به اسلام آری ... وبه دموکراسی و همه حکومت‌های طاغوتی نه می‌گوییم؟؟!!

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط amanj2 » يکشنبه مهر ماه 23, 1391 10:27 pm

وعلیکم سلام ورحمة الله برادر عزیز ازاین جهت گفتم که با نام حکم خداوند کار می کردند ولی خودشون توسط پادشاهان حکم می کرد این دیگه حکم خداوند نیست  درواقع حکومت بعضی از مردم برمردم دیگر که دموکراسی یا کمی پایین تر از آن است
سيد قطب
الإسلام يسأل "أَأَنتم أَعلم أَم الله" ويجيب "والله يعلم وأنتم لا تعلمون".
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

پستتوسط nahmadi69 » يکشنبه مهر ماه 23, 1391 11:52 pm

سلام علیک و رحمه الله
ببخش برادر ولی فکر نکنم تعریف دموکراسی این باشه . منظور از حکومت مردم بر مردم این نیست . این دیکتاتوریه نه دموکراسی !!!!
الدنيا سجن المؤمن وجنّة الكافر، والموت جسر هؤلاء إلى جنّاتهم وجسر هؤلاء إلى جحيمهم

ما الموت إلاّ قنطرة تعبر بكم من البؤس والضّراء إلى الجنان الواسعة، والنعيم الدائم، فأيُّكم يكره أن ينتقل من سجن إلى قصر
نماد کاربر
nahmadi69
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 168
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 24, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرماشان _ پاوه
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 410

پستتوسط Mmm » دوشنبه مهر ماه 23, 1391 12:29 am

مفهوم دموكراسي بسيار پيچيده تر از آن است كه تصور مي شود؛ زيرا منظوري كه گويندگان و نويسندگان از به كاربردن آن داشته اند و دارند، متناسب با مقتضيات زمان و شرايط هر عصر متفاوت بوده است.

دموکراسی چون بسیاری دیگر از مفاهیم، تعریفی پیچیده دارد، بنابراین، تعریف هر کس از دموکراسی می تواند نوع نگرش او را آشکار سازد؛ «لیپست »در مورد دموکراسی معتقد است:  «تعریف مفهوم پیچیده ای چون دموکراسی ناگزیر مبنایی فرهنگی دارد؛ بدیهی است که نگرش یک طرفدار اتحادیه کارگری در اروپای مرکزی با نگرش یک دهقان اهل جنوب صحرای آفریقا، که درآمدی بخور و نمیر دارد، فرق می کند. این تعاریف به تاریخ هم وابسته اند؛ مثلاً، شهروندان کشورهایی که پس از 1945 از دل استعمار برآمده اند تصور و شناختی از دموکراسی دارند که با تصور و شناخت شهروندان کشورهای قدیمی فرق می کند و تعریف هر شخص از دموکراسی از عوامل متعدد دیگری نیز تأثیر می پذیرد.

همچنین دموکراسی، دارای مفاهیمی متفاوت و گونه هایی متنوع است، از این رو  تیشه زدن بر ریشه ی آن، خلافِ انصاف است و می بایست اجزای مفید برای جوامع را از اجزای نامطلوب سوا کرد! مثلا ما مسلمانان دموکراسی را هرگز به مثابه تشریع گذاری نمی پذیریم؛ یعنی ما مسلمانان هرگز حرام و حلال خود را براساس رأی مردم تعیین نمیکنیم؛ زیرا اینها حقوق تقسیم ناپذیر خداوند هستند،تعیین حلال و حرام؛ تعیین محبوب ها و منفورها و...
اما میتوان نظارت بر حکام و مجریان قانون را که یکی از اصول دموکراسی است، مفید ارزیابی نمود؛ یا مثلا امر به معروف و نهی از منکر حکام و امراء (مانند پیرمردی که به عمربن خطاب گفت اگر متوجه انحرافت بشوم، با همین شمشیر راستت میکنم!)
یا مثلا عزل و نصب حکام و مسئولین و....

تمامی سخن ما این است که فقط این جنبه  های دموکراسی را می پسندیم، نه تعیین حلال و حرام را...

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط Mmm » دوشنبه مهر ماه 23, 1391 1:06 am

حال اگر حساسیت برخی بر سر نام آن است، باید بگویم بسیار بچه گانه است که بیاییم و علیه نام یک مفهوم و روش بحث کنیم؛ اگر اینگونه باشد باید دیگر دارو نخوریم؛ چونکه نام بسیاری از داروها و واکسنها، بخاطر نام مکتشفین و مخترعین آنها گرفته شده یا مثلا نام آن داروها را همان غربیها گذاشته اند!


اگرهم  حساسیت بر سر خاستگاه آن است، یعنی اگر مشکل این که این شیوه ی حکومتداری از غرب سر بیرون آورده، بازهم به گمانم این حساسیت خیلی بچه گانه است؛ زیرا بازهم باید هرگز دارو نخوریم، زیرا خاستگاه بیشتر داروها از غرب است، یا خاستگاه بیشتر فناوریها و تکنولوژیها در بلاد غیرمسلمین بوده است.

اما اگر حساسیت بر سر محتوای آن است، بحث پیچیده تر شده و درنتیجه باید آن را بیشتر بسط دهیم. ابتدا قبل از مبسوط نمودن این موضوع  لازم است نکته ای را یادآوری نمایم و آن اینکه اعتبار و ارش یک تحقیق یا پژوهش ویا قضاوت  این است که محقق یا پژوهشگر یا قاضی، به منابع مربوطه متصل شود و داده هایش را از همان منبعی بگیرد که میخواهد حولش قضاوت کند؛ یعنی شایسته آن است که آدمی متصل به منابع، قضاوت کند؛ مثلا اگر میخواهیم در مورد دموکراسی قضاوت کنیم، برویم و کلیدی ترین منابع مربوط به آن را بخوانیم، یا مثلا با کتب معتبرترین نظریه پردازان آن ارتباط برقرار کنیم؛ و درست نیست، سبک قضاوتمان مبتنی بر خواندن یک مقاله ی چند صفحه ای از علمای خودمان، یا شنیدن یک سخنرانی مجلسی از خطیبانمان باشد. (خداوند خود نیز به مسلمانان توصیه نموده که سخنها را باید از طریق اتصال به منبع، تبیین نمود./الحجرات/)

از دیدگاه نظریه پردازان سیاسی مفاهیم متنوعی برای دموکراسی وجود دارد:


1) از دیدگاه تقلیل گرایی یا مینیمالیسم، دموکراسی سیستم حکومتی است که در آن شهروندان به گروهی از رهبران سیاسی حق حکومت را از طریق انتخابات دوره‌ای اعطا می کنند. این نظریه حکومت چند تنی و پلیارشی (polyarchy) نیز نامیده می‌شود؛ خب کاملا مشخص است که مفهوم با شورای خودمان در اسلام مطابقت دارد؛ یعنی عزل و نصب ها مبتنی بر شورا باشد.
    
2) مفهوم جمعی (Aggregative) دموکراسی اذعان دارد که حکومت باید به تدوین قوانین و سیاست هایی بپردازد که بسیار نزدیک به نظرات میانه مردم باشد، نیمه ای در سمت راست و نیمه‌ای در سمت چپ. امور مربوط به این مفهوم را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول، تعیین حلال و حرام در زندگی؛ و دسته دوم، تصویب حقوق و وظایف و قوانین شهروندی.
همانطور که معلوم است،  ما هرگز تعیین حلال و حرام را بر عهده ی مردم یا قوه ی مقننه نمیگذاریم و حلال و حرام خود را از پارلمانها نمیگیریم و تمایلات و علایق خود را فقط و فقط براساس آموزه های الله تبارک و تعالی و رسول گرانقدرش(ص) تنظیم مینماییم، ولو اینکه اکثریت ما را منع یا سرزنش یا مسخره کنند.
اما در مورد دسته دوم که  مربوط به امور و قوانین دنیایی است، مشکلی نداریم و آن قوانین را بعنوان یک شهروند رعایت میکنیم.


3) دموکراسی شورایی (Deliberative) بر مبنای این اصل استوار است که دموکراسی حکومت با بحث می‌باشد. دموکرات‌های شورایی ادعا می‌کنند که قوانین و سیاست‌ها می باید بر مبنای استلال‌هایی باشد که تمام شهروندان بتوانند آن را بپذیرند. پهنه سیاست باید جایی باشد که رهبران و شهروندان در آن به مباحثه پرداخته، به یکدیگر گوش فرا داده و نظرات خود را تغییر می‌دهند.
   مفاهیم فوق به دموکراسی از طریق نمایندگان آنها اشاره دارد. دموکراسی مستقیم (Direct) می‌گوید که شهروندان باید مستقیما و نه از طریق نمایندگان خود در ایجاد قوانین و سیاستها مشارکت داشته باشند. فعالیت سیاسی به خودی خود ارزشمند بوده، موجب اجتماعی شدن و فرهیختگی شهروندان شده و مشارکت مردمی می‌تواند نخبگان توانمند را ارزیابی کند. و از همه مهم تر اینکه شهروندان در حقیقت بر خود حکومت نمی‌کنند مگر آنکه خودشان مستقیما قوانین و سیاست‌ها را تصمیم گیری کرده باشند.
    

4) مفهوم دیگر دموکراسی تساوی سیاسی بین تمام شهروندان می‌باشد. این مفهوم به جوامعی اشاره دارد که در آنها عرف، روش و الگوهایی وجود دارد که به‌عنوان راهنماهایی به سوی تساوی قدرت سیاسی تلقی می‌شوند. اولین و مهم‌ترین این عرفهای اجتماعی عبارت از رخداد منظم، آزاد و آشکار انتخابات می‌باشد که به منظور انتخاب نمایندگانی می‌باشد که پس از انتخاب شدن مدیریت کل و یا عمده سیاستهای عمومی جامعه را عهده دار می‌شوند.
  
گمان نمیکنم کسی با دو مفهوم اخیر مشکلی داشته باشد؛ اگر کسی مشکل دارد، مشکل را طرح نماید تا روی آن بحث کنیم.


با احترام

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط amanj2 » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 10:30 am

nahmadi69سلام دوست عزیز

دموکراسی بعضی وقتها منجر به دیکتاتوری می شود
......
وهمچنین برادر متین عزیز مطالب جالبی بود جزاک الله اختلاف اصلی برسردموکراسی  دراین است که بعضی ها  آن را منبع حلال وحرام خود می داند والا اصل های دیگر دموکراسی مانند حقوق شهروندی مخالف اسلام نیست همانطور محمد قطب می فرماید که تمام دموکراسی  قابل رد نیست.
سيد قطب
الإسلام يسأل "أَأَنتم أَعلم أَم الله" ويجيب "والله يعلم وأنتم لا تعلمون".
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

پستتوسط naserosonah » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 10:42 am

سلام به همه

آقا متین این همه پر گویی میکنی که چی؟ این همه سنگ دموکراسی رو به سینه میزنی که چی؟ لب کلام حضرت عالی این است که دموکراسی خوبی هایی!! دارد و ما میخواهیم از آن خوبی ها استفاده کنیم!! نه این که حلال و حرام را تعیین کنیم.
این لب کلام شما بود بدون پرگویی!

پس جوابتان را بگیرید:
در جواب میگوییم مگر اسلام خودش کمی و کاستی ای دارد که به دنبال تکمیل آن باشیم؟ مگر نه آنگه الله سبحانه و تعالی میفرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً» (مائده/3) یعنی: « امروز دين شما را برايتان كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان آئين خداپسند براي شما برگزيدم»
الله میفرماید دینتان را تکمیل کرده ام شما میگویید نه یه چیزی کم دارد؟! الله میفرماید تتمه نعمتم را در اسلام قرار دادم شما میگویید نه یه خوبیهایی در دموکراسی هست که در اسلام نیست؟! الله میگوید من به اسلام راضی ام شما میگویید ما راضی نیستیم؟! پس وای بر شما که چگونه از حق منحرف میشوید!

بخصوص که دارید این سخنان را زیر موضوع «به اسلام آری ... وبه دموکراسی و همه حکومت‌های طاغوتی نه می‌گوییم» مینویسید!!

جالب است داستان پیر مرد را با سیدنا عمر -رضی الله عنه- برای اثبات دموکراسی می آورد! که باید گفت انا لله و انا الیه راجعون ؛ چرا که هر قومی بر آن است تا خوبی های خود را به رخ دیگران بکشد و این قوم دارند خوبی های اسلام را در لیست خوبی های دموکراسی می آورند!!!

بعد هم این تعریفی که شما میخواهید به دمکراسی بچسپانید! را اگر نزد هر شخصی در یک کشور دموکراتیک بازگو کنید نمیتوانم تصور کنم که آن روز تا به شب چقدر به ریشتان خواهند خندید!!

برای نویسنده این مطلب naserosonah تشکر کننده ها:
tareq (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
naserosonah
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 31, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 31 بار
تشکر شده: 37 بار
امتياز: 220

پستتوسط naserosonah » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 11:01 am

amanj2 نوشته است:nahmadi69سلام دوست عزیز

دموکراسی بعضی وقتها منجر به دیکتاتوری می شود.


برادر آمانج بلکه این نوع حکومت داری که میبینید همواره موجب دیکتاتوری میشود!
ببینید یک نفر که میخواهد نامزد انتخابات شود باید برای شناساندن خود به مردم تبلیغات کند و فکر نکنم نیازی به توضیح باشد که این تبلیغات چقدر هزینه بردار خواهد بود. با این وصف تنها افرادی میتوانند نامزد شوند که از ثروتهای کلان برخوردار باشند و بدین گونه عملا حکومت در دست اقلیت سرمایه داران خواهد بود و اکثریت جامعه که از سطح مالی پایین تری برخوردارند ولو از همه لایق تر باشند هرگز نمیتوانند پیروز میدان باشند و این عین دیکتاتوری است

و اینجا باز جا دار که الله را به خاطر نعمت اسلام شکر کنیم و خاشعانه فریاد بر آوریم «رضینا بالله ربا و بالاسلام دینا و بمحمد -صلی الله علیه و سلم- نبیا» (به پروردگاری الله و دین (برحق) بودن اسلام و پیامبری محمد -صلی الله علیه و سلم- راضی شدیم)

برای نویسنده این مطلب naserosonah تشکر کننده ها: 2
amanj2 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tareq (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
naserosonah
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 31, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 31 بار
تشکر شده: 37 بار
امتياز: 220

پستتوسط tareq » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 11:48 am

برادر ناصرالسنة خدا جزای خیرتان دهد کوتاه و مفید بود

متین یاد بگیر کم وراجی کن این همه قافیه بافی میکنی آخرش هم پوچ و توخالیه عقاید و افکار که به متر و مساحت نیست به محتوا و لباقته :lol:  :!:

قابل توجه کسانی که با جو سازی میگن دلیل نداریم این هم دلیل منطقی حالشو ببرید :lol:  :lol:  :twisted:

تذکر به مدیر قول میدم اگر اینها یابو بازی در نیارن من همن حرف زشت نزنم :arrow:
tareq
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 100
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 18, 1391 11:30 pm
محل سکونت: کرمانشاه- روانســـر
تشکر کرده: 78 بار
تشکر شده: 69 بار
امتياز: 150

پستتوسط nahmadi69 » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 1:01 pm

سلام علیکم ورحمه الله
ببخشید امانج جان. هر حکومتی ممکنه به دیکتاتوری منجر بشه . واین دلیل بر دیکتاتوری بودن دموکراسی نیست
. ناصرالسنه  جان . اینکه هزینه زیاده دلیل خوبی برای اینکه دموکراسی دیکتاتوریه نیست . در اکثر کشورهای دارای دموکراسی . احزاب در انتخابات کاندید میشن و نمایندگان احزاب هستن که رییس جمهور میشن . هزینه انتخابات معمولا از طرف حزب تامین میشه . حزب هم منابع مالی خودش رو داره یعضی وقتها دولت برای همه احزاب بودجه تعیین میکنه بعضی وقتها خود حزب سرمایه گذاری میکنه . فکر نکنم این دلیل دیکتاتوری بشه
یه سوال . در اسلام و در دنیای امروز چطور رییس حکومت انتخاب میشه ؟ یعنی اون تبلیغات نیاز نداره . و مردم نباید اون رو بشناسن ؟ چطوریه بیشتر توضیح بده برامون !!!؟
نماد کاربر
nahmadi69
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 168
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 24, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرماشان _ پاوه
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 410

پستتوسط Mmm » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 3:54 pm

آمانج عزیز، درک و شعورت قابل ستایش است؛در تکمیل حرفهایت لازم است بگویم هیچ پدیده ای بطور مطلق، خوب یا بد نیست، بلکه نوع رابطه ی غالب و مغلوبی مزایا بر مضرات است که آن پدیده را خوب یا بد میکند؛ بطور کلی، انسانِ عاقل و منصف هرگز بخاطر خوبی های یک مقوله، بدیهای آن را فراموش نکرده و هرگز بخاطر بدیهای یک پدیده، خوبیهایش را نیز انکار نمیکند.
همچنین بنده نیز قبول دارم که دموکراسی، گاهی اوقات به دیکتاتوری تبدیل می شود، مانند حکومت هیتلر! اما سوءاستفاده ی عده ای از یک سبکِ مدیریتی، نباید باعث شود که ما به ذات و کارآمدی آن سبک حمله ببریم؛ خیلی ها هستند که از حجاب و نماز و... سوءاستفاده نموده و بنام حکومت اسلامی ظلمهای بسیاری را به مردم روا میدارند، اما آیا درست ما به ذاتِ حجاب یا ذاتِ اسلام بتازیم؟! پس انصاف حکم میکند که ماهیتِ سبک را از مجری سبک تفکیک نماییم.
برادر عزیزم، بازهم بخاطر ادب و سعه ی صدرت می ستایمت؛ خداوند اجرت بدهد.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ناصر السنة ی بزرگوار، بله درست فرمودی؛ لبِ کلام بنده همان است؛ و هرگز سنگِ دموکراسی را به سینه نزده ام و اسلام عزیز را ناقص ندانسته ام و شریعتِ رسول الله(ص) را هرگز با هیچ شریعتِ دیگری عوض نخواهم کرد.
برادر عزیز، مشکل شما این است که بیخود و بی جهت از تفاوتها یا بعضا از ترادفها، تضاد درست میکنید؛ چرا میخواهید به زور دو مفهوم را که هیچ تعارضی باهم ندارند به جانِ هم بیندازید و یکی را منافی دیگری بخوانید؟ مثال زیر را در نظر بگیرید:
1- عامر کریمی دانشجوی عمران است!
2- عامر کریمی مهندس نقشه برداری است!
3- عامر کریمی در دانشگاه اصفهان تحصیل میکند!

جمله های فوق، از لحاظ لغوی و معنایی کاملا باهمدیگر تفاوت دارند؛ ولی آیا باهم تعارض و تناقض دارند؟؟

در اسلام، انتخابات باید مبتنی بر شورا باشد؛ حکام باید زیر نظارت مردم باشند؛ مردم باید حکام را امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ و...
در یک پروسه ی تاریخی، عده ای آمده اند و همین مفاهیم را که مورد تایید اسلام است، با عنوان دموکراسی مطرح کرده اند!

حال، چرا بیخود و بی جهت میانِ اینها تعارض میسازیم؟؟

بنده عرض کردم، آن قسمت از دموکراسی که حلال و حرام را تعیین میکند هرگز قبول ندارم. ولی در هر نقطه از زمین، اگر هر موضوع یا پدیده ای را ببینم که با دینم تعارض ندارد، با جان و دل آن را پذیرفته و از آن استقبال خواهم کرد، ولو اینکه آن مفهوم را یک غیرمسلمان ارائه دهد.؛ و اتفاقا تبعیت از سنتِ رسول الله(ص) ایجاب میکند که اینگونه موضعی داشته باشم.


با احترام


نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط shahryari-abdullah » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 6:14 pm

با سلام
خیلی ممنون متین جان دستت درد نکنه خداوند اجر شما رو بدهد.
رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
نماد کاربر
shahryari-abdullah
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: دوشنبه مهر ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: tabriz
تشکر کرده: 35 بار
تشکر شده: 38 بار
امتياز: 0

پستتوسط naserosonah » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 7:37 pm

matin نوشته است:
ناصر السنة ی بزرگوار، بله درست فرمودی؛ لبِ کلام بنده همان است؛ و هرگز سنگِ دموکراسی را به سینه نزده ام و اسلام عزیز را ناقص ندانسته ام و شریعتِ رسول الله(ص) را هرگز با هیچ شریعتِ دیگری عوض نخواهم کرد.
برادر عزیز، مشکل شما این است که بیخود و بی جهت از تفاوتها یا بعضا از ترادفها، تضاد درست میکنید؛ چرا میخواهید به زور دو مفهوم را که هیچ تعارضی باهم ندارند به جانِ هم بیندازید و یکی را منافی دیگری بخوانید؟ مثال زیر را در نظر بگیرید:
1- عامر کریمی دانشجوی عمران است!
2- عامر کریمی مهندس نقشه برداری است!
3- عامر کریمی در دانشگاه اصفهان تحصیل میکند!

جمله های فوق، از لحاظ لغوی و معنایی کاملا باهمدیگر تفاوت دارند؛ ولی آیا باهم تعارض و تناقض دارند؟؟

در اسلام، انتخابات باید مبتنی بر شورا باشد؛ حکام باید زیر نظارت مردم باشند؛ مردم باید حکام را امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ و...
در یک پروسه ی تاریخی، عده ای آمده اند و همین مفاهیم را که مورد تایید اسلام است، با عنوان دموکراسی مطرح کرده اند!

حال، چرا بیخود و بی جهت میانِ اینها تعارض میسازیم؟؟

بنده عرض کردم، آن قسمت از دموکراسی که حلال و حرام را تعیین میکند هرگز قبول ندارم. ولی در هر نقطه از زمین، اگر هر موضوع یا پدیده ای را ببینم که با دینم تعارض ندارد، با جان و دل آن را پذیرفته و از آن استقبال خواهم کرد، ولو اینکه آن مفهوم را یک غیرمسلمان ارائه دهد.؛ و اتفاقا تبعیت از سنتِ رسول الله(ص) ایجاب میکند که اینگونه موضعی داشته باشم.


با احترام


متین جان لطفا شعار ندید!

اگر واقعا چنین است پس چه معنایی دارد که هرگاه ما دموکراسی رو نقد میکنیم حضرت عالی دمای جوشتان به صد میرسد! اصلا اگر شما فقط آن بخش از دموکراسی را قبول دارید که مطابق اسلام است (فرضا!) پس در این صورت معنایی ندارد بگویید ما یک نظام دموکراسی میخواهیم و یا از آن دفاع نمایید چرا که در این حالت آن چه که شما آن را قبول دارید زیر مجموعه احکام اسلام خواهد بود و باید بگویید ما حکومت اسلامی میخواهیم نه دموکراسی!!! لذا پر واضح است که این دموکراسی که شما میگویید چیزی غیر از اسلام است.

البته لازم به تذکر است که در سخن جنابعالی تناقضی هم وجود دارد از یک طرف فرمودید «بنده عرض کردم، آن قسمت از دموکراسی که حلال و حرام را تعیین میکند هرگز قبول ندارم» و از طرفی دیگر میگویید «چرا بیخود و بی جهت میانِ اینها (یعنی اسلام و دموکراسی) تعارض میسازیم؟؟» حال سؤال اینجاست که اگر اسلام و دموکراسی در تعارض نیستند پس چرا «آن قسمت از دموکراسی که حلال و حرام را تعیین میکند» هر گز قبول ندارید؟!! پس حتما تعارضی بلکه تعارضهایی! دارند

به فرض (فرض محال!) اینکه واقعا اسلام و دموکراسی اصلا عین عین عین هم باشند در این صورت این همه سینه پاره کردن شما برای دموکراسی میشود همون قضیه پیر مرد و سیدنا عمر -رضی الله عنه- که نیکی های اسلام را دارید در لیست نیکیهای دموکراسی می آورید که این خود جای تأسف است!! در حالی که باید با افتخار فریاد بر آورید تا جهان بداند که تنها اسلام میتواند حکومتی ایجاد کند که عیوبی که دموکراسی دارد را ندراد و حقوق ملتها و بلکه تک تک افراد را به جای می آورد

بلکه بگذارید بنده بگویم حضرتعالی و دیگر مسلمانان که سنگ دموکراسی را به سینه میزنند چرا این کار را میکنند. به این خاطر است که مبادا به (نعوذ بالله) کهنه پرستی متهم شوند و یا مبادا جایی بگویند ما حکومت اسلامی میخواهیم و به آنها اعتراض کنند که شما دیکتاتور هستید و حق زنان را ادا نمیکنید و ... و این جو حاکم در واقع حاصل تبلیغات و اسلام هراسی های غرب است که به قول شاعر «هرکس به طریقی دل ما میشکند ... بیگانه جدا دوست جدا میشکند ... بیگانه اگر میشکند حرفی نیست ... از دوست بپرسید که چرا میشکند»! شما چرا از آوردن نام حکومت اسلامی هراس دارید شما که میدانید اینها تبلیغات غربه و حکومت اسلامی یک حکومت عادل است
لذا به شما و تمام مسلمانان امثال شما میگویم هرگاه برای راضی کردن افکار عمومی به جای حکومت اسلامی، حکومت دموکراسی را برگزیدید پس مژده باد! که «وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (يهوديان و مسيحيان هرگز از تو خوشنود نخواهند شد ، مگر اين كه از آئين ايشان پيروي كني)!!
آخرين ويرايش توسط naserosonah on دوشنبه مهر ماه 24, 1391 7:51 pm, ويرايش شده در 2.
نماد کاربر
naserosonah
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 31, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 31 بار
تشکر شده: 37 بار
امتياز: 220

پستتوسط naserosonah » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 7:47 pm

nahmadi69 نوشته است:سلام علیکم ورحمه الله
ناصرالسنه  جان . اینکه هزینه زیاده دلیل خوبی برای اینکه دموکراسی دیکتاتوریه نیست . در اکثر کشورهای دارای دموکراسی . احزاب در انتخابات کاندید میشن و نمایندگان احزاب هستن که رییس جمهور میشن . هزینه انتخابات معمولا از طرف حزب تامین میشه . حزب هم منابع مالی خودش رو داره یعضی وقتها دولت برای همه احزاب بودجه تعیین میکنه بعضی وقتها خود حزب سرمایه گذاری میکنه . فکر نکنم این دلیل دیکتاتوری بشه
یه سوال . در اسلام و در دنیای امروز چطور رییس حکومت انتخاب میشه ؟ یعنی اون تبلیغات نیاز نداره . و مردم نباید اون رو بشناسن ؟ چطوریه بیشتر توضیح بده برامون !!!؟


باشه چه فرقی کرد در این صورت هم میگویم که احزابی که از منابع بیشتری بر خوردارند همواره پیروزند و سایر احزاب باید کشکشان را بسابند!

تازه این فقط آغاز رقابته، ادامه شو ندیدی! وقتی یکی از کاندیداها پیروز میشود آنگاه تمام رسانه ها و منابع کشور را در دست خواهد داشت و میتواند به راحتی با استفاده از رسانه ها نظر مردم را به طرف خود و یا حزبش جلب کند! که در این صورت کار بقیه کاندیداها و یا احزاب از کشک سابیدن هم گذشته است!!

اما در اسلام: در اسلام عزیز اصلا کاندیدا نیازی به تبلیغ ندارد! بلکه از سوی شورای حل و عقد انتخاب میشود که خود شورای حل و عقد و این که متشکل از چه کسانی است و اعضای آن باید چه ویژگی هایی داشته باشند رو میتوانید در کتاب «آیین حکمرانی در اسلام» اثر امام ماوردی رو مطالعه نمایید اینجا من که نمیتونم تمام کتاب رو تایپ کنم برات! و از طرفی هم متأسفانه و البته خوشبختانه بنده کنکوری هستم و همین که وقت بکنم جواب میتن رو بدم خودش شاهکار کردم!

دعای خیر هم فراموش نکنید ها! رشته تجربی هستم دعا کنید که إن شاء الله بتونم پزشکی قبول شم
نماد کاربر
naserosonah
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 31, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 31 بار
تشکر شده: 37 بار
امتياز: 220

پستتوسط Mmm » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 9:11 pm

ناصرالسنة جان، برادر عزیزم:

اگر توجه کرده باشید، این حقیر در مطالب اخیر عرض کرده بودم که دموکراسی، دارای مفاهیمی متفاوت و گونه هایی متنوع است، از این رو تیشه زدن بر ریشه ی آن، خلافِ انصاف است و می بایست اجزای مفید  را از اجزای نامطلوب سوا کرد. اجزای نامطلوب همان قسمتهایی است که با دینمان تعارض دارد و بنده هرگز زیر بار این تعارضها نخواهم رفت؛ و بارها عرض کرده ام که کدام اصول دموکراسی را می پذیرم. یعنی، این حقیر هرگز دموکراسی بصورتِ تمام و کمال نمی پذیرم و و بلکه قسمتهایی را که همسو با وصایای شریعت است، تایید میکنم.


این حقیر هرگز دمای جوشم به صد نمیرسد، و همیشه کاملا دوستانه با شما برادران عزیز حرف زده ام و گمان میکنم این شما عزیزان هستید که از سعه ی صدر اندکی برخوردارید؛ به هرحال، بنده  برنامه ی رسول أمین(ص) را هرگز با هیچ شریعتی عوض نکرده و نخواهم کرد؛ هرچه را که با اسلام منافات نداشته باشد، می پذیرم و اصلا برایم مهم نیست. و اینکه جواب شما عزیزان را میدهم به این معنا نیست که از شما بدم بیاید یا اینکه کشته و مرده ی غربیان باشم؛ نه برادر عزیزم!  رسول خدا(ص) می فرماید:

«انصر أخاك ظالما أو مظلوما قالوا يا رسول الله هذا ننصره مظلوما فكيف ننصره ظالما قال تأخذ فوق يديه»

بنده زمانیکه می بینم شما برادران عزیزم بگونه ای غیرمنصفانه علیه یک پدیده می تازید و تمامی مفاهیم و مفاد آن را بدون نفع میخوانید، طبیعی است که این حدیث رسول(ص) جلوی چشمانم بیاید و به حکم اخوت جلویتان را بگیرم.

ضمنا چه کسی گفته ما حکومت اسلامی نمیخواهیم؟؟ اتفاقا شعار ماهمیشه « الاسلام هو الحل» بوده است و خواهد بود؛ ما میگوییم حکومت اسلامی یک فرآیند است که باید تمامی واکنش دهندگان آن فراهم شده و وارد عمل شوند تا مقاصد شریعت که همان «عدالت و آزادی و برادری» است، محقق شوند. به قول سیدقطب(رحمه الله)، ما ابتدا جامعه ی اسلامی میخواهیم، سپس احکام اسلامی را در این جامعه بپا داریم؛  جامعه اسلامی، یعنی تربیت افرادی صالح و ملتزم و ربانی، براساس آموزه های قرآنی! نه اینکه عده ای بددهن و کودک صفت را که از شالوده ی دین یا همان اخلاق، بهره ای نجسته اند، تحویل جامعه بدهیم و بیایند و شعار اسلام و محمد را سر دهند. لطفا داستان زیر را بخونید:

«روزی یک نفر مشغول عبور از یک مسیر بود که چشمش به دو نفر افتاد؛ نفر اول مشغول حفر چاه بود و نفر دوم نیز مشغول پر کردن همان چاه! مرد عابر از آنان پرسید: چکار میکنید؟  یکی از آنها پاسخ داد: ما سه نفر بوده ایم؛ نفر اول من هستم که قرار بوده چاه را حفر کنم؛ نفر دوم که غایب است قرار بوده که چاه را لوله گذاری کند؛ و نفر سوم نیز قرار بوده چاه را پر کند؛ حالا نفر دوم نیامده، و ما مشغول انجام وظفیه ی خودمان هستیم!!»

ماجرا را گرفتی برادر؟ ما میخواهیم مراحل را گام به گام طی کنیم؛ نه اینکه یک فرآورده ی ناقص تولید کنیم. یک فرآورده که نتوانست بیش از 5سال دوام بیاورد!! برادر عزیز، حکومت اسلامی به این سبک را نمیخواهیم؛ اینگونه حکومتها شاید بتوانند در اطلسهای جغرافیایی پسوند «اسلامی» بگیرند، شاید بتوانند در کوچه ها وخیابانها اذان پخش کنند، شاید بتوانند در تلویزیونها و رادیوها قرآن پخش کنند، شاید بتوانند رنگ و ظاهر محیط را با ابزار قدرت، اسلامی کنند؛ اما ما چنین حکومت اسلامی نمی خواهیم؛ ما آن حکومت اسلامی را میخواهیم که مردم با جان و دل اسلام را بر سایر ادیان و مکاتب بشری ترجیح دهند و در قلب خود، سعادتشان را در گرو اجرای قوانین اسلامی بدانند.
و این مهم، تحقق نمی یابد مگر بوسیله ی «دعوت و تربیت» افراد در جامعه....

ضمنا برادرم،  اینگونه اتهام وارد کردنها در شأن یک مسلمان نیست؛ شما از کجا میدانید که من به اسلامم احساس فخر نمیکنم؟؟ تقوا هم خوب چیزی است؛ شکر برای خدا که در طول عمرم همیشه از مسلمان بودنم احساس عزت،افتخار و سربلندی کرده ام و  الحمدلله تمامی کسانی که آشنایم هستند، این حقیر را بیشتر از هرچیز، به یک مسلمان میشناند و خدا را نیز بخاطر نعمت اسلام سپاسگزارم.

از الله تعالی میخواهم که در وقت و درس خواندنت برکت بیندازد و  امیدوارم در کنکور بتوانی بهترین رتبه را کسب کنی و مایه ی سربلندی والدینت باشی و برای ما نیز افتخارساز...

با احترام
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط SamanRashidi » دوشنبه مهر ماه 24, 1391 10:42 pm

سلام
به عنوان یک بیننده و شخص سوم عرض می کنم که در ارسالهای دوستان ابهامهایی هست که کمی ذهن را از مطلب دور می کند از دوستان مخالف دمکراسی تقاضا دارم سیستمی را که اسلام به جای دمکراسی تعریف کرده است بفرمایند به این دلیل که قطعا در نظرات اشتراکات و تناقضاتی هست که تکلیف مشترک ها معلوم و بهتر است درمورد اختلاف نظر ها بحث شود دوستان موافق می گویند اجزایی از  دمکراسی (آنگونه که من برداشت کرده ام) در مسیر اسلام هستند نه آنکه در اسلام این  موازین وجود ندارد و باید به دمکراسی متوسل شد
  از طرفداران می پرسم در دین حکومت خاص خداست و حتی امیر هم یک مجری است اما در دمکراسی مردم حاکم هستند و نظر آنها قانون است در دمکراسی مجلس به عنوان هسته تشریع می کند این را چگونه با اسلام وفق دهیم در دین استناد به قرآن و حدیث هست اما در دمکراسی به قانون برخاسته از نظر مردم اگر در زمان حضرت عمر چند احکامی به تعلیق در آمدند در دنیای دمکراسی بسیاری از احکام حذف شده اند و چون استناد به قانون است اگر شرایط برای اجرای حکم اسلامی مهیا باشد باز هم اجرا نخواهند شد چون در قانون وجود ندارد از طرفی چه کسی می گوید دنیا در طول تاریخ آنچنان تغییر کرده است که بسیاری از احکام و روش ها و سنت های پیامبر باید به (حداقل)تعلیق در آیند که در دنیای دمکراسی شاهد آن هستیم محمد قطب می فرماید که تاریخ مداوم تکرار می شود چون تمام تصمیم های انسان و زندگی او در حول نیازهای او میگردد و نیاز ها همواره ثابت هستند فقط تغییراتی در  اسباب و مسیر دستیابی به نیازها داده می شود و به همین خاطر اسلام قوانینی تنظیم کننده دارد که همواره با زمان در حرکت هستند اسلوب اسلام برای حکومت و اجرای قوانین و به طو کلی بخش اجتماعی و سیاسی  اسلام هم  به طور کلی همواره قادر به انطباق با گذر زمان هستند ممکن است در دوره ای بنا به صلاح دید مجتهدین (نه عامه ی مردم)احکامی باید به اجرادر نیایند اما باز هم آن احکام وجود دارند کاک متین در تمام  تعریفهایی که ارائه دادید  نظر مردم محور و قوانین الهی در مکان دوم قرار دارد
از دوستان مخالف می پرسم فرض کنیم اکنون به قدرت رسیده ایم و تمایلی به استفاده از دمکراسی نداریم و میخواهیم موازین حکومتی اسلامی را پیاده کنیم آیا تمام اقشار جامعه حاضر هستند این حکومت را به رسمیت بشناسند چه میدانی برای نظرات آنها قرار می دهید  می خواهم عرض کنم تعریفها از دمکراسی ارائه و سپس  اختلاف نظر ها را شناسایی کنیم و بعد  در مورد آنها بحث شود  البته با رعایت احترام متقابل کم کم الفاظ تند دوستان دارد بیشتر از خود متن جلب توجه می کند
(ادعوا الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن)
بمیرید قبل از آنکه بمیرید

برای نویسنده این مطلب SamanRashidi تشکر کننده ها:
loveaislam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SamanRashidi
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 27
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 16, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 30 بار
تشکر شده: 42 بار
امتياز: 0

قبليبعدي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان