ایمان داریم ذات باری تعالی از بندگانش بی نیاز است و بلکه این بندگانش هستند که به او احتیاج دارند، همه مخلوقات به او وابسته و نیازمندند و او به ذات خود قائم و پایدار است و به کسی یا چیزی احتیاج ندارد و خلایقش را نگه داری و نگهبانی کرده و در امورشان تدبیر می کند هم چنانکه می فرماید:
( اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ) آل عمران:2
ترجمه : خدائي بجز الله وجود ندارد و او زنده پايدار ( و جهان هستي را ) نگهدار است .
و می فرماید:
(يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ )فاطر:15
ترجمه: اي مردم ! شما ( در هر چيزي ، محتاج و ) نيازمند خدائيد ، و خدا بينياز ( از عبادت شما است ) و ستوده است
و می فرماید:
( فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ )آل عمران:97.
ترجمه: در واقع خداوند از همه جهانيان بينياز است .
ایمان داریم ذات باری تعالی تنها معبود و خدای بر حقی است که سزاوار پرستش است..و غیر از او معبودی ( بر حقي ) نیست..لازم است تنها او پرستیده شود..و غیر از او کسی شایسته پرستش و عبادت در هیچ چیز نیست چون هر کسي به غیر از خدا مخلوق بوده و پرورش شده است و مستحق پرستش در چیزی نیست...و اگر عبادت شود آن عبادت باطل است و از گونه شرک به خدای تعالی به شمار می رود.[1]
کسی به خاطر خود او قابل اطاعت نیست مگر ذات الله تعالی نباشد..و کسی به خاطر خود او دوست داشتنی ( محبوب) نیست مگر باری تعالی نباشد..و هر چیزی غیر از او، به خاطر خدا دوست داشته شده و به خاطر او اطاعت می شود..و هر مخلوقی که به خاطر خودش دوست داشته شده و یا اطاعت شود بدون شک او شریک و همتای خداوند قرار داده شده و به جای خدا و یا همراه با او پرستیده شده است چنانکه الله تعالی می فرماید:
( وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ )البقرة:165.
ترجمه: برخي از مردم هستند كه غير از خدا ، خدا گونههائي برميگزينند و آنان را همچون خدا دوست ميدارند ، و كساني كه ايمان آوردهاند خدا را سخت دوست ميدارند ( و بالاتر از هر چيز بدو محبت ميورزند )[2]
پروردگار يکتا تنها برای يك هدف مخلوقات را آفريد، و پيامبران را فرستاد و کتابها نازل فرمود که تنها او را بپرستند و چيزی را شريک و انباز وی قرار ندهند.
الله تعالی می فرماید:
( وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ)الذاريات:56.
ترجمه : من پريها و انسانها را جز براي پرستش خود نيافريدهام . [3]
و می فرماید:
(وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ )البينة:5.
ترجمه: در حالي كه جز اين بديشان دستور داده نشده است كه مخلصانه و حقگرايانه خداي را بپرستند و تنها شريعت او را آئين ( خود ) بدانند ، و نماز را چنان كه بايد بخوانند ، و زكات را ( به تمام و كمال ) بپردازند . آئين راستين و ارزشمند اين است و بس .
ومی فرماید:
( وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ )النحل:36.
ترجمه: ما به ميان هر ملّتي پيغمبري را فرستادهايم ( و محتواي دعوت همه پيغمبران اين بوده است ) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت ( شيطان ، بتان ، ستمگران ، و غيره ) دوري كنيد .
یکتاپرستی، حق باری تعالی بر بندگانش است، اگر آنان این حق را ادا کردند او نیز آنان را عذاب نداده و به بهشت برینشان وارد می کند.[4]
عبادتی که بایست برای الله تعالی انجام داده شود عبادتی است که جامع و دربرگیرنده همه آنچه - اعم از اقوال و اعمال ظاهری و باطنی- که خدای باری تعالی آن را دوست می دارد می شود. خداوند می فرماید:
(قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ )الأنعام:162-163.
ترجمه : بگو : نماز و عبادت و زيستن و مردن من از آن خدا است كه پروردگار جهانيان است. خدا را هيچ شريكي نيست ، و به همين دستور داده شدهام ، و من اوّلين مسلمان ( در ميان امت خود ، و مخلصترين فرد در ميان همه انسانها براي خدا ) هستم .
.................................................................................................................................................
[1] - اين معنا از آیه زیر استنباط می شود که در آن خداوند می فرماید:
{ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ }: اين ( آفريدههاي عجيب و غريبي را كه ميبينيد ) دليل بر آن است كه خداوند حق است ، و آنچه را كه بجز او به فرياد ميخوانيد و عبادت مينمائيد باطل است ، و خداوند والا مقام و بزرگوار ( و بالاتر و برتر از آن ) است ( كه به توصيف درآيد ) . ( لقمان: 30)
[2] - " ندّ " یعنی همانند و نظییر
[3] - نفی ای که بعد از آن ادات استثنا بیاید نهایت حصر و قصر را می رساند؛ با این توضیح معنای آیه چنین می شود: خداوند انس و جن را بخاطر هیچ چیزی نیافرید مگر تنها و تنها برای یک هدف، اینکه او را عبادت کرده و به او شرک نورزند.
[4] - صحيح بخاری - صحيح مسلم:
عن معاذ بن جبل، قال: قال النبي - صلی الله علیه و سلم- :" يا معاذ أتدري ما حق الله على العباد؟" قال: الله ورسوله أعلم. قال:" أن يعبدوه ولا يشركوا به شيئاً، أتدري ما حقهم عليه؟" قال: الله ورسوله أعلم. قال:" أن لا يعذبهم " متفق عليه.
در حدیث از معاذ بن جبل آمده که رسول خدا فرمودند: " ای معاذ! آیا می دانی حق خداوند بر بندگان چیست؟" معاذ گفت: خدا و پیامبر بهتر می دانند. پیامبر فرمود: "حق خداوند بر بندگان این است که او را عبادت کرده و چیزی را شریک او نگردانند، (سپس پیامبر دوباره به معاذ فرمود:) آیا می دانی حق بندگان بر خداوند چیست؟ معاذ گفت: خدا و پیامبرش بهتر می دانند. پیامبر فرمود: حق آنان بر خداوند این است که ( در صورت ادا کردن حق او) آنان را عذاب ندهد."