۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

در این بخش ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی قرار داده شده است

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » جمعه مهر ماه 10, 1393 1:07 am




در کجای قرآن درباره راه نجات گفته شده؟

قرآن کتاب آسمانی الهی و بیان‌گر راه هدایت و تکامل انسان است؛ از این‌رو سراسر قرآن، یا مستقیماً یا غیر مستقیم، راه صحیح و راه نجات و رستگاری انسان را بیان کرده است و هیچ آیه‌‌ای بی‌ربط با هدایت و رشد انسان نیست. برخی ازآیاتی را که به طور مستقیم به راه نجات و رستگاری اشاره کرده است، بیان می‌کنیم.

1. ایمان به خدا، پیامبر، جهاد و هجرت در راه خدا: خداوند در سوره صف، راه نجات از عذاب دردناک آخرت را چنین بیان می‌کند:

«یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّكمُ‏ْ عَلىَ‏ تجِارَةٍ تُنجِیكمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ* تُۆْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجُاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكمُ‏ْ وَ أَنفُسِكُمْ  ذَالِكمُ‏ْ خَیرْ لَّكمُ‏ْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ* یَغْفِرْ لَكمُ‏ْ ذُنُوبَكمُ‏ْ وَ یُدْخِلْكمُ‏ْ جَنَّاتٍ تجَرِى مِن تحَتهِا الْأَنهْارُ وَ مَسَاكِنَ طَیِّبَةً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ  ذَالِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»؛اىصف، 10-11.

كسانى كه ایمان آورده‌‏اید! آیا شما را به تجارتى راهنمایى كنم كه شما را از عذاب دردناک رهایى مى‏‌بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد كنید. این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید. اگر چنین كنید گناهانتان را مى‏‌بخشد و شما را در باغ‌‌هایى از بهشت وارد مى‌‏كند كه نهرها از زیر درختانش جارى است و در خانه‌‌هایی پاكیزه در بهشت جاویدان جاى مى‌‏دهد و این پیروزى عظیم است.

در آیه‌‌ای دیگر، با اشاره به ایمان و جهاد، از هجرت در راه خدا نیز یاد می‌‌کند و می‌‌فرماید کسانی که این کارها را انجام داده باشند، مقام بزرگی در نزد خدا دارند و فقط این‌گونه افراد به حقیقت پیروزی و رستگاری دست می‌‌یابند.

«الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ  وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْفَائزُونَ»؛ توبه، 20
آنها كه ایمان آوردند، و هجرت كردند، و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است و آنها پیروز و رستگارند»؛


2. اطاعت از خدا و پیامبر، خشیت از خدا و تقوای او: در آیه‌‌ای دیگر، سخن از پیروی از خدا و پیامبرش به میان آمده و به خوف از خدا و تقوای او اشاره شده و راه سعادت را در رعایت این موارد دانسته است:

«وَ مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یخَشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَائزُونَ»؛ نور، 52.
و هر كس از خدا و پیامبرش اطاعت كند، و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد، چنین كسانى همان پیروزمندان واقعى هستند.

3. حقیقت طلبی: در قرآن، در توصیف کسانی که اهل هدایت هستند، چنین آمده است:

«الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ  أُوْلَئكَ الَّذِینَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ»؛زمر، 18
همان كسانى كه سخنان را مى‌‏شنوند و از نیكوترین آنها پیروى مى‌‏كنند. آنان كسانى هستند كه خدا هدایتشان كرده، و آنها خردمندانند.

در واقع کسانی اهل نجات و سعادت هستند که از هر نوع تعصب جاهلانه قومی و ملیتی و غیره به دور باشند و اهل تحقیق و حق جویی باشند. این افراد، به همه سخنان و نظریات، گوش فرامی‌‌دهند و بعد با انصاف به قضاوت درباره آنها می‌‌پردازند و بدون جانبداری، راه صحیح را انتخاب می‌‌کنند.

4. تزکیه نفس: یکی از راه‌های رسیدن به سعادت، تزکیه نفس است. در اسلام تأکید فراوانی بر این مطلب شده و دستورات زیادی در این باره به مردم ارائه شده است. پاک ساختن روح و جان انسان، از خلقیات و صفات ناپسند، موجب رشد و آمادگی برای دریافت خصلت‌‌ها و اوصاف نیکو و نور معرفت است؛ از این‌رو، خداوند به نُه چیز قسم یاد می‌‌کند تا اهمیت مسئله را بیان کند. سپس می‌‌فرماید:
«قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّئهَا»؛شمس، 9.
هر كس نفس خود را پاک و تزكیه كرده، رستگار شده است.

یکی از آیات قرآن کلمه «نجات» را در خود جای داده است؛ اما این آیه در صدد بیان راه نجات نیست:

«وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذاب»؛ ابراهیم، 6.
و (به خاطر بیاور) هنگامى را كه موسى به قومش گفت: «نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانى كه شما را از (چنگال) آل فرعون رهایى بخشید! همان‌ها كه شما را به بدترین وجهى عذاب مى‏‌كردند.
















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (سه شنبه مهر ماه 14, 1393 1:28 am), yosra69 (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 7:48 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه مهر ماه 14, 1393 1:03 am





مفهوم تقواء يعنى ؟؟؟

تقویٰ به منزله روح برای انسان است، وبدیهی است که جسم بدون روح هیچ ارزشی ندارد. به همین دلیل است که تمام انبیآء از آدم عليه السلام تا خاتم المرسلین (رسول الله ) مصلحین و مجددین به تقویٰ دستور داده اند، زیرا تقویٰ چنان گوهری است که قلب انسان بدون آن ویران ونابود خواهد شد واگرانسان به تقویٰ آراسته نباشد، قلب آن مَسْکن وجایگاه شیطان قرارخواهد گرفت.قرآن مجید اهمیت ویژه ای به تقویٰ داده
است، واژه تقویٰ دراکثر صفحات قرآن الكريم به چشم می خورد به عنوان مثال

یآ ایهاالناس اتقوا ربکم
ای مردم ازپروردگارتان بترسید.

یآ ایها الذین آمنوا اتقوا الله
ای مؤمنین از خدا بترسید.

واتقوا یوما ترجعون فیه الی الله
بترسید از روزی که بسوی خداوند بازگردانده می شوید.

وان الله مع المتقین
والله تعالى همراه پرهیزگاران است

کلمه تقوی درآیات قرآن به پنج معنی استعمال شده که به مراتب ودرجات تقویٰ مشهور می باشند.

- اولین درجه تقویٰ این است که انسان ازشرک پرهیز نماید، اگرانسان درعقیده توحید ویگانگی الله تعالی که همانا ازاصول دین می باشد، دچار انحراف واشتباه باشد، هرگزنمی تواند وارد عرصه تقویٰ شود زیرا اولین گام تقویٰ این است که باید عقیده خودمان را ازشرک وخرافات پاک وشفاف سازیم وتوحید را فقط باید ازآیات قرآن واحادیث رسول الله صل الله عليه وسلم املاء نماییم زیرا قرآن مجید کلام الهی برای تمام بشریت می باشد ومفاهیم قرآن را تمام طبقات انسانها به سادگی خواهند فهمید.

- دومین درجه تقویٰ عبادت می باشد که دربسیاری ازآیات قرآن تقویٰ به معنی عبادت استعمال شده است.- سومین درجه تقوی اجتناب از گناهان است، برای کمال انسان ضروری است که از گناه دوری نماید وهرزمان که مرتکب گناه شد، فورا توبه نماید.

یکی دیگرازمراتب تقوی که قرآن مجید هم به آن اشاره نموده، اخلاص نیت است که در تمام اعمال خیر، نیت فقط رضایت پروردگار باشد وگرنه اعمال هیچگونه نفع وفایده ای به انسان نمی دهند.آخرین درجه تقویٰ ، خوف وترس از الله تعالی می باشد. خوف وخشیت الهی می تواند بهترین سپر برای مؤمن در برابر حملات شیطان باشد.

پس مسلمان واقعی و متقی کامل کسی است که تقویٰ ، با تمام مراتب وبا تمام معنی در سیرت وقلب آن وجود داشته باشند ودرنتیجه چنین افراد لائقی اند که مورد نوازش لطف و رحمت الهی می گردند وآیه ۶۰ سوره زمر بشارتی است برای چنین افرادی؛ آنجا که خداوند می فرمایند

وینجی الله الذین اتقوا بمفازتهم لایمسهم السوء ولاهم یحزنون
ونجات خواهد داد خداوند، کسانی را که تقواء اختیارکردند به خاطر رستگاری شان،( ازعذاب روزآخرت) که هیچگونه ترس ورنجی به آنها نخواهد رسید وهیچ غم واندوهی بر دلشان راه نخواهد یافت.هرکسی که بتواند تقوایٰ کامل را در زندگی اش پیاده نماید، آرامش زندگی را به دست خواهد آورد، بدون شک آرامش واقعی در سایه تقویٰ می باشد.














برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (سه شنبه مهر ماه 14, 1393 1:28 am), yosra69 (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 7:48 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه مهر ماه 16, 1393 5:11 pm




چرا باید در راه خدا انفاق کنیم؟

سوره یس آیه 47

وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَکمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کفَرُواْ لِلَّذِینَ آمَنُواْ
أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یشَآءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ

و هرگاه به آنان گفته شود:از آن چه خداوند روزی شما کرده بخشش کنید،
کسانی که کفر ورزیدند به کسانی که ایمان آورده‌اند می‌گویند:
آیا به کسانی غذا دهیم که اگرخداوند می‌خواست خودش به آنها غذا می‌داد؟
شما در گمراهی آشکاری هستید.

افرادی که بینش صحیح ندارند یا می‌خواهند از زیر بار مسئولیّت
شانه خالی کنند، تمام انحرافات و عملکرد زشت خود را به گردن دیگران می‌اندازند:


1. گاهی می‌گویند: مقصّر خداست، اگر او نمی‌خواست ما مشرک نبودیم:
«لو شاء اللّه ما اشرکنا»(انعام، 148)، «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»(زخرف، 20)

2. گاهی می‌گویند: مقصّر جامعه است، اگراین بزرگان نبودند، ما مؤمن بودیم.
«لولا انتم لکنّا مؤمنین»(سبأ، 31)

3. گاهی می‌گویند: مقصّر نیاکان ما هستند. «انّا وجدنا آبائنا»(زخرف، 22)
در این آیه نیز می‌گویند: اگر لازم بود خدا خودش به فقرا روزی می‌داد.
غافل از آن که خداوند مسوولیّت سیر کردن فقرا را به دوش اغنیا گذاشته است.

سوال: چرا خداوند خود فقرا را رزق نمی‌دهد و به مردم دستور انفاق می‌دهد؟!

پاسخ: رشد انسان، در سایه‌ی گذشت و ایثاروسخاوت و نوع‌دوستی و
دلسوزی و الفت و تعاون و محبّت است.
اگر همه‌ی مردم از امکانات یکسان برخوردار باشند،
نه زمینه‌ای برای بروز این کمالات باقی می‌ماند
و نه بستری برای صبر و زهد و قناعت محرومان.


نکته :
1- توجّه به این که «آن چه داریم رزق الهی است نه ملک ما»
بخشش را آسان می‌کند. «انفقوا ممّا رزقکم اللّه»
2- کفر، سبب خود داری از انفاق است. «قال الّذین کفروا... انطعم»
3- کافر، رازق بودن خدا را مسخره می‌کند. «لو یشاء اللّه اطعمه»
4- انفاق، نشانه ایمان است. (زیرا ترک انفاق از ویژگی‌های کفّاراست).
«قال الّذین کفروا... انطعم...»
5 - کار انسان به جایی می‌رسد که کفر و بخل را راه درست
و ایمان و انفاق را انحراف می‌شمرد. «اِن انتم الا فی ضلال مبین»












برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 7:48 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » شنبه مهر ماه 19, 1393 11:26 pm




سورة النحل آية ٩٧
مـَنْ عَمِـلَ صَـالِحــًا مِّنْ ذَكَرٍ وَّ اُنْثى' وَ هُـوَ مُـؤْمِـنٌ
فَلَنُحْيِـيـَنـَّهُ حَيـو'ةً طَيِّـبـًا وَّ لَنَجْزِيَنَّهُــمْ اَجْرَهُــمْ بِاَحْسَنِ مَا كَانُوْا يَعْمَلُوْنٌ ،،

كسيكه عمل صالح*ميكند "خواه او ازجمله ى"
مرد باشد ويا زن ، بشرط ايكه مؤمن باشدبي‌گمان‌ به‌ زندگي‌ پاك‌ و پسنديده‌اي‌
زنده‌اش‌ مي‌داريم‌ ومسلما به‌ آنان‌ در آخرت‌ بر حسب‌ نيكوترين‌ آنچه‌مي‌كردند، پاداش‌ مي‌دهيم‌

الله تعالى' دو چیز را مشخص فرمود ،،، عمل صالح و شرط داشتن ایمان .
عمل صالح : کافی نیست که نماز ادا میکنیم ، حج و زکات و صدقه ها و عبادات نفلی دیگر بجا میاریم ، بلکه مفسرین اعظم در روشنی احادیث ،عمل صالح را بمعنی پرهیز و دوری از گناه و معصیت دانسته اند ، در قرآن بسيار از تقوا و دورى از گناه، سخن به ميان آمده ، و گاهى با بيان مجازاتِ سخت انسانها را به سوى تنفّر از گناه فراخوانده است، از جمله در سوره شمس نود و يكمين سوره قرآن ، پروردگار بار بار سوگند ياد نموده براى اين مطلب كه: «قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ـ وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا؛ "٩" كه قطعاً هر كس روح و روانش را با دورى از گناه، پاك نموده رستگار شده است، و آن كس كه روح و روانش را با گناه آلوده نموده، نوميد و محروم و تيره بخت گشته است .پرهیز ازگناه (تقوا) بوده و تقوا بمثال بنیاد و اسکلیت یک تعمیر بوده و عبادات نفلی زینت آن میباشد ، اگر بنیاد یک تعمیر پوسیده بوده و ما بظاهر رنگ آمیزی و زیب و زینت اش میکنیم ، بیفایده هست ..

مثال ديگرتقوا :
تقوا ، به مثلِ دواى مريضى بوده ،، و عبادات نفلى و كارهاى نيك مانند غذاى مقوي ،، حالا اگر هرچند غذای مقوی به مریض داده میشود و دوا داده نشود ، پس غذا سبب شفای مریض نمیگردد ، گرچه اکثر مسلمانانی هستند که کارهای نیک میکنند ، مساجد آباد میکنند ، صدقات میدهند ، نماز نوافل ادا میکنند ،،، اما وقتی به یک عمل گناه مواجه میشوند درآن شامل ميگردند و صرفه نمیکنند ،،،، که درین صورت اعمال نیک خودرا محو مینمایند .(بسيارى آيات در باره حبط اعمال (يعنى ضايع شدن اعمال نيك و عبادات ) در قرآن موجود است .

و اينهم ضروريست كه ؛ يكى از عواملى كه انسان را به سوى گناه سوق مى دهد، كوچك شمردن گناه است، و گاهى در تقسيم گناه (به صغيره و كبيره ) ، بعضى مسلمانان فريب ميخورند ، كه پس ارتكاب يك گناهِ صغيره بيخيال فكر ميكنند (كه چندان مهم نيست ،، خدا مهربان است ) غافل از آن كه بدانند اينكه گناه به معنى فرمان خدا را زير پا گذاشتن و فرمان شيطان را روى چشم نهادن است، و چنين كارى بسيار بزرگ و خطرناك است، و مسأله صغيره و كبيره امرى نسبى است، يعنى بعضى از گناهان نسبت به بعضى ديگر كوچكترند، و گرنه هر گناهى ذاتاً بزرگ و خطير است و حتماً بايد از آن دورى جست. وا كثر اوقات كوچك شمردن گناه موجب تبديل آن به گناه بزرگ مى شود…

بطور مثال : اگر كسى سنگی به سوى ما پرتاب كرد ، ولى بعداً پشيمان شد و عذرخواهى كرد ، پس شايسته است كه او را ببخشيم ، ولى اگر سنگ ريزهاى (سنگهای کوچک که سنگچل گفته میشود ) به ما بزند، و در مقابل بطور اعتراض بگويد اين كه چيزى نيست ناراحت نباش ،، او را نمى بخشيم، زيرا اين كار از روح استكبارى او پرده بر مى دارد ، و بيانگر آن است كه او گناهش را كوچك ميشمرد از اين روحضرت على(رض) فرموده : بدترين گناهان آن است كه صاحبش آن را كوچك و سبك بشمرد

رسول الله "ص" روزی در جمع صحابه کرام "رض" فرمود ، در روز قیامت در حضور الله تعالی' گروهی را پیش میکنند که اعمال نیک ایشان بزرگتر مثل کوهها خواهد بود ، و الله تعالی'در باره شان به ملائیک حکم میکند که به جهنم داخل شان کنید ،، صحابه "رض " پرسیدند ، یا رسول الله "ص"! آیا ایشان نمازخوان و زکات دهندگان هم میباشند ؟ رسول "ص" فرمود ! بلی ؛ ایشان نماز خوان ، حج کنندگان ، صدقه دهندگان و عبادت گذاران خواهند بود .. صحابه "رض" پرسیدند پس چرا جهنم ؟ رسول "ص" فرمود ! ایشان در دنیا از معصیت و گناهان پرهیز نمی کردند ..و حديث ديگرى رسول الله "ص" فرموده: هر گناهی توبه دارد مگر بد اخلاقی ، زیرا آدمِ بد اخلاق از هر گناهی که در آید(و توبه کند) به گناهی دیگر می افتد .


در دل هــوسِ گنــــاه و بر لَب توبــــه
در صحّت مــئٌ خــوری و در تَپ توبـــه
هـرروز شکستن است و هـرشب توبـــه
زین توبـــــهءِ نا درست ، یا رب تـوبـــه


پس نتیجه اینکه هر آنکسیکه از گناه پرهیز میکند و به ارتكاب گناهش نادم و پشيمان ميباشد ، بشرطيكه مؤمن است ،،، و عبادات فرضی را نیز ادا میکند ، اگر باقی نوافل و کارهای ستوده هم نمیکند ، امکان نجات از جهنم را دارد ، برعکس کسانیکه عبادات فرضی را بجا میاورند ، نوافل ادا میکنند ، زیاد صدقه میدهند و و و ،اما از گناه ومعصیت پرهیز نمیکنند ، مستحق جهنم خواهند بود ،،




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 7:48 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط yasina » يکشنبه مهر ماه 20, 1393 2:40 pm


غفلت از ذكر الله تعالی

الله جل جلاله در [قرآن كريم] مي فرمايد:
وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَـٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًافَهُوَ لَهُ قَرِينٌ [الزخرف: 36].

«هركس از ياد خدا غافل و روگردان شود، اهريمني را مأمور او مي سازيم و چنين اهريمني همواره همدم وي مي گردد و گمراه سرگشته اش مي سازد»

(يعش) يعني: غافل مي شود، اعراض مي كند، روي مي گرداند، روي بر مي تابد.بخاطر اينكه بسياري از مردم از ذكر الله تعالی روي برگردانده اند وكتابش [قرآن] را رهاكرده اند، خانه هايشان را پر از ابزار و آلات لهو و[لعب] وغفلت پر كرده اند و وقت هاي خويشرا با بازي و بيهودگي مي گذرانند، لذا شيطان بر آنها سلطه پيدا كرده و آنها را به انجام گناهان برانگيخته است، و رابطه ميان زوج هايي [همسران و شوهران] كه باهم محبتداشته اند و صميميت ميان دوستان را از بين برده است، همين كه خانه و قلب هايشان ازذكر الله تعالی خالي شده است، شياطين آنها را گرفتار كرده و بر آنان چيره شده است. پس قلب ها را با وسوسه ها، اوهام و دودلي ها لبريز و خانه ها را با مشكلات و دشمني ها پركرده است. هنگامي كه شخصي به خانه اش وارد مي شود سينه اش منقبض مي گردد[يعني با آغوش باز خانواده اش را ملاقات نمي كند] و دلش مي گيرد و لبخند روي لبش از بين مي رود و بجاي اينكه با همسر و فرزندانش با سلام و خشرويي و مهرباني برخورد كند با چهره اي عبوس و ترش گرفته و زباني بد وارد خانه مي شود، و همسرش نيزهمين رفتار يا شبيه آن را با او انجام مي دهد پس دشمني ها زياد ومشكلات برانگيخته مي شود، دوستي ومهرباني بين طرفين قطع مي گردد وكارهاي ناپسند، فحش و خشم ودشمني جاي دوستي ها را مي گيرد.

امام مسلم/ در كتاب صحيح خوداز پيامبر اكرم صلی الله علیه وسلم روايت مي كند كه آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: «وقتي كه شخص وارد خانه اش مي شود و هنگام ورود و غذا خوردن الله تعالی را بياد آورد، شيطان (به همراهانش) مي گويد: برايتان نه جايي براي گذراندن شب ونه شامي است، وهنگامي كه[آن شخص] داخل مي شود به وقت دخول ذكر خداوند را بجاي نمي آورد شيطان مي گويد: جايي براي شب گذراندن را يافته ايد و اگر هنگام غذا خوردن خدا را ياد نكند، مي گويد: جاي شب گذراندن و شام را يافته ايد».

برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 2
bahar (يکشنبه مهر ماه 20, 1393 10:05 pm), yosra69 (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 7:48 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه مهر ماه 22, 1393 2:10 pm





يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ
يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ
يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لَآئِمٍ
ذالِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ(مائده/54)

«اي‌مؤمنان‌!هركس‌ از شما ازدين‌ خود برگردد پس‌ به ‌زودي‌
خدا قومي‌ را به‌ عرصه‌ مي‌آورد كه‌ ايشان‌ را دوست‌ مي‌دارد
و ايشان‌ نيز او را دوست‌ مي‌دارندبا مؤمنان‌ مهربان‌ و فروتن‌
و بر كافران‌ درشت‌طبع‌ و سخت‌گيرنددر راه‌ الله
جهاد مي‌كنند و از ملامت‌ هيچ‌ ملامتگري‌ نمي‌ترسند
اين» اوصافي‌ كه‌ ذكر شد: «فضل‌ الهي‌ است‌ كه‌
آن‌ را به‌ هركه‌ بخواهد مي‌دهد وخداوند گشايشگر داناست


در اين آيه، سخن از افرادی است كه طبق پيش بينى قرآن، بعدها از آئين مقدس، بر مى گردند!در آغاز آیه، به عنوان يك قانون كلّى به همه مسلمانان اخطار مى شود که: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد (به خدا زيانى نمى رساند ، بلکه) خداوند، گروهى (جدید) را (بجای آنان) مى آوردباید دانست ، دلى كه از محبّت خدا خالى شد ، بيمار و وابسته به دنیا و كفّار مىشود، ولى دلى كه از مهر خدا پُر است، هرگز وابسته نمىشود.

در ادامه آیه ، خداوند برای گروه جدید ، یکسری صفات را معرفی می نماید :
1 ـ آنها كسانى هستند كه به خدا عشق می ورزندوجز به خشنودى او نمى انديشند ،
خداوند هم در مقابل، آنها را دوست دارد (يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ).
2 و 3 ـ آنها در برابر مؤمنان خاضع و مهربان، و در برابر دشمنان و ستمكاران،
سرسخت، انعطاف ناپذير و پر قدرتند ! (أَذِلَّة عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّة عَلَى الْكافِرينَ).
4 ـ جهاد در راه خدا به طور مستمر از برنامه هاى آنهاست (يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللّهِ).
5 ـ آخرين امتيازى كه براى آنان ذكر می شود اين است كه
در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق، ازملامت هيچ ملامت كننده اى نمى هراسند
و جنگ روانى، در آنان ، که از مؤمنين واقعى هستند ، اثرى ندارد. (وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم).
(بله باید دانست که در راه خدا بودن و ماندن) فضل خداست كه آن را به هر كس بخواهد ( وشايسته ببيند) مى دهد;
و فضل و احسان خداوند، گسترده و (او به همه چيز) داناست. (ذالِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ)

مؤمن، بايد به فكر عاقبت خود باشه، زیرا چه بسا مؤمنانى كه یک لحظه هوا پرستی، تمام زحماتشان را بر باد دهد ، به امید آنکه عاقبت همه ما ختم به خیر شود ...







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (سه شنبه مهر ماه 22, 1393 9:45 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه مهر ماه 27, 1393 9:48 pm




ميانه روی در طاعت و عبادت

قال تعالي:
طه{1} مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى{2} (طه: ١ – ٢)
{يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ} (البقرة: ١٨٥)


خداوند می فرمايد:
طه.ما اين قرآن را بر تو نفرستاديم که تا رنج کشی.
خداوند به شما ارادهء آسانی دارد و ارادهء دشواری بر شما ندارد.


عن عائشةَ رضي اللَّهُ عنها أَن النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم
دخَلَ عليْها وعِنْدها امْرأَةٌ قال:
منْ هَذِه؟ قالت: هَذِهِ فُلانَة تَذْكُرُ مِنْ صَلاتِهَا قال:
« مَهُ عليكُمْ بِما تُطِيقُون، فَوَاللَّه لا يَمَلُّ اللَّهُ حتَّى تَمَلُّوا وكَانَ
أَحَبُّ الدِّينِ إِلَيْهِ ما داوَمَ صَاحِبُهُ علَيْهِ » متفقٌ عليه.

ازعايشه رضی الله عنها روايت است که گفت:پيامبر صلی الله عليه وسلم نزدش آمدند، در حاليکه زنی نزد او نشسته بود. فرمودند: اين زن کيست؟گفت: اين فلانی است و از نماز خواندنش ياد آوری کرد.فرمودند: فقط آنچه را که می توانيد انجام دهيد، سوگند بخدا که خدا ملول نمی شود و ثوابش را قطع نمی کند تا زمانيکه شما خسته نشويد. و بهترين عمل در نزد رسول خدا عملی بود، که صاحبش بر وی مداومت نمايد.ابن جوزی می گويد: بهترين عمل مداوم تر آنست. زيرا دوام خير مستلزم ثواب متداوم است و مفهوم حديث رضايت اعتدال و ميانه روی در کليهء امور حتی عبادت است که خداوند فرموده:وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً البقرة143 وهم: خير الامور اوسطهااست.






نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » پنج شنبه آبان ماه 1, 1393 2:48 pm




بیرون آمدن از ظلمتها به نور!

آیه یک سوره ابراهیم

الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ
مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ‏

این کتابى است که بر تو نازل کردیم به این منظور که
مردم را از گمراهیها به سوى نور خارج کنى
به‌اذن‌ پروردگار شان‌ به‌سوي ‌راه‌ آن‌ شكست‌ ناپذير ستوده‌

در حقیقت تمام هدفهاى تربیتى و انسانى ،
معنوى ومادى نزول قرآن ، در همین یک جمله جمع است :
بیرون ساختن از ظلمتها به نور!
از ظلمت جهل به نور دانش ،
از ظلمت کفر به نور ایمان ،
ازظلمت ستمگرى وظلم به نورعدالت ،
ازظلمت فساد به نور صلاح ،
از ظلمت گناه به نور پاکى و تقوى ، و
ازظلمت پراکندگى و تفرقه و نفاق به نور وحدت .


جالب اینکه (ظلمت )در اینجا مانند
بعضى دیگرازسوره هاى قرآن به صورت جمع آمده
ونوربه صورت مفرد، اشاره به اینکه ،
همه نیکیها و پاکیها و ایمان و تقوا وفضیلت
در پرتو نور توحید یک حالت وحدت و یگانگى
بخود مى گیرندوهمه با یکدیگر مربوطند
ومتحد ودر پرتوآن یک جامعه واحد و
یک پارچه و پاک از هر نظر ساخته مى شود.

اما ظلمت همه جا مایه پراکندگى و تفرقه صفوف است ،
ستمگران ، بدکاران و آلودگان به گناه و منحرف حتى در
مسیرهاى انحرافى خود غالبا وحدت ندارند و با هم در حال جنگند.
واز آنجا که سرچشمه همه نیکیها، ذات پاک خداست ،
و شرط اساسى درک توحید، توجه به همین واقعیت است
بلافاصله اضافه مى کند:
همه اینها به اذن پروردگارشان مى باشد (باذن ربهم ).
سپس براى توضیح بیشتر که منظورازاین نور چیست ،
مى فرماید: به سوى راه خداوند عزیز و حمید
خداوندى که عزتش دلیل قدرت او است ،
چرا که هیچکس توانائى غلبه بر او را ندارد،
و حمید بودنش نشانه مواهب ونعمتهاى بى پایان او مى باشد،
چرا که ستایش همیشه در برابر نعمتها و موهبتها و زیبائیها است






نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه آبان ماه 4, 1393 3:24 pm




سه فرمان مهم در یک آیه!

سوره لقمان آیه 17

یا بُنَی أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ
وَ اصْبِرْ عَلَی مَآ أَصَابَک إِنَّ ذَ لِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن
و برآنچه ازسختی‌ها به تو می‌رسد مقاومت کن
که این (صبر) ازامورواجب ومهم است.


(یا بنى اقم الصلوة پسرم نماز را بر پا دار) چرا که نماز مهمترین پیوند تو با خالق است ، نماز قلب تو را بیدار و روح تو را مصفى ، و زندگى تو را روشن مى سازد.آثار گناه را از جانت مى شوید، نور ایمان را در سراى قلبت پرتوافکن مى دارد، و تو را از فحشاء و منکرات باز مى دارد.

بعد از برنامه نماز به مهمترین دستور اجتماعى یعنى امر به معروف و نهى از منکر پرداخته مى گوید: (مردم را به نیکیها و معروف دعوت کن و از منکرات و زشتیها باز دار) (و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر).امر به معروف، یعنی سفارش به خوبی‌ها و نهی از منکر، یعنی بازداشتن از بدی‌ها.انجام این دو امر مهم نیاز به سنّ خاصّی ندارد، زیرا لقمان به فرزندش می‌گوید: «یا بنّی أقم الصّلاة و امر بالمعروف...»

امر به معروف، نشانه‌ی عشق به مکتب، عشق به مردم، علاقه به سلامتی جامعه و نشانه‌ی آزادی بیان، غیرت دینی، ارتباط دوستانه بین مردم و نشانه‌ی فطرت بیدار و نظارت عمومی و حضور در صحنه است.امر به معروف و نهی از منکر، سبب تشویق نیکوکاران، آگاه کردن افراد جاهل، هشدار برای جلوگیری از خلاف و ایجاد نوعی انضباط اجتماعی است. قرآن می‌فرماید: شما مسلمانان بهترین امّت هستید، زیرا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید. (آل عمران، 110)

امر به معروف، همیشه قبل از نهی از منکر است. «وامر بالمعروف وانه عن المنکر» رشد معروف‌ها در جامعه، مانع بروز بسیاری از منکرات می‌گردد.در مسیر حقّ بودن کافی نیست، لازم است دیگران را نیز به مسیر حقّ دعوت کنیم. «وامر بالمعروف» چنانکه در سوره عصر می‌خوانیم: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ»


و بعد از این سه دستور مهم عملى به مساله صبر و استقامت که در برابر ایمان همچون سر نسبت به تن است ، پرداخته مى گوید: (در برابر مصائب و مشکلاتى که بر تو وارد مى شود، صابر و شکیبا باش که این از وظائف حتمى و کارهاى اساسى هر انسانى است ) (و اصبر على ما اصابک ان ذلک من عزم الامور).مسلم است که در همه کارهاى اجتماعى مخصوصا در برنامه امر به معروف و نهى از منکر، مشکلات فراوانى وجود دارد، و سود پرستان سلطه جو، و گنهکاران آلوده و خودخواه ، به آسانى تسلیم نمى شوند، و حتى در مقام اذیت و آزار، و متهم ساختن آمران به معروف و ناهیان از منکر بر مى آیند که بدون صبر و استقامت و شکیبائى هرگز نمى توان بر این مشکلات پیروز شد.(عزم ) به معنى اراده محکم است و تعبیر به (عزم الامور) در اینجا یا به معنى کارهائى است که دستور مؤ کد از سوى پروردگار به آن داده شده است و یا کارهائى که انسان باید نسبت به آن عزم آهنین و تصمیم راسخ داشته باشد، و هر کدام از این دو معنى باشد اشاره به اهمیت آنست .







نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » دوشنبه آبان ماه 5, 1393 2:37 pm




خواهروبرادرمسلمانم !اگر چه تمامی آیات الهی برای زندگی انسان نازل شده‌اند، اما در این میان برخی از آیات با آثار و خواص حیرت انگیز خود می‌توانند در مواقع مختلف زندگی اعم از سختی‌ها و آسانی‌ها به ما کمک کنند و به بهترین شکل ممکن ما را از دریای مشکلات بیرون بکشند و راه موفقیت را به ما معرفی کنند.بر خلاف سایر شماره های ضروری که ممکن است برای مدتی پاسخ گوی شما نباشد و شما را در انتظار قرار دهند، شماره های که معرفی میکنم  ۲۴ ساعته هستند و شما در اولین ثانیه از تماس، وصل خواهید شد و پاسخگوی سۆالات شما خواهند بود.پیشنهاد می‌کنیم که با سرمایه گذاری اندکی وقت، این شماره‌ها و همچنین آیاتی که ذکر می‌شود را به حافظه خود بسپارید تا بتوانید در مواقع نیاز به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

۱- اگر با مشکلات فراوانی مواجه هستید با شماره ۲ و داخلی ۱۵۳ تماس بگیرید.با تماس با این شماره مهم و ضروری راهی مطمئن و شایسته برای مبارزه و در نتیجه پیروزی بر مشکلات به شما معرفی می‌شود و در طول تاریخ انسان‌های زیادی با این شماره تماس گرفته و توانسته‌اند بر مشکلات غلبه کنند، برای شما به محض تماس با این شماره آیه نورانی زیر تلاوت خواهد شد:

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ)(البقرة : ۱۵۳)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از شکیبایی و نماز یاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است

۲- اگر ثروت می‌خواهید با این شماره‌ها تماس بگیرید (شماره ۵ و داخلی ۶۶) (شماره ۵۳ و داخلی ۳۹)با تماس با این شماره به شما گفته خواهد شد که یکی از مهم‌ترین اسرار برای ثروتمند شدن یک جامعه، عمل کردن به دستورات و توصیه های کتاب‌های آسمانی و در حال حاضر قرآن مجید است که طبق وعده خداوند متعال در این صورت انسان‌ها از برکات آسمانی و زمینی برخوردار می‌شوند.

(وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأکَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ
وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاء مَا یَعْمَلُونَ)(المائدة : ۶۶)

واگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است، عمل می‌کردند،
قطعاً از بالای سرشان [برکات آسمانی] و از زیر پاهایشان [برکات زمینی] برخوردار می‌شدند.
از میان آنان گروهی میانه‌رو هستند، و بسیاری از ایشان بد رفتار می‌کنند

همچنین با تماس با شماره (شماره ۵۳ و داخلی ۳۹) به شما گفته خواهد شد که علاوه بر شرط ذکر شده تلاش و کوشش نیز نقش بسزایی در بدست آوردن ثروت داردو هیچ فردی در طول تاریخ با تنبلی و تن پروری به ثروت نرسیده است.

(وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى)
و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست (النجم : ۳۹)

۳- اگر به دنبال خوشبختی و سعادت هستید این شماره را فراموش نکنید (شماره ۲۲ و داخلی ۷۷)عده زیادی در جستجوی خوشبختی و سعادت با شماره های مختلفی تماس می‌گیرند، اما یا پاسخی دریافت نمی‌کنند و یا اگر پاسخی بگیرند راه اصلی و حقیقی خوشبختی به آن‌ها داده نمی‌شود و در نتیجه به بیراهه می‌روند، اما شما به راحتی می‌توانید با تماس با این شماره از راه اصلی و واقعی خوشبختی و سعادت مطلع شوید، راهی که به شما برای رسیدن به ایستگاه خوشبختی توصیه های زیبایی می‌کند:

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)(الحج : ۷۷)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، رکوع و سجود کنید و
پروردگارتان را بپرستید و کار خوب انجام دهید، باشد که رستگار شوید

4.در مواقع گناه با این شماره تماس بگیرید (شماره ۴۱ و داخلی ۳۶)بی شک شیطان در زندگی، همه افراد را وسوسه و به گناه تشویق می‌کند، که یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گناه و معصیت تماس با شماره ذکر شده است، بدین صورت که در لحظه گرفتار شدن در دام گناه به خداوند پناه ببریم و خود را از آلوده شدن به پلیدی‌ها دور کنیم:

( وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ)(فصلت : ۳۶)
و اگر دمدمه‌ای از شیطان تو را از جای درآورد، پس به خدا پناه ببر که او خود شنوای داناست


خلاصه کلام آنکه اگر چه تمامی آیات الهی برای زندگی انسان مهم و حیاتی است، اما در میان این آیات، برخی از خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند و به عبارتی دیگر شماره های ضروری هستند که لازم است هر مسلمانی در زندگی روزمره خود بارها و بارها با آن‌ها تماس گرفته و زندگی خود را با این شماره های حیاتی وفق دهد.من الله التوفیق















نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه آبان ماه 6, 1393 3:46 pm




چهاردستورمهم خداوند به پيامبر درسوره حجر:


نخست مىگويد:«هرگز چشم خود را به نعمتهاى مادّى كه
به گروههايى ازآنها [كفار] داده ايم ميفكن»
(لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ).
اين نعمتهاى مادى نه پايدارند، نه خالى از دردسر،
حتى در بهترين حالاتش نگاهدارى آن سخت مشكل است.

دستوردوم : «و هرگز (به خاطر اين مال ونعمتهاى مادى كه
دردست آنهاست) غمگين مباش» (وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ).
در حديثى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم:
«كسى كه چشم خود را به آنچه در دست ديگران است بدوزد،
هميشه اندوهگين و غمناك خواهد بود و
هرگز آتش خشم در دل او فرو نمىنشيند».


دستور سومى كه به پيامبر مىدهد در زمينه
تواضع و فروتنى و نرمش در برابر مؤمنان است مىفرمايد:
«و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر»!
(وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ).
اين تعبير كنايه زيبايى از تواضع و محبت و ملاطفت است
همانگونه كه پرندگان به هنگامى كه مىخواهند نسبت به
جوجه هاى خود اظهار محبت كنند آنها را زيربال خود
مىگيرند،وهيجان انگيزترين صحنه عاطفى را مجسم مىسازند،
آنها را در مقابل حوادث و دشمنان حفظ مىكنند.

سرانجام دستور چهارم را به پيامبر مىدهد و مىگويد:
در برابراين افراد بى ايمان و ثروتمند محكم بايست
«و صريحا بگو: من انذار كننده آشكارم» (وَ قُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ).


نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط saraa » چهارشنبه آبان ماه 7, 1393 8:11 pm

سلام , بهار نازنینم


برای نویسنده این مطلب saraa تشکر کننده ها:
bahar (چهارشنبه آبان ماه 7, 1393 10:33 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
saraa
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 61
تاريخ عضويت: يکشنبه تير ماه 15, 1393 2:01 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 1430

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه آبان ماه 7, 1393 10:33 pm


وعلیکم السلام ورحمه الله وبرکاته

ساراجان دوست عزیزم






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (پنج شنبه آبان ماه 8, 1393 10:23 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » دوشنبه آبان ماه 11, 1393 12:09 am




( سوره نحل آیه 66)
وَإِنَّ لَكُمْ فِى ٱلأَنْعَـٰمِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُمْ مّمَّا فِى بُطُونِهِ
مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِينَ)

وقطعا درانعام‌ براي‌ شما عبرتي‌ است‌
به‌ شما ازآنچه‌ در شكمهايشان‌ است، از ميان‌ سرگين‌ و خون،
شيري‌ ناب‌ مي‌نوشانيم‌ كه‌ براي‌ نوشندگان‌ گواراست‌


دراین آیه به نعمت وجود چهارپايان و مخصوصا ماده غذايى بسيار مفيدى مانند شير كه از آنها گرفته مىشود اشاره كرده، مىگويد: «و در وجود چهارپايان براى شما درس عبرتى است» چه عبرتى از اين برتر كه: «از درون شكم آنها از ميان غذاهاى هضم شده، و خون، شير خالص و گوارا به شما مىنوشانيم» مىدانيم كه مقدار كمى از غذا مانند بعضى از مواد قندى و همچنين آب از همان ديوارههاى معده جذب بدن مىشود، اما قسمت عمده، هنگامى كه غذاى هضم شده منتقل به رودهها شد وارد خون مىگردد، و نيز مىدانيم كه شير از غدههاى مخصوصى كه درون پستان است تراوش مىكند و مواد اصلى آن از خون و غدههاى چربى ساز گرفته مىشود.به اين ترتيب اين ماده سفيد رنگ تميز خالص، از ميان غذاهاى هضم شده مخلوط با تفالهها، و از لابلاى خون به دست مىآيد، و اين به راستى عجيب است، سر چشمهاى آن چنان آلوده و تنفر آميز، اما محصولش اين چنين خالص و گوارا و نيروبخش!

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «هرگاه‌ يكي‌ از شما غذايي‌ خورد، بايد بگويد: «اللهم‌ بارك‌ لنا فيه‌ وأطعمنا خيرا منه: بارخدايا! براي‌ ما در آن‌ بركت‌ بنه‌ و ما را به ‌غذايي‌ بهتر از آن‌ اطعام‌ كن‌. اما چون‌ شير مي‌نوشد، بايد بگويد: اللهم‌ بارك‌ لنا فيه‌ وزدنا منه: بارخدايا! براي‌ ما در آن‌ بركت‌ بنه‌ و ما را از آن‌ فزونتر بخش‌ زيرا هيچ‌ چيز ديگري‌ جز شير، هم‌ جاي‌ غذا و هم‌ جاي‌ نوشيدني‌ را نمي‌گيرد».





نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه آبان ماه 14, 1393 3:31 pm




سوره فصلت آیه 30
"إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا
تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا
وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُون"

"كسانى كه گفتند پروردگار ما خداوند يگانه است
سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنها نازل مىشوند
كه نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن
بهشتى كه به شما وعده داده شده است."

چه تعبير جامع و جالبى كه در حقيقت همه نيكىها و صفات برجسته را در بر دارد، نخست دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن، سپس تمام زندگى را به رنگ ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن .بسيارند كسانى كه دم از عشق اللَّه مىزنند، ولى در عمل استقامت ندارند، افرادى سست و ناتوانند كه وقتى در برابر طوفان شهوات قرار مىگيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك مىشوند، و هنگامى كه منافعشان به خطر مىافتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست مىدهند .

خوشا آن دل که سوزان تو باشد
پناهش دین و ایمان تو باشد
به هر محفل دلی بشکسته باشد
در آن دل جود و احسان تو باشد
به هر جا دل بود جای تو آنجاست
که این آب و گل از آن تو باشد ...


ارزش انسان كه در ايمان و عمل صالح خلاصه مىشود در اين آيه در جمله" قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا" منعكس شده، و لذا در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص آمده كه شخصى خدمتش عرض كرد: اخبرنى بامر اعتصم به:" دستورى به من ده كه به آن چنگ زنم و در دنيا و آخرت اهل نجات شوم".پيغمبر ص فرمود: قل ربى اللَّه ثم استقم:" بگو پروردگار من اللَّه است و بر اين گفته خود بهايست"! سپس مىگويد: پرسيدم:" خطرناكترين چيزى كه بايد از آن بترسم چيست"؟ پيامبر زبانش را گرفت و فرمود:" اين"!







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
pejmanava (پنج شنبه آبان ماه 15, 1393 8:08 pm), yosra69 (چهارشنبه آبان ماه 14, 1393 9:27 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

قبليبعدي

بازگشت به ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان