عده ای از منکران سنت این حدیث را آورده اند که : " الحبة السوداء شفا ء من کل دا ء الا السام " .
" سیاهدانه شفای هر بیماری و دردی است به استثنای مرگ "
و گفته اند که واقعیت آن را تکذیب می کند ، هر چند بخاری صحیحش خوانده باشد .
به نظر می آید که اینان از لفظ " کل دا ء " همه بیماری هایی را فهمیده اند که دامنگیر انسانها می گردد
در حالی که چنین برداشتی غلط است و اگر مقصود پیامبر (ص) این می بود ، دیگر جایی برای سایر احادیث
نمی ماند که ادویه دیگری را برای بیماری های دیگر توصیف کرده است . واقعیت این است که لفظ " کل دا ء "
تنها شامل برخی از بیماری های ناشی از سردی می شود ، همانند تعبیر قرآن کریم در توصیف بادی که بر
سر قوم عاد فرستاده شد : " تدمر کل شی ء بامر ربها " ( احقاف : 25 ) " به فرمان پروردگارش همه چیز را نابود می کند ."
که در اینجا مقصود از " کل شی ء " تمام آبادی های مربوط به آن قوم ستمگر است و بس .
اما استدلال کور کورانه به هر حیثی که به آن دست یافتیم ، بدون آگاهی از شرایطی که در آن گفته شده و یا
میدانی که در آن تطبیق گردد ، از مشکلات گمراه کننده ای است که از دیر باز مسلمانان از پیامدهای زیانبارش در رنج اند .
برگرفته از کتاب : " حقیقت دین و افسانه خرافات " نوشته محمد غزالی