سه شنبه، 29 اسفند ماه، 1402

الحاق روستای گردشگری نسمه به شهر پاوه

در مسیر جاده سحر انگیز و پر پیچ و خم کرمانشاه به پاوه، روستایی وجود دارد به نام "نسمه". روستایی خیال انگیز و دیدنی که تنها پنج کیلومتر با شهر پاوه فاصله دارد



و واقع شدنش در دامنه کوه، داشتن آب و هوایی خنک و مطبوع، چشمه ها و رودهای خروشان، پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و چشم انداز بی نظیرش باعث شده تا در چندسال اخیر به یکی از مقاصد مهم گردشگری منطقه اورامانات تبدیل شود.

حجم زیادی گردشگر در روزهای تعطیل سال روانه روستای نسمه می شوند تا با گذراندن ساعاتی در این بهشت زمینی، خستگی های زندگی شهری را فراموش کنند و میهمان خوان پُربرکت مردمان میهمان نواز این روستا باشند که بخوبی فرهنگ گردشگری را آموخته اند.

 اما در یکی دو هفته گذشته خبر الحاق این روستای زیبای گردشگرپذیر و چند روستای نزدیکش یعنی دوریسان، چورزی و سرکران به شهر پاوه خبرساز شده و عده ای از فعالین گردشگری با استقبال از این اتفاق، الحاق نسمه به شهر را سبب آبادانی آن و پیشران توسعه گردشگری شهری پاوه می دانند و عده ای دیگر هم انتقاد می کنند که این طرح، گردشگری نسمه را تضعیف کرده و در آینده جاذبه هایش را به نابودی می‌کشاند.

در این راستا به سراغ دو نفر از فعالین گردشگری استان رفتیم تا نظر آنها را خصوص پیامدهای مثبت یا منفی الحاق نسمه به شهر پاوه جویا شویم. 

می‌توانیم اقتصاد گردشگری شهری پاوه را فعال کنیم

دهیار روستای نسمه که دارای مدرک کارشناسی ارشد گردشگری و از فعالین این حوزه در اورامانات است، از الحاق این روستا به شهر پاوه استقبال می کند.

سابق حسینی با انتقاد از کسانی که الحاق نسمه به پاوه را غیرکارشناسی می دانند، به ایسنا گفت: متاسفانه عده ای فقط از دور قضاوت می کنند و از همه ماجرا خبر ندارند. مسئله الحاق نسمه به پاوه موضوعی است که از 16 سال پیش در دستورکار قرار گرفته و در نهایت هم در سالهای اخیر مصوب شد. در سال 1383 وقتی برای اولین بار این موضوع طرح شد، روستای نسمه جمعیت بسیار کمی داشت و بیشتر مهاجر فِرست بود. حتی یک جدول و سنگفرش و آسفالت در معابر روستا وجود نداشت و بیشتر زمین های آن خالی بود. عجیب است عده ای می گویند با الحاق نسمه به شهر بافت با ارزش تاریخی آن از بین می رود، درحالی که نسمه روستای تاریخی نیست، پس کدام بافت با ارزش از بین می رود؟

وی ادامه داد: بعد از اینکه بحث الحاق نسمه به شهر در آن سالها مطرح شد، با پیگیری هایی که داشتیم توانستیم معابر آن را آسفالت کنیم و رنگ و شکلی متفاوت به آن ببخشیم و باتوجه به ظرفیت های خوبی که داشتیم توانستیم مردم را به این سمت بکشانیم که گردشگری روستایی را راه اندازی کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و با همراهی و همکاری خوب مردم، نسمه به روستایی گردشگرپذیر تبدیل شد. پس نسمه به عنوان یک روستای گردشگری قلمداد می شود و نه روستایی که دارای بافت با ارزش است.

این فعال گردشگری اضافه کرد: در حال حاضر روستای دوریسان که در همسایگی ما قرار دارد حدود شش هزار نفر جمعیت دارد و به همراه نسمه و دو روستای دیگر سرکران و چورزی جمعیت زیادی را در برمی گیریم، این درحالی است که با این جمعیت هنوز شبکه فاضلاب نداریم و فاضلاب داخل رودخانه شمشیر می ریزد. پس این الحاق می تواند باعث مدیریت پسماند فاضلاب این روستاها و ساماندهی فاضلاب حوزه رودخانه شمشیر شود. همچنین شهر شدن نسمه می تواند ساخت و سازها را در این روستا ضابطه مند کند، چراکه در حال حاضر برخی انبوه سازان به روستاهای گردشگرپذیر پاوه نفوذ کرده و با توجه به ارزانی زمین بدون اینکه ریالی هم عوارض پرداخت کنند، به ساخت ساختمان هایی تا حد 15 طبقه هم اقدام می کنند.

وی یکی از مهمترین مزیت های الحاق نسمه به شهر را فعال کردن اقتصاد گردشگری شهری پاوه عنوان کرد و افزود: نسمه می تواند پیشران توسعه و محرک گردشگری شهری پاوه باشد، چراکه در حال حاضر اقتصاد گردشگری این روستا فعال شده و سرمایه گذاری زیادی در آن انجام می شود، بنابراین می توان همین را به پاوه هم سرایت داد. بعلاوه در روستای نسمه تحصیلکردگانی خوش فکر و خلاق در حوزه گردشگری داریم که می توانند گردشگری این روستا را به پاوه تعمیم دهند. از سوی دیگر الحاق نسمه و سه روستای دیگر به پاوه باعث می شود تا این شهر از حالت طولی خارج و به عرض آن اضافه شود.

دهیار روستای نسمه به بحث هایی که دررابطه با احتمال وقوع پیامدهای منفی فرهنگی با الحاق این روستا به شهر مطرح می شود هم اشاره کرد و گفت: بین مردم نسمه و سه روستای دیگر با مردم پاوه هیچ اختلاف فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد و تاکنون هم سابقه هیچ نزاع دسته جمعی بین جوانان پاوه ای و این روستاها اتفاق نیفتاده و حتی مراودات فرهنگی زیادی هم باهم داریم.

حسینی در خاتمه این گفت و گو مزایای شهر شدن نسمه را بیشتر از روستا ماندنش دانست و افزود: باتوجه به وضعیت موجود این روستا، این الحاق می تواند بسیار به نفع روستا باشد.

الحاق نسمه به شهر تکراری بر تجربه‌های ناموفق گذشته

 و اما رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمانشاه نظراتی متفاوت از دهیار روستای نسمه دارد و معتقد است براساس تجربیات گذشته و با نگاهی به وضعیت کنونی روستاهایی که طی سالهای گذشته به شهر ملحق شده اند، نمی توان آینده خوبی را برای نسمه متصور بود.

حمیدرضا کرمی در این رابطه به ایسنا گفت: سازمان جهانی گردشگری سال 2020 تا 2021 را به عنوان سال گردشگری روستایی معرفی کرده، چراکه اهمیت گردشگری روستایی در سطح جهانی به صورتی است که نقش پررنگی را در گردشگری ایفا می کند و همه کشورها این نوع از گردشگری را پذیرفته اند. از سوی دیگر نوع پیشرفته ای از گردشگری طی سالهای اخیر در دنیا رونق گرفته با عنوان گردشگری "تجربه محور" که عموما این نوع از گردشگری هم در روستاها اتفاق می افتد. به این معنا که گردشگران در چیدن محصول یک باغدار و یا در چرای گوسفندان یک دامدار به میزبان کمک می کنند و تجربه ای از این نوع از زندگی که در شهر وجود ندارد را کسب می کنند. براین اساس گردشگری تجربه محور یکی از پرسودترین و نوپاترین گردشگری ها در دنیا به شمار می رود.

میزبان شدن کرمانشاه برای اجلاس بین المللی گردشگری 2020 نکته دیگری است که این فعال گردشگری به آن اشاره کرد و افزود: هرچند که این میزبانی به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد، اما اگر قرار بود که میزبانی آن را داشته باشیم پس باید به گردشگری روستایی هم نگاه ویژه ای پیدا کنیم، زیرا که گردشگر خارجی که تاکنون چندبار به ایران سفر کرده و جاذبه های تاریخی و طبیعی آن را دیده، در سفر های بعدی خود بیشتر به دنبال دیدن فرهنگ غنی این مردم است و باتوجه به اینکه ما در شهرها فرهنگ اصیل خود را از دست داده ایم، اما در روستاها هنوز وجه فرهنگ غالب است که نباید بگذاریم از بین برود.

کرمی الحاق روستای نسمه به شهر را کاری بی مطالعه و نمونه ای از تضعیف روستاها و تقویت شهرها دانست و گفت: چه تضمینی وجود دارد که با الحاق نسمه به شهر نوع زندگی و فرهنگ مردم آن تغییر نکند و با گران شدن زمین های روستا، مردم به سمت تغییر کاربری پیش نروند. آیا در 10 سال آینده باغات و سبک زندگی مردم نسمه تغییری نمی کند؟

وی به تجربه تلخ تبدیل تعدادی از روستاهای کرمانشاه به شهر هم اشاره کرد و افزود: مگر از زمانی که سراب قنبر را به شهر کرمانشاه الحاق کردند پیشرفتی در این روستا اتفاق افتاد؟ آیا تغییری جز بالا رفتن قیمت باغات و در نهایت خشکاندن آنها برای تغییر کاربری دیده شد. سبک و سیاق زندگی مردم این روستا تغییر کرد و دیگر به مرور از حالت یک مکان تفریحی برای مردم بیرون آمد و اکنون هم تنها نام و نشانی از یک روستا را دارد و هیچکدام از جذابیت های یک روستا را ندارد. نمونه دیگر هم روستای ده پهن است که اگر امروز بافت روستایی آن باقی مانده بود به واسطه نزدیکی اش به ریل قطار و فرودگاه می توانست روستایی با جاذبه گردشگری باشد، اما با الحاق آن به کرمانشاه هیچ پیشرفتی برای این روستا اتفاق نیفتاد و بیشتر شبیه یک شهرک حاشیه نشین است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمانشاه اظهار کرد: نتیجه انجام چنین اقدامات بدون مطالعه ای و معضلاتی که خواهد داشت، طی سالهای آینده نشان داده می شود. بنابراین امیدواریم مسئولین ذیربط پاسخ دهند که آیا برنامه بلندمدتی برای این کار تهیه و تدوین شده و اساسا این کار با چه هدفی انجام گرفته است.



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 30 دي ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 وزير : در جریان فیلتر اینستاگرام نیستم  [ چهارشنبه، 12 دي ماه، 1397 ] 2912 مشاهده
 اهداء یکصد عدد از آلبوم شارو به انجمن التیام  [ جمعه، 7 شهريور ماه، 1393 ] 3784 مشاهده
 گزارش تجلیل از مربیان کلاس‌های قرآن پاوه  [ يكشنبه، 12 شهريور ماه، 1402 ] 256 مشاهده
 اهانت به پیامبر اکرم(ص) به بهانه آزادی بیان  [ سه شنبه، 6 آبان ماه، 1399 ] 1805 مشاهده
 زمین لرزه استان های ایلام و کرمانشاه  [ جمعه، 1 آذر ماه، 1392 ] 4374 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید