فمنیسم ( قسمت دوم )
آیا مسئله زن مهم است و آیا به فمنیسم نیازمندیم؟؟!!
در ادامه باید گفت موج نخست جنبش زنان که برای دفاع از قضایای زن به پا خاست ، گرچه برخی از دیدگاهها و راهکارهایش قابل نقد است ، اما در مجموع حرکتی مثبت بود که زن و اندیشه ی انسانی را گامی بلند به پیش برد تا کژی ، ستم و تحقیری را که بر حقوق زنان چنبره زده و نمی گذاشت از برابری و انصاف بهره مند گردند ، جبران نماید ، آنان را به مشارکت مثبت و سازنده در ساخت جامعه ی بشری تشویق کرده وبه عرصه ی زندگی بکشاند تا به رسالتشان عمل نموده و در کنار مردان امانت را به دوش گیرند .
اما هم زمان با رشد سکولاریسم ، اباحی گری ،خودپرستی و سرگردانی فکری بسیاری از شاخه های جنبش زنان به جنبش هایی بنیان برانداز ،فراگیر ، رادیکالیستی و تندرو تبدیل گردیده و از مرزها و آرمان های تعیین شده که در چارچوب ایدئولوژی و اپیستمولوژی(خرد شناسی) زنان بود پا را فراتر گذاشتند و به خواسته هایی پرداختند که با عدالت ، اخلاق ،ارزش و دین ناسازگار بوده و به هرج و مرج و پوچی می انجامید .
اکنون برخی از بنیان های فکری و خواسته های جنبش زنان را که جنبش رادیکال فمنیسم ندا می دهد بیان می کنیم :
*نبرد بر ضد مردان
*نپذیرفتن خانواده و ازدواج
*مادر شدن و تولید مثل ممنوع
*مالکیت زن بر بدنش
که این خواسته پیامدهای گوناگونی دارد از جمله :
1-فراخوانی به لاابالی گری جنسی
2-نپذیرفتن تولیدمثل
3-نپذیرفتن حجاب و روی آوردن به بزک کاری ،برهنگی و آرایش های زننده
*آزادی سقط جنین
*آزادی هم جنس بازی و تشکیل خانواده ی غیر استاندارد
اکنون به بررسی این مطلب می پردازیم که :
آیا مسئله ی زن مهم است و آیا به فمنیسم نیازمندیم؟؟
برای بررسی این مطلب به چند نکته می پردازیم:
_تناقض در فهم مسئله ی زن:
1)استعمار عهده دار مسائل زنان در جهان اسلام شد که هدف آن هم استعماری بود نه دفاع از زن.
2)پیوند جنبش های زنانه با احزاب لیبرالیستی غرب گرا و گروههای کمونیستی که بهبود وضعیت زنان را با بازار یابی فکری و دشمن یابی برای دین و شریعت و فرهنگ بومی در هم آمیخته و می آمیزند.
این گروه ها از جریانات زنان برای پیروزیهای سیاسی بر محوریت زنان و جوانان بهره می بردند،بدون اینکه در حقیقت در پی رشد زن و فراهم کردن شرایط اجتماعی، فرهنگی و قانونی مناسب برای خیزش وی باشند.
3)ارتباط حقوق زن هم اکنون با نظام های بین المللی ، امپریالیسم نوین _که جهانی سازی و نظم نوین جهانی نام گرفته است _سازمانهای جهانی سرمایه داری و قدرت های سیاسی.
آری مسئله ی زن مهم است ؛
همه ی تاریخ شناسان و پژوهشگران تاریخی ، فرهنگی ،ادیان ، فلسفه ،جامعه شناسی تأکید دارند که زن در پهنای تاریخ و در تمام تمدن های گوناگون ستم ها ،شکنجه ها،تحقیرها،محرومیت ها و خشونت های فراوان و متنوعی را بر خود دیده است؛مثلا در هندوستان حتی تا چنددهه پیش ،زن پس از مرگ شوهر ،با جسد وی سوزانده می شدو............
هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا موجودی پست تر از مرد به شمار آمده به بهانه های گوناگونی از فرصت های شغلی و حقوق و مزایا محروم می گردد در . در جهان غرب که قله و نماد حقوق زن به حساب می آید پیوسته زن در معرض بدترین آزار های جنسی در محل کار و خیابان و حتی کشتار ،خشونت و تجاوز قرار می گیرد،با ترس و نگرانی زندگی می کند ،در رسانه ها خوار می گردد،و در اشتغال ،دستمزد و....با مردان برابر نیست و...
در جهان اسلام نیز میان آنچه اسلام مقرر کرده و آنچه روش و زندگی مسلمانان است ،خلأ و تفاوتهای بسیاری است که پس از بیان دیدگاههای قرآنی ، به برخی از این تبعیض ها و ستم ها اشاره می کنیم.
قرآن ؛ونفی تبعیض جنسیتی:
قرآن بانگی انتقادی و محکومیتی طنین انداز بود در برابرستم هایی که بر زن و جنس مؤنث در جامعه ی جاهلی روا داشته می شد،همانند دختر کشی:«و آن گاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود: که به چه گناهی کشته شده است،تکویر 8و9»
حتی قرآن عیب دانستن نوزاد دختر را حرام دانسته و به شدت بر جاهلان عرب بدین سبب تاخته است«برای خداوند پاک و بی نیاز دختر قرار می دهند و برای خود آنچه را می خواهند (پسر)، هنگامی که به یکی از آنان مژده ی تولد دختر داده می شود ،همواره چهر ه اش ساه شده است و خشمگین می گردد،از شر آنچه به او داده شده خود را از مردم پنهان می کند ؛ آیا با خواری نوزاد دختر را نگه دارد یا او را در خاک فرو برد؟!هان اینا چه قضاوت بدی دارند!!نحل 57تا59»
قرآن از تبعیضهایی نام برده که اکنون در صدر منشور های سازمان ملل قرار گرفته است،همان تبعیض در تغذیه و برتری دادن پسر بر دختردر خوراکی ها(بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی :سوء تغذیه ی دختران در مناطق روستایی بنگلادش سه برابر پسران است).
«و می گویند آنچه در شکم این حیوانات است ویژه ی مردان ماست و بر زنان ما حرام است ،اگر مرده باشد با هم برابر اند.....انعام139»
قران کارهای دیگری را که بر ضد زنان انجام می شدمحکوم کرده است، همانند جلو گیری از ازدواج زنان و آنان را بخشی از مال میراث دانستن :«ای مؤمنان برای روا نیست که زنان را به زور به ارث ببرید، از ازدواجشان جلوگیری نکنید تا بدین وسیله بتوانید برخی از حقشان را پایمال کنید.......نساء19»
ادامه دارد.......