمن، گرگان، علی‌آباد کتول و روستای زیارت در استان گلستان از جمله مناطق توریستی و اغلب ویلانشین هستند که هنوز در وضعیت خطرناک و نارنجی قرار دارند و ورود پلاک‌های غیربومی به این مناطق ۵۰۰هزار تومان جریمه دارد.  بندر گز، کردکوی، نوکنده و جهان‌نما در استان گلستان و ساری، قائم‌شهر، فریدونکنار، نور، آمل، الیمستان، جویبار، تنکابن، نکا، رینه و پلور در استان مازندران در محدوده قرمز قرار دارند و سفر به این مناطق پرخطر محسوب می‌شود و تردد خودرو با پلاک غیربومی به این مناطق که اغلب توریستی محسوب می‌شوند نیز یک میلیون تومان جریمه دارد.

مناطق «پرخطر» و «خیلی پرخطر» به لحاظ شیوع ویروس کرونا، متمرکز در نوار شمالی کشور
براساس اعلام وزارت بهداشت، تردد بین‌شهری در مناطق زرد و آبی، آزاد بوده و مشاغل اجازه فعالیت دارند اما ممنوعیت تردد شبانه از ۹ شب تا ۴ صبح همچنان در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است. در شهرهای آبی تقریبا تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند فعال باشند. مشهد، ایلام، بوشهر، زاهدان، قم و اهواز از جمله مراکز استانی هستند که در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند. استان‌های تهران و البرز نیز با کاهش سطح خطر کرونا در محدوده زرد قرار گرفته‌اند و امکان تردد بین شهری برای ساکنان آن‌ها پس از هفته‌ها ممنوعیت، برقرار شده است.  وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده درحال حاضر هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از ویروس کرونا نیست و همچنان تمام کشور به این ویروس آلوده است. با این حال سفر به برخی مناطق از جمله جزایر جنوبی کشور در هفته‌های اخیر شدت زیادی گرفته، به طوری که در روزهای گذشته پروازهای فوق‌العاده‌ای در مسیر تهران ـ کیش برای جابه‌جایی مسافران اختصاص داده شده است.کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا در روزهای اخیر نیز تبلیغات سفرهای گروهی را به جریان انداخته است، هرچند که تا پیش از این، دستوری مبنی بر لغو تورها و سفرهای گروهی از سوی ستاد مقابله با کرونا داده نشده بود و محدودیتی برای اجرای تورهای گردشگری وجود نداشت اما بنا بر اظهارات آژانس‌دارها، استقبال کم مردم تحت تاثیر افزایش آمار مبتلایان کرونا، سبب توقف و تعلیق بسیاری از تورها در هفته‌های اخیر شده بود.هتل‌ها و بومگردی‌ها نیز که در هفته‌های گذشته محروم از مسافر بودند با لغو ممنوعیت تردد بین ۴۱۱ شهر، به برقراری دوباره سفرها امید دارند. اگرچه در این مدت، اجرای طرح محدودیت‌های کرونا مانع از فعالیت این تاسیسات گردشگری، ناوگان حمل و نقل عمومی و تورهای گردشگری نشده بود اما گرایش بیشتر مردم به سفرهای خانوادگی و دوستانه با همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی، مانع از انجام بیشتر سفرها شده بود. هرچند که وزارت بهداشت با افزایش تعداد شهرهای زرد و کاهش آمار مبتلایان در هفته‌های اخیر، این نگرانی را ابراز کرده که هر نوع عادی‌انگاری می‌تواند وضعیت این بیماری را دوباره سخت کند و محدودیت‌ها را برگرداند.

پراکندگی جغرافیایی ویروس کرونا در کشور
آبی= کم‌خطر، زرد = خطرِ متوسط، نارنجی = پرخطر، قرمز =خیلی پرخطر



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 21 دي ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 مسعود بارزانی: اردوغان معمار صلح است  [ سه شنبه، 28 آبان ماه، 1392 ] 3906 مشاهده
 جشن قرآنی کودکان دارالقرآن مصطفی تهران ...  [ شنبه، 11 مهر ماه، 1394 ] 5019 مشاهده
 رییس جمهور در برنامه گفت‌و‌گوی خبری  [ پنجشنبه، 7 آذر ماه، 1392 ] 4085 مشاهده
 بهره برداری از باغ گل‌های كرمانشاه  [ دوشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4350 مشاهده
 طنين شعار «روحاني مچكريم» در مهرآباد  [ شنبه، 6 مهر ماه، 1392 ] 4303 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید