احکامی که مربوط به روابط زناشویی و رشد و تقویت آن است
خداوند میفرمایند: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. (الروم/۲۱).
«و از نشانههاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد; در این نشانههایى است براى گروهى که تفکر میکنند!».
همچنین خداوند متعال میفرمایند: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. (النور/۳۲).
«مردان و زنان بىهمسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را; اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز میسازد; خداوند گشایشدهنده و آگاه است!».
امام ابن کثیر میگوید: این آیه به ازدواج کردن دستور میدهد، به همین دلیل تعدادی از علما بر این نظرند که ازدواج بر هر فردی که توان آن را داشته باشد، واجب است. این گروه به ظاهر حدیث رسول الله صلی الله علیه سلم استدلال کردهاند؛ لفظ حدیث چنین است:
«یا معشر الشباب، من استطاع منکم الباءة فلیتزوج، فإنَّه أغض للبصر وأحصن للفرج، ومن لم یستطع فعلیه بالصوم فإنَّه له وجاء». «ای گروه جوانان، هر کس از شما که توان مالی دارد پس باید ازدواج کند زیرا ازدواج نگاه دارنده چشم از نگاههای حرام، و حفظ کننده آلت از زنا است. و کسی که توان مالی ندارد بر او لازم است روزه بگیرد، زیرا روزه آتش شهوت را خاموش میکند». متفق علیه از حدیث ابن مسعود آوردهاند.
آنگاه بیان کرد که ازدواج موجب ثروتمند شدن میشود به دلیل فرموده خداوند متعال: … إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. (النور/۳۲). «اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز میسازد». همچنین از ابوبکر صدیق سلام الله علیه روایت شده که ایشان گفتهاند: آنچه را که خداوند به شما در مورد ازدواج دستور داده است، اطاعت کنید در نتیجه آنچه را که خداوند در این مورد به شما از ثروتمندی و بینیازی وعده داده است، محقق خواهد کرد، زیرا خداوند فرموده است: إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. (النور/۳۲). «اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز میسازد; خداوند گشایشدهنده و آگاه است!».
و از ابن مسعود روایت شده است که گفت: ثروت و غنی را در ازدواج بجوئید؛ چون خداوند میفرماید: إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. (النور/۳۲). «اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز میسازد; خداوند گشایشدهنده و آگاه است!». این سخن را ابن جریر روایت شده است: همچنین البغوی همانند این سخن را از عمر سلام الله علیه روایت کرده است. از تفسیر ابن کثیر (۵/۹۴، ۹۵) چاپ دار الأندلس.
شیخ الاسلام ابن تیمیه در مجموع الفتاوی (۳۲/۹۰) گفته است: خداوند پاک برای مؤمنان سه چیز را حلال نموده است: ازدواج کردن، طلاق دادن و ازدواج با زنی که طلاق گرفته و آنگاه با مردی ازدواج کرده است، برای مرد اول؛ در صورتی که نصارى برای بعضی از افراد خود ازدواج را حرام میدانند (همانند کشیشان و راهبان دینی) و برای کسانی که ازدواج را حلال کردهاند، طلاق دادن را جایز نمیدانند. یهودیان طلاق را مباح میدانند ولی اگر زن مطلقهای با غیر از شوهرش ازدواج کند آنگاه برای شوهر اول ازدواج مجدد با وی حرام است. در نتیجه در نزد نصارى طلاق، و در نزد یهودیان ازدواج با زن مطلقه پس از تحلیل جایز نیست؛ در صورتی که خداوند متعال همه اینها را برای مؤمنان حلال فرموده است.
امام ابن القیم: در کتاب (الهدی النبوی) (۳/۱۴۹) گفته است: نزدیکی با زن و جماع که یکی از مقاصد زناشویی است دارای منافع سرشار میباشد. زیرا مقاربت و نزدیکی در اصل برای سه هدف و مقصد است:
۱ـ حفظ نسل و دوام نوع بشر تا این که آن تعداد افرادی که خداوند متعال پیدایش آنها را در این جهان مقدر ساخته است، کامل شوند.
۲ـ بیرون کردن آب منی از بدن، زیرا ماندن آب در بدن چه بسا موجب بیماری شود.
۳ـ قضای شهوت و رسیدن به لذت هم خوابگی، و استفاده از لذت جنسی.
منبع : ایلاف
ادامه دارد ...