دوشنبه، 4 بهمن ماه، 1395

گناه عامل نابودي ملت

نویسنده:عمرو خالد/مترجم:محمد عزیز حسامی

دوستان عزیز!آیا میخواهید که خداوند وضعیت کنونی ما را تغییر دهد؟! اگر میخواهید ، باید دست از انجام گناهان بردارید. من میدانم که هیچ کس بدون خطا و گناه نیست؛ پس بیایید همگی با عزمی راسخ و جدی از گناهان توبه کنیم  ، چرا که اصرار بر گناهان و تکرار آن ها خود گناهی بزرگ است ؛ پس برخیزید ، رو به سوی خدا آورده و با پشیمانی برای آن چه که از دست داده ایم ، به درگاهش تضرع کنیم و به سوی او تعالی توبه کرده و از او بخواهیم که ما و تمامی مسلمانان را یاری کند . اگر بگوید: آیا اکنون توبه ی ما را قبول می کند ؟! در جواب می گوییم : آری،چرا که او نسبت به بندگانش مهربان ترین  مهربانان است.برادران و خواهران! اطمینان داشته باشید که مصیبت ها و مشکلات فقط ناشی از گنهکاری است و فقط توبه است که میتواند آن مصیبت ها را از بین ببرد. این همان چیزی است  که سیدنا علی بن ابی طالبرضی الله عنه – میفرماید هیچ بلایی نیست ، مگر آن که بر اثر گناه نازل می شود و رفع آن فقط با توبه است .



در واقع ما اکنون در وضعیت بسیار خطر ناکی هستیم ؛ به خدا سوگند که گرفتار بلایای بزرگی هستیم و تنها چاره ی ما توبه و بازگشت به سوی پروردگار است.

جوانی صراحتاً به من گفت : میترسم  که بلیای موجود در سرزمین های اسلامی به سبب گناهان من باشد ؛ چرا که من کالماً به گناهکاری خود معترفم. به خدا سوگند هیچ گاه انتظار چنین اعتراف صریحی را نداشته ام و در زمانی که این چنین شروع کرده و معنی سخن را این گونه درک کنیم ، جحتماً حقایق موجود را در جهانمان  _ انشا الله _ تغییر خواهد کرد.

گناهان عامل نابودی ملت ها !

عزیران ! آیا به این حقیقت پی برده اید که سبب نابودی امت های پیش از اسلام فقط گناه بوده است؟چه چیزی سبب اخراج آدم (علیه السلام)از بهشت گردید ؟! سبب لعن و دوری شیطان از رحمت خداوند چه بود؟ عامل غرق شدن و هلاک قوم نوح (علیه السلام) چه بود ؟ خداوند درباره ی آن قوم می فرماید :

«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاء بِمَاء مُّنْهَمِرٍ*وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَى الْمَاء عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ»

ترجمه :

(پس درهاي آسمان را با آب تند ريزان و فراواني از هم گشوديم . ( بگونه اي كه گوئي درهاي آسمان همه باز شده و هر چه آب است فرو مي بارد ) .* و از زمين چشمه ساران زيادي برجوشانديم ( بگونه اي كه گوئي تمام زمين يكپارچه به چشمه تبديل شده است ) و آبها در هم آميختند ، براي اجراي فرماني كه ( از جانب خدا صادر و ) مقدر شده بود .)  {قمر:11/12}

آیا میدانید چه چیزی باعث غرق شدن فرعون ولشکریانش شد ؟ خداوند درباره ی آن حادثه  می فرماید:

« فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ »

پس ما او و سپاهيانش را ( به سوي دريا كشانديم و آنان را ) گرفتيم و به دريايشان انداختيم ( و نابودشان ساختيم ) . بنگر كه عاقبت كار ستمگران چگونه شد ؟ ( اين ، سرنوشت ستمكاران در همه دوران است ؛ نه ويژه فرعون و فرعونيان ) .(قصص.40)

آیا میدانید که بر سر قوم لوط (علیه السلام) چه آمد ؟ سیدنا جبرییل (علیه السلام) سرزمین آن ها را به حدی بلند کرد که فرشتگان صدای زوزه ی سگ ها ی آن ها را شنیدند و سپس آن را واژگون ساخت؛ خداوند درباره یاین واقعه می فرماید :

« فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ »ترجمه :

آن گاه ( آنجا را زير و رو كرديم و ) بالاي آن را پائين ، ( و پائين آن را بالا ) گردانديم ، و با سنگهائي از گِل متحجّر شده ايشان را سنگباران نموديم .  (حجر :74)

آیا میدانید که چرا این گونه دجار عذاب الهی شدند ؟ و آیا میدانید قوم عاد و شهرشان را که نمونه ی آن در هیچ سرزمینی نبود، چه چیزی نابود کرد خداوند متعال می فرماید :

« فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَجُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً»

ترجمه(ولي ما تندباد ( سخت سردي ) را بر آنان گماشتيم و لشكرهائي ( از فرشتگان ) را به سويشان روانه كرديم كه شما آنان را نمي ديديد . ( فرشتگان رعب و هراس را به دلهايشان انداختند و طوفان باد خيمه و خرگاه ايشان را بازيچه قرار داد و بدين وسيله آنان را در هم كوبيديم ) . خداوند مي ديد كارهائي را كه مي كرديد .) (احزاب :9)

سبب تمامیاین مصیبت ها و نابودی این افراد و ملل ، فقط معصیت و گناه بوده است. می بینید که گناه چه بر سر آنها آورده است ؟ قوم بنی اسراییل را بنگرید که خداوند چگونه درباره ی آنان سخن می گوید :

« فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً»

ترجمه :

هنگامي كه وعده نخستين آن دو فرا رسد ، بندگان پيكارجو و تواناي خود را بر شما ( مي گماريم و ) برانگيخته مي داريم كه ( شما را سخت درهم مي كوبند و براي به دست آوردنتان ) خانه ها را تفتيش و جاها را جستجو مي كنند . اين وعده ( غلبه و انتقام ، حتمي و قطعي و ) انجام پذيرفتني است . (اسراء:5)

عزیزان آیا میدانید علت اصلی مشکلات ، که ما آن را درک کرده و مورد بررسی دقیق قرار داده ایم چیست ؟ در جواب باید گفت: گناهان و نافرمانی های امروز و دیروز ما و گناهان امت اسلامی ما در صد سال اخیر ، ریشه و علت اصلی مشکلات و گرفتاری های ماست، پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم)میفرماید :« هر گاه درمیان امتی به صورت آشکار  انجام شوند ( و دیگران نهی ازمنکر را انجام ندهند) خداوند همگی آنان را (با هم ) دچار عذاب خواهد کرد» (مسند: اما احمد: 6/303)

باید با دقت این حدیث را مدنظر قرار دهیم ، چرا که این حقیقتی غیر قابل انکار است .آری خواننده گرامی ! باید کاملاً آگاه باشید که گناه نابود کننده ی ملت هاست . زمانی که مسلمانان ((رومیان ))را از  قبرس اخراج  کرده و پیروزمندانه وارد آن جزیره شدند و با خوشحالی این پیروزی را به هم دیگر تبریک می گفتند یکی از اصحاب بزرگوار پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) به نام ابو درداء -  رضی الله عنه- مشغول گریه کردن بود؛ وقتی که از او علت آن را پرسیدند جواب داد : " برای امتی گریه می کنم که از دستورات خداوند سرپیچی کنند و خداوند آن ها را از بین ببرد( یعنی روزی که مسلمانان دچار گناه شده و از بین بروند)"

آیا این قانون را درک کرده ایم ؟ خداوند به واسطه ی گناه ، امتها را نابود می کند ، اما خداوند این امت را بسیار دوست دارد و به همین دلیل است که میخواهد با مصایب و مشکلات ، ما را آگاه نموده و به تحرک وا دارد.

زلزله رحمتی است برای مؤمنان

حضرت انس بن مالک (رحمه الله)به حضور سیده عایشه ی صدیقه – رضی الله عنها – رسیدو گفت: ای مادر (مؤمنان) ،از (علت وقوع) زلزله برایم بگو. فرمود: « هنگامی که میان مردم گناهان شایع شود، زنا وشراب خواری آشکار ا  انجام شود و انجام معاصی کبیره عمومیت یابد خداوند دستور میدهد که زمین به لرزه در آید»انس (رحمه الله)گفت : ای مادر ! آیا زلزله برای آن ها عذاب است ؟  عایشه ی صدیقه – رضی الله عنها جواب داد : به خدا سوگند چنین نیست ، بلکه زلزله رحمت و موعظه ای است برای مؤمنان و کیفر و غضبی است برای کافران»

آیا دیدگاه عایشه ی صدیقه – رضی الله عنها  و اهمیت آن را درک نمودید ؟!

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم)میفرماید :«بپرهیزید از گناه کوچک، چرا که جمع شدن (تدریجی) آن ها موجب نابودی و هلاک شخص است»[1]

هیچ گاه گناهان کوچک را بی اهمیت تلقی نکن و آن ها را دست کم نگیر،زیرا گناهان کوچک کم کم جمع می شوند تا این که به حد گردن رسیده و موجب شکستن آن میگردند. حضرت انس بن مالک (رحمه الله) میفرماید:« شما کارهایی را انجام میدهید که از نظر خودتان بی اهمیت تر و باریک تر از مو است ، در حالی که در زمان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) ما آن ها را از جمله ی " موبقات" [2]می دانستیم»؛ خداوند متعال می فرماید

« إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ»

ترجمه :

( عذاب گريبان گيرتان مي شد ) در آن زماني كه به استقبال اين شايعه مي رفتيد و آن را از زبان يكديگر مي قاپيديد ، و با دهان چيزي پخش مي كرديد كه علم و اطّلاعي از آن نداشتيد ، و گمان مي برديد اين ، مسأله ساده و كوچكي است ، در حالي كه در پيش خدا بزرگ بوده ( و مجازات سختي به دنبال دارد ) [3].

چنین وضعیتی مربوطبه بیست سال پس از وفات پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) است . پس مقایسه  ی زمان با عصر پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) چگونه قیاسی است ؟؟!!

عزیزان ! بر ماست که در تغییر خود کوشا باشیم ؛ شما را به خدا سخن مرا باور کرده و تصدیق نمایید که یاری و پیروزی از جانب خداوند نصیب ملتی خواهد شد که مؤمن و نیکوکار باشند ، و این قانون وضع شده ی خداوندی در زمین است . هم چنان که میفرماید :

« إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[4]

هیچ گاه خدا را دست کم نگیر !

ابن قیم (رحمه الله)می گوید : گناهان ، تو را نزد خداوند زشت و ناپسند می کنند و توانایی تو را در عبادت خداوند ، از تو میگیرند. خداوند متعال می فرماید :« بعد از انجام گناه  ( از خشم و عذاب من ) ایمن نباش» خوشحالی ات بعد از ارتکاب معصیت در نزد خداوند سخت تر و نا خوشایند تر از انجام آن است خداوند متعال می فرماید :

« فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»

ترجمه" درهاي همه چيز ( از نعمتها ) را به رويشان گشوديم تا آن گاه كه ( كاملاً در فراخي نعمت غوطه ور شدند و ) بدانچه بديشان داده شد ، شاد و مسرور گشتند ( و باده ثروت و قدرت ايشان را گرفت و سرمست و مغرور شدند و ناشكري كردند و ) ما به ناگاه ايشان را بگرفتيم ( و به عذاب خود مبتلا كرديم ) و آنان مأيوس و متحيّر ماندند ( و به سوي نجات راه نبردند ) .[5]"

برادر عزیز ! هیچ گاه خدا را دست کم نگیر و آن گاه که میبینی خداوند پی در پی نعمات خود را بر تو ترزانی می دارد و تو به انجام گناه مشغول هستی ، پروای او را داشته باش ؛ چرا که آن وفور نعمت نشان از استدراج دارد ، تو او را فراموش کرده ای وبه انجام گناه مشغول هستی ، حال آنکه او به تو نیکویی می کند، به گمان این که خداوند متعال تو را برای گناهانت مؤاخذه نخواهد کرد، توبه را از یاد برده ای ، در چنین حالتی باید لحظه ای از خوف خدا غفلت نکنی و نگران باشی که خشم و عذاب او هر لحظه ممکن است بر سرت نازل شود. بدان که مشکلات و سختی هایی که به ما میرسد ، صرفاً اختبار و امتحان ، و یا هشدارهایی از جانب خداوند متعال هستند.

آثار گناهان

1 . غضب و خشم خداوند : خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید :« من الله هستم و جز من خدایی  نیست ، اگر فرمان بردار باشی از تو راضی خواهم بود و اگر نافرمانی کنی از تو خشمگین خواهم شد، و آن گاه که خشمگین شوم تو را لعن و نفرین خواهم کرد و نفرین من به نسل هفتم فرزندان تو خواهد رسید.»

2 . تنفر و ناخشنودی از سوی مؤمنان : امام شافعی (رحمه الله) می فرماید : «فرین شدن توسط دل های مؤمنان در حالی که شما از آن بی اطلاع هستید بپرهیزید . یکی گفت : چگونه او را نفرین می کنند و خودش همه نمی داند؟ فرمود: آن کس مخالف دستورات خداوند عمل کرده و مرتکب گناه می شود ، سپس خداوند تنفر و ناخشنودی از او را در دل های مؤمنان  ایجاد می کند».

3 . محرومیت از روزی خداوند :رزق و روزی از آسمان نازل می شود، و با انجام گناه از سوی بنده ، نزول آن قطع می شود؛ هیچ گاه روزی کاهش نمی یابد ، مگر بر اثر گناه شخص.

4 . محرومیت از علم : امام مالک (رحمه الله) به مام شافعی (رحمه الله) گفت : « خداوند روی تو را با نور علم روشنی بخشیده است ، این نور را با انجام گناهان خاموش نکن». اما شافعی (رحمه الله) از ناکامی خود در حفظ قرآن کریم شکایت نموده و جواب را از استاد خود می جوید:

نزد وکیع از حافظه ی بدم شکایت کردم. او مرا به ترک گناهان فرا خواند و به من گفت که علم نور است و نور الهی به گنهکار داده نمی شود.

5 . بلایای سخت : حضرت علی  - رضی الله عنه – می فرماید :« هیچ بلایی نازل نشده است مگر به علت گناه ، و هیچ بلایی رفع نشده است مگر به سبب توبه»

6 .وحشت ، غربت و دوری از خدا :طوری که شخص نمی داند چگونه می توان به خدا رسید.

7 . ترس و وحشت میان شخص گنهکار و مردم: به صورتی که او در میان مردم و خانواده ی خود احساس  تنهایی و غربت می کند . یکی از علما در این خصوص سخن بسیار زیبایی فرموده است :« من اثر گناه و معصیت خودم را در همسر، فرزندان و حتی حیوان سواری ام درک می کنم ؛ حیوان به درستی مطیع نیست و خوب راه نمی رود، فرزندانم با من رفتار خوبی ندارندو همسرم از دستورات من سر پیچی می کند. دلیل تمامی این ها چیست ؟!به نظر من فقط گناهکاری است ، نه چیز دیگری».

8 . سیاهی و تیرگی صورت و قلب: ابن عباس (رحمه الله) می گوید :« حقیقتاً گناه سیاهی صورت، ظلمت و تاریکی قلب ، کراهت و ناخشنودی نزد قلوب مردم، ضعف بدنی و کم شدن روزی را در پی دارد، و طاعت و عبادت باعث نورانیت صورت ، روشنی قلب ، محبت در دل مردم، قوت تن و وسعت و کثرت رزق است».

عزیزان ! آیا پس از درک این مسایل عاقلانه است که به دنبال گناه افتاده و از انجام فرامین الهی سرباز زنیم؟

9 . محرومیت از طاعت و عبادت : مثلاً قصد می کنی که نماز صبح را بخوانی ، اما نمی توانی و همت و عزم تو کاسته می شود و در انجام سایر عبادات همین گونه سست می شوی.

10 . تسلسل گناه : یکی دیگر از آثار گناه این است که هر گناه زنجیر وار گناه دیگری را به دنبال خود می آورد.

11 . خفت و پستی شخص گنهکار نزد خداوند متعال : مسلمان نزد خداوند متعال عزیز و گرامی  است ، لیکن هنگامی که از فرامین او سرپیچی کرده و مرتکب گناه شود نزد او خوار و ذلیل می شود حسن بصری (رحمه الله) می گوید:« گناهکاران با انجام گناه ، خود را نزد خداوند خوار کرده اند ، و اگر خود را عیز می داشتند خداوند آنان را در مقابل گناه حفاظت می کرد.»

12 . احساس خواری و خفت در دل : خداوند متعال میفرماید:

« مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً»

" ترجمه :

هر كس عزّت و قدرت مي خواهد ، ( آن را از خدا بخواهد چرا كه ) هر چه عزّت و قدرت است در دست خدا است . ( راه وصول به عزّت و قدرت هم گفتار و كردار نيك است )"[6]

سبحان الله ! گناهکاران یباترین لباس را پوشیده ، گران ترین اتومبیل ها را سوار می شوند و مردم به آن ها احترام می گذارند ، اما خفت و خواری گناه همواره در دل های آنها وجود دارد .برادران عزیز ! به خدا سو.گند دوری از خدا و فرو رفتن در منجلاب گناهان بزرگ ترین ذلت و خواری است.

13 . ضعف عقل : یکی از علمل می گوید: « هر کس که از دستورات خداوند سرپیچی کند هر بار که گناه می کند اندکی از عقل خود را از دست می دهد تا در روز قیامت آن را باز نمی یابد »



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389 توسط CafeWeb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 عوامل دین گریزی در جوانان  [ چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389 ] 11004 مشاهده
 رمضان ماه خیزش و سازندگی  [ جمعه، 12 تير ماه، 1394 ] 337 مشاهده
 شرح سلسه احادیثی از کتاب اربعین/ حدیث چهارم  [ پنجشنبه، 20 خرداد ماه، 1395 ] 264 مشاهده
 در جست و جوی وصال  [ پنجشنبه، 3 مهر ماه، 1393 ] 835 مشاهده
 عطر رمضان به مشام می رسد،آیا احساسش می کنید؟  [ جمعه، 2 تير ماه، 1391 ] 3907 مشاهده
 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام (ضروری): 
ایمیل (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید