خيلي وقته لزوم بازكردن اين سري مباحث رو تو سايت ميبينم ولي متاسفانه شروع به كار نكردم تا به الان كه اميدوارم بتونم با ياري خدا و همكاري و استقبال شما طالبان علم اين بحث رو به صورت سير مطالعاتي و در همين بحث ادامه بدم باز به جهت بالا بردن اطلاعات شما دراين زمينه و پيدا كردن ديدي بازتر و درست تر به اين كودكان معصوم و پاك و فرشته گونه در جامعه
كوچولوهاي كمتوان
- سخن از كودكان استثنايي
سخن از تفاوتهاست
سخن از ايفاي مسووليتهاست
سخن از احياي انسانهاست
سخن از تكليفها و انتظارهاست
سخن از شناخت ويژگيها و تواناييهاست
سخن از قابليتهاست و سرانجام سخن از رفع موانع و هموار كردن طريق رشد و شكوفايي استعدادهاست.
كلمه استثنايي، واژهاي جامع و كلي است كه به معناي دقيق كلمه شامل همه انسانها ميشود، زيرا خلقت انسان از ديدگاه الهي، خلقتي ويژه و استثنايي است.
از اين به بعد از واژه ي معلول استفاده نكنيم، لطفا در برخورد با خانواده هاي اين كودكان و خود كودكان و دركل در هنگام بيان اطلاق به اين كودكان ،آنها را ناتوان يا كم توان بگويي نه معلول يا عقب مانده يا استثنايي و كور و كر و لال و....
- به جاي واژه ي معلول بگوييد كم توان يا اگر اختلال در حد بالاتري از كم تواني است مانند كودكان اوتيسم و آسپرگرو عقب مانده ي ذهني از نوع تربيت پذير و... را ناتوان بگوييد
به جاي واژه ي كور بگوييد فرد با اختلال بينايي،حالا يا ضيف يا شديد و حتي فرد نابينا را نيز نيايد نانينا اطلاق كرد بلكه بايد گفت فرد با اختلال بينايي شديد
به جاي واژه ي كر بگوييد فرد با اختلال شنوايي
به جاي واژه ي لال بگويي فرد با اختلال گفتار و بيان
دوستان پينووسيم واژه ها را به گونه اي بيان كنيد كه شخصيت و هويت فرد ناتوان و خانواده ي فرد ناتوان را زير سوال نبريد و خدشه دار نكنيد چون گاهي اطلاق هاي اين گونه مانع از بروز توانايي و خلاقيت و حتي رشد فرد مي شود
دربرخورد با اين كودكان و خانواده هايشان خيلي مواظب گفتار و رفتارتان باشيد
واژه ناتوان به كساني اطلاق ميشود كه به علت نقص جسمي، ذهني يا اختلال رفتاري شديد، مشكلات و مسائل خاص دارند و به توجه فوقالعاده نيازمندند. در واقع اصطلاح ناتوان داراي شمول محدودتري است. به ديگر سخن، هر كودك ناتوان، استثنايي نيز است، اما هر كودك استثنايي لزوما ناتوان نيست؛ بنابراين نبايد واژههاي استثنايي و ناتوان به طور مترادف به كار رود.
به طور كلي از نظر آموزشي به اين گروهها استثنايي گفته ميشود:
1 - كودكان كمتوان يا عقبمانده ذهني يا كودكان آهسته گام.
2 - كودكان مبتلا به اختلال در يادگيري خاص.
3 - كودكان سازش نايافته يا ناسازگار.
4 - كودكاني كه داراي اختلالات گويايياند.
5 - كودكاني كه دچار نارساييهاي شنوايياند.
6 - كودكاني كه دچار نارساييهاي بينايياند.
7 - كودكاني كه به بيماريهاي مزمن خاص از قبيل بيماري قند، صرع و غيره دچارند.
8 - كودكاني كه دچار نقص عضو يا فلج مغزي يا حركتياند (ناتوان جسمي حركتي).
9 - كودكاني كه داراي ناتوانايي هاي مضاعفاند.
10 - كودكان تيزهوش و پراستعداد.
ميدونم هيچ كدوممون حوصله خوندن يه مطلب چند صفحه ايي رو نداريم كه بشينيم و كامل بخونيم براي همين هربار يه سري مطالب رو مختصرا بحث ميكنم
اميدوارم مطالب بتونه مفيد واقع بشه و شما دوستان بهره ي كافي و لازم رو ببريد و اينكه توصيه هاي اين مطلب رو هم در عمل به كار ببنديد چون در زنگي روزمره و در كنار اطرافيان و دوستان و فاميل مطمئنا با اين كودكان و خانواده هاي محترمشان برخورد داريم و خواهيم داشت.
پس مواظب رفتار و گفتارمان در مقابل قلب هاي پاك و ظريف و حساس اين كودكان و خانواده هايشان باشيم.