در این بخش ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی قرار داده شده است
مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar
توسط Sanam1 » سه شنبه شهريور ماه 14, 1391 11:50 am
حدیث: شما را گواه میگیرم که گناهان وسط نامهی اعمال بندهام را [به خاطر آنچه در اول و آخر نامهی اعمالش امده است]، بخشیدم
ترمذی، باب: [الجنائز]
«عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا مِنْ حَافِظَيْنِ رَفَعَا إِلَى اللَّهِ مَا حَفِظَا مِنْ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ، فَيَجِدُ اللَّهُ فِي أَوَّلِ الصَّحِيفَةِ
وَفِي آخِرِ الصَّحِيفَةِ خَيْرًا، إِلَّا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ غَفَرْتُ لِعَبْدِي مَا بَيْنَ طَرَفَيِ الصَّحِيفَةِ».
«از انس بن مالک روایت شده است که گفت: پیامبر (ص) فرمودند: هرگاه دو فرشتهی مأمور نوشتن اعمال انسان که نامهی اعمال او در شب یا روز را نزد خدا
میبرند و خداوند در اول و آخر نامهی اعمال بنده، کار نیکی را مییابد که انجام داده است، میفرماید: شما را شاهد و گواه میگیرم [ای فرشتگان مأمور]
که این گناهان وسط نامهی اعمال بندهام را [به خاطر کار نیکی که در اول و آخر نامهی اعمالش انجام داده و ثبت شده است]، بر او بخشیدم».
- برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها: 2
- ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Sanam1
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 308
- تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
- تشکر کرده: 568 بار
- تشکر شده: 528 بار
- امتياز: 40
-
توسط Sanam1 » پنج شنبه شهريور ماه 23, 1391 5:48 pm
حسن ظن نسبت به خدا
«عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي، فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ،
ذَكَرْتُهُ
فِي نَفْسِي، وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلَإٍ، ذَكَرْتُهُ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ بِشِبْرٍ تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي،
أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً».
از ابوهریره روایت شده است که پیامبر (ص) فرمودند: خداوند متعال میفرماید: «من برای بندهام آنگونه هستم که او نسبت به من گمان میبرد و من با او
هستم، آنگاه که مرا یاد میکند؛ اگر مرا در درون خود یاد کند، او را در درون خود یاد میکنم و اگر مرا در میان جمعی یاد کند، او را در میان جمعی بهتر از
جمع آنها یاد میکنم و اگر یک وجب به من نزدیک شود، یک ذراع به او نزدیک میشوم و اگر یک ذراع به من نزدیک شود، یک باع به او نزدیک میشوم و
اگر با راهرفتن (آهسته) به سوی من بیاید، من با دویدن (سرعت) به سوی او میروم».
- برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها:
- SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Sanam1
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 308
- تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
- تشکر کرده: 568 بار
- تشکر شده: 528 بار
- امتياز: 40
-
توسط Sanam1 » پنج شنبه مهر ماه 6, 1391 4:34 pm
غالبآمدن رحمت خدا بر خشم او و پذیرش توبهی گناهکاران
حدیث: رحمتم بر خشمم غالب است
مسلم، باب: [سعة رحمة الله وأنها تغلب غضب]
«عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيمَا يَحْكِي عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ، قَالَ: أَذْنَبَ عَبْدٌ ذَنْبًا، فَقَالَ: اللهُمَّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي، فَقَالَ تَبَارَكَ
وَتَعَالَى: أَذْنَبَ عَبْدِي ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَيَأْخُذُ بِهِ، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: أَيْ رَبِّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي، فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى: أَذْنَبَ عَبْدِي ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ
رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَيَأْخُذُ بِهِ، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: أَيْ رَبِّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي، فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى: أَذْنَبَ عَبْدِي ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ، اعْمَلْ
مَا شِئْتَ، فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ».
از ابوهریره از جملهی آنچه پیامبر (ص) از پروردگارش روایت میکند، چنین آورده که پیامبر (ص) فرمودند: خداوند متعال میفرماید: «بندهای گناهی انجام
داد پس گفت: خدایا! گناهم را ببخش؛ خداوند متعال فرمود: بندهام گناهی انجام داد و دانست که پروردگاری دارد و [اگر بخواهد] گناه را میبخشد و [اگر
بخواهد، بنده را] بر سر آن مؤاخذه میکند. سپس دوباره این کار را تکرار کرد و مرتکب گناه شد و گفت: خدایا! گناهم را ببخش، خداوند متعال فرمود: بندهام
گناهی را انجام داد و دانست که پروردگاری دارد که گناه را میبخشد [اگر بخواهد، و [اگر بخواهد، بنده را] بر سر آن مؤاخذه میکند؛ سپس دوباره تکرار کرد
و مرتکب گناه شد و گفت: خدایا! گناهم را ببخش، خداوند متعال فرمود: بندهام گناهی را انجام داد و دانست که پروردگاری دارد که گناه را میبخشد و [اگر
بخواهد، بنده را] بر سر آن مؤاخذه میکند؛ [ای بندهی من!] هرچه میخواهی انجام بده که همانا تو را بخشیدم».
- برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها:
- Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Sanam1
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 308
- تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
- تشکر کرده: 568 بار
- تشکر شده: 528 بار
- امتياز: 40
-
توسط Sanam1 » پنج شنبه بهمن ماه 19, 1391 11:01 am
حدیث: فارغگردانیدن قلب برای عبادت خدا و توکل بر او
ترمذی:
«عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي، أَمْلَأْ صَدْرَكَ غِنًى،
وَأَسُدَّ فَقْرَكَ، وَإِلَّا تَفْعَلْ مَلَأْتُ يَدَيْكَ شُغْلًا، وَلَمْ أَسُدَّ فَقْرَكَ».
از ابوهریره از پیامبر (ص) روایت شده است که فرمودند: خداوند متعال میفرماید: «ای فرزند آدم (ای انسان)! خودت را برای عبادت من فارغ گردان،
درونت را پر از بینیازی میگردانم و جلوی فقرت را میگیرم و اگر این کار را نکنی، تو را سخت به کار مشغول میدارم،
اما جلوی فقرت را نمیگیرم (با وجود دارابودن شغل، همچنان فقیر و نیازمندهستی).
ترمذی میگوید: این حدیث حسن غریب است.
- برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها:
- Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Sanam1
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 308
- تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
- تشکر کرده: 568 بار
- تشکر شده: 528 بار
- امتياز: 40
-
توسط parvaz69 » جمعه بهمن ماه 20, 1391 9:26 pm
ابوهريره رضی الله عنه از رسول اكرم صلی الله عليه و سلم روايت ميكند كه فرمودند: (إِنَّ اللهَ تَعَالَى قَالَ: مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ، وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، وَلاَ يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ؛ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا، وَلَئِنْ سَأَلَنِي لأُعْطِيَنَّهُ، وَلَئِنْ اسْتَعَاذَنِي لأُعِيذَنَّهُ). رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ.
ترجمه دری:
خداوند در حديث قدسى ميفرمايد: كسيكه با دوست من دشمنی كند، با او اعلام جنگ ميكنم، و بنده مؤمن با هيچ چيز محبوبی نزد من بهتر از فرايض با من نزديك نميشود، و او با انجام نوافل ( عبادتهای غير واجب ) به من نزديك ميشود تا اين كه من او را دوست بدارم، هنگامی كه من او را دوست دارم، من گوش او ميشوم كه با آن ميشنود، و چشم او ميشوم كه با آن ميبيند، و دستش ميشوم كه با آن ميگيرد، و پايش ميشوم كه با آن راه ميرود، و اگر چيزي از من بخواهد به او ميدهم، و اگر پناه بخواهد پناهش ميدهم
همیشه خدا هست
- برای نویسنده این مطلب parvaz69 تشکر کننده ها: 2
- Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
parvaz69
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 140
- تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 21, 1391 12:30 am
- تشکر کرده: 368 بار
- تشکر شده: 197 بار
- امتياز: 1100
توسط Sanam1 » سه شنبه ارديبهشت ماه 3, 1392 11:17 am
النظرة سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها من مخافتی أبدلته ایمانا
أبدلته بها ایمانا یجد حلاوته فی قلبه
نگاه حرام یکی از تیرهای سمی ابلیس است. کسی که آن را بخاطر ترس از من ترک کند من به جای آن ایمانی میدهم که
فرد شیرینی اش را در دل احساس کند.
- برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها: 2
- Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Sanam1
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 308
- تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
- تشکر کرده: 568 بار
- تشکر شده: 528 بار
- امتياز: 40
-
توسط bahar » چهارشنبه خرداد ماه 7, 1393 3:30 pm
«عَنْ أَبِی ذَرٍّ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
فِیمَا رَوَى عَنِ اللهِ تَبَارَکَ وَتَعَالَى أَنَّهُ قَالَ:
یَا عِبَادِی! إِنِّی حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِی، وَجَعَلْتُهُ بَیْنَکُمْ مُحَرَّمًا، فَلَا تَظَالَمُوا،
یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَیْتُهُ، فَاسْتَهْدُونِی أَهْدِکُمْ،
یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ جَائِعٌ، إِلَّا مَنْ أَطْعَمْتُهُ، فَاسْتَطْعِمُونِی أُطْعِمْکُمْ،
یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ عَارٍ إِلَّا مَنْ کَسَوْتُهُ، فَاسْتَکْسُونِی أَکْسُکُمْ،
یَا عِبَادِی! إِنَّکُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ، وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا، فَاسْتَغْفِرُونِی أَغْفِرْ لَکُمْ،
یَا عِبَادِی! إِنَّکُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضَرِّی فَتَضُرُّونِی، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِی فَتَنْفَعُونِی،
یَا عِبَادِی! لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ
کَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْکُمْ، مَا زَادَ ذَلِکَ فِی مُلْکِی شَیْئًا،
یَا عِبَادِی لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ،
کَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ، مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِنْ مُلْکِی شَیْئًا،
یَا عِبَادِی! لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ، قَامُوا فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُونِی،
فَأَعْطَیْتُ کُلَّ إِنْسَانٍ مَسْأَلَتَهُ، مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِمَّا عِنْدِی، إِلَّا کَمَا یَنْقُصُ الْمِخْیَطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ،
یَا عِبَادِی! إِنَّمَا هِیَ أَعْمَالُکُمْ أُحْصِیهَا لَکُمْ، ثُمَّ أُوَفِّیکُمْ إِیَّاهَا،
فَمَنْ وَجَدَ خَیْرًا فَلْیَحْمَدِ اللهَ، وَمَنْ وَجَدَ غَیْرَ ذَلِکَ، فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ».
از ابوذر -رضی الله عنه- از جملهی آنچه که پیامبر -صلی الله علیه و سلم-
از خداوند روایت میکند،روایت شده است که خداوند میفرماید:
«ای بندگانم! من ظلمکردن را بر خود حرام کردهام
و آن را بین شما حرام گردانیدهام، پس به یکدیگر ظلم نکنید.
ای بندگانم! همهی شما گمراهید، مگر کسی که او را هدایت دهم،
پس از من طلب هدایت کنید، شما را هدایت میدهم.
ای بندگانم! همهی شما گرسنه هستید، مگر کسی که من او را طعام دهم،
پس از من طعام بخواهید، شما را طعام میدهم.
ای بندگانم! همهی شما برهنه هستید، مگر کسی که من او را بپوشانم،
پس از من طلب پوشش کنید، شما را میپوشانم.
ای بندگانم! شما شب و روز دچار خطا و اشتباه میشوید
و من بخشندهی تمامی گناهانم،
پس از من طلب بخشش کنید، شما را میبخشم.
ای بندگانم! شما توان زیانرساندن به من را ندارید، تا زیانم رسانید
و توان سودرساندن به من را نیز ندارید، تا به من سودی رسانید.
ای بندگان من! اگر اولین و آخرین و جن و انس شما بر یک
حالت و حالت قلب متقیترین فرد خودتان باشید
(یعنی همه در بالاتر سطح از تقوا باشد)،
این هیچ چیزی به ملک و قدرت من نمیافزاید.
ای بندگانم! اگر اولین و آخرین و جن و انس شما بر
یک حالت و حالت قلب فاجرترین فرد از خودتان باشید
(اگر همه در آخرین درجه از فجور باشید، مانند فاجرترین فرد از شما)،
این ذرهای از ملک من نمیکاهد.
ای بندگانم! اگر اول و آخر و جن و انس شما همگی
در یک دشت پهناور گرد آیند و از من کمک بخواهند
و من نیز به تک تک آنها، آنچه را خواستهاند، بدهم؛
از خزانهی من چیزی کاسته نمیشود،
مگر به اندازهی آبی که یک سوزن فرو برده شده در دریا با خود میآورد!
ای بندگان من! این فقط اعمال شماست که من آنها را برایتان ثبت و ضبط میکنم
و روز قیامت [جزای] آن رابیکم و کاست به شما خواهم داد،
پس اگر کسی از شما به خیری دست یافت، باید که خدا را سپاس و ستایش بگوید
و اگر کسی چیزی غیر از این نصیبش شد، نباید جز خودش کس دیگری را سرزنش کند»
- برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
- pejmanava (پنج شنبه خرداد ماه 7, 1393 12:25 am)
-
bahar
- مدیر انجمن
-
- پست ها : 3506
- تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
- تشکر کرده: 5837 بار
- تشکر شده: 5121 بار
- امتياز: 33890
-
بازگشت به ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی
کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان