با قرآن، سوره 2 آیه 20 : مصیبت چشم و گوش!

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن، سوره 2 آیه 20 : مصیبت چشم و گوش!

پستتوسط TalareDini » سه شنبه مرداد ماه 17, 1391 4:40 am


دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0

سوره ی دو آیه 20: مصیبت چشم و گوش!

يَكاَدُ الْبرَقُ يخَطَفُ أَبْصَارَهُمْ  كلُّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَ إِذَا أَظْلَمَ عَلَيهْمْ قَامُواْ  وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ  إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ(20)


1.     برداشت کلی:

و نزدیک است که نور برق چشمان آن ها را برباید، چه گیج و سرگشته و آواره و حیران و ویلان اند این ها!
نور خدایی را رها کرده اند و تاریکی را برگزیده اند و اکنون سرگشته و درمانده نور و هدایت و راهیابی را از صاعقه های عذاب می جویند و می خواهند. چه بد سوداگرانی اند و .... َمَا رَبحَت تجَارَتُهُمْ.
وقتی ابتدا نور رعد می رسد از شدت آن نزدیک است که چشمانشان کور گردد، ولی از آنجاییکه چون نماند راه گریز، دست بگیرد سر شمشیر تیز! می آیند و از این فرصت استفاده می کنند تا در تاریکی راه خود را بجویند. نور دیگری ندارند مگر نوری که از لابه لای عذاب الهی نصیبشان می شود. ناگاه که نور رعد خاموش می شود و از حرکت می ایستند، صدای رعد است که نزدیک است گوش های آنها را کر کند، چه می گویم نزدیک است که از هول صدایش بمیرند. و این سرگشتگی مصداق اللَّهُ يَسْتهَزِئُ بهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فىِ طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُون است. چرا اگر که می خواست لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ! چرا که اینجا اوست فرمانروای مطلق که بر توانایی او تشبیه نقص می آفریند و توصیف هیبتش را کم می کند. کوتاه سخن آنکه إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِير!

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق يَكاَدُ، يخَطَفُ، مَّشَوْاْ ، قَامُواْ ، شَاءَ ،‏ شىَ‏ْءٍ، قَدِير؟
2.     فرق آذان در "ٌ يجَعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فىِ ءَاذَانهِم " و سمع در "وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِم" ؟!
3. تقدم سمع بر ابصار ؟ در راستای سوال 5 آیه 7 که در آنجا هم همین طور بود و سوال 2 آیه 18 که در آن آیه هم همین طور بود؟
4. دوباره مفرد بودن سمع و جمع بودن ابصار؟ دقیقا مانند آیه 7 که در سوال 7 آن آیه منعکس شد؟
5. فرق ذهب در " ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فىِ ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُون" و ذهب در " وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِم"؟
6. فعل های تمثیل اول همگی ماضی (آیه 17 و 18) هستند و فعل های تمثییل دوم (آیه 19 و 20) مضارع و ماضی؟

3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     خداوند بر هر کاری تواناست.
2.فعل مفرد مذکر برای الله.
3. در تقدم گوش بر چشم عمدی وجود دارد.



برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 3
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان