پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

مصاحبه اختصاصی پینوس با سعدالله نصیری

خبرنگار : نجیبه سبحانی ، اسامه قادری             

مصاحبه ی اختصاصی وب سایت پینوس با سعداله نصیری هنرمند محبوب ،  در مورخ 30 دی ماه 1392 در شهر پاوه  صورت گرفت . آقای نصیری می گوید : موسیقی سالم با دین هیچ تضادی ندارد. اسلام با نوعی از موسیقی که اخلاق در آن رعایت نشود مخالف است. بسیاری از علما چون به شکل علمی و تخصصی با موسیقی آشنایی ندارند می گویند حرام است.



 

http://www.penous.com/pic/eltiyam/24.JPG

 

-  ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی نمایید. متولد 1355 در شهرسنندج هستم.
موسیقی را از سن شش سالگی با ساز دف شروع کردم. از سن 17 سالگی موسیقی را به شکل جدی شروع کردم. اولین کارم در این زمینه ساخت موسیقی تئاتر "دختر آفتاب" بود که در جشنواره ی شیراز جایزه ایی به موسیقی این اثر اهدا شد. در هفده سالگی موسیقی تئاتر "مه پاره" با آهنگسازی بنده جایزه ایی دریافت کرد. کار آهنگسازی چندین نمایش دیگر را هم انجام دادم. برای چندین فیلم بلند هم از جمله "چریکه هورام"، "پندار" به کارگردانی خانم میرهادی، آهنگسازی کرده ام. کنسرت های متعددی هم در مناطق مختلف - از روستاهای کردنشین تا کشورهای اروپایی و عربی- داشته ام. تقریبا در نصف کشورهای دنیا کنسرت اجرا کرده ام. آلبوم های متعددی هم از جمله ژوان، دیلان، دیواخ منتشر کرده ام. اخیرا نیز آلبومی با عنوان دیوان را ضبط کرده ام که در آن تک نوازی دیوان انجام داده ام که از طرف کانون پرورشی- فکری منتشر شده است. آلبوم تصویری به اسم "ئیواران" را با همکاری جمال ملک شاه ضبط کرده ام. دوسی دی هم به اسم "شیرین خه ویی ئازیز" در کردستان عراق منتشر کرده ام که در آن از اشعار دینی و عرفانی استفاده کرده ام که تقریبا دو ماه از انتشار آن می گذرد.

-  چطور وارد دنیای موسیقی شدید ؟
از طریق رفیق ناباب، پدرم ! (می خندد) پدرم در خانقاه ها دف می زد؛ صدای دف پدرم مرا به سمت دنیای موسیقی کشاند و همین باعث شد که من وارد دنیای موسیقی شوم.

- ساز تخصصی شما چیست و اساتید شما در موسیقی چه کسانی بوده اند ؟
ساز تخصصی من دیوان است. من هیچ وقت زیر نظر هیچ استادی به شکل مستقیم موسیقی یاد نگرفته ام. همیشه سعی کردم موسیقی را از افراد مختلف در موقعیت های مختلف یاد بگیرم. البته در زمینه ی موسیقی مطالعه ی بسیاری داشته ام.

- در جشنواره های مختلف جوایزی به شما داده شده است در این باره بیشتر توضیح دهید.
در سطح داخلی جوایز زیادی را دریافت کرده ام.بیشترین جوایز را بخاطر آهنگسازی در تئاتر دریافت کرده ام. در دو جشنواره ی بین الملی هم جوایزی دریافت کرده ام. دو سال قبل هم در جشنواره ی موسیقی لهستان جایزه ایی را دریافت کرده ام.

-  در حال حاضرجایگاه موسیقی کردی را چطور میبینید ؟ آیا موسیقی کردی در سطح جهانی جایگاه و حرف خاصی برای گفتن دارد ؟
موسیقی کردی در جایگاه خوبی قرار دارد. این موسیقی لحن خاص خودش را دارد که برای هرکسی مشخص است. جایگاه موسیقی کردی مخصوصا موسیقی هورامی- سیاچمانه- هیچ وقت از بین نمی رود. به نظر بنده هوره و سیاچمانه اساس و پایه ی موسیقی کردی هستند که هیچ وقت فرم آنها تغییر نمی کند. سایر موسیقی هایی هم که الان وجود دارند برخی از آنها قوی و مناسب هستند و برخی دیگر ضعیف هستند بنده اعتقادی به موسیقی بد و مبتذل ندارم. مشکلی که وجود دارد این است که تعداد آثاری که باید ماندگار شوند کم است.

-  یعنی ما می توانیم بگوییم که موسیقی کردی در سطح جهانی جایگاه خاصی دارد ؟
بله، موسیقی کردی شناسنامه و شخصیت دارد.

-  به نظر شما مشکلات حال حاضر موسیقی کردی چیست ؟
مشکلی که در دنیای موسیقی کردی وجود دارد این است که بسیاری از هنرمندان کرد مشکلات مالی و اقتصادی دارند به استثنای کسانی که به گروهای سیاسی مختلف وابسته هستند که آثار این افراد بعد از مدتی تبدیل به یک موسیقی وابسته می شود. چرا باید هنرمندان ما در فقر و بدبختی زندگی بکنند ؟ چرا باید تا زمانی که هنرمندان زنده هستند نسبت به آنها بی توجه باشیم اما زمانی که آنها از بین ما رفتند از آنها یاد کنیم ؟ چرا باید استاد عثمان هورامی تا زمانی که سالم هستند همه اطراف ایشان هستند اما در این سالها که مشکلاتی برای ایشان پیش آمد کسی یادی از ایشان نکرد.

- شما در یکی از مصاحبه هایتان در مورد جایگاه و اهمیت ویژه ی "هوره" در موسیقی کردی صحبت کرده بودید، نظر شما در مورد این نوع موسیقی و جایگاه آن در موسیقی کردی چیست ؟
هوره سبکی از موسیقی آوازی کردی است که هیچ سازی نمی تواند آن را اجرا کند و آوازی است که فقط حنجره ی یک فرد کرد زبان می تواند آن را تولید کند !

- شما در شهرها و کشورهایی که زبان مردمشان کردی نیست کنسرت هایی اجرا کرده اید، استقبال از کنسرت های شما در این شهرها و کشورها چطور بوده ؟

استقبال بسیار خوب بوده، واکنش ها نسبت به موسیقی کردی بسیار خوب بوده است. بسیاری از افراد در آن برنامه ها اشک ریخته اند، شادی کرده اند.

- چطور شد که شما به مراسم التیام آمدید ؟
من به عنوان انسانی که هم مسلمان هستم هم کرد نسبت به کمک کردن به این افراد(بیماران سرطانی) خودم را موظف میدانم.

-  به نظر شما موسیقی با دین تضاد دارد ؟
اسلام با نوعی از موسیقی که اخلاق در آن رعایت نشود مخالف است. بسیاری از علما چون به شکل علمی و تخصصی با موسیقی آشنایی ندارند می گویند حرام است. امام محمد غزالی می گوید: موسیقی باعث می شود که انسان تمام حالات درونی خود را بروز دهد. موسیقی سالم با دین هیچ تضادی ندارد.

-  سخن پایانی.

از شما و مردم پاوه تشکر می کنم.



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 16 بهمن ماه، 1392 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 حادثه ای در سه راهی چورژی(پاوه)  [ پنجشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1393 ] 4084 مشاهده
 مشخص شدن خانواده دختر گمشده حلبچه ای  [ پنجشنبه، 25 تير ماه، 1394 ] 3905 مشاهده
 اطلاعیه شماره 15 ( پیام تبریک به دکتر روحانی )  [ يكشنبه، 26 خرداد ماه، 1392 ] 6903 مشاهده
 سوالات و کلید آزمون تفسیر سوره ی الاسراء  [ جمعه، 11 تير ماه، 1395 ] 3801 مشاهده
 آنها كه با ليست اميد نماینده شدند اما...!  [ دوشنبه، 10 خرداد ماه، 1395 ] 2759 مشاهده
نام: پژمان
ایمیل: pejmanava@yahoo.com

در مورخه : چهارشنبه، 16 بهمن ماه، 1392
با کمال احترام ،ایشون اشتباه میکنند.
ارسال جوابیه ]

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید