۩۞۩ رمضان بهار قرآن ۩۞۩

ارسال پاسخ

کد تصديق
کد ظاهر شده را عينا وارد کنيد. کل حروف و اعداد خوانا هستند و صفر در آنها نيست.

شکلکها
w81 :jaza: w105 w92 w100 w101 w102 w103 w104 w106 w107 w108 w109 w110 w91 w93 w94 w95 w80 w85 w84 w83 w82 w86 w87 w88 w90 w89 w60 w61 w62 w63 w64 w65 w66 w67 w68 w69 w70 w71 w72 w73 w74 w75 w76 w77 w78 w79 w80 w41 w42 w43 w44 w45 w46 w47 w48 w49 w50 w23 w24 w25 w26 w27 w28 w29 w30 w31 w32 w33 w34 w35 w36 w37 w38 w39 w40 w14 w15 w16 w17 w18 w19 w20 w21 w22 w8 w9 w10 w11 w12 w13 w3 w4 w2 w5 w6 w1 w7 :bazan: :motor: a1 a2 :ferfer: k7 k1 k2 g20 g24 g21 g1 g2 g4 g6 g7 g8 g9 g11 g10 g12 g13 g14 g15 g16 :D :( :o :shock: :? :cool: :lol: :x :-P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: P16 p2 p11 p177 p1 p15 p10 p17 p8
مشاهده شکلک هاي بيشتر
BBCode غيرفعال است

مرورکننده مبحث
   

Expand view مرورکننده مبحث: ۩۞۩ رمضان بهار قرآن ۩۞۩

Re: ۩۞۩ رمضان بهار قرآن ۩۞۩

پست توسط yasina » دوشنبه تير ماه 14, 1395 4:01 am

الوداع....

الوداع یاشهرالخیروالبرکةوالاحسان
الوداع یا شهرالتسبیح والتهلیل وتلاوةالقرآن الوداع

رمضان می رود ومی برد ازکف دل ما...
   آنکه یک ماه صفا یافت ازاو محفل ما...
حال ای ماه خدا می روی آهسته برو...
که ندانی چه کند رفتن توبادل ما...

آری انگار یک چشم به هم زدنی بیش نبود.
همین دیروز بود که تبریک حلول ماه مبارک رمضان را گفتیم...

Re: ۩۞۩ ماه پر خیر و برکت رمضان ۩۞۩

پست توسط bahar » يکشنبه خرداد ماه 23, 1395 4:20 pm

29 کلید رمضانی برای ورود به بهشت


1. در طول روز نیت خیر داشتن:
یعنی تصمیم بگیری که در این روز اعمال صالحه و کارهای خیری انجام بدهی و این نیت همواره در قلبت باشد چرا که تا زمانی که نیت خیر در دل داری گویا تو در خیر هستی.ابوهریره (رض) از پیامبر(ص) نقل می‌کند که خداوند در حدیث قدسی فرموده است: «وقتی که بنده‌ام اراده می‌کند که کار خیری انجام دهد من برای او یک حسنه می‌نویسم.»

امام نووی می‌گوید: مستحب است که انسان مسلمان همیشه نیت کارهای خیر در دل داشته باشد. مثلاً ‌نیت کارهایی که به وسیله‌ی آن‌ها زندگانی جاودان آخرت طلبیده می‌شود؛ ‌نیت قیام‌الیل و شب‌زنده‌داری؛ ‌نیت هدایت و راهنمایی دیگران به خیر و اعمال و کارهای خیر دیگر که طاعت و عبادت محسوب می‌شوند. بی‌شک این مژده‌ای است برای کسانی که نیت خیر می‌کنند.
..................................................

2. مواظب بر نمازهای پنج‌گانه در مسجد به‌‌ویژه نماز عشا و نماز صبح:
رسول اکرم(ص): «من صلی العشاء فی الجماعة فکانما قام نصف الیل و من صلی الصبح فی الجماعة فکانما صلی الله الیل کله» مسلم ترجمه: «هرکس نماز عشا را همراه با جماعت بخواند انگار نصف شب را قیام کرده و آن را زنده داشته است. و هرکس نماز صبح را همراه با جماعت بخواند گویا تمام شب را زنده داشته است.»
...........................................................

3. مواظبت بر انجام اذکار صبح و عصر:
خداوند می‌فرماید: «و سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل غروب‌ها» «و قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب آن به پرستش و ستایش پروردگار مشغول شو.» طه/130
...........................................................

4. تلاوت قرآن:
امام نووی در کتاب الاذکار می‌گوید: شایسته است که بر تلاوت قرآن شبانه و روزانه و در سفر و حضر مواظبت شود. ابن‌رجب در توضیح سخن ابن‌عباس می‌گوید: «جبرئیل هر شب از شب‌های رمضان با پیامبر ملاقات می‌کرد و قرآن را با او تکرار می‌کرد.» که آن دلیلی است بر استحباب کثرت تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان.
......................................................

5. نماز تراویح:
رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم می‌فرماید: «من قام رمضان ایماناً و احتساباً غفرله ما تقدم من ذنبه» بخاری و مسلم «هرکس با ایمان و نیت و ثواب در رمضان قیام و شب‌زنده‌داری کند گناهان گذشته‌اش بخشوده خواهد شد.» نیز فرموده است: «هرکس همراه با امام قیام کند و تا آخر همراه او بماند برای او قیام یک شب کامل نوشته خواهد شد.» ترمذی

..........................................................

6. در طول روز به ذکر خدا مشغول شدن:
رسول اکرم می‌فرماید: «دوست داشتنی‌ترین سخنان نزد خداوند چهار تا هستند: ‌سبحان‌الله ‌والحمدالله ‌ولا‌اله الالله و‌الله اکبر، با هر کدام از آن‌ها آغاز کنی اشکال ندارد.» مسلم همچنین فرموده‌اند: «هر کس یک بار بر من درود و صلوات بفرستد، خداوند در ازای آن ده درود و صلوات بر او خواهد فرستاد.» مسلم

.......................................................

7. مواظبت بر انجام نوافل:
سنت‌های قبلی و بعدی نمازهای پنج‌گانه. (دو رکعت قبل از نماز صبح، دو رکعت قبل و دو رکعت بعد از نماز ظهر، دو رکعت بعد از نماز مغرب، سه رکعت بعد از نماز عشاء)، نماز چاشت، نماز شب، تهجد و تحیة‌الوضوء.
.....................................................

8. اذکار شبانه‌روزی:
حافظ ابن‌رجب حنبلی می‌گوید: مشروع است برای مسلمانان ذکر خدا و حمد و ستایش او هنگام خوردن و نوشیدن و لباس پوشیدن و هنگام مقاربت و لحظه‌ی ورود و خروج از مسجد و نیز هنگام ورود و خروج از دست‌شویی نیز ذکر خدا و گفتن نام خدا هنگام سوار شدن بر مرکب و ... چنان‌چه حضرت عایشه‌(رض) می‌فرماید: «کان النبی بذکر الله علی کل احیانه» «رسول اکرم(ص) در تمام لحظات خویش یاد و ذکر خدا می‌کرد.»مسلم
...........................................................

9. در کمین شکار فرصت‌های انجام امور خیر بودن:
می‌توان تمام جامعه را در روز، محرابی برای عبودیت خداوند قرار داد. مثلاً یک تبسم و لبخند، تشیع جنازه، دور کردن چیزهای موذی از سر راه، امر به معروف و نهی از منکر، حضور در مجالس موعظه،سلام کردن، مسواک زدن، عیادت بیمار، دید و بازدید از دوستان، ایجاد صلح و اصلاح بین مردم و ... اما شما ای مجاهدان و تلاش‌گران؛ خواهران و برادران روزه‌دار تلاش کنید در این ماه مبارک زمینه‌ی انجام کار خیر را فراهم کنید و فرصت‌سازی نمایید و آن‌ها را در راه انجام کارهای خیر و دعوت به خیر استفاده کنید و از این راه خود را کلید و مدخلی برای امور خیر بسازید.
....................................................

10. افطاری دادن به روزه‌داران:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «من فطر صائماً کان له مثل اجره غیر انه لا ینقص من أجر الصام شیئاً»ترمذی هرکس روز‌ه‌داری را افطاری دهد، او را همانند ثواب روزه‌دار ثواب خواهد بود و از اجر و ثواب روزه‌دار ذره‌ای کاسته نمی‌شود.
.................................................

11. محاسبه‌ی نفس:
عمر بن‌خطاب می‌فرماید: «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا» پیش از آن‌که محاسبه شوید، خویشتن رامحاسبه نمایید.
.................................................

12. همنشینی با نیکان:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند فرموده است: «وجبت محبتی المتجالسین لی»امام مالک(مؤطا) «محبت من برای کسانی است که فقط به‌خاطر من با هم‌دیگر همنشینی و مجالست می‌کنند واجب شده است
...................................................

13. خدمت به جامعه و انجام کارهای خیر:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «خیر الناس انفعهم للناس»صحیح الجامع بهترین مردم سودمندترین آنان است.امام عبدالله بن‌مبارک(رح) از برادران و دوستان خویش پذیرایی می‌کرد در حالی که خودش روزه بود و به خدمت آنان می‌نشست.
....................................................

14. دعوت به سوی خدا:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «هر کس دیگران را به راه هدایت فرا خواند برای او اجر و پاداشی به اندازه اجر و پاداش کسانی است که از او اتباع و پیروی می‌کنند.»مسلم و نیز فرموده است: «قسم به ذاتی که جانم در دست اوست مؤمن گفته نمی‌شود مگر کسی که دوست بدارد برای برادرش آن‌چه که برای خود دوست می‌دارد.»صحیح الجامع
...................................................

15. دعای زیاد:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: سه گونه دعا مستجاب هستند: ‌دعای روزه‌دار، ‌دعای مظلوم و ستم‌دیده،‌ دعای مسافر.لحظات مناسب برای دعا در ماه رمضان، ‌هنگام افطار، ‌‌وقت سحر، ‌‌هنگام ختم قرآن، ‌هنگام سحری خوردن می‌باشند اما می‌توان گفت که ماه رمضان هر لحظه‌‌اش جای قبول دعا است.خواهر و برادر روزه‌دار شما هم روزه‌ی خویش را با این دعا آغاز کنید: «اللهم إنی أسألک خیر ما فی هذا الیوم فتحه و نصره و نوره و برکته و هداه و اعوذبک من شر ما فیه و شر ما بعده»ابوداود
.....................................................

16. احساس حصول ثواب هنگام عبادت:
این احساس برای این است تا انگیزه و محرکی برای انجام کار خیر باشد. بنابراین فضیلت و ثواب روزه‌ی رمضان و قیام در شب‌های ماه مبارک رمضان را احساس کن و در ذهن خود تصور نما که ان‌شاءالله به هدف خویش خواهی رسید.
..................................................

17. مواظبت بر وضو:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «ولن یحافظ علی الوضوء الا مؤمن»ابن‌ماجه وابن‌حبان «بر وضو مواظبت نمی‌کند مگر مؤمن.»
...............................................

18. کنترل زبان از سخنان یاوه و سخنان مباح:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: « تمام سخنان انسان علیه او هستند نه به سود او مگر سخنی که امر به معروف یا نهی از منکر یا ذکر خدا باشد.»ترمذی
............................................

19. دعا هنگام افطار:
رسول اکرم(ص) چون هرگاه افطار می‌کرد این دعا را می‌خواند: «اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت» ترمذی وابوداود«بار الها! برای تو روزه گرفتم و با روزی تو افطار کردم.»
..............................................

20. شتاب در افطار بعد از غروب و افطار با خرما:
رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «مردم همواره بر خیر و برکت هستند اگر در خوردن افطاری عجله و شتاب نمایند.»مالک درمؤطا رسوا اکرم(ص) روزه را با چند دانه خرمای تازه قبل از اقامه‌ی نماز افطار می‌کردند و اگر خرمای تازه نبود با چند جرعه آب افطار می‌کردند.ابوداودوترمذی
..........................................

21. به دیگران غذا دادن:
رسول اکرم(ص) سخاوتمندترین مردم بود، بیشتر جود و سخاوتمندی آن حضرت در ماه رمضان تجلی پیدا می‌کرد و به اوج خود می‌رسید
...............................................

22. حسن استفاده از وقت‌های ارزشمند از جمله:
الف) نشستن بعد از نماز صبح و مشغول ذکر و تلاوت قرآن و دعا شدن.
ب) استفاده از نیمه‌ی سوم آخر شب با دعا و استغفار و...
ج) استفاده از فاصله‌ی بین اذان و اقامه.
مناسب است در این فاصله از خداوند عفو و عافیت دین و دنیا و آخرت را طلب کند. «اللهم انی اسألک العفو و العافیة فی الدین و ابدین و الاخرة»ترمذی
.................................................

23. تلاش برای صدقه دادن گرچه کم باشد:
چرا که صدقه دهنده از هفت گروهی است که خداوند در قیامت در میدان محشر آنان را زیر سایه‌ی عرش خویش در لحظه‌ای که هیچ سایه‌ای جز سایه‌ی او وجود ندارد جا می‌دهد. «و رجل تصدق بصدقه فأخفاها حتی لا تعلم شماله ما تنفق یمینه»متفق‌علیه) عادت برخی از سلف و پیشینیان نیک چنین بود که روز خویش را با صدقه دادن ختم به خیر می‌کردند و بدینوسیله از خداوند بر پایان روزشان بر طاعت و عبودیت سپاس‌گزاری می‌کردند.
..........................................
24. نشستن در مسجد بعد از نماز عصر یا عشاء و گوش دادن به موعظه.
25. مطالعه‌ی کتاب‌هایی در باب تقویت ایمان و نیز فضایل و
فایده‌های رمضان و خیرات و برکاتی که نصیب انسان می‌شود.
26. گوش فرا دادن به نوارها و سی‌دی‌هایی با موضوعات دینی.
................................................

27. احیای فاصله‌ی بین مغرب و عشاء با ذکر و نماز و یا آماده نمودن خویش برای نماز عشاء و نماز تراویح.
28. زندگی آخرت‌گونه: تذکر و یادی از جایگاه انسان در بهشت و مصایب و گرفتاری‌های دوزخ و ذکر مرگ و سختی‌های آن و یاد قبر و شکنجه‌های آن و فراروی خویش قرار دادن زنده شدن پس از مرگ و حشر و حساب و کتاب در میدان محشر و...
..............................................

29. تشکر و سپاس از خداوند برای توفیق روزه و پایان رساندن روز با روزه: امام نووی می‌فرماید: هنگام دست‌یابی نعمت یا رفع ضرر و مکروهی از انسان چه از خودش و یا چه از دیگر مسلمانان حمد و ستایش و سپاس‌گزاری از خداوند سبحان مستحب است. آیا نعمتی والاتر از اتمام روزه و ادای طاعت و عبادت با آسانی و سهولت خداوند است؟

آری مسلمان این چنین در کنف عبادت و در باغ طاعت باری تعالی زندگی کند و چه زیباست این زندگی! *

Re: ۞ رمضان بهار قرآن ۞

پست توسط CafeWeb » جمعه تير ماه 11, 1394 2:42 am

Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> مهمونی چطور بود؟ ۞

پست توسط pejmanava » دوشنبه مرداد ماه 6, 1393 7:35 pm

سلام علیکم

عذر مرا پذیرا باشید که نتونستم زیاد در خدمت این تاپیک زیبا باشم .

جزاک الله خیرا

Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> الوداع یا شهر رمضان

پست توسط bahar » دوشنبه مرداد ماه 6, 1393 2:18 pm




مهمونی چطور بود .... ؟؟ !!

روزهای شمارش شد  به انتها رسید و با عید فطر ماه رمضان را وداع کردیم
در این روز خوشحال و مسرور یا ناراحت و غمگین باشیم ، این ماه گذشت،
با سختی و یا آرامش و خوشی، به هر حال گذشت
و باید آرزوی قبولی طاعات و منتظررسیدن رمضان سال آینده باشیم .

در انتها سه پیام که این مهمانی به مهمانان خود می دهد به همدیگر یادآور می شویم

1- إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِين . خدا ( كاررا ) تنها از پرهيزگاران مي پذيرد .
تقوی و پرهيزگاری وتعهد ملاک قبولی اعمال می باشد پس بايد سعی برخالصانه انجام دادن کارها نمود.


2-وَلاَ تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ .: پشت مكنيد ، تا زيانكارانه برنگرديد.
بعد از اینهمه تلاش برای کسب تقوی که زینت مردان خداست ، برگشت ممنوع است
و همیشه بندگان خدا درهر زمینه ای ، بعد از رسیدن به منزلگاهی سعی می نمایند به منزلگاه دیگری برسند.

3-  أحب الأعمال إلى الله أدومها و إن قل  .
قسمتی از حدیث نبوی است که معیار برای مقدار کار مشخص می کند و می فرماید:
بهترین کارها نزد خداوند کارهایی ا ست که دوام داشته باشد.
پس تداوم کاری که یاد گرفته ایم برای اینکه فرد به نتیجه برسد لازم است.







Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> الوداع یا شهر رمضان

پست توسط bahar » شنبه مرداد ماه 4, 1393 3:07 pm




خداحافظ اي رمضان
خداحافظ ماه پاكي و صفا و صداقت،
ماه لحظه‌هاي بي‌بديل آمرزش سحري
و ثانيه‌هاي بي‌بازگشت استجابت افطار.

خداحافظ اي ماهي كه در آن دست شيطان بسته
و راه معصيت و گناه مسدود بود.

خداحافظ اي ماهي كه در آن
روزه‌داران از آتش جهنم در امان بودند
وصداي آرامش‌بخش بهشتيان جان مؤمنان را مي‌نواخت.
خداحافظ شب‌هاي دل‌انگيز قدركه ملائك الهي، آسمان،
براي ادراك آن رها مي‌كردند و به زمين مي‌آمدند.

خداحافظ اي رمضان.تو مي‌روي،
اي ماه خوب خدا، اي بركت و رحمت بر مؤمنان
و ما اميدوار به روزي هستيم كه در پايان يك ماه
روزه‌داريودر قله‌ي يك ماه بندگي به آن رسيده‌ايم؛
با چشماني اشك‌بار از وداع با تو.و تنها تسلايمان عيدي است كه
خدا براي پيامبر(ص)ومسلمين روزه‌دار قرار داده است.

Re: ۞ ماه رمضان ---> شب 27 رمضان بعنوان يكي از شبهاي قدر

پست توسط bahar » جمعه مرداد ماه 3, 1393 4:09 pm




الوداع یا شهر رمضان

خدا حافظ ای ماه غفران و رحمت
خدا حافظ ای ماه عشق و عبادت
خدا حافظ ای ماه نزدیکی بر آرزو ها
خدا حافظ ای ماه مهمانی حق تعالی
خدا حافظ ای دوریت سخت و جانکاه
خدا حافظ ای بهترین ماه الله

یک ماه عبادت ، استغفار،توبه و
استغاثه بر درگاه حق تعالی،
یک ماه رها شدن از بند های دنیوی
با کوله باری از تبعد و تعقل بر دوش میرود
تا بر هلال ماه شوال سلام کند.


ماهی که درهای رحمت باری تعالی
به روی هر انسانی گشوده بود.
گرسنگی و تشنگی اگر چه لذت بخش نبود
اما به برکت عبادات و استغفارات
همه سهل وممکن ودرعین حال زیبا جلوه می کرد.

هر کدام ازما سعی کردیم دراین ایام
برزلال چشمه های الهی غباراز
دل بروبیم و آیینه ی زنگار گرفته ی دل را
به صفای فضل و رحمت الهی جلا بخشیم.

و اینک وقت و موسم وداع با این
ماه پرخیر و برکت و عظیم است،
ودراستانه فرا رسیدن روز عید سعید فطر قرار داریم،
روزعید ،روز پاداش و نتیجه گرفتن از
یک ماه بندگی خالصانه ی الله تعالی است،

بار الها !
به ما توفیق ده تا از کسانی باشیم که
حاصل دسترنج یک ماه ی خود را
درماه مبارک رمضان از این به بعد هم حفظ کنیم
پروردگارا!خروج از ماه مبارک رمضان را
برای ما مقارن با خروج از تمامی گناهان قرار بده.

آمـــــــــــــــین یارب العالمین     

Re: ۞ ماه مبارک رمضان --->فرصت باقي مانده را از دست ندهيم

پست توسط bahar » پنج شنبه مرداد ماه 2, 1393 3:23 pm




فضيلت شب 27 ماه مبارك رمضان بعنوان يكي از شبهاي قدر

در این ماه شبی وجود دارد که نامش شب قدر است ، شب قدر که در آن قرآن کریم برای ناجی بشریت حضرت محمد مصطفی " ص " نازل گریده است از شب 21 رمضان المبارک به ترتیب شب های تاق نزد مسلمانان بر شمرده شده است .

شب قدر شب رقم خوردن تقدیر انسانها است. شب بارش رحمت بی کران خداوند بر سر بندگان مومن و شب نزول قرآن، معجزه جاوید رسول مکرم اسلام (ص) است.

اعتقاد به شب قدر از مشترکات مذاهب اسلامی محسوب می شود به طوری که همه مسلمانان بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت یقین دارند.طبق اعتقاد اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان واقع شده است که البته اغلب، شب بیست و هفتم را شب قدر می‌دانند و درآن شببیش از سایر شبها به دعا و تضرع و شب‌زنده‌داری و راز و نیاز با معبود خود می پردازند.

از ابن عباس روایت کرده اند که جمله لیله القدر سه بار در سوره قدر تکرار شده و مجموع حروف لیله القدر نه حرف است و حاصل ضرب سه در نه ، بیست و هفت است ، به همین مناسبت باید شب قدر، شب بیست و هفتم باشد.

شب قدر، شب رقم خوردن سرنوشت یک ساله انسانها بر روی زمین است و طبق نظر اهل سنت در یکی از شبهای ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد. اغلب علما، شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب اصلی و شب قدر می دانند اما برای احتیاط و درک کامل برکات شب قدر، دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می شوند.





Re: ۞ ماه مبارک رمضان --->فرصت باقي مانده را از دست ندهيم

پست توسط bahar » سه شنبه تير ماه 31, 1393 12:34 pm




فرصت باقي مانده را از دست ندهيم

رمضان كه ماه رحمت، مغفرت و رهايى از آتش جهنم،
ماه خودسازى، اندوختن معنويت، فرصت پيكار و مبارزه
عليه خواهشات نامشروع نفس و ماه تربيت است؛
اكنون در دهه پسين آن يعنى دهه نجات از آتش دوزخ جاری است.

آنچه مهم است، نبايد اين فرصت طلايى و دست نيافتنى بدون استفاده بگذرد
و بايستى با تلاش ها و مجاهدتها، با جهادنفسى و
پيكاراجتماعى از رهگذر دستگيرى فقرا و تقويت بنيادهاى خير
و با پرداختن بيشتر به عبادت هاى فرضى و نفلى،
تلاوت قرآن كريم، ذكر ودعا، خويشتن را سزاوار شناورى بحرغفران و
شايسته دستيابى برگ برنده جنت و رهايى از از جهنم بسازيم.

به اساس گفته سردار دوعالم حضرت محمد ،
اين ماه، ماه صبراست؛ صبر در برابر طاعات، معاصى
و مشكلات زندگى، ماه برادرى، هميارى و همدلى است.

پس رمضان چه موقع اساسى و برترى است كه
به تجديد ايمان خود بپردازيم
وبا پروردگارخود عهد محكم نماييم كه از اين بعد،
با پشت پازدن به تمام هوس هاى نفس مبارزه كنيم
حقا، با چنين عهد و با اينگونه رويكرد،
مى توان خود را مستحق دستياب رحمت ومغفرت كرد
و گلدسته رفتن به جنت و نجات از جهنم سوزان را به دست آورد.

دوستان! شتابيد، اين ماه رفتنى است،
چه خبر كه تا رمضان بعدى حيات باقى خواهد ماند؟
وباب توبه، كسب رحمت و مغفرت فراروى ما گشوده خواهد ماند؟
چه بزرگ تاوانى است كه كارامروز را به فردا بگذاريم!

نكته مهم اين است كه ما در دهه اخير رمضان
قرار داریم كه در آن شبى به نام قدر است
كه عبادت درآن به اندازه هزارماه پاداش دارد
و آن شب از هزارماه بهتراست،
پس با شب زنده دارى و اعتكاف در دهه اخير
و جستن آن در شب هاى طاق به دريافت آن تلاش كن.

امشب لیلةُ القدرِ خداست / ذکر یا رب یا رب و وِرد و دعاست
گاهِ استغفار و دلْ لرزیدن است / گاه توبه، گاهِ آمرزیدن است
گاهِ عجز و التماس و هم نیاز / رو به درگاه حکیم چاره ساز . . .







Re: ۞ ماه مبارک رمضان --->

پست توسط bahar » يکشنبه تير ماه 29, 1393 2:41 pm




فضایل و جایزه های نفیس و ارزشمند اعتکاف

بدون شک اعتکاف یکی از سنتهایی است که بر نفس بشری دشوار است
اما جوایز آن به لطف الله بسیار بزرگ و ارزشمند می باشد که از بهترین جوایز آن:

1.درک شب قدر و بدست آوردن ثواب هزارماه که برابر است با 83 سال.
2. بخشش گناهان و از بین رفتن سیئات در ایام اعتکاف .
عطاء ـ رحمه الله ـ می فرماید: مثال شخص معتکف
مانند مرد نیازمندی است که بر در خانه بزرگی نشسته است و
به استمرار می نشیند ومی گوید بلند نمی شوم تا اینکه حاجتم را برآورده کند
و همچنین شخص معتکف در خانه الله (مسجد) می نشیند و می گوید بلند نمی شوم
تا اینکه خداوند مرا بیامرزد و گناهان مراعفو کند و لله المثل الأعلی.

3ـ بدست آوردن اجر پنجاه صحابی ـ رضی الله عنهم ـ
از سیدنا عبدالله بن مسعود روایت است که
رسول اکرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند:
إن من وراءکم زمان صبر للمتمسک فیه، أجر خمسین شهیدا منکم» (سلسلة الصحیحة 494)
همانا بعد از شما زمانی می آید که زمان صبر و استقامت است برای
کسی که متمسک به دین باشد و آنها اجر پنجاه شهید از شما دارند."
امام زهری ـ رحمه الله ـ می فرماید: من تعجب می کنم از امر اعتکاف با اینکه
رسول اکرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ و صحابه کرام ـ رضی الله عنهم ـ
برآن مواظبت و استمرار داشتند امروز در بین ما متروک شده است.
پس بیاییم این سنت را احیا کنیم و در مقابل طاعت و بندگی خدا صبر داشته باشیم
تا این اجر عظیم را به دست آوریم. {تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}.

4ـ حفظ روزه از تمامی کارهایی که آنرا خدشه دار و ثواب آن را کم می کند.
5 ـ تمرین نشستن در مسجد و مواظبت بر نمازهای پنج وقت با جماعت
و این خود دارای فضایل خاصی هست که عبارت است از:

الف) کسی که در مسجد می نشیند یقینا مسجد را قلبا دوست دارد
و این دوست داشتن و تعلق به مسجد بسیار با ارزش است.
از ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ روایت است که
رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ می فرماید:"
هفت گروه (فردای قیامت) در زیر سایه خداوند هستند
و یکی از آن هفت گروه، » و رجل قلبه معلق بالمساجد» "
مردی است که قلبش همیشه تعلق به مساجد داشته باشد.
" یعنی به فکر عبادت و نماز باشد.
ب) کسی که در مسجد می نشیند و انتظار نماز را می کشد دو امتیاز ویژه دارد
یکی اینکه مادامی که نشسته است ثواب نماز برایش نوشته می شود
و دوم فرشتگان برای او دعای رحمت و مغفرت می کنند






Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> شب قدر

پست توسط bahar » شنبه تير ماه 28, 1393 11:37 am





شب قدرگرامی‌ترین شبهای سال است‌، زیرا خداوند فرموده است‌:
" إنا أنزلناه في ليلة القدر.وما أدراك ماليلة القدر. ليلة القدر خير من ألف شهر [‌ما قرآن را درشب قدر نازل‌كردیم و تو چه می‌دانی‌كه شب قدر چقدر بزرگ و ارجمند است‌؟ شب قدر از یكهزار ماه‌كه شب قدر درآن نباشدگرامیتر و باارزشتر است‌]"‌. یعنی ثواب و پاداش اعمال نمازو تلاوت قرآن و ذكرو احسان و غیر درآن شب از ثواب پاداش یكهزار ماه‌كه درآنها شب قدر نباشد بیشتر می‌باشد.

معناى قـــــدر:
قدر به معناى اندازه كردن، معين نمودن و فيصله كردن آمده است. يعنى ليلة القدر شبى است كه خداوند متعال در آن هر چيزى را صحيحاً انــدازه مى نمايد. و وقت آنرا تعيين مى كند و احكام را نازل مى فرمايد و تقـدير هر چيزى را مقرر مى نمايد. ﴿فِيهَا يُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِيمٍ (4) أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِينَ(5)﴾ «فيصله كرده ميشود هر كار استوار آن، فرود آورديم آنرا به وحى كردن از نزد خويش». (الدخان: ۴- ۵).


مستحب است‌ كه شب قدر را در رمضا‌ن جستجو كرد:
مستحب است‌كه در شبهای تاك دهه آخر ماه رمضان‌، شب قدر را جستجوكرد. پیامبر صلی الله علیه و سلم در دهه آخر رمضان فراوان بدنبال آن می‌گشت‌. قبلاگفتیم‌كه‌: هرگاه دهه آخر رمضان فرا می‌رسید، پیامبر صلی الله علیه و سلم شبها بیدار می‌ماند و خانواده خویش را نیزبیدار می‌كرد و از زنان‌كناره می‌گرفت و بشدت مشغول عبادت می‌گشت‌.

قیام شب قدر ودعا خواندن درآن‌:
1-‌بخاری و مسلم از ابوهریره روایت‌كرده‌اندكه پیامبر صلی الله علیه و سلم گفته است‌: " من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه [‌هركس ازروی ایمان و باوری و بامید مزد و پاداش ازخداوند و رضای او، شب قدر را بپای دارد و بیدار بماند و عبادت و ذكر و تلاوت قرآن كند، خداوندگناهان‌گذشته او را بیامرزد]"-احمد و ابن ماجه و ترمذی -كه اوآن را صحیح دانسته است -‌از -‌حضرت عایشه روایت كرده‌اندكه گفت‌: “‌به رسول خداگفتم شب قدركدام است و درآن شب چه دعائی بخوانم‌؟‌گفت‌: بگو: " اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني [خداوندا تو سراپا گذشت و دوست دار گذشت هستی‌، از من درگذر و مرا عفو كن‌]‌".

Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> شب قدر

پست توسط bahar » شنبه تير ماه 28, 1393 11:25 am





ادامه مطلب قبل :

4- فرموده‌ی الله جل جلاله« لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ » یعنی:
«شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است».در فضیلت این شب غیر از این آیه احادیث صحیحی وارد است که عبارتند از:رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرمایند:

أَتَاكُمْ رَمَضَانُ، شَهْرٌ مُبَارَكٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ تُفْتَحُ فِيهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَحِيمِ وَتُغَلُّ فِيهِ مَرَدَةُ الشَّيَاطِينِ لِلَّهِ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ (نسایی)

«رمضان بر شما وارد مي‌شود, ماهی که مبارك است, و الله جل جلاله روزه‌ي آن را بر شما فرض نموده است. در اين ماه درهاي آسمان باز شده و درهاي جهنم بسته شده و شياطين بزرگ به غل و زنجير كشيده مي‌شوند. و براي خدا در اين ماه شبي است كه از هزار ماه بهتر است و كسي كه از خير آن محروم مانده پس يقينا محروم است».

از أَنَسِ بْنِ مَالِك رضي الله عنه روايت است كه گوید:

دَخَلَ رَمَضَانُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ قَدْ حَضَرَكُمْ وَفِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَهَا فَقَدْ حُرِمَ الْخَيْرَ كُلَّهُ وَلاَ يُحْرَمُ خَيْرَهَا إِلاَّ مَحْرُومٌ(ابن ماجه )

رمضان شروع شد و رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: « ماه رمضان فرا رسيده و در آن شبي است كه از هزار ماه بهتر است, كسي كه از آن محروم ماند از تمام خيرها محروم مانده است, و فقط فرد محروم از خيرات آن محروم مي‌ماند».  

رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرمایند:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ(بخاری )

« هر كسي كه شب قدر را از روي ايمان واميد به پاداش الهي به پا دارد گناهان گذشته‌اش آمرزيده‌ مي‌شود و هر كسي روزه‌ي ماه رمضان را از روي ايمان و اميد به پاداش الهي بگيرد، گناهان گذشته‌ي او آمرزيده مي‌شود».

5- فرموده‌ی الله جل جلاله«تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»

« فرشتگان وجبریل در آن شب به فرمان پروردگارشان از بهر هر کاری فرود می‌آیند ».
از أَبو هُرَيْره رضي الله عنه روايت است كه رَسُول اللَّه صلي الله عليه و سلم درباره‌ي شب قَدْر فرمودند:

  إِنَّهَا لَيْلَةُ سَابِعَةٍ أَوْ تَاسِعَةٍ وَعِشْرِينَ إنَّ الْمَلاَئِكَةَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فِى الأَرْضِ أَكْثَرُ مِن عَدَدِ الْحَصَى


« شب قدر, شب 27 یا 29 رمضان است, و فرشتگان در روی زمین در آن شب از تعداد سنگ‌ها هم بیشتر هستند»(احمد)
این آیه و حدیث مذکور نشانگر برکات و رحمات فراوان شب قدر هستند, همانطور که فرشتگان برای حلقات قرآن می‌آیند و گرداگرد آن حلقات حلقه می‌زنند.علمای تفسیر درباره‌ی تفسیر فرموده‌ی الله جل جلاله«مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» گفته‌اند: در شب قدر فرشتگان برای تعیین سرنوشت یک ساله هر فردی که خداوند برایش مشخص کرده است به زمین می‌آیند, وآیه سوره‌ی دخان این مطلب را تأیید می‌کند که می‌گوید: «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ «در آن شب هر کار حکیمانه بیان ومقرر می‌گردد».

6-   فرموده‌ی الله جل جلاله «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» یعنی:
«آن شب تا طلوع صبح, شب سلامت ورحمت است».این سلامتی مذکور در آیه شاید دو معنا داشته باشد: اول: سلامتی از هر نوع مرض و درد, و دوم: حاصل شدن هر گونه سلامتی در دنیا و آخرت با به دست آوردن خیرات و برکات آن شب.پس چون در این شب انسان از تمامی بدیها و دردها سالم نگه داشته می‌شود باید تا آن جایی که سعی وتوانش می‌رسد کوشش کند تا اینکه از آنهایی باشد که در این شب از جهنم رهایی پیدا می‌کنند و از عذاب آن سالم نگه داشته می‌شوند.رسول الله صلی الله علیه و سلم چون حقیقت شب قدر و ارزش آن را می‌دانستند, در ده شب آخر رمضان چنان در زنده داری شب‌های آن کوشش می‌کردند به طوری که هیچ وقت چنین کاری را نمی‌کردن تا جایی که عائشه رضی الله عنها می‌گوید: « رسول الله صلی الله علیه و سلم وقتی ده شب آخر رمضان فرا می‌رسید همبستری با همسرانش را ترک می‌کردند و شب را بیدار می‌ماندند و خانواده‌اش را بیدار می‌کردند»

دعا در شب قدر
در شب قدر, شبی که از هزار ماه بهتر است, و شبی که هر كس  از آن محروم ماند از تمام خيرها محروم مانده است, باید هر فرد تا آنجایی که در توان دارد به نماز بایستد و دعا کند.در حدیثی از عایشه رضی الله عنها آمده است که گوید: گفتم ای رسول الله» اگر دانستم چه شبی شب قدر است؛ در آن شب چه بگویم؟ فرمودند: بگو: اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّى  : « خدایا» تو بسیار گذشت کننده و بخشنده‌ای و گذشت و بخشش را دوست داری, پس مرا ببخش.(ابن ماجه )

شاید بعضی تعجب کنند که چرا از میان این همه دعا رسول الله صلی الله علیه و سلم دعای بخشش را انتخاب کردند؛ اگر ما حقیقت این دعا را بدانیم دیگر جای تعجبی نیست, زیرا اگر به ما می‌آموختند که فقط بهشت را از خداوند بخواهیم شاید بعد از عذاب در جهنم مسحق بهشت باشیم, ولی اگر ما از خداوند بخشش را بخواهیم و ما را ببخشد دیگر وارد جهنم نخواهیم شد, و خود این دعا نشانه‌ی فروتنی بنده است که به درگاه خداوند اعتراف می‌کند که گناه کار است و در مقابل طاعت و عبادت خداوند کوتاهی کرده است و برای همین است که از ته دل از خداوند بخشش می‌خواهد و دست به دعا بر می‌دارد.ما باید در دعاهایمان بندگی و نیازمان را به خداوند متعال برسانیم و از ته دل دعا کنیم چون خداوند متعال دعا را از قلب غافل قبول نمی‌کند, رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرمایند: « خواسته خود را از خدا بخواهيد در حالي كه به قبول دعا اطمينان داريد. بدانيد خداوند از دل غافل و ناآگاه, دعا را قبول نمي‌كند»

نشانه‌های شب قدر

رسول الله صلی الله علیه  و سلم از نشانه‌هایی که با آن می‌توان دانست که چه شبی شب قدر است به ما خبر داده است و این نشانه‌ها چنین هستند:1-از اُبی بن کعب رضی الله عنه روایت است که رسول الله علیه و سلم  فرمودند: «صبح شب قدر خورشید همانند طشتی بدون پرتو افکنی طلوع می‌کند, تا اینکه بالا بیاید»(احمد)و در روایتی نزد مسلم آمده است که اُبی بن کعب رضی الله عنه گوید: خورشید در آن روز در حالی طلوع می‌کند که سفید است و پرتو ندارد.2-از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که گوید: ما نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم از شب قدر یاد کردیم, ایشان فرمودند: « کدام یک از شما طلوع ماه را به یاد دارد»؟, در حالی که همانند نیمه کاسه بود»3-از عبد الله بن عباس رضی الله عنهما روایت است که گوید: رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «شب قدر شبی آرام و روشن است, که نه گرم و نه سرد است, و صبح آن خورشید در حالی طلوع می‌کند که قرمز رنگ و پرتوهای آن ضعیف است»





Re: ۞ ماه مبارک رمضان ---> ده روز آخر رمضان

پست توسط bahar » جمعه تير ماه 27, 1393 12:25 pm







ماه مبارک رمضان ماه قرآن است, در این ماه شبی است به نام شب قدر که تمامی قرآن در این شب از لوح محفوظ به بیت العزّۀ در آسمان دنیا فرو فرستاده شده است, بدین سبب این ماه از ازاهمیت خاصی برخوردار است, لذا بر آن شدیم که مطالبی پیرامون شب قدر جمع آوری نماییم.

شب قدر هدیه‌ای گران قدر و نعمتی بزرگ‌ از جانب الله عزوجل برای بندگانش است.در این شب بزرگ پاداش اعمال نیک افزون شده ودرهای رحمت خدا به سوی بندگان گشوده می‌شود.به خاطر بزرگی این شب خداوند در قرآن سوره‌ای را به نام آن نامیده است وآن هم سوره‌ی "قدر" است, این سوره چنین آغاز شده است:

« إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ  لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ  سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ».

شرح وتفسير اين سوره:

1- فرموده‌ی الله جل جلاله « إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» یعنی:
« ما قرآن را فرو فرستادیم» و این فرو فرستادن چنین است که در آن شب که قدر نام دارد تمام قرآن از لوح محفوظ به بیت العزّۀ در آسمان دنیا فرو فرستاده شد, سپس در مدت بیست و سه سال دوره‌ی نبوت, قرآن بخش بخش و به طور تدریجی بر قلب پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرو فرستاده شد, و الله عزوجل در قرآن در این باره می‌فرماید:

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ»  

« ماه رمضان كه قرآن در آن فرو فرستاده شده است، تا مردم را راهنمايي كند و نشانه‌ها و آيات روشني از ارشاد باشد و [ميان حق و باطل] جدايي افكند، پس هر كس از شما اين ماه را در يابد آن روز را روزه بدارد».

2-  فرموده‌ی الله جل جلاله «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» یعنی:
« ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم», و در وجه نام نهادن این شب به نام شب قدر چنین گفته شده است:
أ‌)  بدین علت است که این شب, شبی بزرگ است و در لغت گفته می‌شود فلان شخص بلند قدر است یعنی شخص بزرگی است. و بزرگی این شب به خاطر بزرگی قرآن است که در این شب فرو فرستاده شده است.
ب‌) قدر به معنای تنگی و فشردگی است, و آن هم به خاطر اینکه آسمان و زمین به علت فرو آمدن فرشتگان زیاد در این شب تنگ و فشرده می‌شود.
ت‌) گفته شده قدر به معنای حکمی است که خداوند در حق بنده‌اش مقرر می‌کند. دلیل این گفته فرموده‌ی الله جل و جلاله

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ  فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»دخان آیه 4
« ما قرآن را در شب مبارکی فرو فرستاده‌ایم, ما همواره بیم دهنده بوده‌ایم, در آن شب هر کار حکیمانه بیان و مقرر می‌گردد».
در این آیه به دو مطلب بزرگ اشاره شده است: اول: اینکه شب قدر شب مبارکی است, و مبارک بودن این شب اسباب زیادی دارد که از جمله‌ی آنها: نزول قرآن و فرستاده شدن فرشتگان به دنیا است, و همچنین فرود آمدن برکت و رحمت و مغفرت در آن شب و بزرگ بودن اجر و پاداش کسی که در آن شب قیام و عبادت کند.
دوم: اینکه در شب قدر هر کار حکیمانه بیان و مقرر می‌گردد, و این امور حکیمانه شامل کارهایی است که در طول سال آینده انجام می‌گیرند و جزو سرنوشت یک ساله هر فرد است که برای فرشتگان روشن وآشکار می‌شوند, و این تقدیرات که برای فرشتگان مشخص می‌شوند شامل رزق و روزی, عمرها ومعلومات دیگری است که بر اساس علم خداوند مقدر شده و در لوح محفوظ برای آن سال ثبت شده است.

3-   فرموده‌ی الله جل جلاله «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ یعنی:
«اي محمد» چه دانی از فضل و بزرگی بی پایان شب قدر؟».این آیه بیانگر شأن وجایگاه بزرگ شب قدر است, تا جایی که خداوند متعال پیامبرش محمد صلی الله علیه و سلم  را آگاه می‌سازد که شناخت و دانش او گرچه گسترده و فراوان است ولی به پای فضل این شب و بزرگی امر آن نمی‌رسد.
وبرخی دیگر این آیه را چنین تفسیر کرده‌اند: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» یعنی: « تو چه می‌دانی شب قدر کدام است».امام سفیان بن عیینه نظرش بر این است که وقتی خداوند به پیامبر با «مَا أَدْرَاكَ» مورد خطاب قرار دهد دلیل بر این است که خداوند ایشان را از وجود آن کار آگاه ساخته است واما اگر بگوید: «وَمَا يُدْرِيكَ» يعني اينكه خداوند پیامبر را از آن کار آگاه نساخته است.این گفته‌ی امام ابن عیینه دلیلی از سنت هم دارد و آن هم اینکه روزی پیامبر صلی الله علیه و سلم نزد اصحابش رفت تا زمان شب قدر را به آنان خبر دهد, اما آن دو نفر با هم کشمکش و جر و بحث کردند. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:  آمده بودم زمان شب قدر را به شما بگویم, ولی فلانی و فلانی با هم کشمکش کردند و خبر آن بر داشته شد. امیدوارم این کار –یعنی پنهان ماندن شب قدر- برای شما بهتر باشد, پس شب قدر را در 9 و یا 7 یا 5 شب باقیمانده از رمضان جستجو کنید بخاری, حدیث شماره‌ی 1919 ومسلم، حدیث شماره‌ی 1167 .
ودر حدیث دیگری چنین آمده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:  شب قدر در خواب به من نشان داده شد, سپس یکی از همسرانم مرا بیدار کرد وزمان آن از یادم رفت« پس آن را در دهه‌ی آخر رمضان جستجو کنید  مسلم، حدیث شماره‌ی 1166 .

فائده: حکمت مشخص نشدن شب قدر؟
پیامبر صلی الله علیه و سلم حکمت مشخص نشدن وقت دقیق شب قدر را چنین بیان نموده اند:   امیدوارم این کار –یعنی پنهان ماندن شب قدر- برای شما بهتر باشد , واین بهتر بودن بدین علت است که جویندگان آن در تمامی اوقاتی که امید دریافتن آن را دارند, در جستجوی آن تلاش فراوان وعبادت بیشتری انجام دهند, در نتیجه عبادت آنان بیشتر می‌شود وپاداش فراوانی برای خود کسب می‌کنند, اما اگر زمان دقیق آن مشخص بود, شاید فقط ما به قیام آن شب اکتفا می‌کردیم, در حالی که الگوی‌مان رسول الله صلی الله علیه و سلم با عمل خودشان به ما یاد داده‌اند که در ده شب آخر رمضان کمر همت ببندیم و با ماندن در مسجد اعتکاف کنیم تا اجر این شب بزرگ از ما فوت نشود.



Re: ۞ ماه رمضان --->

پست توسط bahar » چهارشنبه تير ماه 25, 1393 2:45 pm




ده روز آخر ماه رمضان

در صحيح بخاری ومسلم آمده است که حضرت عائشه رضی الله عنها فرمودند: رسول الله -صلى الله عليه وسلم- هنگاميکه 10 روز آخر رمضان می شد زياد عبادت می کردند وشبها بيدار بودند وخانواده اش را نيز بيدارمی کردند.در روايت مسلم آمده است که حضرت عائشه رضی الله عنها می فرمودند: رسول الله -صلى الله عليه وسلم- هميشه سخت در طاعت وعبادت غرق بودند ودر رمضان وبرطاعت وعباداتش بيش از روزهای ديگر می افزوند.حافظ ابن رجب گفت  که رسول الله -صلى الله عليه وسلم- 10 روز آخر رمضان را اختصاص می دادند به کارهای که در ماههای قبل انجام نداده اند.

شب بيداری، منظور از آن اينست که در تمام شب مشغول به عبادت بودند.پيامبر -صلى الله عليه وسلم- بيدار می کردند خانواده يشان را برای نماز در ده شب آخر رمضان اما در شبهای ديگر نه.رسول الله -صلى الله عليه وسلم- در شبهای قدر زياد عبادت می کردند.ونیز در صحيح بخاری ومسلم آمده است عائشه رضی الله عنها می فرمودند پيامبر -صلى الله عليه وسلم- در 10 روز آخر از رمضان در اعتکاف می نشستند.خود را با مناجات وذکر ودعا مشغول می ساختند وخود را با مردم مشغول نمی ساختند ودر خلوت اعتکاف می گرفتند.معتکف کسی است که خودش را تمام وقت مشغول طاعت وعبادت می کند واز کارهای که قبلاً به آن مشغول بوده دوری می کند .

ای برادر وخواهر معتکف:

نمازت را به بهترين وجه با خشوع وفروتنی وخضوع بجای آور وآن را در اول وقت با جماعت ادا کن چرا که قيمت تو به انجام دادن کارهای صالح وفرضها به بهترين وجه است.خود را به تلاوت قرآن وتدبر وتفکر در آن مشغول ساز چرا که آن همانند ياری است که اگر با او باشی تو را در تمام زندگيت هرگز تنها نمی گذارد.شبهای اعتکاف بيدار بمان ودر آن قيام الليل را بجای آور واز خداوند عزوجل طلب استغفار کن چرا که اين شبها همانند ديگر شبها نيست وآن را چون شبهای ديگر به صبح مرسان. زبانت را از غيبت کردن، تهمت زدن، سخن جينی کردن وديگر سخنان زشت بر حذر دار وجز سخن خير چيز ديگری بر زبانت جاری مساز. فقط خداوند گريه وزاری را زياد کن وشوخی وخنده زياد را ترک کن وسعی کن که در تمام اوقات زندگيت اين خصوصيات را داشته باشی. حق برادران مسلمانت را بجا آور وبا آنها آنگونه که اسلام از تو خواسته رفتار کن يعنی آنهارا بشناس وبه آنهامحبت کن، وبه آنها خدمت وکمک کن.

چرا که خداوند متعال می فرمايند: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾. ترجمه: «همانا مؤمنان با هم برادرند»






Re: ۞ ماه رمضان ---> رمضان و چیرگی برشهوت ها

پست توسط bahar » دوشنبه تير ماه 23, 1393 1:06 pm




الله عزوجل آفریننده جهانیان را شکر وسپاس می گویم و بر رسول الله واهل بیت ویارانش صلوات ودرود می فرستم:رمضان برما حلول کرده ومردم با اعمال زیاد ومختلفی از آن استقبال می کنند:

برخی با کارهای نیک وپرفضیلتی مانند روزه گرفتن،شب زنده داری،قرائت قرآن،نیکی به والدین، صله رحم،آموختن علم،صبر بر طاعات وهر چه بهتر انجام دادن آنها وصبر بر محرمات وهر آنچه که سبب نزدیک شدن به سوی الله عزوجل می شود از این ماه استقبال می کنند.

برخی دیگر نیز با اعمال حرام از اسراف در مباحات وروی گردانی از اماکن خیر و طاعت گرفته تا مشارکت و سرگرم شدن به تماشای برنامه هایی که برای واقع ساختن مسلمان در شهوت ها و مشغول شدنش از دین و مساجد طرح ریزی شده است.
و در حقیقت شب زنده داری اش، تنها برای عبادت وبندگی نیست بلکه شب نشینی او برای تحریک غرایز درونی و خواسته های نفسی او می باشد که اثر روزه را از بین می برد .همان طور که رسول الله فرمودند :

"مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ"

کسی ( روزه دار ) که سخن وعمل زور  را رها نکند الله نیازی به دست نگه داشتن او از خوردن ونوشیدن ندارد.

{وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيمًا (27) يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفًا (28)} نساء

خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد وکسانی که به دنبال شهوات هستند می خواهند شما  بسیار منحرف گردید.خداوند می خواهد کار را بر شما آسان سازد وانسان ضعیف آفریده شده است.

نبرد بین اهل شهوت و فرمانبرداران شرع همیشه وجود دارد و انسان موجودی ضعیفی است که الله عزوجل با دین و برنامه هایش که روزه از جمله ی این برنامه هاست برای تقویت ضعفش و رفعت شخصیتش و ناامید ساختن شیطان و یارانش بر او منت نهاده است.و این آیه حکایت از  این واقعیت ها دارد

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ}

ای مومنان ! از گامهای شیطان پیروی نکنید وهر کس از گامهای شیطان پیروی کند ( بداند) که او به (کارهای) ناشایست وناپسند فرمان می دهد واگر فضل ورحمت الهی شامل شما نمی شد هرگز فردی از شما پاک نمی گردید ولی خداوند هر کس را که بخواهد پاک می گرداتد وخدا شنوای آگاه است.

و از فضل الله عزوجل و رحمتش فرستادن این دین است که روزه از آن بوده و الله به سبب آن مؤمنین را پاک میگرداند و راههای نفوذ شیطان را تنگ کرده و مکر و حیله های شهوت پرستان را به نا امیدی تبدیل میکند
غرق گشتن در شهوتهای دنیا و خواسته های درونی و هر آنچیزی که فطرت بدان میل دارد باعث مشغول شدن قلب از دیدن حقائق و عبرتها میشود و  مردم را در قعر لذتهای قابل دسترس و محسوس غوطه ور میسازد و بر هر آنچه دارای ارزش و مکانت بالاتری در نزد الله دارد پرده می افکند درک انسان را آنقدر ضعیف میگرداند که او را از شناخت فراتر از این لذتها و مسائل مهمی که بایسته ی انسان است و وظیفه ی انسانی به عنوان مخلوقی که الله او را خلیفه ای در این زمین پهناور قرار داده محروم میگرداند.

با همه ی این سخنها وجود این خواسته ها و امیال درونی صفات طبیعی و فطری هستند که الله عزوجل انرا را در درون بشر قرار داده است تا بتواند مسوولیت اصلی اش در حفظ حیات و استمرار آن  ادا نماید.
چرا که اسلام در پی ریشه کن کردن و از بین بردن این خواسته ها نیست بلکه هدف آن منظم ساختن و افسار نهادن و معتدل کردن آنها است تا انسان بتواند آنها را در اختیار گرفته و در تصرف داشته باشد و همیشه روحیه ی بلند پروازی و دست یافتن به مراحل بالاتر در او تقویت شود نه اینکه خواسته هایش او را در برگرفته و بر او  چیره شوند .

این تبلیغات بی پرده ای که برای گناهان و افسار گسیختن شهوت ها صورت می گیرد ریشه ومنشأ از غرب وکفر دارند آنها هستند که این تبلیغات را قدرت بخشیده و به شدیدترین حالت خود رسانده اند واین سبب شده مسلمان به راحتی نتواند از آن رهایی یابد خاصتا کشورهای اسلامی که گرایش شدیدی به این جانب از تقلید دارند و چشم بسته و قلاده به گردن آویخته پشت سر آنها حرکت میکنند. لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیمودراین لحظه است که مسلمان متوجه پروردگارش میشود چون اوست که او را نجات داده و خطاهای او را پذیرفته و بر او آسان میگیرد(إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ)

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)

در این آیه شریعت ما را متذکر و متوجه گذشتگان صالح و پاک امت میگرداند کسانی که وقتی شهوتها امت را فرا گرفته بود با یقین و عزت وارد اسلام شدند و الله عزوجل آنها را با دینش حمایت کرد و با عبادتش به آنها نیرو بخشید و با فضلش آنها را ثابت قدم گردانید در نتیجه بر ابلیس و لشکریانش چیره گشتند و الله عزوجل نیرنگ ها و برنامه های شیطان را به خودش باز گرداند.دین چشم ما را بر این حقیقت باز میکند که ما بعد از این نسل از  امت آمده ایم و اگر با ترک نماز و تسیلم در مقابل شهوتها بخواهیم جایگزین  آن امت باشیم پس بدانیم که عقوبت الله عزوجل نزدیک است و ما را به ضعف خودمان واگذار میکند آنوقت است به سبب اعمالمان در گناهان هلاک گردیم.الله عزوجل میفرماید

{فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا}

( پس از آنان فرزندان ناخلفی جانشین شدند که نماز را هدر دادند واز خواسته های - نفسانی - پیروی کردند و - مجازات -  گمراهی را خواهند یافت.)

اما اگر  با پیروی از روش و منش آنها جایگزینشان باشیم در رحمت الله عزوجل باز میباشد

{إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلا يُظْلَمُونَ شَيْئًا(60)جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا (61) لا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلاَّ سَلامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (62) تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا}

پس روزه و رمضان در این طوفان فتنه ها ،از بزرگترین بخشش های الله بر مؤمنین است ابن قیم میگوید: روزه تاثیر عجیبی در حفظ اعضای ظاهری و توانهای درونی انسان داشته وآنها را از ناخالصی ها که اگر بر این اعضا چیره شوند آنها را فاسد میگرداند محفوظ می دارد، همانطور که میتواند هر آنچه که به درون این اعضا وارد شده و سبب از بین رفتن آنها می شوند را خالی سازد.پس روزه سبب ماندگاری صحت قلب و اعضا شده و هر آنچه به سبب شهوتها از آنها گرفته شده به آنها باز میگرداند در نتیجه بهترین وسیله برای تقوا میباشد

ىر همين راستا  رسول الله فرمودند: " الصوم جنة": روزه سپر است. و به کسی که نزدیک است شهوتش  بر او چیره شود دستور دادند برای  تسلط بر آن روزه بگیرد.منظور از این سخنان این است که وقتی منافع روزه با عقل سلیم و فظرت غیر منحرف محسوس میباشد الله عزوجل آنرا برای بندگانش در قالب رحمت و نیکی به عنوان سپری محکم قرار داده است.

برادر و خواهر من،از تهدید رسول الله برحذر باشیم آنگاه که جبرئيل دعا نمودند: پروردگارا  خار و ذلیل شود کسی که رمضان را دریابد و گناه او بخشیده نشود. و رسول الله بر گفته ی جبرییل آمین گفتند .پس بار خدایا ما را یاری فرما و ما را هدایت فرما و هدایت را بر ما آسان نما و ضعف ما را به قدرت تبدیل کن و قدم های ما را محکم گردان با ارحم الراحمبن







بالا