بخش دینی---->مقاله شماره پنج: سیرت:" سفر طـائـف "

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط TalareDini » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 11:32 pm

با سلام خدمت دوستان. از کاربر Noha  تشکر میکنیم و با پیشنهاد خودشون اگه زحمت نباشد موافقیم که در مورد (اهداف سیاسی سفر طائف ) تحقیقی انجام دهند. جزاک الله
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط nahmadi69 » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 11:56 pm

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
نمیدونم الان مسول بخش دینی چه کسانی هستن . ولی ازشون تقاضا میکنم . نه فقط درباره طایف بلکه درباره سیره بیشتر فعالیت بکنن . چون این سفر طایف مقاله مربوط به خیلی وقت پیشه . کم کاری زیاده . ممنونم .
از کسانی  که میتونن هم تقاضا میکنم قسمت سیره رو پر بارتش کنن . خیلی ضعیفه
الدنيا سجن المؤمن وجنّة الكافر، والموت جسر هؤلاء إلى جنّاتهم وجسر هؤلاء إلى جحيمهم

ما الموت إلاّ قنطرة تعبر بكم من البؤس والضّراء إلى الجنان الواسعة، والنعيم الدائم، فأيُّكم يكره أن ينتقل من سجن إلى قصر
نماد کاربر
nahmadi69
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 168
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 24, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرماشان _ پاوه
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 410

پستتوسط Noha » يکشنبه ارديبهشت ماه 31, 1391 7:06 pm

بسم الله المستعان


سلام الله علیکم


اهداف سیاسی سفر به طائف(ممکنه خیلی از نکات تکرار مطلب اولیه باشه،اما در دسته بندی ها ی مجزا!)


1)دلایل انسانی:


اگر چه پیامبر یک پایگاه احتیاطی رادر  حبشه تدارک دیده بود اما این پایگاه جز برای ضروریات اضطراری ،

به عنوان پایگاه و منبع قرار گرفتن دعوت کافی نبود چرا که حبشه از فضای عرب دورتر بود و ازسوی دیگر می بایست

پیامبر از میان قوم خود جویای پایگاه باشد تا بقیه ی عربها را به دعوت فراخواند .قریشیان به پیامبر و یارانش اجازه

نمی دادند که در مکه به اصلاح بپردازند و پیامبر را چنین تعریف می کردند که :اراذل و اوباش قبایل را دور خود گرد آورده

و در پی فتح مکه هستند !پس چگونه ممکن بود عربها اجازه دهند که اهل حبشه در این کار دخالت کنند و دعوت

اسلامی را هدایت و حمایت نمایند در صورتی که هنوز حمله ی سپاه فیلهای آنان را فراموش نکرده اند،

اما قبیله ی ثقیف در طائف بود؛ بعضی از دائیان پیامبر که نزدیک ترین افراد برای حمایت و حفاظت

از پیامبر بودند از ثقیف بودند.هم چنین بین یکی از سران طائف و قریش خویشاوندی سببی ایجاد شده بود

و عرب ها حق این گونه خویشاوندی را کاملا رعایت می کردند، و از نظر حسب و نسب،اصالت ،نژاد و قدرت

بازدارندگی دست کمی از قریش نداشتند و چه مناسب است بعد از قریش ،آنان به عنوان پایگاه دعوت

  انتخاب شوند.



2)دلایل  اقتصادی:


از آنجایی که طائف شهری زراعتی و پربرکت بود و اگر به خواست خدا مردمانش دعوت اسلامی را می پذیرفتند

و مسلمانان را پناه می دادند ،در آن صورت پیامبر و یارانش به گشایش و رفاهی در زندگی دست می یافتند

که آنان را در گسترش دعوت و برپایی دولت اسلامی کمک می کرد،دولتی که در آینده برای تجهیز سربازان

و اداره ی شئونات خود ،به سرمایه ی زیادی نیاز پیدا می کرد.



3)دلایل استراتژیکی :



طائف بعد از مکه از نظر اهمیت استراتژیکی دومین سرزمین بود و مقدس ترین بت اعراب«لات»

در آنجا قرار داشت که اعراب بدان سوگند یاد می کردند.

از طرف دیگر:طائف شهر مرتفعی است بربلندای کوهها و کوهها با پستی ها و بلندی هایشان

پناهندگان خود را محافظت می کنند .لذا می بینیم که تمامی قیامها در دل کوهها پناه گرفته تا

محکم و استوار شوند.راه طائف راهی کوهستانی و پر پیچ و خم و پستی و بلندی است و

رهگذارن خود را مصون می دارد ،زیرا رهگذارن می توانند به آسانی در پستی ها و بلندی های

آن مخفی شوند و این برای یاران پیامبر هنگامی که بخواهند از مکه به طائف بروند ،بسیار مفید است .

همچنین طائف دژ های فراوانی داشت به همین سبب بعد ها پیامبر درمحاصره ی طائف از منجیق برای

منهدم کردن آن دژ ها استفاده کرده است .اگر دولت اسلامی در طائف تشکیل می شد دشمنان

نمی توانستند با توجه به وجود دژ های محکم و موقعیت استراتژیک دفاعی  که دستیابی و غلبه

بر آن را برای دشمنان مشکل می کرد ،به آن ضربه بزنند با توجه به این ویژگیها بود که پیامبر قبل از

هر جای دیگر به طائف می اندیشید.



4) در خواست کمک و حمایت از آنان:


در این مرحله ی جدید و برای اولین بار با عنصر درخواست یاری برخورد می کنیم.قبل از این پیامبر

ضمن شرکت در عیدها و گرد همایی های عربها ، قبیله های مختلف را به اسلام دعوت می کرد ،

اما از آنان طلب یاری نمی نمود.به عبارت دیگر پیامبر غیر از این مرحله  در خواست یاری نکرده بود

و اگر وعده هایی به ایشان داده می شد بر اساس پیشنهاد خود آنان بود نه درخواست پیامبر .

برای مثال : ابوطالب خودش رهبری حمایت از پیامبر را پیشنهاد کردو و پرچم آن را بر دوش نهاد .

با تلاش خود فرزندان عبدالمطلب و بنی هاشم را سازماندهی کرد و سعی نمود بنی امیه را و

فرزندان نوفل را نیز به این سازمان حمایت کننده پیوند دهد ،اما موفق نشد.

لذا رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلم »پنداشتند اگر به سوی طائف بروند و مردمانش را به ایمان

و یاری نمودن خود بر اساس اسلام فراخواند و از آنان بخواهد که با او در برابر مخالفین بایستند،

هرگز دعوت او را رد نخواهند کرد،زیرا دعوتش حق است .


از این گشت و گذار و مسافرت مبارک نبوی ،برای طراحی اصول سیاسی حرکت اسلامی استفاده می کنیم

و در می یابیم که هر گاه تمام در های موجود به روی حرکت اسلامی بسته شوند و در مکانی از مکانها

به بن بست می رسد ،لازم است دنبال پایگاه جدیدی باشد که به صلاحیت و قابلیت هایی

برای پایگاه اول دست یابد و در آنجا کفایت ها را کسب کند.

پیامبر خدا در این راه بعد از تلاش ها ی بی دریغ جهت متقاعد کردن ثقیف و بعد از اینکه

دو روز پی در پی با پیر و جوان آن دیار گفتگو نمود ،با سخت ترین عکس العملی که ممکن است

برای هر دعوت گری در طول تاریخ پیش آید ،مواجه شد و تلاش های او به ثمر نرسید.

نکته ی قابل ملاحظه ی دیگر ،اهمیت قائل شدن و اصرار بر حفظ جنبه ی سیاسی

در این موضوع بود؛چنان که پیامبر از آنان خواست این مسأله را مخفی کنند ؛

چرا که تأثیر منفی مضاعفی بر کار او در مکه خواهد گذاشت ،اما رهبران ثقیف از زیر تعهد خود شانه خالی نموده

و اوباش،کودکان و بردگان را علیه پیامبر تحریک کردند.


نکته ی  مهم برای یک دعوتگر :

اذیت و آزار ثقیف از همت  و بزرگی پیامبر به عنوان یک دعوت گر مسؤلیت شناس نکاست؛

چرا که او برای بشریت خیر و سعادت را می خواست اگر چه ارزش او را نمی دانستند

و در مقابل پیشنهاد مأمور خدا (جبرییل)مبنی بر کوبیدن کوههای مجاور بر سر طائف مخالفت کرد و فرمود:

امیدوارم که از نسل آنان کسانی به دنیا آیند که تنها خدا را پرستش کنند .(.لا إاله إلا الله)

دست دعا و نیایش را به سوی پروردگار خویش بالا برد و فرمود:«بار خدایا آنان را راهنمایی کن چرا که نادانند.»

سیاست مداران دنیا در فکر پیروزیند اما دعوتگران مسلمان در فکر حفظ دعوت خود و اصلاح و مدارا

با مردم و هر گاه  در بین انتخاب یکی از این دو چیز ،به دعوت گران اختیار داده شود ،دعوت را حتی

بر وجود خود ترجیح می دهند .

دعوتگران مسلمان چه بسیار نیازمندند که این مفاهیم گران قدر را در روح و روان خود پاس دارند!

شاید برخورد ما با چنین حادثه ای دور از امکان باشد اما بیایم تلاش کنیم که به این افق عالی قدر و

بلند پایه ارتقا یابیم و حرکت خود را با سیره ی الگوی خود و رهنمود های او منور و معطر سازیم.

انسان در هر مقام و رتبه ای باشد از تصویر و توصیف این ارتقای بشری و این همت عالی قدر ناتوان است .

و درسی که از این حادثه ی مهم تاریخی می گیریم این است که خود را چنان تربیت کنیم که لحظه ای

دعوت را از ذهن خود فراموش نکنیم و رضایت و خشنودی خداوند تنها محرک تمام موضع هایمان باشد

چرا که می بینیم پیامبر بیشتر از آن که به جمله های «مرا به چه کسی می سپاری که با من برخوردی خشن دارد

؟یا سرنوشتم را به دست دشمن سپرده ای؟»ذهن خود را به جمله های« بار خدایا اگر تو ناخشنود نباشی هیچ باکی

ندارم!»مشغول می کند و بیم داشت که مبادا این شکنجه و آزار دلیل بر ناخشنودی خداوند باشد.

بنابر این آنچه را که در این لحظه ی حساس از خدا می خواست ،این بود که چنانچه از او ناخشنود است ،

دریچه های بخشایش و رحمت رخود را بر او بگشاید و فرمود:«از اینکه ناخشنودی تو مرا فراگیرد و خشم

تو بر من فرود آید به نور سیمای تو پناه می برم ؛همان نوری که تمام تیرگی ها را روشن کرده و صلاح امور دنیا

و آخرت بدان منوط است....»



منابع:

خط مشی سیاسی در سیره ی نبوی (منیر محمد غضبان)

نگرشی سیاسی بر سیره ی پیامبر(دکتر محمد رواس قلعه جی)

و ......


جنة الفردوس مأوایتان









الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), nahmadi69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shahryari-abdullah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط nahmadi69 » پنج شنبه خرداد ماه 3, 1391 12:13 am

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
منتظر مطالب بیشتری در مورد سیره هستیم .
الدنيا سجن المؤمن وجنّة الكافر، والموت جسر هؤلاء إلى جنّاتهم وجسر هؤلاء إلى جحيمهم

ما الموت إلاّ قنطرة تعبر بكم من البؤس والضّراء إلى الجنان الواسعة، والنعيم الدائم، فأيُّكم يكره أن ينتقل من سجن إلى قصر
نماد کاربر
nahmadi69
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 168
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 24, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرماشان _ پاوه
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 410

قبلي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 9 مهمان