باور ما قسمت اول

در این بخش عقاید و باورهای اسلامی معرفی می شوند

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

باور ما قسمت اول

پستتوسط amanj2 » چهارشنبه دي ماه 28, 1390 4:16 pm

من گواهی می دهم[1] هیچ معبود بر حقی جز ذات باری تعالی وجود ندارد، یکتاست و شریکی ندارد. و گواهی می دهم که محمد بنده و پیامبر اوست، خدا بر او  و  آل [2] و اصحابش [3] صلوات [4] و سلام بسیار بفرستد.

و بعد[5] :

این عقیده و باور ماست، و این همان چیزی است که به سوی آن دعوت می دهیم، و در راه آن جهاد می کنیم، و به خواست خدا بر آن مرده و  زنده شده،  و با آن خدای خویش را ملاقات می کنیم.

من در ظاهر و باطن، گواهی می دهم ذات باری تعالی یک است و تک ، يكتاي بی نیاز است و همه به او محتاجند، نه کسی از او زاده شده و نه از کسی زاده شده است، و هیچ کس نظیر و هم شان او نیست.

   ذات باری تعالی (همواره) بوده و همراه او، یا قبل از او چیزی نبود [6]...اولین چیزی که خلق فرمود قلم بود[7] ...بعد از آن عرش آفرید ..سپس - پنجاه هزار سال قبل از آفرینش آسمانها و زمین - تقدیر و سرنوشت مخلوقات و هر آنچه که تا روز قیامت پدید می آید رقم زد.[8]

ذات باری تعالی دارای اسم های زیبا و صفات بلند مرتبه است،[9] شبیه و همانندی ندارد،  ذات او  نظیر و مثلی ندارد[10] ، و برای چیزی از ویژگی ها و صفات او، و یا در ربوبیت و الوهیتش جل جلاله همانندی نیست هم چنانکه در مورد خود می فرماید:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ الشورى:11

ترجمه: هيچ چيزي همانند خدا نيست ( و نه او در ذات و صفات به چيزي از چيزهاي آسمان و زمين مي‌ماند ، و نه چيزي از چيزهاي آسمان و زمين در ذات و صفات بدو مي‌ماند ) و او شنوا و بينا است.  

به تمامی اسم هاي زیبا و صفات بلند مرتبه ی وی که در قرآن و سنت پیامبر بیان شده اند ایمان داشته و بدان اقرار کرده و اثباتش می کنیم بدون آن که ( اسم یا صفتی) را تاویل و یا تعطیل کرده و یا آن را به چیزی تشبیه و تمثیل آوریم  ..و بر همان راهي که پیامبر و یاران گرانقدرش " خداوند از همگی شان راضی باد"  قرار داشتند سیر می کنیم.

هم چنین ایمان داریم پروردگار منزه، دارای اسماء و صفاتی است که نزد خود در علم غیب نگه داشته و  ما آن را نمی دانیم.[11]





--------------------------------------------------------------------------------

[1] - ابن قیم در کتاب "تهذیب سنن ابی داود"( 3/54 )نقل می کند : ابن تیمه رحمه الله در مورد حکمت( مفرد بودن لفظ شهادت در خطبه ها و گفتارها) گفته است:  چون کسی نمی تواند کلمه شهادت را به جای دیگری قبول كرده و به نیابت از او بر زبان آورد لذا کلمه شهادت به صورت مفرد ذکر می شود( و می گوید : اشهد (گواهی می دهم ) و نمی گوید: نشهد( شهادت می دهیم)) ، اما چون استغفار، استعاذه، و استعانت نيابت را از یکدیگر قبول کرده پس فرد می تواند برای دیگري طلب مغفرت کرده و برای او از خداوند درخواست یاری و پناه کند  ( مثلا بگوید : نستغفره و نستعینه : از خداوند طلب مغفرت و یاری داریم)

[2] - آل می تواند هم بر اهل بیت پیامبر اطلاق می شود و  هم اینکه منظور از آل، پیروان و امت او باشند مانند آنکه خداوند در قرآن، پیروان و رهروان فرعون را آل او  می نامد و طبرانی حدیثی را به صورت مرفوع از پیامبر نقل می کند: که پیامبر فرموده اند: هر کس متقی باشد آل محمد است. ( تحفة الاحوذی)

[3] - صحابي به كسي گفته می شود که در حالت بیداری ( نه در حالت خواب) با پیامبر ملاقات کرده و به او ایمان آورده و بر ایمان مرده است. در میان شیعیان چنان شایع است که اهل  سنت به کسی صحابی می گویند : که فقط  پیامبر را دیده باشد. اما این تعریف متعلق به اهل سنت نبوده و هرگز آن را نمی پذیرد چون اگر این گونه می بود بسیاری از منافقان  و کافران نیز او را ملاقات کرده اند اما هرگز به آنان صحابی گفته نشده است!

[4] - صلوات به معناي دعا و مغفرت است. ابوالعاليه مي گوید:  صلوات خداوند بر پیامبر یعنی اینکه خداوند او را در میان ملائکه ثنا و مدح گوید( صحيح بخاري) هم چنین  "ابن اثير" در "النهایه" می گوید:  صلوات خداوند بر پیامبر یعنی بزرگ داشت او در دنیا و  بلندگرداندن نامش،  و آشکار شدن دعوت  و ابقاء شریعتش، و یعنی شفاعت قراردادن او بر امتش و چند برابر شدن اجر و ثوابش در قیامت ( "تفحة الاحوذی" شرح "سنن الترمذی")

[5] - پیامبر در خطبه ها و موعظه هایش بعد از ثنا و حمد خداوند برای انتقال سخن به بحث اصلی، از لفظ " اما بعد" و یا لفظ " و بعد" استفاده می کرد که در معنا و مفهوم آن سیبویه می گوید: " اما بعد " يعني هر چه بوده ( چنان بود) بعد از آن ( نیز)  چنین است و سپس کلامش را می گوید.( فتح الباری شرح صحیح بخاری)

[6] - صحيح بخاری

[7] ابوداود - ترمذی - مسند احمد- السلسلة الصحيحة شماره 133

[8] - صحيح مسلم - ترمذی

[9] - خداوند می فرماید: ‏ وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ‏: ‏ خدا داراي زيباترين نامها است ( كه بر بهترين معاني و كاملترين صفات دلالت مي‌نمايند . پس به هنگام ستايش يزدان و درخواست حاجات خويش از خداي سبحان ) او را بدان نامها فرياد داريد و بخوانيد ،  و كساني را  كه در نامهاي خدا به تحريف دست مي‌يازند رها ساؤيى( و واژه‌هائي به كار مي‌برند كه از نظر لفظ يا معني ، منافي ذات يا صفات خدا است ) ، آنان كيفر كار خود را خواهند ديد .  ( اعراف: 180)

يلحدون فی اسمائه: الحاد در لغت به معنای میل کردن و انحراف یافتن است. الحاد در اسماء خداوند دارای انواع است:

- نامگذاری خداوند با اسمی که خود را به آن نام ننهاده الحاد  و میل از حق است چون اسم های خداوند توقیفی می باشند و نمی توان خداوند را به اسمی خواند که خود را به آن، نام ننهاده است . مانند نصارا که می گویند: خداوند پدر مقدس است. یا فلاسفه که خداوند را علت فاعلة مي نامند!

-   انکار اسمی از اسم های خداوند که در نص صحیح ثابت است نیز الحاد می باشد همانند جهمیه که می گویند اصلا خداوند اسمی ندارد. چون اگر برایش اسم قائل شدیم در آن صورت  او را به مخلوقات تشبیه نموده ایم!

-  نوع دیگر الحاد این گونه است که اسم اثبات شود اما صفت دریافتی از آن انکار شود مانند معتزله که می گویند خداوند: سمیع است اما بدون سمع! ..علیم است بدون علم.

-  اسم و صفت خداوند اثبات شود اما در عین حال برایش تمثیل ( همانندی) آورده شود مثل آنکه گفته شود خداوند چشم دارد و چشم او همانند چشم ماست. یا علم او همانند علم ماست. این نوع هم الحاد است.

- اینکه اسمی از اسماء خاص خداوند به مخلوقی نسبت داده شود الحاد و میل از حق است مثل اینکه گفته شود : فلان کس یا آن چیزمعبود است..یا اله است ...یا الهه است.  یا اینکه از این اسماء،  اسمهایی دیگر گرفته شده و بر روی مخلوقات گذاشته شود مانند : لات که از اله گرفته شده ..عزی از عزیر و مناة از منان گرفته شده است  و به بت هایی نسبت داده اند.{ اقتباس از شرح عقیده واسطیه متعلق به شیخ محمد صالح العثیمین}

[10] - در تشبیه صفتی از صفات و یا اسمی از اسم های خداوند به صفت یا اسم مخلوقی همانند می شود و در تمثیل ذات خداوند با همه صفات و اسم هایش به ذاتی دیگر همانند می شود. به عبارتی هر تمثیلی تشبیه است اما هر تشبیهی تمثیل نیست. که  خداوند از هر دوی آن پاک و منزه است.

[11] - مسند احمد- سلسلة الصحيحة شماره 199 :

حَدَّثَنَا يَزِيدُ أَخْبَرَنَا فُضَيْلُ بْنُ مَرْزُوقٍ حَدَّثَنَا أَبُو سَلَمَةَ الْجُهَنِيُّ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَالَ عَبْدٌ قَطُّ إِذَا أَصَابَهُ هَمٌّ وَحَزَنٌ اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتِي بِيَدِكَ مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي وَنُورَ صَدْرِي وَجِلَاءَ حُزْنِي وَذَهَابَ هَمِّي إِلَّا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَمَّهُ وَأَبْدَلَهُ مَكَانَ حُزْنِهِ فَرَحًا قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَعَلَّمَ هَؤُلَاءِ الْكَلِمَاتِ قَالَ أَجَلْ يَنْبَغِي لِمَنْ سَمِعَهُنَّ أَنْ يَتَعَلَّمَهُنَّ.

ترجمه: پیامبر فرمودند: هر کسی که دچار حزن و اندوهی گشت و این دعا را خواند بدون شک خداوند غم و اندوهش را از بین برده و آن را با مسرت و شادی جایگزین می کند:

بار خدایا؛ من بنده تو و فرزند بندگان تو ( والدینم) هستم،  زمام اختیار من به دست توست، حکم تو بر من ار قبل رقم خورده  و قضای تو برای من عدالت است، به هر اسمی که از آنِ تو بوده و خود را به آن نامیده ای، یا در کتابت نازل کرده ای و یا کسی از خلایق ( مانند ملائک) را بدان آموخته ای و یا اینکه  آن را در علم غیب نزد خود نگه داشته ای با توسل به آن از تو می خواهم  قران را بهار دل و روشنای سینه ام قرار دهی،  و غم و اندوهم را با آن از بین ببری.

اصحاب فرمودند: ای پیامبر خدا بر ما لازم است که این کلمات را یاد بگیریم. پیامبر فرمود: آری ..هر کس آن را شنید لازم است آن را یاد بگیرد.

برای نویسنده این مطلب amanj2 تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

پستتوسط Noha » چهارشنبه دي ماه 28, 1390 10:54 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

کاک آمانج به پینوس خوش آمدید،مطالب تون خیلی مفید و با ارزش اند. از همکاری تون کمال تشکر را دارم.


رستگار باشید
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930


بازگشت به عقاید و باورهای اسلامی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان