با قرآن، سوره دو آیه 26، خداوند شرم ندارد از اینکه ...

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن، سوره دو آیه 26، خداوند شرم ندارد از اینکه ...

پستتوسط TalareDini » چهارشنبه مهر ماه 25, 1391 1:18 am

دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0

ضمن عرض پوزش به خاطر تاخیر یک روزه بوجود آمده

سوره ی دو آیه 26: خداوند شرم ندارد از اینکه ...

إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْىِ أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا  فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ

فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ  وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَاذَا مَثَلًا

يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَ يَهْدِى بِهِ كَثِيرًا  وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِين



1.     برداشت کلی:


خداوند بر خلاف تصورات احتمالی شما، بمانند پادشاهی مقتدر و انسانی نیست که

از بعضی کارها عارش بیاید. خدا آن خدایی است که تدبیر امور این جهان، از این ستارگان

عظیم و فاصله های دراز که در تصور نمی گنجند تا این الکترون های ریز و اندازه های قلیل

که در فهم نمی آیند، همه بدست اوست. همه آفریده و مخلوق اویند و به فرمان او

و در قبضه قدرت او؛ و بسان اعداد کثیر و متفاوت، کوچک و بزرگ همه نسبت به بی نهایت او

هیچند و تصور بزرگی و کوچکی، عظمت و حقارت برای پدیده های هستی ناشی از تفکر انسانی

است که خود در عداد یکی از این اعداد است.

خداوند شرم نمی کند از اینکه به پشه ای یا کمتر از آن مثالی بزند. کسانی که از معدن ایمان

برخوردارند و زاد تقوا اندوخته اند و هدایت کتاب بر آنان تابیده است، آن دلسوختگان حرم معشوق،

ندایش را ، صدایش را و آهنگش را از هر نی و نوایی و زبانی و دهانی بشنوند، می شناسند

و می دانند این لطف وعظمت و بزرگی از اوست. و فرح بخشی این باد صحبگاهی به خاطر

گذر از کوی اوست. یار را در کشاکش بازار، از اغیار باز میشناسند، پیام را از او می گیرند

و بهره خود می برند.

اما، به سراغ اهل سرپوش و انکار برویم، که می دانند حق است یا نه، کاری نداریم!!

آنچه نمود پیدا می کند غر زدن است. خوب که چه؟ خدا از این مثال چه می خواهد؟

سوال می پرسند و می گویند!  چه خوب است! دهان باز کرده این بکم ها!! غنیمت است!!!

یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا،

این باران لطف خداوندی است و هرکس به تناسب ذات خویش حظی از آن بر می دارد.

باران که در لطافت طبعش خلاف نیست!                   در گلستان لاله روید و در شوره زار خس

کسانی که کشتزار وجودشان را با زشت کرداریشان، شورستان کرده اند،

قطعا سهمی نمی برند جز ضلالت!

حربه ای که این کفر پیشه گان گاها بدان تمسک می جویند این است : سوال! که چه؟ و برای چه؟

حرکت در زیر سایه سوال، استدلال و منطق و تعقل. این جاست با علم به دروغ گویی هاشان و

با علم به اهداف پنهان شان، زبان منطق با آنها روبرو می شود.

استراتژی پاسخ در برابر استراتژی سوال و شبهه!

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق کلمات يَسْتَحْىِ، يَضْرِبَ ، بَعُوضَةً، فَوْقَ، الْحَقُّ ، أَرَادَ، كَثِيرًا،الْفَاسِقِين؟

2.     تقدم ذکر مومنان بر کافران؟ تقدم یضل بر یهدی؟

3.     "فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ" چه فرقی با "وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ" دارد؟! فرق "ف" و "و"

4.     مومن حق بودن مثال های خداوندی را میداند و کافر از هدف این مثال ها می پرسد.

آیا می توان نتیجه گرفت که هرکس حقانیت مثال خداوندی را بداند، الزاما مومن نیست

و هر کس از هدف بپرسد الزاما کافر نیست؟ اما اگر بپرسد قطعا مومن نیست، چون اگر بود می دانست؟

و به همین سبک هرکس بداند کافر نیست، چون اگر کافر بود می پرسید؟

یا نه، بحث پیچیده تر است و کافر ممکن است بداند و بپرسد!؟

5.     عکس نقیض گزاره ها هم جالب هستند :

الف- هرکس حقانیت مثال های خداوندی را نداند، مومن نیست!

ب- هر کس از هدف مثال ها نپرسد کافر نیست.

6.     اگر کسی در برابر مثال خداوندی نه حقانیت را فهم کند و نه از هدف بپرسد، جزء کدام گروه است؟

{ مجموعه مومنان و کافران هیچ اشتراکی با هم ندارند}. آیا در صورت وجود چنین فردی

نمی توان نتیجه گرفت که به جز مومنان و کافران طیف دیگری از مردم وجود دارند؟

7.     آیا فاسقان مساوی و هم ارز گمراه شدگان اند یا نه؟

مثلا گمراه شدگان زیر مجموعه ای از مجموعه فاسقان اند؟


3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     خداوند از مثال زدن به پشه و بیشتر از آن هم شرم نمی کند.

2.     اهل ایمان حقانیت مثال را می فهمند، نه هر آنکس فهمید اهل ایمان است.

3.     اهل کفر می گویند خدا از این مثال چه می خواهد؟ نه اینکه هر کس پرسید اهل کفر است.

4.     خداوند با مثال هایش بسیاری را گمراه می کند و بسیاری را هدایت.

5.     خداوند جز بدکاران و اهل فسق را گمراه نمی کند.

6.     هر کس حقانیت مثال را نفهمید مومن نیست و هر کس سوال نپرسید کافر نیست.

7.     ظاهرا گمراه شدگان زیر مجموعه ای از اهل فسق اند. و هر کس فاسق باشد لزوما گمراه نیست.

8.     ظاهرا بجز گروه کافران و گروه مومنان گروه یا گروه های دیگری وجود دارند.










نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان